Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Mordhot, hot om våld.
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Tobias R
Vad kan en person göra som känner sig hotad, eventuellt till livet? Personen har inte blivit kontaktad av förövaren utan fått hot citerade av en gemensam bekant. Förövaren har utalat saker som att han ska "anlita en torped så han slipper ta i skiten själv", mm. Kan den hotade gå till polisen med dessa "rykten" han har fått berättade för sig? Vad kan polisen göra?

MVH
Tobias
Fanjunkar´n
QUOTE (Tobias R @ Feb 19 2006, 20:00 ) *
Vad kan en person göra som känner sig hotad, eventuellt till livet? Personen har inte blivit kontaktad av förövaren utan fått hot citerade av en gemensam bekant. Förövaren har utalat saker som att han ska "anlita en torped så han slipper ta i skiten själv", mm. Kan den hotade gå till polisen med dessa "rykten" han har fått berättade för sig? Vad kan polisen göra?

MVH
Tobias

Ja men tyvärr kommer inte polisen att göra nå´t förrän nå´t hänt. Dvs innan personen sätter sina hot i verket står ord mot ord. Finns visserligen nå´t som heter "olaga hot" men då måste det kunna bevisas. Ställer nå´n upp och vittnar hamnar saken i annat läge med en gång.
eskil
Den gemensamme bekanten borde kunna ställa upp som vittne och intyga att hoten är sanna.
NisseNord
Kan ju vara bra att göra en anmälan ändå, ifall personen hotar en gång till, eller hotar någon annan så kan gammla anmälningar hjälpa till att få polisen att göra något.
Tobias R
Då den gemensamma bekantingen är den enda som hört förövaren uttala hoten kanske det blir en ord-mot-ord situation i alla fall...? Men om vi säger att förövaren erkänner det bekantingen vittnar om, vad väntar då?
Fanjunkar´n
QUOTE (Tobias R @ Feb 19 2006, 22:21 ) *
Då den gemensamma bekantingen är den enda som hört förövaren uttala hoten kanske det blir en ord-mot-ord situation i alla fall...? Men om vi säger att förövaren erkänner det bekantingen vittnar om, vad väntar då?

Straffvärdet på ett olaga hot varierar från böter till korta fängelsestraff. Omständigheterna som hotet uttalats i spelar roll. Enligt lagens mening ska hotet vara ämnat att framkalla allvarlig fruktan för att rubriceras som olaga hot.
Tobias R
Hittade lite intressant info på nätet. Finns det någonstans på nätet man kan läsa domar ang tex mordhot?

Brotsbalken, 4:e kap. 5 §
Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1993:207).
dalmas
Gör en polisanmälan. Om inte av annan anledning att övergrepp i rättssak blir aktuellt då. Det har ett högre straffvärde än olaga hot.
Hans Engström
Precis som sagts så gör man anmälan för att kunna anmäla för grövre brott sedan. En mig närstående person polisanmälde för olaga hot skickat via SMS med avsändaren ej dold, men målet avskrevs ändå... :(
scattergun
Har själv införsänt en bandinspelning från telefonsvararen där en person presenterar sig och talar om att han ska skjuta mig följande dag.....men det avskrevs också! Brott kan ej styrkas...... Malajn.gif
Dobberman
Framför allt kan det resultera i att personen kan beläggas med besöksförbud(alt motsvarande)
Och då ger det lite mer svid i straffet om han närmar sig ändå.
Sen är det aldrig FEL att polisen känner till händelseförloppet, ev kan din "närpolis" kanske bistå med lite mer matnyttig info, t.e.x ett larmnr vid hot.

Kör på polisanmäl, det skadar aldrig.
Pal
hm, Jag tycker nog att det beror en del på om det är vettigt att polisanmäla eller ej.

Jag blir hotad till livet regelbundet, någon gång i kvartalet, och ibland känns det alllvarligare menat. Jag polisanmäler aldrig. Jag förbereder mig istället, och jag känner att en polisanmälan kan ligga mig till last om det visar sig att jag blir tvungen att försvara mig.

Vill kunna försvara mig i nödvärn och låtsas vara oförberedd. Vill inte att jag skall anses som förberedd, låt säga med ett tillhygge som jag gjort tillgängligt på grund av rädsla. Jag vill kunna trovärdigt hävda att jag var oförberedd och att ett eventuellt tillhygge fanns tillgängligt av en ren tillfällighet.

Och innan någon tror att jag är en dålig människa så är jag inte det. Jag har ytterst rent mjöl i påsen men jag stöter på många psykopater i mitt arbete som blir upprörda när de inte får som de vill. Och en del av dom kollar upp var man bor och liknande och ringer sedan privat och tjafsar. Att jag placerar ett järnrör på plats vid dörren när någon psykopat varit extra tydlig är inte över-agressivt tycker jag. Men jag misstänker kraftigt att det är bättre om det järnröret stod där av en slump än av förberedelse om det skulle falla sig så att jag blev tvungen att använda det.
Dobberman
QUOTE (Pal_nyPC @ Feb 20 2006, 09:12 ) *
hm, Jag tycker nog att det beror en del på om det är vettigt att polisanmäla eller ej.

Jag blir hotad till livet regelbundet, någon gång i kvartalet, och ibland känns det alllvarligare menat. Jag polisanmäler aldrig. Jag förbereder mig istället, och jag känner att en polisanmälan kan ligga mig till last om det visar sig att jag blr tvungen att försvara mig.

Vill kunna försvara mig i nödvärn och låtsas vara oförberedd. Vill inte att jag skall anses som förberedd, låt säga med ett tillhygge som jag gjort tillgänglit på grund av rädsla. Jag vill kunna trovärdigt hävda att jag var oförberedd och att ett eventuellt tillhygge fanns tillgängligt av en ren tillfällighet.

Ett karriärbyte kunde vara på sin plats om du upplever så pass många mordhot kanske?

Om du INTE påtalar händelser till polis kan du heller inte förvänta hjälp, sen är det även en annan
dimension i problemet.
Om man inte registrerar händelser av det här slaget är det i det närmaste omöjligt för ordningsmakten att kartlägga problemet, ponera att jubelidioten hotat fler personer?

Att smälla ngn i nyllet med ett "järnrör" kan ge dig mer problem än det löser.

/ R som även han råkat ut för "vissa" personer.
(Löste sig med hjälp av ordningsmakt och innovativt tänkande)
major disaster
QUOTE (Tobias R @ Feb 19 2006, 23:27 ) *
Hittade lite intressant info på nätet. Finns det någonstans på nätet man kan läsa domar ang tex mordhot?

Hej Tobias!

Rättsinfosäk från domstolsväsendet kan ge en del. Alla domar är dock inte publicerade på nätet än.

Mvh Fiskalen

http://www.rattsinfosok.dom.se/lagrummet/index.jsp
Bolle
QUOTE (Pal_nyPC @ Feb 20 2006, 09:12 ) *
Vill kunna försvara mig i nödvärn och låtsas vara oförberedd. Vill inte att jag skall anses som förberedd, låt säga med ett tillhygge som jag gjort tillgängligt på grund av rädsla. Jag vill kunna trovärdigt hävda att jag var oförberedd och att ett eventuellt tillhygge fanns tillgängligt av en ren tillfällighet.

Jag tror att du gör dig själv en otjänst. Jag tror att ditt nödvärn juridiskt sett blir starkare om du kan påvisa ett befintligt hot när du väl har tvingats försvara dig. Jämför med alla misshandlade kvinnor som plötsligt en dag bestämmer sig för att bryta sig ur sin situation och tror att polisen omedelbart kommer att ta över och befria dem. Sedan visar det sig att de aldrig har anmält ett enda hot eller våldstillfälle och ingen kan påvisa att det finns tillräcklig grund för att just de ska få skyddad identitet eller larm eller ens hjälp.
Antar att du jobbar som ordningsvakt, kriminalvårdare, kronofogde eller motsvarande. Tror du verkligen att tingsrätten kommer att vara helt aningslös när du väl har järnrörat någon presumtiv angripare? Kan det inte vara så att de har sett liknande fall och förutsätter att du har stött på en del hot och kanske förberett dig (förutsatt att du möter alla dessa psykopater på arbetstid, alltså)?
Det skulle kunna vara så att de t.o.m. blir mer benägna att anse ditt nödvärnsvåld försvarligt om du har en dokumenterad hotbild mot dig. Eftersom hotet alltid bedöms utifrån den hotades upplevelse måste ju ev. tidigare dödshot vägas in i den bedömning du gör vid ett angrepp. Däremot kan det vara lite svårt att förklara ditt järnrör om du upprätthåller en image av helt vanligt svenssonliv, särskilt om du då skulle råka vara den enda "ohotade" kronofogden i världen! ohmy.gif
/Bolle
Tobias R
Tack för alla svar!

Idag fick jag ytterligare hot förmedlat till mig från samma person. Det börjar kanske bli dags att anmäla. Kan jag anmäla utan att polisen gör någonting, mest för att ha det dokumenterat? Jag vill inte förvärra situationen genom att en konstapal knackar på dörren hos personen i fråga.
henke
Med tanke på Polisens arbetsbelstning och prioriteringar tror jag inte du behöver oroa dig över att Nationella Insatsstyrkan kommer farande i sina svarta Chevor i morgon. smile.gif

Det finns heller ingen checkbox på polisanmälningar för anmälaren att fylla i.

Förväntad Polisiär åtgärd:
[ ] Ingen [ ] Telefonsamtal [ ] Fax [ ] Epost [ ] Personligt samtal med länspolismästare [ ] Påhälsning Dag / Kväll (ringa in alt.) [ ] Inbrytning- gripande [ ] NI besök [ ] personlig visit nattetid av Gunwald Larsson
Tobias R
Som uppföljning kan jag säga att alltihopa rann ut i sanden. Jag polisanmälde aldrig, och har heller inte hört av personen sedan dess. Tur att det löste sig på det viset.

Tack för er hjälp!
pappa6116
Du kan även be polisen göra en minnesanteckning, dvs inte en polisanmälan men att polisen känner till problemet men har inte agerat. Denna anteckning hjälper dig i ett senare skede när du vill bevisa att hoten pågått en längre tid.

Tips! PM:a någon av alla poliser som finns på forumet. Fu Frippe är en av dem (tror jag)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.