Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Synkrav på jägarutb.
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Simon_N
Har alla jägarutbildningar synkrav: fullgod syn? Eller finns det någon av dessa som gör undantag för vissa?

Jag har alltid haft fullgod syn sen kom ett halvår i min tonår där allt slog runt och jag fick nedsatt. Närsynt, inga större problem egentligen, tycker jag ser bra på längre avstånd också, visst med lite nedsatt men inget allvarligt.

Men hur ser jägarutb. på detta?
Vanlig amfibiesoldat eller skyttesoldat i armén tar dem in med nedsatt?

Får väll göra en ögon operation senare, så jobbigt med detta skit, när man haft perfekt syn hela livet hittils :(
UAV
Ja, syn krävs inom FM. laugh.gif UAV ogillar särskrivningar.
Simon_N
QUOTE (UAV @ Feb 15 2006, 12:23 ) *

Väldigt seriöst svar.

Vem som helst förstår att syn krävs. Min fråga handlar om det finns något jägarförband som till låter minimalt nedsatt?
Kenny
QUOTE (Simon_N @ Feb 15 2006, 12:27 ) *
QUOTE (UAV @ Feb 15 2006, 12:23 ) *

Väldigt seriöst svar.

Vem som helst förstår att syn krävs. Min fråga handlar om det finns något jägarförband som till låter minimalt nedsatt?

Hmm.. har för mig att det var nått nytt med att samtliga stridande befattningar krävde minst 7a i syn.. inte säker på siffran, har bara för mig att det var 7
Skoog
QUOTE (Simon_N @ Feb 15 2006, 12:19 ) *
Vanlig amfibiesoldat eller skyttesoldat i armén tar dem in med nedsatt?

Man måste ha fullgod syn för att bli Amfibiesoldat. Jag kunde inte komma in med mitt B.

QUOTE (Kenny @ Feb 15 2006, 12:31 ) *
Hmm.. har för mig att det var nått nytt med att samtliga stridande befattningar krävde minst 7a i syn.. inte säker på siffran, har bara för mig att det var 7

Det kanske varierar, men jag fick mitt synvärde i bokstäver.
106
Om man har bra värden i övrigt är/var det möjligt att komma in på en stridande befattning även med glasögon/linser (dock inte KJ/FJS). Har träffat jägare som knappt hittat ut ur tältet utan glasögon, så visst går det.
Stockman
Alla jägarutbildningar kräver minst en 7a i syn. 9a är högst. Vad en 7a motsvarar vet jag inte.
Dajo
QUOTE (Stockman @ Feb 15 2006, 13:59 ) *
Alla jägarutbildningar kräver minst en 7a i syn. 9a är högst. Vad en 7a motsvarar vet jag inte.

På "min" tid var kravet fullgod syn MED korrigering.

Dvs alla synfel som glasögon fixade till var helt OK.
Kenny
Rätta mig om jag har fel men beslutades det inte förra året att SAMTLIGA stridande tjänster krävde minst en 7a i syn? Oavsätt vilken tjänst? Så jag uppfattade det i alla fall, skulle vara intressant att veta
Kato
Menig jägare på K3/K4 kräver inte fullgod syn. Detsamma gäller för folk inom säkförbanden. Man får ha glasögon men synen skall ändå vara tillräckligt god.(7)
De befattningar som har mycket höga synkrav(9) är kustjägare,fallskärmsjägare,jägarbefäl k3 k4,alla stridande bef. inom amfibie, skytt och förare i stridsvagn & stridsfordon,luftvärn,dykare,robot,pansarvärn,båtchef,väder-flygledare.
Antingen fallskärmsjägare eller kustjägare alternativt båda kräver dessutom fullgott färgseende.(9)(9)
Vill du vänta med att mönstra efter att du opererat dig så vänta inte med att göra förfrågningen tills efter du mönstrat och fått en befattning, utan ställ frågan så fort du får tillfälle.
Peter_PB
QUOTE (Kato @ Feb 15 2006, 16:58 ) *
Menig jägare på K3/K4 kräver inte fullgod syn. Detsamma gäller för folk inom säkförbanden. Man får ha glasögon men synen skall ändå vara tillräckligt god.(7)
De befattningar som har mycket höga synkrav(9) är kustjägare,fallskärmsjägare,jägarbefäl k3 k4,alla stridande bef. inom amfibie, skytt och förare i stridsvagn & stridsfordon,luftvärn,dykare,robot,pansarvärn,båtchef,väder-flygledare.
Antingen fallskärmsjägare eller kustjägare alternativt båda kräver dessutom fullgott färgseende.(9)(9)
Vill du vänta med att mönstra efter att du opererat dig så vänta inte med att göra förfrågningen tills efter du mönstrat och fått en befattning.

NÄSTAN rätt..Det är högsta synkrav för KJ/FJS. Men vad amfibie beträffar så hade en del glasögon där?
klarre
du tror alltså att det är olika krav på jägare speciallist och jägaregb? Det är det då inte...
Skoog
QUOTE (Peter_PB @ Feb 15 2006, 17:04 ) *
QUOTE (Kato @ Feb 15 2006, 16:58 ) *

Vill du vänta med att mönstra efter att du opererat dig så vänta inte med att göra förfrågningen tills efter du mönstrat och fått en befattning.

NÄSTAN rätt..Det är högsta synkrav för KJ/FJS. Men vad amfibie beträffar så hade en del glasögon där?

När jag mönstrade igår, så sa dom att jag inte kunde hamna på Amf på grund av synen. Min synnedsättning är bara 0.6 på vänster öga (1.0 på höger) och enligt deras test så kunde det korrigeras.
Simon_N
Tack för alla svar!

Dock var det väldigt olika svar jag fick, både att det gick och inte gick. Lite luddigt.

Kanske bäst om jag ringer pliktverket och försöker bli kopplad till någon som kan ge mig lite svar på ämnet?
Trash
Det som stog på min mönstringsförättares dator var att det krävdes 7a i syn för jägarspeciallist och 8a för jägargb och FJS.
Jag fick en sjua i syn och har blivit placerad som jägarspeciallist. Jag mönstrade i början av mars förra året.

Det generella intryck jag fått är att det krävs minst en sjua för att få en stridande befattning. De som kräver nio äf mer av typen förare av olika fordon.
bomben77
Jag gjorde lumpen -97, ryckte in som GB STRIL på F17. Ingen dålig tjänst jag ville egentligen ha en stridande befattning men pga min syn gick inte det. Väl på plats under GSU:n blev jag rätt sugen på att byta tjänst, hade helt enkelt ingn lust att krypa ner i ett bergrum och bli målobservatör i flera månader. Stegade in till min PC och frågade om det fanns möjlighet att byta tjänst och eftersom jag gjort väldigt bra ifrån mig under GSU:n så omplacerades jag till PB på närskyddsplutonen på F17. Fullgjorde min vpl med bra betyg trots synfel.
Det jag vill ha sagt är att man kan ibland finna andra vägar för att komma fram till målet, förbanden har trots allt en hel del att säga till om. Gör ett bra intryck, visa framfötterna osv. OM du ej är nöjd med din tjänst, säg till. Det värsta som kan hända är att du får ett nej!
sgt_filur
QUOTE (bomben77 @ Mar 8 2006, 14:58 ) *
Jag gjorde lumpen -97, ryckte in som GB STRIL på F17. Ingen dålig tjänst jag ville egentligen ha en stridande befattning men pga min syn gick inte det. Väl på plats under GSU:n blev jag rätt sugen på att byta tjänst, hade helt enkelt ingn lust att krypa ner i ett bergrum och bli målobservatör i flera månader. Stegade in till min PC och frågade om det fanns möjlighet att byta tjänst och eftersom jag gjort väldigt bra ifrån mig under GSU:n så omplacerades jag till PB på närskyddsplutonen på F17. Fullgjorde min vpl med bra betyg trots synfel.
Det jag vill ha sagt är att man kan ibland finna andra vägar för att komma fram till målet, förbanden har trots allt en hel del att säga till om. Gör ett bra intryck, visa framfötterna osv. OM du ej är nöjd med din tjänst, säg till. Det värsta som kan hända är att du får ett nej!

Det var flera strilsäktroppchefer med nedsatt syn som låg inne samtidigt som mig. Säk är väl i princip f.d. närskydd.
Halvarsson
Jag fick FC905 på I19 JBAT med A-syn på höger öga och B-syn på vänster öga, läkaren tillät mig inte att göra jägartestet pga av det, men inskrivningsförättaren sa att det räcker pga av mina andra resultat (940N i Styrke och 9a på kondis). Så jag fick göra testet och klarade det, och nu sitter man och väntar på slutgiltiga placeringen från pliktverket smile.gif

Edit: Jag har ett synfel på ca -0.25 dioptrin, använder inte linser/glasögon dagligen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.