QUOTE (Lfskbat @ Jul 15 2008, 00:18 )

@Grodanboll
Om jag fattat det rätt så är Saudi-Arabien shiitiskt, rätt? Jag har i min ägo en mycket bra bok som handlar Usama Bin Laden och Al-Qaida skriven av Roland Jaquard. I denna bok nämns upprepade gånger att det Saudiska kungahuset ligger lite pyrt till bland befolkningen då det är lite väl USA vänligt.. Du som synes vara insatt i ämnet, något du kan bekräfta eller känner till? Är det i så fall likadant i Förenade Arabemiraten mfl?
För om det är så att de Saudiska kungahuset mfl inte har stöd hos befolkningen så kan ju fekalierna träffa luftflyttaren ordentligt!
Nej, Saudi är starkt Sunnitiskt . Jag är ledsen om jag uttryckte mig otydligt. Jag har också läst boken du nämner. Kom den inte i tryck typ två dagar innan 11. sep 2001? (Snacka om förutseende). Jag tycker boken var bra men lite "träig". Har nyligen läst en annan på samma tema skrivet av en amerikan som jag tycker var mycket intressant. Återkommer gärna till dig med titel och författare när jag lyckats leta upp boken (skåpsordningen är kaos).
Ang det saudiska kungahuset är det som du skriver starkt ifrågasatt på sina håll, men som Status quo säger, en etablerad institution. Men Saudi Arabien är ett av få länder (Egypten och Yemen är andra) där Kriget Mot Terroismen faktiskt har varit framgångsrikt, och AQ och Islamiska Brödraskapet har fått känna på rejjäla motgångar. Men klart är att det Saudiska kungahuset (regeringen) går en vansklig balansgång, som kan leda till fall (och offentlig halshuggning) om man kliver fel. Balans mellan modern sekulär västallierad och trygg oljeexportör vs. förvaltare av den "sanna" och rena islam (som många grupper kräver). Ingen lätt sittuation. Som tur är (för prinsarna) finns det saudiska Nationalgardet (inte armén) som är mycket starkt och lojalt mot kungahuset.
För en ytterligare beskrivning om islams ställning i SA tycker jag att Isgubbes post är mycket bra*. Men jag tror till skillnad från honom att kungahuset inte kommer att göra mycket konkret för att hjälpa Iranierna vid en eventuell attack, förutom upprörd retorik och ramaskrin i FN. Mycket kommer att bero på Irans vilja/förmåga att spärra av Hormuzsundet (ubåtar, minor, flyg, sjömålsrobbot mm) vid en eventuell attack, eftersom en stor del av den saudiska oljan transporteras längs denna rutt. Iranierna försökte sig på det under förra kriget, och anföll även saudiska tankers (helt rätt enligt mig, eftersom saudiska oljepengar finansierade Saddams krig mot landet). Värt att hålla i minnet. SA har förövrigt inte speciellt ansträngda rellationer till Israel i dagens läge (men regeringen representerar ju, som sagt, inte folket).
*) Wahabismen är vad man kan kalla "den onda/hårda kärnan" inom islam, och enligt denna tolkning är shiiterna lika stora "kaffir" -otrogna- som kristna och judar. Wahabismen är den dominerande ideologin inom Al-Q, och har (försökts) implementeras där man fått härja fritt (Afghanistan, Tjetjenien och delar av Bosnien och Kashmir), men ofta till lokalbefolkningens förtret. Även Salafismen härstammar från saudi arabien.