QUOTE (AL-SAHL @ Mar 14 2006, 17:17 )

QUOTE (Spett och slägga @ Mar 14 2006, 12:09 )

Jag tror att Iran ÄR farliga, oavsett vad väst/usa håller på med.
1. Man håller på att skaffa kärnvapen.
2. Man stöder aktivt terrorister, både mot Irak och Israel, både med vapen och finanser, vad är det som säger att de inte kommer sponsra terrrorgrupperna med en liten kärnladdning en dag?
3. Man har officiellt förklarat att man kommer sprida kärnteknik/kunskap till övriga muslimländer.
4. Man har inte utvecklat sina Shahab missiler att bära fruktkola för ett framtida godisregn...
5. Denna punkt verkar vara helt omöjlig för sekulariserade svenskar/europeér att en försöka förstå; nämnligen att de INTE är sekulariserade som vi, de har en fullständig religös utgångspunkt, inte en politisk i första hand, utan deras tro är vägledande i alla dessa frågor!
Det är därför Irans president kan stå och babbla om den försvunne 12:e imamen i FN!!
Han säger sig också stå under direkt kontakt, under denne imam, som enligt honom själv kommer att komma tillbaks inom två år, och då skall enligt traditionen, varje jude vara död...
Kanske är det därför de har så bråttom att skaffa fram kärnvapen...
Rysk klagan: Iran bara trasslar
Iran bara trasslar till alla diplomatiska försök kring kärnhanteringen, lät Rysslands utrikesminister förstå på måndagen. - Vi är ytterst besvikna på Irans uppträdande under dessa överläggningar, sade Lavrov enligt nyhetsbyrån RIA. Amerikanska och europeiska diplomater har sagt att Iran bara låtsas lyssna på Rysslands propåer för att vinna tid.
Vinna tid? vad är det som är så bråttom tro?...
http://www.gp.se/gp/road/Classic/shared/pr...?d=306&a=264142 Jag håller helt och hållet med, jag tror att Iran är farliga och att de möjligtvis har till gång till kärnvapen. Även om de inte innehavar kärnvapen så känns det ändå som ett farligt land. Pga att i nuläget om det finns risk för ett nytt stort krig, möjligtvis ett tredje världskrig, så kommer de muslimska länderna nästan helt säkert att vara inblandade, och då som väst-världens fiende.
USA bryr sig ärligt inte om iaf de innehavar kärnvapen eller inte, för de ser dem som ett hot mot deras eget land och deras allierade Israel ( alla diskussioner om att oljan är huvudanledning vet jag inte riktigt om det stämmer till 100). Jag tror att USA skulle vara precis lika "fientliga" (eller vad vi ska kalla det) mot Iran även utan deras olja, så jag tror inte det ligger som grund. Det är möjligtvis bara en bonus att USA får chansen att kontrollera oljan i Iran. (och USA kan väl knappast vara så giriga? eller)
De muslimska länderna vill utrota Israel från kartan, ingen tvekan om saken, också gärna väst-världen (främst USA) och det bör därför anses som en internationell säkerhets riskom om något av dessa länder innehavar kärnvapen. Detta skall inte bara gälla för muslimska länder, jag tycker att all kärnvapen produktion skall förbjudas, och de nuvarnade kärnvapnen som finns bör lämnas över till FN.
Vi har ju sett hur den muslimska världen reagerade på muhammed tekningarna,även om jag tycker det var fel att publicera sådant, när de attackerade flertalet ambassader och bojkotta danmark. bla. Sveriges ambasad blev attackerad och jag skäms nästan att regeringes reaktion var lika med noll. Och att mellanöstern är " the hot spot" i världen och har visat sig vara mycket "agressiva" åtskilliga gånger mot bla. Israel och väst-världen, jag tycker att de räcker med att Iran stödjer terrorister för att bevisa att det är en internationell säkerhetsrisk.
Så därför jag skulle stödja en potensiell ameriskansk utflykt till Iran...
Jag tror dock inte att något sådant kommer att ske, pga att Bush m.m inte vågar genomför någon kampanj liknade Irak för att USA befolkning inte skulle ställa sig posetivt till något sådant.
Vad jag tycker är interessant är; Hur bör Sverige, om vi säger att USA attackerar Iran, ställa sig inför detta?
Jag undrar också varför ingen har tagit upp om Sverige skall bidra materiellt med trupper om USA anföll.(på USA sida) Fast det är ju förstås inte så man tänker i Sverige, vi är ju folket som står vid sidan och kollar på precis som vanligt.
( kärnvapen är för den fege)
//AL-SAHL
Läste nyligen på ett annat forum att Iran handlar främst med EU och Ryssland, och inte alls med USA. Om USA bestämmer sig för att invadera landet, så kommer EU och Ryssland, precis som i fallet Irak att förlora sin nuvarande handel. USA kommer definitivt att styra ockupationen och de politiska besluten efter invasionen,(om nu inte EU mot förmodan skulle gå in med mer trupper/materiel än USA själv, men då hade det inte riktigt varit USA:s krig), vilket om man ska se på Irak resulterar i att länder som är med i invasionen får en bit av kakan. Men eftersom Europa redan idag har en bit av kakan så är det ur en ekonomisk synvinkel dumt att invadera Iran.
Säkerhetspolitiskt så vore det ju bra om Iran inte fick tillgång till kärnvapen, men att invadera och ockupera ett så stort, folkrikt och bergigt land är svårt, dyrt och krävande. Vad man sedan ska göra med landet är också en problematisk fråga, att byta statsskick i Iran lär inte ge radikala förändringar av dess utrikes- eller säkerhets-politik. Om man ska titta på palestina, eller Irans senaste presidentval som exempel så kan ju Iranierna mycket väl rösta fram ett väst-fientligt parti. Att installera en väst-vänlig diktator ger ju inte dirket långsiktig säkerhet.
Ang. att Iran skulle ge kärnvapen till terrorister så är jag djupt skeptisk. Trots allt så har ett såpass instabilt land som Pakistan inte blivit av med några än, och Ryssland fumlade inte bort några ens sovjetunionen kollapsade. För övrigt så går ju kärnvapen att spåra, och jag tror inte att världen (och inte heller Israelerna själva) skulle acceptera att ett iranskt kärnvapen plötsligt går i luften i Tel Aviv, oavsett vem som detonerade det.
Att iran vill ha kärnvapen är inget direkt konstigt, två av deras grannländer har det redan, världens supermakt har pekat ut dem som en "ondskans axelmakt", och invaderat länder till norr och väster om dem. Kärnvapen skulle göra Iran oantastbart, vilket också är det stora problemet. Om man låter Iran skaffa kärnvapen så kommer det inom överskådlig framtid att vara omöjligt att hota Iran militärt, oavsett vad de tar sig för. Och med tanke på Irans stora inflytande i mellanöstern, framförallt i de oljerika regionerna, så kan det vara ödesdigert att låta det hela vara.
Men trots allt, en invasion skulle ha USA som ledare och beslutfattare, det enda man skulle vinna direkt på att delta, förutom nog så viktiga erfarenheter, och bättre relationer med USA** är handel man redan idag kan bedriva. Detta i utbyte mot försämrade relationer med den övriga världen i allmänhet och den muslimska världen i synnerhet, svenska skattemedel och svenska liv. Effekterna av att stå utanför vore då förlorad handel med Iran, och försämrade relationer med USA**. De säkerhetspolitiska konsekvenserna påverkar Sverige oavsett om vi deltar eller ej.
**Och då andra länder som helhjärtat står bakom invasionen.