QUOTE (Magnus Redin @ Sep 4 2006, 00:33 )

QUOTE (Arne @ Sep 3 2006, 23:02 )

Såg på Cbs 60m.(tror jag?) för ett tag sedan om oljesand i Canada.
Något om tillgångar som skulle räcka upp till 100 år för Usa och Canada.
Någon som läst/sett något om detta?
Jag sitter och valkampanjar i andra forum, jag hoppas det är ok med ett fusksvar utan referenser.
Det finns gigantiska mängder oljesand, problemet med den är att man måste skilja på sanden och den tjocka oljegeggan och sedan uppgradera oljegeggan till lättflytande bensin och diesel. Detta kräver mycket arbetskraft och enorma industrianläggningar och det tar tid att utbilda folk och bygga anläggningarna.
Att skilja på sand och olja kräver stora mängder värme och vatten. Värmen fås nu från naturgas men det finns en begränsad mängd och likaså börjar det krävas omfattande pipelines för vatten. Det finns förslag om att bygga kärnkraftverk för att få processvärme och då krävs det omfattande välisolerade ångledningar.
För att sedan göra bensin och diesel av oljegeggan behövs det vätgas och även den görs av naturgas som är en begränsande resurs, näst enklast är att göra vätgas av den bensin/diesel man får fram men då får man mindre att sälja och sedan skulle man kunna utveckla vätgasproducerande reaktorer men det tar återigen tid och kostar massor med pengar.
Dvs olja från oljesand kommer inte att kunna byggas ut för att göra mer än att något sakta ned den takt oljan sinar när den globala produktionen har passerat kulmen. Men säkerhetspolitiskt är den intressant då den sätter en undre gräns för hur mycket olja Kannada har tillgång till det närmaste århundradet eller så.
Gällande Oljesand & Break Even / Per Fat ?
När jag jobbade med Syncrude Canada Fort Mc Murray Projektet så ställde jag frågan till projektet hur mycket olje sand som det finns i backen !
Fick då som svar att man tror att det skall finnas ca 2 trillion Barrels ( Heavy Oil ).
Nästa fråga kom då naturligt var är ” Break Even ” per fat. men den frågan fick jag aldrig svar på
- Kanske någon här vet ?
Mer info på google
- Fort Mc Murray
- Syncrude Canada
- Athabasca Oil Sands
År 2000-01 Jobbade jag ute på Nordsjön med ett projekt som tryckte ner vatten och gas i borrhålen. EkoFisk Fältet ( Eldfisk)
Tydligen så sjunker botten där ute varav man har fått höja plattformarna ca 10-15 m.
Break Even på EkoFisk var då ca 5 Dollar och oljepriset lågt runt 35 Dollar per Barrels.
När jag jobbade på fältet fick jag höra en historia som gav mig lite funderingar !
-Kan detta vara Sant , Är det någon annan som har hört liknade saker ?
Tydligen så ägde Danskarna Ekofiskområdet och de verkligen försökte hitta olja i området !
Till slut gav man upp och erbjöd andra att börja leta !
Norge kom och frågade Sverige ( Volvo) om man ville vara med och leta olja.
Norrmännen fick ett nej från Sverige och bestämde sig leta efter andra samarbetspartners ( ex Phillips).
Runt 1969-70 Köpte man ” Botten Plattan ” av danskarna för följande belopp : Säljakt på Grönland samt lite fiske rättigheter utanför Norges kust.
Ett år senare hittar man fösta oljan !
- Undra vad som hade hänt om Svenskarna var med ?