QUOTE (Brigadgeneralen @ Jul 16 2006, 00:09 )

Oljepriset i all ära, men borde vi inte egentligen ha synpunkter
på det senaste stöket i mellanöstern? Detta påverkar ju i allra
högsta grad våra energipriser, inte bara skatterna...
Skall man verkligen tillåta den israeliska aggretionen?
Eller är det som de gamla sa aldrig ens fel att två träter?
Om man börjar med att helt ignorera politiken skulle det troligtvis gå att öka utvinningstakten ur oljefälten om världens duktigaste företag får fritt fram att göra sitt bästa.
Nästa fråga är om länderna vill att det skall utvinnas så mycket olja så fort som möjligt. Iran förefaller vilja dra ut på sina oljeinkomster och inte sälja allt på en gång. Kuwaits parlament debaterar ett tak på utvinningstakten till 1% av reserverna per år vilket skulle kunna ge en minskad oljeexport om det stämmer att de har överdrivit sina oljereservers storlek.
Sedan är det kaos i Irak och om man börjar med militära kampanjer i flera länder lär de knappast exportera någon olja alls. Ur peak oil synvinkel är det inte helt illa med en framtvingad tidig kulmen eftersom störningar av dagens produktion ger att det finns mer olja att utvinna framöver så nedgången i oljeproduktionen inte blir lika brant.
Sedan kan det vara så att de största oljefälten redan är tömda på den olja som är lättast att utvinna och då krävs det heroiska tekniska insatser för att "tvätta" ur olja ur dem samt borra efter olja i mindre och sämre oljefält. Här är det suspekt att Saudiarabien investerar enormt i ny oljeborrning samtidigt som de säger att allt är lungt och de visst kan sälja mer olja om de vill men de vill inte.
Ur oljeförsörjningsynpunkt vill det till att hålla denna konflikt ifrån länder som producerar olja. Detta är nog något som Iran räknar med när de förefaller sponsra attackerna mot Israel. Jag vet inte vilket spel det är de spelar, kanske vill de starta en brasa för att få en bättre förhandlingsposition för sitt legitima kärnenergiprogram och troliga illegitima kärnvapenprogram. (Illegitimt ur vår själviska synvinkel. ) Väst har inte råd med att slå tillbaka direkt mot Iran då det skulle ge oljepriset tuppjuck och vem vet vilken nivå det sedan fastnar på när tillgången snart sinar och ersättningarna tar år och tusentals miljarder att få igång i global skala?
Samtidigt är givetvis Israel livrädda för att någon av deras större lokala (galna) fiender skall skaffa sig kärnvapen. Kärnvapen är nog det enda som kan utplåna Israel som stat eller ge en krigsvinst mot Israel vilket enklast borde uppnås genom att döda maximal andel av deras civilbefolkning innan de hinner mobilisera vilket skulle ge många hål i armén och chockeffekt. Israels skydd mot sådant är deras andraslagsförmåga, att de kan utplåna de som utplånar dem, klassisk MAD. Israel har fiender som har försökt utplåna dem förr, de har all anledning i världen att vara paranoida.
Vem som har mest fel och vem som började är inte speciellt intressant då det djävliga är att båda sidorna har fraktioner som inte vill ha fred. Israel har sina bosättare som de äntligen har börjat sätta upp gränser för och palestinerna och diva grannar har grupper som hatar Israel, Judar, västvärden och kulturell förändring, ofta i kombination, och de får sin försörjning och status genom att konflikten består. Jag har ingen aning om hur många gånger som vänskaps och avspänningsförsök har saboterats.
Just nu förefaller Israel bete sig opropotionerligt vilket tyder på att de har någon mer agenda än de kindnappade soldaterna. Samtidigt har de motståndare som eldar på konflikten så gott de kan. Jag har ingen aning vart det här tar vägen men jag är säker på att desto mindre beroende man är av den här regionen i världen desto bättre är det. Men man vill ha att göra med Israel då de utvecklar bra teknik, kultur och är ett intressant land att besöka. Oljestaterna får hem hur mycket valuta som helst för sin olja så de vill man sälja något till även om folk då måste förbjudas att rita streckgubbar med undertexten muhammed för att vi inte skall bli bojkottade.
Jag kommer inte på något vettigt som Sverige kan göra i den här säkerhetspolitiska sörjan men de stora gamla stöden till palestinier via PLO förefaller vanvettiga, jag begriper dem inte för fem öre.