QUOTE (Status quo @ Jan 17 2008, 12:01 )

QUOTE (Stella-Polaris @ Jan 17 2008, 10:11 )

Nu menade jag tiden efter WWII.. I övrigt så säg vilken del du vill ha källor på..
Nu varken nämner eller tror jag på en invasion. Detta då jag inte tror USA klarar av det i dagsläget. Missiler, Flygbombningar och mindre räder, ja men inga större strider om man inte en ev konflikt med ett stängt Hormoz Sund skulle försöka rensa kuststräckan där. Även detta tror jag att de skulle misslyckas med.
"Nu är man ute och fiskar stöd och allierade än en gång........ "
Tolkade jag som du anser att USA är ute efter att invadera Iran..
Förövrigt får du gärna ge mig en
trovärdig källa på att dollarn står och faller med Iransk olja.
dvs hela det din tes bygger på, petrodollarns värde.
Står och faller????? Om du läser mina inlägg så ser du att jag talar om en utveckling och inte en plötslig krasch.
I länken jag gav ovan, Energybulletin, och som jag förutsätter du har läst, så står det:
"The upcoming bourse will introduce petrodollar versus petroeuro currency hedging, and fundamentally new dynamics to the biggest market in the world - global oil and gas trades. In essence, the U.S. will no longer be able to effortlessly expand its debt-financing via issuance of U.S. Treasury bills, and the dollar’s international demand/liquidity value will fall."
Energybulletin är Världens mest renomerade tidskrift i Energifrågor. Man skriver inte artiklar där för att det är kul utan för att försöka förutspå världens energimarknad i framtiden. Om en artikel tas in så anses den ha relevans och hålla en god standard..
'
Det som nämns ovan är översatt på enkel Svenska.
Om en oljehandel kommer igång i EURO så uppkomer en fundamentalt ny handel inom världens största marknad, Olje och Gas marknaden. I grund leder detta till att USA inte längre kan finansiera sina skulder, genom att utge obligationer, så lätt som tidigare. Dollarn´s internationella efterfråga och likviditet kommer att sjunka. ( Om efterfråga och likviditet sjunker är detta = fall i värde)
Avsnittet tar bara upp enkla elementära macroekonomiska faktum..
Iran handlar i dag inte med Dollar. Men om de kommer igång med en EURO börs så blir det helt annorlunda, då vem som helst kan sälja sin olja där, i EURO. Europa köper mer olja än USA och skulle gärna köpa i EURO då detta blir billigare. Det handlar alltså inte bara om IRANs olja utan mycket större volymer.. Den dag det finns en EURO börs så är det ett val för dig.. Köpa billigare i Euro eller betala mer för att få köpa i dollar...