Ja, hur funkar det. Får man en officerare som man har hela tiden, eller bytts det hela tiden.
Och kan man få vilken officerare som helst under grundutbildningen.
Kommer tjänstgöra som reservmaterialman och jag antar att det inte är en så direkt fysiskt krävande utbildning. Löper man ändå risk att få en benhård fallskärmsjägarofficer som ledare under Grundutbildningen.
ArreliuS
Feb 20 2006, 22:01
QUOTE (Tompe @ Feb 20 2006, 21:43 )

Ja, hur funkar det. Får man en officerare som man har hela tiden, eller bytts det hela tiden.
Och kan man få vilken officerare som helst under grundutbildningen.
Kommer tjänstgöra som reservmaterialman och jag antar att det inte är en så direkt fysiskt krävande utbildning. Löper man ändå risk att få en benhård fallskärmsjägarofficer som ledare under Grundutbildningen.
Tja vår grannpluton som var en bevakning/insatspluton hade jägarbefäl och det färgade av sig en hel del på utbildning. Dock så kan jag inte tänka mig att ni löper någon "risk" att få jägarbefäl.
Ni kommer att ha samma befäl genom hela utbildningen såvida det inte händer något drastiskt som att befälet blir förflyttat till nått annat kompani eller åker utomlands.
Kimster
Feb 20 2006, 22:10
Finns inte alls någon säkerhet att man har samma befäl.
Befälen som sådan bedriver den grad av svårighet som krävs för att förbandet ska lösa sin uppgift i krig, och utifrån den status på soldater som man har beställt från pliktverket. Sen att det är lite tyngre här och där beroende på vilket befäl man har, är som att få en tuff eller lätt mattelärare i skolan.
Alltså inga krav som är överdrivna, oavsett befäl. Oftast får man befäl som själva gjort sin GU på förbandet i fråga eller haft samma tjänst på ett eller annat sätt.
ArreliuS
Feb 20 2006, 22:40
QUOTE (Kimster @ Feb 20 2006, 22:10 )

Finns inte alls någon säkerhet att man har samma befäl.
FÖrekommer det ofta att det byts befäl mitt i utbildning av någon annan anledning än US?
Kimster
Feb 20 2006, 22:53
Nej jag skulle inte påstå att det förekommer ofta, men visst förekommer det.
Det kan röra sig om att befälet ska plugga vidare för att kunna bli befodrad/kompetenshöjja sig motsv,
Befälet kan bli förflyttad till annan tjänst/befattning av olika orsaker.
Befälet utbildar bara inom ett visst område och när den utbildningen är klar för soldaterna så får de ett annat befäl.
De befäl som man försöker hålla igenom under hela utbildningen är främst kompanichefen samt plutchefen under GSU och/eller efter GSU. Ofta tillhör även vissa instruktörer till just den plutonen.
Under min GU hade vi en chef under GSU, efter GSU fick vi olika plutonchefer beroende på vilken pluton man tillhörde. Under GSU försvann någon och så tillkom något annat befäl. Våran skvadronchef var borta mycket under första tiden och då hade sft.skvadronschef istället.. så även om namnen finns där så är de olika som för befälet rent praktiskt ibland.
Bytte även adjutant, men tror det rörde sig om US i det fallet.
johanp
Feb 20 2006, 23:02
Vi hade sanslöst många olika y-/roff och bfa under gsu men när f-sold ryckte in så stabiliserades det och höll sig till muck.
tinhead
Feb 20 2006, 23:35
Vi hade 2befäl från soldatskolan under "gröntjänsten" dvs då vi fick lära oss gå, skjuta osv..
Samt 1-2 från det kompani som vi skulle till..
När vi sedan påbörjade andra delen så var vi på ett kompani och fick befäl
beroende på vad vi gjorde.
Han som var Klargöringschef var den som fick agera "klassföreståndare"
Och dom 1-2 som härjade med oss under gröntjänsten fick släpa ut oss på övningar.
Det var "tänkt" att dom skulle bli våra troppchefer på baser, kfö och krig..
Jag vet inte hur flygvapnet har det nuförtiden. Men jag tror inte det är någon skillnad.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.