Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Lumpen
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Frixos
ÄR det så att alla inte kan göra Lumpen? För jag måste fan göra lumpen..
Björn-
Alla som vill får inte göra lumepn. Men med rätt motivering blir det nog inga problem att få en palts. Det finns massor med trådar som berättar bra skaer du behöver veta bara du tittar runt lite.
Andreas
Länktips:
Victor
Nu för tiden är det väl sjukt många som inte vill också. Jag kan tänka mig att det inte är långt kvar tills det finns fler platser än folk som är villiga att ta dem... :(
bacchus
QUOTE (Victor @ Feb 19 2006, 13:46 ) *
Nu för tiden är det väl sjukt många som inte vill också. Jag kan tänka mig att det inte är långt kvar tills det finns fler platser än folk som är villiga att ta dem... :(

Eller så får vi ett försvar som bara består av jägarsoldater... saint.gif
Peter_PB
QUOTE (bacchus @ Feb 19 2006, 13:53 ) *
QUOTE (Victor @ Feb 19 2006, 13:46 ) *

Eller så får vi ett försvar som bara består av jägarsoldater... saint.gif

Hur menar du då?
bacchus
QUOTE (Peter_PB @ Feb 19 2006, 14:45 ) *
Hur menar du då?

Jag ironiserar bara. Tycker att det är väldigt många som satsar på jägartjänst så för att möta de spekulativa utbildningsluckor som nämndes krävs det att man öppnar upp fler tjänster med just den inriktningen. Men som sagt, jag skämtade bara. :]
Berggren
Tittad lite på statistik för vpl över vad jag tror var förra året. Enligt den fick runt 2500 som ville göra lumpen ingen tjänst. Så helt garanterat är det väl inte. Men är man frisk och stark, någotsånär intellektuellt kapabel och driven/motiverad, så bör man ju kunna hitta något att göra.
Fast det är klart, om det är jägare eller inget man kan tänka sig sjunker ju chanserna. Om man istället, likt undertecknad, åker till pliktverket med inställningen att ta vadhelst som erbjuds, så ökar ju chansen.
Björn-
Jag är varken stark eller frisk och vet inte ens vad intelet kapabel betyder. Så jag tror att motiveringen är det viktigaste.
Frixos
QUOTE (Berggren @ Feb 19 2006, 20:51 ) *
Tittad lite på statistik för vpl över vad jag tror var förra året. Enligt den fick runt 2500 som ville göra lumpen ingen tjänst. Så helt garanterat är det väl inte. Men är man frisk och stark, någotsånär intellektuellt kapabel och driven/motiverad, så bör man ju kunna hitta något att göra.
Fast det är klart, om det är jägare eller inget man kan tänka sig sjunker ju chanserna. Om man istället, likt undertecknad, åker till pliktverket med inställningen att ta vadhelst som erbjuds, så ökar ju chansen.

Vill ju helst satsa på jägare men har inget andra-alternativ ännu.. Vet du kanske något som är likt kustjägare men inte lika krävande?
Berggren
QUOTE (Björn- @ Feb 19 2006, 23:17 ) *
Jag är varken stark eller frisk och vet inte ens vad intelet kapabel betyder. Så jag tror att motiveringen är det viktigaste.

Motivationen är ju onekligen viktig, då pliktverket knappast vill ha folk som hellre vill göra något annat. Men det tycks ju idag inte råda någon brist på villiga pojkar flickor (hrm), och om valet står mellan två motiverade personer där en har bra mönstringsvärden och en dåliga ... ptja.

Frixos: Tja, vad vet jag egentligen, har ju inte ens gjort grundutbildning. Men Amfibiesoldat är väl en befattning som till viss del liknar KJ. Kan väl tänkas att det också är mindre krävande, då de fysiska kraven är något lägre (om jag inte minns helt fel).
Frixos
QUOTE (Berggren @ Feb 20 2006, 08:25 ) *

Motivationen är ju onekligen viktig, då pliktverket knappast vill ha folk som hellre vill göra något annat. Men det tycks ju idag inte råda någon brist på villiga pojkar flickor (hrm), och om valet står mellan två motiverade personer där en har bra mönstringsvärden och en dåliga ... ptja.

Frixos: Tja, vad vet jag egentligen, har ju inte ens gjort grundutbildning. Men Amfibiesoldat är väl en befattning som till viss del liknar KJ. Kan väl tänkas att det också är mindre krävande, då de fysiska kraven är något lägre (om jag inte minns helt fel).

Är det så att om jag t.ex mönstrar som Kustjägarplutonbefäl då måste jag väl extramönsta innan jag kan bli det.. Men om jag inte lyckas så kan jag väl även ha t.ex Amfibieplutonsbefäl som andra alternativ och Amfibiesoldat som tredje alternativ?
Pro patria
QUOTE (Frixos @ Feb 20 2006, 15:13 ) *

Är det så att om jag t.ex mönstrar som Kustjägarplutonbefäl då måste jag väl extramönsta innan jag kan bli det.. Men om jag inte lyckas så kan jag väl även ha t.ex Amfibieplutonsbefäl som andra alternativ och Amfibiesoldat som tredje alternativ?

Du ska mönstra och ev. rycka in om typ, 4 år? Jag tycker att du ska tänka på något annat så länge.
Frixos
QUOTE (Pro patria @ Feb 20 2006, 15:24 ) *
QUOTE (Frixos @ Feb 20 2006, 15:13 ) *

Du ska mönstra och ev. rycka in om typ, 4 år? Jag tycker att du ska tänka på något annat så länge.

Jag håller tyvärr inte med dig 5.gif
Berggren
Tja, under kommande år kommer han väl att börja få broschyrer från Pliktverket, och ett år efter det så börjar det ju dra ihop sig mot mönstring ... bättre vara ute i för god tid än komma på i sista sekund att man vill göra värnplikt och tokträna sig in på en befattning man inte vet någonting om för att man inte haft tid att söka information och fundera.
Jämför med att välja gymnasium. Det förväntas man göra vid i nian. Då ska man ta ställning till om man vill syssla med de kommande tre åren, och i förlängning, vad man vill syssla med efter det. Har man kommit på att man vill jobba inom FM så är det ju onekligen en fördel att ha gjort lumpen, och för att få göra lumpen ... så är det bra att vara förberedd.
Visst är det troligt att man kommer på att det är något helt annat man vill syssla med, att det inte var så kul i grönkläder, men det borde i lika hög grad gälla exempelvis gymnasieval. Därtill hör också att vpl inte är något man gör istället för något annat, vilket gymnasieval är (dvs. om man skulle välja fordonsprogrammet och därefter komma på att man inte gillade det och istället vill bli läkare).
Mina två ören. Kanske rätt OT, ber om ursäkt.

Frixos: Det är bra att du har en uppfattning om vad du vill göra, men ha i åtanke att det är möjligt att du faktiskt inte får göra vpl. Se i så fall till att du inte stängt fler dörrar än absolut nödvändigt, och att du har funderat lite på vad du annars kan tänka dig att göra i livet (säger det inte för att predika, bara förbereda på att du kommer möta problem du inte kan styra över, såsom inskrivningsförrättare som inte tycker som du).
C-O.M
Välj gymnasium så att du har så goda möjligheter som möjligt att göra vad du vill sen.
De tre åren är en gigantisk period av personlig utveckling, förändrade värderingar och uppfattningar och massa skoj. Att inrikta sig 3 år på att bli kustjägare är inte så himla roligt om man om tre år inte längre vill bli kustjägare och dessutom missat de bästa åren i sitt liv av frihet utan ansvar.
Dessutom, vem vet om AMF ens finns kvar efter FB08, eller försvaret för den delen....
Så, se till att gå i ett gymnasium som är bra och med kul människor som du trivs med.
Att pendla jättelångt för att gå ett "uniformsgymnasium" och gå med människor du inte trivs med, och bo på opraktiskt avstånd från kuligheter som händer är inget jag skulle rekommendera.

Så välj ett bra gymnasium med ett bra studieförberedande program, om du vill bättra på möjligheterna för YOP, välj Natur/teknik ( har ngt minne från vår YOF-propagandastund att det är lite småbrist på sökande (sökandens kvalité?) till teknisk officer).

Och att ha gått natur är inte hela världen om man inte vill bli officer sen.....

Olof /som just nu håller på att räkna matte 8 timmar om dagen eftersom han inte gick natur och nu behöver matten......
Frixos
QUOTE (Berggren @ Feb 20 2006, 15:44 ) *
Tja, under kommande år kommer han väl att börja få broschyrer från Pliktverket, och ett år efter det så börjar det ju dra ihop sig mot mönstring ... bättre vara ute i för god tid än komma på i sista sekund att man vill göra värnplikt och tokträna sig in på en befattning man inte vet någonting om för att man inte haft tid att söka information och fundera.
Jämför med att välja gymnasium. Det förväntas man göra vid i nian. Då ska man ta ställning till om man vill syssla med de kommande tre åren, och i förlängning, vad man vill syssla med efter det. Har man kommit på att man vill jobba inom FM så är det ju onekligen en fördel att ha gjort lumpen, och för att få göra lumpen ... så är det bra att vara förberedd.
Visst är det troligt att man kommer på att det är något helt annat man vill syssla med, att det inte var så kul i grönkläder, men det borde i lika hög grad gälla exempelvis gymnasieval. Därtill hör också att vpl inte är något man gör istället för något annat, vilket gymnasieval är (dvs. om man skulle välja fordonsprogrammet och därefter komma på att man inte gillade det och istället vill bli läkare).
Mina två ören. Kanske rätt OT, ber om ursäkt.

Frixos: Det är bra att du har en uppfattning om vad du vill göra, men ha i åtanke att det är möjligt att du faktiskt inte får göra vpl. Se i så fall till att du inte stängt fler dörrar än absolut nödvändigt, och att du har funderat lite på vad du annars kan tänka dig att göra i livet (säger det inte för att predika, bara förbereda på att du kommer möta problem du inte kan styra över, såsom inskrivningsförrättare som inte tycker som du).

Om det inte går bra med det militära har jag sj tänkt satsa på bl.a Juridik..
bacchus
QUOTE (Frixos @ Feb 20 2006, 15:58 ) *
Om det inte går bra med det militära har jag sj tänkt satsa på bl.a Juridik..

Gå förslagsvis då något samhällsvetenskapligt program med inrikting mot språk eller juridik. Språk är dessutom något som brukar värderas högt på såväl arbetsmarknad som på mönstringen (antar jag).
JasonLove
Erm, ny här på forumet. Kunde inte skapa ny tråd, vetefan vad det beror på, så jag kapar denna tråd som har en någorlunda liknande rubrik som min skulle ha smile.gif

Jag är 19 snart, mönstrade när jag var runt 17, men ville då inte göra lumpen. Gjorde inskrivningsprovet, och fick sen gå till psykologen direkt, och efter 5 min där så kunde han konstatera att jag inte var nåt att ha (vilket jag var glad för då), och så fick jag gå hem

Men nu har jag mognat lite och insett att lumpen skulle vara en bra erfarenhet, och läst lite om det. Som jag förstått kan man göra lumpen tills man är 24? Det innebär väl att jag kan skicka in en ansökan och få mönstra igen (fick detta svar när jag frågade på pliktverket), om ni sitter inne på annan information får ni ju gärna delge den också.

Men om jag nu får mönstra om, hur är det att göra värnplikten som väl över 20? är det en fördel? Jag har ju inte gymnasiekompetens heller faktiskt, även om det är nåt som jag kommer ha när jag väl skickar iväg min ansökan.
Kimster
att vara över 20 spelar ingen roll, du lär nog inte vara ensam heller. Finns ofta någon som fyllt 21 typ.. tom 22 ibland.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.