Help - Search - Members - Calendar
Full Version: USA vs Iran
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Klargplutte
Dessa anlägningar har garanterat reservelverk och man kan ju inte hålla elnätet utslaget över tid det skulle drabba civilbefolkningen för mycket och skulle garanterat ge sämre pr än djuppenetrerande kärnvapen mot militära anläggningar även om det inte heller är någon bra metod ur polistisk synvinkel.
Erik_G
QUOTE (Klargplutte @ Apr 11 2006, 07:02 ) *
Dessa anlägningar har garanterat reservelverk och man kan ju inte hålla elnätet utslaget över tid det skulle drabba civilbefolkningen för mycket och skulle garanterat ge sämre pr än djuppenetrerande kärnvapen mot militära anläggningar även om det inte heller är någon bra metod ur polistisk synvinkel.

Det enda vettiga sättet att slå ut anläggningen torde väl vara mha en insats med specialförband. Nu vet jag ju inte hur en dylik anläggning ser ut i form av storlek, bevakning etc.. men USA torde ha tillräckligt med resurser för att kunna skicka in elitsoldater med helikopter och med hjälp av ahkp och stridsflyg hålla eventuella truppförstärkningar som försöker ta sig till anläggningen på stången.

På så sätt kan man ju försäkra sig om att det kommer dröja innan projektet återupptas, samt att man kan bilda sig en klar uppfattning om hur långt fram iranierna är. Man kan ju även försäkra sig om att de forskare som finns på platsen blir oskadliggjorda (förda till USA eller... ja.. ). Man får ju då även veta vilka forskare som INTE finns på platsen, och kan gå vidare med att oskadliggöra dessa vid senare tillfällen.

Kanske skulle erbjuda mina tjänster som taktiker på pentagon?

/E
Vinter
Hade jag varit Iranier hade jag skyddat dylika anläggningar med mina bästa SAM anläggningar samt mobila SAM enheter.

Men jag tror folk läser för mycket ut ifrån ett par papper som är aningen kryptiska, det är inte så att USA skulle skicka iväg en stridspets mot misstänkta anläggningar. Det krävs en kris och att militären sätts i högsta beredskap, man kommer inte spreja alla iranska möjliga mål med nukes pga att dom kan ha utvecklat en bomb.
GrodanBoll
QUOTE (Erik_G @ Apr 11 2006, 12:23 ) *
Det enda vettiga sättet att slå ut anläggningen torde väl vara mha en insats med specialförband. Nu vet jag ju inte hur en dylik anläggning ser ut i form av storlek, bevakning etc.. men USA torde ha tillräckligt med resurser för att kunna skicka in elitsoldater med helikopter och med hjälp av ahkp och stridsflyg hålla eventuella truppförstärkningar som försöker ta sig till anläggningen på stången.

/E

Tja... Nu är det ju så att USA redan har försökt sig på just en sådan operation i Iran tidigare. Och alla vet vi ju hur det gick den gången...

Och varje ranger lär väl få konka runt med åtminstonne ett halvt ton sprängämne var över den Iranska landsbygden medan man traskar runt och spränger de hundratals byggnader och faciliteter som ingår i det Iranska kärnkraftsprogrammet. Undrar hur lång tid det kan ta i anspråk? Ev vecka? En månad? Ett halvår kanske?

Tror faktiskt att kärnvapen är den "bästa" lösningen bom man nu absolut vill bomba detta land så fruktansvärt gärna. (Kan man få in en taktisk laddning i en 155 mm art granat borde man ju kunna få rum med en i en Bunkerbuster också) Men konsekvenserna lär ju bli där efter.
Erik_G
QUOTE (GrodanBoll @ Apr 11 2006, 18:14 ) *
Tja... Nu är det ju så att USA redan har försökt sig på just en sådan operation i Iran tidigare. Och alla vet vi ju hur det gick den gången...

Ja, USA satte sig vid skolbänken, köpte in en massa nya leksaker och blev världsbäst på att kunna placera specialtränad personal på vilken plats som helst på jordklotet, utan att behöva upprepa Desert One..

Varför ska man spränga alla byggnaderna? Räcker det inte med att spränga viss vital utrustning? Skulle tro att det kanske räcker med en dynamitgubbe per centrifug.. Att t.ex spränga kafeterian är väl ganska onödigt.. eller toaletterna, eller bostadsbarackerna... Dessutom så skulle jag tro att operationen tar ett par dagar, och när man med de vassaste förbanden etablerat ett brohuvud, flyger in rejäla mängder med folk, kanske med C-17 t.o.m.
I värsta fall tar man din kärnladdning och sätter hjul på den och rullar ner den i berget.. Men man får säkerställa att inte irans James Bond desarmerar den med 00:00:07 på klockan..

/E

PS Det har faktiskt skett några LYCKADE operationer sedan Desert One, det har hänt lite sedan den 25 april 1980
CBRN-fåne
Husen är självklart helt ointressanta, det är det som
finns i som måste förstöras om man vill lyckas. Centrifuger
och dess rör- och reglersystem är mycket känsliga.
Kruxet som vanligt är att veta exakt i vilken byggnad
godsakerna finns i. Det duger inte att leta genom hus
efter hus i de ca 30 olika områden över hela Iran som
på ett eller annat sätt har med deras kärnprogram
att göra. Folk på marken har precis samma problem
som den som ska planera ett flyganfall. Dessutom
så måste alla anläggningar som man vill slå ut slås
ut samtidigt (över hela Iran) om man inte vill ge sig
på en vaken, förvarnad vaktstyrka.
GrodanBoll
QUOTE (NBC-fåne @ Apr 12 2006, 21:29 ) *
Husen är självklart helt ointressanta, det är det som
finns i som måste förstöras om man vill lyckas. Centrifuger
och dess rör- och reglersystem är mycket känsliga.
Kruxet som vanligt är att veta exakt i vilken byggnad
godsakerna finns i. Det duger inte att leta genom hus
efter hus i de ca 30 olika områden över hela Iran som
på ett eller annat sätt har med deras kärnprogram
att göra. Folk på marken har precis samma problem
som den som ska planera ett flyganfall. Dessutom
så måste alla anläggningar som man vill slå ut slås
ut samtidigt (över hela Iran) om man inte vill ge sig
på en vaken, förvarnad vaktstyrka.

Ähh, det är inget problem för DELTAFORCE!!! Hooo yaah, Sir! camo.gif 8.gif

Erik_G
QUOTE (GrodanBoll @ Apr 12 2006, 23:30 ) *

Du hade tänkt slå ut Iran genom att skicka JAG på dem? Hmm.. Idén kanske inte är så dum som jag först trodde.. Man ska inte underskatta advokaters förmåga att medelst lagböcker och ordvrängeri orsaka förödelse..
Lite patentmål här och lite anti-trustmål där.. sen kan man säkert anklaga ayatollorna för fildelning också... It could actually work!!

/E
CBRN-fåne
QUOTE (GrodanBoll @ Apr 12 2006, 23:30 ) *
Ähh, det är inget problem för DELTAFORCE!!! Hooo yaah, Sir! camo.gif 8.gif

Mac är kung (drottning?). Med henne med mig så skulle jag kunna
ta mig an alla mullor i hela Iran! Eller var det bara film? Jag har så
svårt att skilja på det och verkligheten ibland...
Ing
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=847205
Hoppla!
De samarbetar.. inte?

"Både USA och Storbritannien vill ha en så kallad kapitel sju-resolution mot Iran. En sån resolution öppnar vägen för både ekonomiska som militära sanktioner.
Kina och Ryssland motsätter sig däremot det. De vill fortsätta på förhandlingsspåret."

Nej, hur ska de då kunna fortsätta sälja plutonium? Malajn.gif

Någon som har någon god idé om hur man ska tas med sådana här länder?
Eller ÄR det en rättighet att forska inom kärnkraft (o.s.v...)?
GrodanBoll
QUOTE (Ing @ Apr 28 2006, 23:06 ) *
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=847205
Hoppla!
De samarbetar.. inte?

"Både USA och Storbritannien vill ha en så kallad kapitel sju-resolution mot Iran. En sån resolution öppnar vägen för både ekonomiska som militära sanktioner.
Kina och Ryssland motsätter sig däremot det. De vill fortsätta på förhandlingsspåret."

Nej, hur ska de då kunna fortsätta sälja plutonium? Malajn.gif

Någon som har någon god idé om hur man ska tas med sådana här länder?
Eller ÄR det en rättighet att forska inom kärnkraft (o.s.v...)?

Är det någon som säljer plutonium till Iran??? Ja, det låter ju verkligen illa! blink.gif
CBRN-fåne
Det måste vara en tankevurpa på tangentbordet. Ryssland
vill sälja uran och Kina köpa gas.
Innuendo
Tydligen så har nya spår av höganrikat uran hittats i Iran
aftonblaskan
caridon
QUOTE (Innuendo @ May 12 2006, 14:00 ) *
aftonblaskan

Inte för att vara elak men en aftonbladet blurb utan hänvisning till kälal är unigefär lika trovärdig som ett random fyllo sent en lördagskväll.

/C - gillar källhänvisningar.
Vinter
QUOTE (caridon @ May 12 2006, 14:30 ) *

aftonblaskan

Inte för att vara elak men en aftonbladet blurb utan hänvisning till kälal är unigefär lika trovärdig som ett random fyllo sent en lördagskväll.

DN
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6

SVD
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_12642999.asp

Uppgifterna ska komma ifrån IAEA.
caridon
QUOTE (Vinter @ May 12 2006, 15:18 ) *
QUOTE (caridon @ May 12 2006, 14:30 ) *

aftonblaskan

DN
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6

SVD
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_12642999.asp

Uppgifterna ska komma ifrån IAEA.

bättre (och som jag trodde mycket mindre kategorisk.)
ska bli intresant och se vad detta innebär.

/C
GrodanBoll
Men... den utlovade Kinesisk/Ryska försäljningen av Plutonium, var blidde den av?? Väntar fortfarande på upplysningar från Ing, eftersom detta låter riktigt spännande. (Visserligen är inget av nämnda länder muslimälskare, och bägge för ett "rellativt" tyst men blodigt krig mot muslimsk gerilla innom sina egna gränser, men ändå exporterar man plutonium till en teokratisk islamisk stat. Är inte detta en intressant paradox så säg)... gasmask.gif
Erik_G
QUOTE (GrodanBoll @ May 12 2006, 23:04 ) *
Men... den utlovade Kinesisk/Ryska försäljningen av Plutonium, var blidde den av?? Väntar fortfarande på upplysningar från Ing, eftersom detta låter riktigt spännande. (Visserligen är inget av nämnda länder muslimälskare, och bägge för ett "rellativt" tyst men blodigt krig mot muslimsk gerilla innom sina egna gränser, men ändå exporterar man plutonium till en teokratisk islamisk stat. Är inte detta en intressant paradox så säg)... gasmask.gif

Pengar....luktar......inte

Kineserna har väl aldrig låtit religion eller ideologi komma ivägen för business, eller? Att kriga mot upproriska muslimer INOM gränserna är en sak, Krigiska muslimer med siktet inställt någon annanstans är bara potentiella kunder.

/E
Vinter
QUOTE (Erik_G @ May 12 2006, 23:19 ) *
QUOTE (GrodanBoll @ May 12 2006, 23:04 ) *

Kineserna har väl aldrig låtit religion eller ideologi komma ivägen för business, eller? Att kriga mot upproriska muslimer INOM gränserna är en sak, Krigiska muslimer med siktet inställt någon annanstans är bara potentiella kunder.

/E

Jag tycker det är mest kul att Kineserna och Ryssarna så snabbt gjorde helt om och blev i det närmast råkapitalister (statliga sådana). Ja du det är en rolig värld. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer fram att någondera har haft lite fuffens deals med Iran som dom försöker mörka, det är nog inte bara USA som håller på med sånt.
Erik_G
QUOTE (Vinter @ May 12 2006, 23:45 ) *
skulle inte bli förvånad om det kommer fram att någondera har haft lite fuffens deals med Iran som dom försöker mörka, det är nog inte bara USA som håller på med sånt.

Nej nej, det var inte ens USA som kom på konceptet...
USA är bara lite ...dåliga.. på det, de blir ju påkomna ganska ofta.

biggrin.gif

/E
Vinter
QUOTE (Erik_G @ May 12 2006, 23:48 ) *
Nej nej, det var inte ens USA som kom på konceptet...
USA är bara lite ...dåliga.. på det, de blir ju påkomna ganska ofta.

biggrin.gif

/E

Tja, det är lyx att vara diktatur känns det som, man slipper både insyn och ständig kritik. Det går ju lättare att mörka om man kan få folk att "försvinna" happy.gif

Edit:stavar som en...
GrodanBoll
QUOTE (Erik_G @ May 12 2006, 23:19 ) *

/E

Så sannt. Men begår man blodiga övergrepp på sina egna muslimer (Ugurier i Kinas fall) så önskar man sig nog ändå inte att deras muslimska vänner får tillgång till kärnvapen. Tror du tex Sjamil Bassajev (nu mera känd under namnet Abu Idris) skulle tveka en sekund att spränga en insmugglad atombomb i Moskva?

Men möjligheterna att tjäna pengar på olika sett kan göra människan väldigt irrationell, det vet vi ju sen länge...
Lfskbat
Iranska flottenheter (tydligen mindre flytetyg) ska idag ha gjort "utfall" mot tre amerikanska örlogsfartyg vid Hozmorsundet... De iranska fartygen skulle (enl BBC ikväll, bekräftat av Pentagon) uttalat "hot" i stil med "eldöppningskommando" som hördes av amerikanarna. Amerikanska fartygen intog "klart skepp" och var nära att öppna eld. Iranierna vek 200 meter från amerikanska fartygen men släppte "någonting" i vattnet. (Vad detta var är i skrivande stund ej bekräftat).

Det är andra gången som Iran spänner musklerna i denna oljetrafikerade sjözon... Vågar dom gå fullt ut nästa gång (med USS Cole i färskt minne)?

Har tydligen blivit "Top story" på BBC news nu kl 21.00 CET.

Edit: 21.00 CET News
Andtryggve
Nja, det verkar ju som om iranierna själva snarast vill tona ned det, så det känns väl mer som en "vanlig" incident. Båda sidor håller väl rätt noga koll på varandra, och då händer detta emellanåt.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7175325.stm

"Iran played down the event, describing it as an "ordinary occurrence".

"This... happens for the two sides every once in a while and, after the identification of the two sides, the issue is resolved," foreign ministry spokesman Mohammad Ali Hosseini said."
Martin.
Det ser ju betydligt allvarligare ut på löpsedlarna än vad det verkar ha varit.
Är skeptisk till en väpnad konflikt mellan USA och Iran i dagsläget, främst för att USA befinner sig i inledningsfasen
av ett ledarskifte samt misstron mot den egna regeringen samt det redan enorma missnöjet med nationens förehavanden
i mellanösternregionen. Nog för att Vita Huset inte är rädda att ta beslut de inte har mandat för, men att hälla ned en en stor skopa
iranska uppretade soldater i den sörja som är mellanösternkonflikten idag och röra runt låter inte attraktivt.
Storyn fick mig f.ö. att tänka på den gamla skrönan (?) om USA's flotta vs. den kanadensiska (?) fyren.
GC1
Det vore ju märkligt om inte Irans flotta åkte runt o kollade på andra nationers fartyg.
Särskilt då nationer som hotar att bomba landet på ganska vaga skäl....
Gerle
Sweet! tänkte jag imorse efter att ha varit Dagofficer och inte sovit på ca 30 timmar, har haft för litet att göra på sistone. Var det inte så här vi fick igång Vietnam, Bay of Tonkin incidenten?
Isgubbe
QUOTE (Gerle @ Jan 8 2008, 12:10 ) *
Sweet! tänkte jag imorse efter att ha varit Dagofficer och inte sovit på ca 30 timmar, har haft för litet att göra på sistone. Var det inte så här vi fick igång Vietnam, Bay of Tonkin incidenten?

Min tanke precis.
Om det nu stämmer som de rapporterade på bbc att iranierna föst skickade radiomeddelande på engelska att de tänkte spränga amerikanerna i luften och sedan åker fram och släpper lådor i vattnet framför en Tico så… Extremt dumt och extremt farligt. Att det sedan är revolutionsgardet och inte flottan som gjort det gör det bara mer troligt och mer fanatiskt vansinnigt. Frågan är vad som skulle hända om amerikanerna sköt sönder en Iransk båt eller om ett amerikanskt skepp blev skadat eller sänkt av en ”låda”... Hur långt skulle parterna gå.
Rokare
Slog ihop denna tråden med en tråd med det passande namnet USA vs Iran...

@Lfskbat: Sök! dry.gif

Rokare BG
Slöbevakarn
QUOTE (Isgubbe @ Jan 8 2008, 13:18 ) *
Frågan är vad som skulle hända om amerikanerna sköt sönder en Iransk båt eller om ett amerikanskt skepp blev skadat eller sänkt av en ”låda”... Hur långt skulle parterna gå.

Min enkla teori.

Om USA sänkte ett Iranskt fartyg på väg att "anfalla" ett av US Navys fartyg. Skulle Irans ledning ropa högt och lågt om oprovocerat våld och krigshandling. Irans regering skulle totalt förneka att den Iranska båten var någonting annat än en fredlig patrullbåt och kalla på omvärlden att fördömma USA:s agerande.
Jag tror Mahmoud Ahmadinejad har tillräkligt under skallen Malajn.gif för att inte invadera Irak som svar. Eller utföra ett militärt hämnd anfall mot USA:s styrkor.
Utan skulle nöja sig med att smutskasta USA på alla sätt han kan komma på.

Om ett amerikanskt fartyg blev skadad/sänkt tror jag USA skulle svara med precisionsbombningar på väl valda mål i Iran.
Samt införa hårdare sanktioner mot landet.
Jag tror inte en invasion av Iran skulle stå högst på listan med tanke på Irak och det kommande valet.
Och att låta allt passera för ett enkelt förlåt från Irans ledning(om dom nu skulle få det ens) tror jag inte är ett alternativ.

Mina 2 lingon
Psilander
http://www.navy.mil/search/display.asp?story_id=34207

US Navy artikel.
danro
QUOTE (Slöbevakarn @ Jan 8 2008, 17:44 ) *
Jag tror Mahmoud Ahmadinejad har tillräkligt under skallen Malajn.gif för att inte invadera Irak som svar. Eller utföra ett militärt hämnd anfall mot USA:s styrkor.
Utan skulle nöja sig med att smutskasta USA på alla sätt han kan komma på.

Spelar mindre roll vad Mahmoud Ahmadinejad har i skallen eftersom Irans president inte har makten över Irans utrikespolitik eller militär.

Något som däremot verkar oroande är att både i den här incidenten och gisslantagningen av brittiska sjömän häromsisten verkar det möjligt att revolutionsgardet agerat självständigt.
Kanske inte finns någon som har full kontroll över hela Irans krigsmakt...
M203
Enligt Iran tänker dem öppna sin oljebörs i slutet av februari... får se hur det går med tanke på att dem har misslyckats med de datum de satt hittills. Hursomhelst inte poppis hos jänkarna, PetroEuro vill man absolut inte ha. Dollarn är bra pressad redan som det är...

Iran tar förövrigt inte längre dollar som betalning för sin olja...

Why would Iran’s oil exchange present such a threat to the U.S. dollar and worldwide economy?

The dollar accounts for more than two thirds of all central bank reserves worldwide because all international oil transactions have to be in US Dollars. This reserve status creates a constant demand for dollars, despite the underlying weakness of the U.S. economy. Hence, central banks are willing to overlook the massive trade and budget deficits are expanding with on-the-books Federal debt at record highs over 9 trillion and a fiscal gap estimated at $72 trillion.

But the United States is an economy on life support and nearing default, ravaged by agreements like NAFTA, CAFTA, and MFN trade status with China (all under the auspices of the WTO). The industrial and machine tools factories in America have been eviscerated, with Ford posting a quarterly loss of 1.2 billion. GM posted a quarterly loss of $325 million and both companies had their bonds cut to junk status back in 2005.

Ravaged by capital flight, mired in debt, and borrowing $2 billion a day just to stay afloat, the U.S. economy is increasingly reliant on this petrodollar reserve status. The vast size of U.S. liabilities means that any threat to the dollar hegemony could result in a rapid currency collapse, sinking the world into recession. Hence the dire threat of the Iranian Oil Bourse, which may put an end to the fiat currency charade that began after the US defaulted on its gold payments in 1971.

http://www.infowars.com/articles/economy/i...or_business.htm

Nu verkar det iofs som att den Dollarn sänks utan ovanstående börs. Kreditkraschen kommer göra sitt...

Personligen tror jag att hotet från petroeuron är den största anledningen till skramlet från USAs sida...
GC1
Aggressiva Iranska patrullbåtschefer byts numera ut mot en hetsig radioamatör.

Borde man inte klara ut sånt här innan man ställer sig upp o skäller ut ett lands flotta, oavsett vad man tycker om den politiska ledningen.

Särskilt försiktig borde nog Bushadministrationen vara med tanke på deras tidigare hänvisningar till hot.....

Länk

Edit: Stavning och länk
Stella-Polaris
QUOTE (GC1 @ Jan 13 2008, 17:03 ) *
Aggressiva Iranska patrullbåtschefer byts numera ut mot en hetsig radioamatör.

Borde man inte klara ut sånt här innan man ställer sig upp o skäller ut ett lands flotta, oavsett vad man tycker om den politiska ledningen.

Särskilt försiktig borde nog Bushadministrationen vara med tanke på deras tidigare hänvisningar till hot.....

Länk

Edit: Stavning och länk

Här är den på BBC http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7182637.stm

Om vi nu alla tänker efter lite.

Tex så läser vi tråden än en gång från början och frågar oss hur lättpåverkade vi är. Numera verkar det som nästan all info, från US, inte tål att tittas på för mycket i sömmarna... Ändå köps informationen oftast direkt....... Medias makt???
Martin.
QUOTE (Stella-Polaris @ Jan 14 2008, 07:18 ) *
Numera verkar det som nästan all info, från US, inte tål att tittas på för mycket i sömmarna... Ändå köps informationen oftast direkt....... Medias makt???

Medias makt, samt att vi som en del av västvärlden har en benägenhet att tro på uppgifter från "vår egen sida" framför ett suspekt, fundamentalreligiöst land med en ledare som i press och kulturliv framställs som en världsfrånvänd galning. Det sorgliga är att beskrivningen kan appliceras på båda länderna.
GrodanBoll
Tex så läser vi tråden än en gång från början och frågar oss hur lättpåverkade vi är. Numera verkar det som nästan all info, från US, inte tål att tittas på för mycket i sömmarna... Ändå köps informationen oftast direkt....... Medias makt???

Bra och viktig fråga. Själv tror jag att mycket beror på att många redan har skapat sig en bild/uppfattning av hur sittuationen "är", vad som är sannt och vad som är falskt, vem som är god och vem som är ond etc, och sedan medvetet eller omedvetet endast tar till sig den nyhetsrapportering som bekräftar den egna bilden av sittuationen, medan rapportering som talar emot antingen sållas bort eller avfärdas som propaganda.

Oavsett vad sittuationen gäller är det nog bra att vara "open minded" , ifrågasätta gammla "sanningar" och skapa sig en egen uppfattning om saker och ting. Detta kan säkert de flesta av oss bli bättre på. Inte minst jag själv.
Stella-Polaris
Intressant artikel ang Iran och petrodollarns vara eller icke vara

"It is not yet clear if a U.S. military expedition will occur in a desperate attempt to maintain petrodollar supremacy. Regardless of the recent National Intelligence Estimate that down-graded Iran’s potential nuclear weapons program, it appears increasingly likely the Bush administration may use the specter of nuclear weapon proliferation as a pretext for an intervention, similar to the fears invoked in the previous WMD campaign regarding Iraq.

If recent stories are correct regarding Cheney’s plan to possibly use another 9/11 terrorist attack as the pretext or casus belli for a U.S. aerial attack against Iran, this would confirm the Bush administration is prepared to undertake a desperate military strategy to thwart Iran’s nuclear ambitions, while simultaneously attempting to prevent the Iranian oil Bourse from initiating a euro-based system for oil trades. "

http://www.energybulletin.net/7707.html
Stella-Polaris
Nu börjar jag känna riktig olust för en ev Öppen konflikt USA-IRAN..

"Oil prices are very high, which is tough on our economy," Bush said on a visit to Saudi Arabia on Tuesday.
http://english.aljazeera.net/NR/exeres/A03...DC2DD4C33E9.htm

När Bush öppet är kinkig över oljepriser och jobbar för Planekonomiska åtgärder så är det inte bra... De Neo konservativa är ju som bekant rabiata motståndare till allt planekonomiskt men om man nu jobbar för att OPEC skall pumpa mer, för att sänka priserna, eller på annat sätt sänka priserna så är det allvarligt. De Neo Konservativa torde heller välja krig än planekonomiska åtgärder.. Ett påtvingande av oljans prissättning, på OPEC, rimmar ju dåligt med deras kärnfråga, marknadsekonomi...

Sorry guys, idag vägde vågskålen över till konflikt, för mig.. Tiden tickar för USA. Frågan är hur långt de vågar gå...???

När sker nästa CV grupps byten?????
Stella-Polaris
QUOTE (GrodanBoll @ Jan 14 2008, 17:35 ) *

Bra och viktig fråga. Själv tror jag att mycket beror på att många redan har skapat sig en bild/uppfattning av hur sittuationen "är", vad som är sannt och vad som är falskt, vem som är god och vem som är ond etc, och sedan medvetet eller omedvetet endast tar till sig den nyhetsrapportering som bekräftar den egna bilden av sittuationen, medan rapportering som talar emot antingen sållas bort eller avfärdas som propaganda.

Oavsett vad sittuationen gäller är det nog bra att vara "open minded" , ifrågasätta gammla "sanningar" och skapa sig en egen uppfattning om saker och ting. Detta kan säkert de flesta av oss bli bättre på. Inte minst jag själv.

Det är Dr Göbbels arv till eftervärlden. Så gott som all dagens propagande, i Väst, bygger på hans teser.

Som han sa när tiden begav sig..:
"Det spelar ingen roll om 10% vet sanningen så länge 90 % tror på det jag säger.."
Andtryggve
QUOTE (Stella-Polaris @ Jan 15 2008, 21:09 ) *
Nu börjar jag känna riktig olust för en ev Öppen konflikt USA-IRAN..

"Oil prices are very high, which is tough on our economy," Bush said on a visit to Saudi Arabia on Tuesday.
http://english.aljazeera.net/NR/exeres/A03...DC2DD4C33E9.htm

När Bush öppet är kinkig över oljepriser och jobbar för Planekonomiska åtgärder så är det inte bra... De Neo konservativa är ju som bekant rabiata motståndare till allt planekonomiskt men om man nu jobbar för att OPEC skall pumpa mer, för att sänka priserna, eller på annat sätt sänka priserna så är det allvarligt. De Neo Konservativa torde heller välja krig än planekonomiska åtgärder.. Ett påtvingande av oljans prissättning, på OPEC, rimmar ju dåligt med deras kärnfråga, marknadsekonomi...

Sorry guys, idag vägde vågskålen över till konflikt, för mig.. Tiden tickar för USA. Frågan är hur långt de vågar gå...???

När sker nästa CV grupps byten?????

Fast hur skulle detta direkt leda till konfikt med Iran? Det lär ju till att börja med inte sänka oljepriset, direkt smile.gif.
Undrar mer om inte jänkarna kommer att snabba på planerna att bygga anläggningar för konvertering av stenkol till flytande bränslen.
Dock är frågna om OPEC kan göra så mycket, hur mycket mer kan de producera? Mitt intryck var att det nästan producerades så mycket det gick redan, eftersom priserna är så höga.
Stella-Polaris
Att omvandla stenkol tillflytande bränske kostar bra mycket mer än olja.

Problemet är som jag ser det att USAs president nu öppet går ut och säger att det hotar den Amerikanska ekonomin. Detta samtidigt som han helt appropå far mellanöstern runt och är kompis med alla. Nu verkar det dock som att han mött motstånd i sina tal om enighet mot Iran. Detta borde kyla av krigsviljan hos USA.

USAs läge är inte bra idag. Förlorar man sedan Petrodollar andelar så är risken att USA är ekonomiskt körda... Wallstreet tappar sin position, dollarn sitt värde, USA sin möjlighet att hålla sig med dagens krigsmakt, Det amerikanska livsstilen blir fattig Söderns.. Och det är Iran ,ett land som man inte gillar, som står och basunera ut att man skall öppna en oljebörs där det inte handlas i dollar...

Vi talar om ett land som har WMD och som använt det. Vi talar om ett land som har Atomvapen och som använt det. Vi talar om det land som interverat, invaderat och anfallit, mest länder i modern tid. Vi talar om ett land som anser sig stå över alla andra länder i rätt och moral.. Nu ser de Iran som sin fiende NO:1

Intet land har sedan WWII haft ett så direkthot mot den Amerikanska ekonomin som Iran har idag. Irak hotade USA då man från gick dollarn men USAs ekonomi var starkare den gången. Trots allt har Irak av någon anledning gått tillbaka till dollar i oljetransaktioner.

Att USA har enstark önskan att se dagens Iran utplånat och ersatt med en "vänlig regim" torde stå utom allt tvivel..

Nu är man ute och fiskar stöd och allierade än en gång........

Nä, det är nog läge för Iranierna att hålla koll på när CV grupps byterna sker...
Manbane
Barring a U.S. attack, it appears imminent that Iran’s euro-denominated oil bourse will open in March 2006

Från artikeln Stella-Polaris länkade till.

Intressant artikel, men spådomarna verkar inte slagit in, i alla fall inte en.
Status quo
QUOTE (Stella-Polaris @ Jan 16 2008, 23:17 ) *
Vi talar om ett land som har WMD och som använt det. Vi talar om ett land som har Atomvapen och som använt det. Vi talar om det land som interverat, invaderat och anfallit, mest länder i modern tid. Vi talar om ett land som anser sig stå över alla andra länder i rätt och moral.. Nu ser de Iran som sin fiende NO:1

Att USA har enstark önskan att se dagens Iran utplånat och ersatt med en "vänlig regim" torde stå utom allt tvivel..

Som vanligt så överdriver du och undviker att ge källor på dina uttalanden. Men hur som helst, Tyskland, Japan och Storbritannien lär leda listan över invaderade länder på kortast tid, och då tänker jag främst på andra världskriget vilket jag anser vara modern tid.

USA har totalt 5-7 invasioner på sitt samvete medan tyskland har många fler än så.

Och att många länder gärna ser ett regimebyte i iran borde knappast vara någon nyhet. Lika så Syrien.. att man däremot skulle förbereda en invasion av Iran tvivlar jag starkt på, medhållet på hemmafronten lär knappast vara överhängande och krig kostar långt mycket mer än ekonomidrivande åtgärder.
Stella-Polaris
QUOTE (Status quo @ Jan 17 2008, 10:02 ) *

Som vanligt så överdriver du och undviker att ge källor på dina uttalanden. Men hur som helst, Tyskland, Japan och Storbritannien lär leda listan över invaderade länder på kortast tid, och då tänker jag främst på andra världskriget vilket jag anser vara modern tid.

USA har totalt 5-7 invasioner på sitt samvete medan tyskland har många fler än så.

Och att många länder gärna ser ett regimebyte i iran borde knappast vara någon nyhet. Lika så Syrien.. att man däremot skulle förbereda en invasion av Iran tvivlar jag starkt på, medhållet på hemmafronten lär knappast vara överhängande och krig kostar långt mycket mer än ekonomidrivande åtgärder.

Nu menade jag tiden efter WWII.. I övrigt så säg vilken del du vill ha källor på..

Nu varken nämner eller tror jag på en invasion. Detta då jag inte tror USA klarar av det i dagsläget. Missiler, Flygbombningar och mindre räder, ja men inga större strider om man inte en ev konflikt med ett stängt Hormoz Sund skulle försöka rensa kuststräckan där. Även detta tror jag att de skulle misslyckas med.
Status quo
QUOTE (Stella-Polaris @ Jan 17 2008, 10:11 ) *
Nu menade jag tiden efter WWII.. I övrigt så säg vilken del du vill ha källor på..

Nu varken nämner eller tror jag på en invasion. Detta då jag inte tror USA klarar av det i dagsläget. Missiler, Flygbombningar och mindre räder, ja men inga större strider om man inte en ev konflikt med ett stängt Hormoz Sund skulle försöka rensa kuststräckan där. Även detta tror jag att de skulle misslyckas med.

"Nu är man ute och fiskar stöd och allierade än en gång........ "
Tolkade jag som du anser att USA är ute efter att invadera Iran..

Förövrigt får du gärna ge mig en trovärdig källa på att dollarn står och faller med Iransk olja.
dvs hela det din tes bygger på, petrodollarns värde.
Andtryggve
Att omvandla stenkol tillflytande bränske kostar bra mycket mer än olja.

Nja, det finns faktiskt uppgifter som säger att det rent teoretiskt är lösamt om oljan kostar mer än $35/fat. Men oljepriset har ju legat över det ett tag, så det kanske man får ta med en nypa salt.
Men vid ett oljepris på över $100/fat så lär det vara mer intressant. Och både Kina och USA är ju på gång med anläggningar av denna typ. Inte så konsitigt, eftersom både dessa länder sitter på stora tillgångar av stenkol.

Tyvärr är det väl måttligt bra ur ett miljöperspektiv... sad.gif
GC1
QUOTE (Status quo @ Jan 17 2008, 12:01 ) *

Förövrigt får du gärna ge mig en trovärdig källa på att dollarn står och faller med Iransk olja.

Man kanske vill ha en enad politisk front mot ett land man ser som ett hot mot världsfreden (än en gång..) utan att för dens skull jaga ihop en koalition och starta ett öppet krig.

USA kanske inte rasar ner på samma ekonomiska nivå som etiopien om Iran börjar handla all sin olja i Euro, däremot så kan man utan att vara högt skolad i internationell ekonomi säga att USA behöver stärka sin ekonomi om man skall kunna hävda sin ledande roll på flera områden. Om då ekonopmin får en allvarlig törn kan det få följdeffekter som kanske inte leder till svält men väl en tappad internationell status....
Stella-Polaris
QUOTE (Status quo @ Jan 17 2008, 12:01 ) *
QUOTE (Stella-Polaris @ Jan 17 2008, 10:11 ) *

Står och faller????? Om du läser mina inlägg så ser du att jag talar om en utveckling och inte en plötslig krasch.

I länken jag gav ovan, Energybulletin, och som jag förutsätter du har läst, så står det:

"The upcoming bourse will introduce petrodollar versus petroeuro currency hedging, and fundamentally new dynamics to the biggest market in the world - global oil and gas trades. In essence, the U.S. will no longer be able to effortlessly expand its debt-financing via issuance of U.S. Treasury bills, and the dollar’s international demand/liquidity value will fall."

Energybulletin är Världens mest renomerade tidskrift i Energifrågor. Man skriver inte artiklar där för att det är kul utan för att försöka förutspå världens energimarknad i framtiden. Om en artikel tas in så anses den ha relevans och hålla en god standard..
'
Det som nämns ovan är översatt på enkel Svenska.

Om en oljehandel kommer igång i EURO så uppkomer en fundamentalt ny handel inom världens största marknad, Olje och Gas marknaden. I grund leder detta till att USA inte längre kan finansiera sina skulder, genom att utge obligationer, så lätt som tidigare. Dollarn´s internationella efterfråga och likviditet kommer att sjunka. ( Om efterfråga och likviditet sjunker är detta = fall i värde)

Avsnittet tar bara upp enkla elementära macroekonomiska faktum..

Iran handlar i dag inte med Dollar. Men om de kommer igång med en EURO börs så blir det helt annorlunda, då vem som helst kan sälja sin olja där, i EURO. Europa köper mer olja än USA och skulle gärna köpa i EURO då detta blir billigare. Det handlar alltså inte bara om IRANs olja utan mycket större volymer.. Den dag det finns en EURO börs så är det ett val för dig.. Köpa billigare i Euro eller betala mer för att få köpa i dollar...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.