Satt och pratade med en internet vän över MSN som bor i Kroatien och vi kom in på värnplikt m.m.
Iaf så visade det sig att han hade varit värnpliktig i forna Jugoslavien och precis blivit anställt befäl när kriget kom.
Han berättade att han fortfarande hade ångest över vad han gjort och varit med om, det värsta sa han var när de låg och sov på natten och små grupper av serber grupperade upp grk i skogen och skickade in 10-15 granater rätt på de sovande soldaterna. Paniken, skriken och mörkret var en hemsk kombination.
Många soldater dog direkt där de sov utan chans.
Att likvidera någon som krypskytt var tydligen extra hemskt också iom att man såg personen så tydligt i kikarsiktet innan man kramade av avtryckaren.. :(
Han hade senare tagit sig till Kroatien och han tänkte aldrig flytta därifrån.
Allt detta tog väldigt hårt på mig. Han min vän som jag spenderat många roliga timmar med i ett spel på internet, vi som skämtat och haft roligt medan han burit på denna "hemlighet" hela tiden.
Allting kändes väldigt avlägset från min verklighet i min mysiga lägenhet i säkra Sverige, även om jag själv varit med om en del saker i mitt liv så var jag utan ord när han berättade allt detta. Vad skulle jag svara eller säga? Sånt här händer ju bara på film!
Visst jag har utbildning, jag är utbildad för krigsföring men att utföra detta i verkligheten känns avlägset och ej realistiskt. Lumpen var en oskyldig tid av bus, skoj med polarna och erfarenheter.
Men att kriga på riktigt, finns det ens i våra sinnen här i Sverige, skulle chocken, förnekelsen, obegripligheten vara så total att vi skulle kunna utföra något nyttigt eller slå tillbaka ifall något skulle hända?
Långt och flummigt möjligen detta men behövde skriva av mig lite...