Help - Search - Members - Calendar
Full Version: P7 Revingehed 2006
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Mercai
Hej,

Såg att många andra förband hade såna här trådar men hittade ingen för oss som ska in för P7, så här är den nu!

Själv ska jag in som stridsfordonsplutonsbefäl med start i juli. Vilka av er komemr jag möta där?

Mvh Ola
vanbunk
ska inte dit själv men har tre nära polare som ska dit i juli. en som kock, en bevakningsgruppbefäl och den siste som fordonsskytt lr förare
trevliga killar allihopa
Mercai
Härlgit!

Har också en del polare som ska dit. Som närskyddsgruppbefäl, två stycken med samma tjänst som jag och en som stridsfordonsförare.

Härliga killar de med!
GrkGB
Halloj!
Jag har med en polare som ska dit som art eller nått i den stilen var det. Jätte trevlig kille. smile.gif Själv så rycker jag inte in där förrens 2008 som GrkGB. dry.gif unsure.gif
Mercai
Måste väl vara fler än dessa? Var är alla?
cougar
Ligger inne på P7 som sjukvårdare nu och muckar i april.
Har ni frågor får ni gärna ställa dem till mig. Tar kanske en stund innan jag svarar då jag mestadels bara är hemma på helger, men jag ska göra mitt bästa.
Eller så kan ni läsa min lumpenblogg, adressen står i min signatur. pansar2.png
Tobias R
@ Cougar

Ett tips är att infoga:
CODE
[url=http://www.eldavbrott.blogspot.com]Lumpen-Blog[/url]

istället i din signatur för bekvämlighetens skull.
Mercai
Fick brev igår om info-dag 4:e mars. Någon mer som ska dit?
Mercai
Fortf. ingen?
Stolpen
Hej,

Jag skall också rycka in P7 i år och detta som skyttegrupp befäl. Kommer likväl på besöksdagen i morgon.
Verkar inte vara många som upptäckt detta forum, åtminstone inte av dem som skall rycka i på P7. :( Det är lite synd, fast kanske inte vidare förvånande med tanke på att jag själv först hittade det idag. Får hoppas att det dyker upp fler folk som skall rycka in med oss.

MVH
Patrik
Mercai
Självhar man åkt på influensa och kommer inte kunna åka dit imorrn... H*lvete!

Ska ringa och höra om man kan få ut kängorna i förväg på annat vis... brukar ha problem med skoskav på nya skor så.
Stolpen
QUOTE (Mercai @ Mar 3 2006, 13:27 ) *
Självhar man åkt på influensa och kommer inte kunna åka dit imorrn... H*lvete!

Ska ringa och höra om man kan få ut kängorna i förväg på annat vis... brukar ha problem med skoskav på nya skor så.

Ajdå, det var ju klart inte kul. Jo, det är nog en jävligt stor fördel att få tid att gå in kängorna innan man rycker in. Ser även fram emot att se deras övning. Så blir det till att gå som fasen i kängorna och bli van med massa packning på ryggen.
På tal om ingenting, finns det nåt av intresse på "luckan" på lumpen.nu? Lyckas inte riktigt komma in, den slutar nämligen ladda på 98%...
Honken
Värt att veta är att man kan köpa nygrillade hamburgare på Onsdagskvällarna, när vädret tillåter, på Soldathemmet.

Härliga minnen.
Sitta sent på kvällen med en dricka i näven och en hamburgare i andra, skjutit lite under dagens lopp och nu bara slappar och tittar ut över den begynnande natte med sina kamrater.
darkfaith
Jag rycker in som stridsfordonsförare 31/7.
Va även på besöksdagen igår, var intressant, eller vad säger ni?
Mercai
Du har inte lust att berätta lite för oss som inte var där?

Mvh Ola
darkfaith
QUOTE (Mercai @ Mar 5 2006, 16:40 ) *

Mvh Ola

Sure thing.
När vi kom dit blev vi uppdelade i grupper och grick runt på området, gruppledaren berättade om dom olika byggnaderna, gymnasiksalen, matsalen m.m. Sen gick vi in i en sal där en nån berättade om det här med terminsystemet där man kan välja en tredje termin (utlandstjänst), dessutom berättade han vad man utbildar på P7. Och hur det är uppbyggt. Sen efter det var de dags för lunch, salen var rätt stor och helt ok. Sedan skulle vi vara delaktiga i en övning vi skulle va flyktingar och soldaterna skulle flytta oss till ett säkert ställe typ, där fick vi se lite soldater "in action" några stridsfordon 90 en stridsvagn 122 på avstånd och några PBV:er. Efter det tog vi ut kängor och åkte hem. Ni får gärna ställa frågor eftersom det är svår att skriva allt i detalj.
Stolpen
Ja, det var helt klart värt att åka dit, både för att se hur det ser ut där och för att få sina kängor. Har redan gått några kilometer med dem. biggrin.gif
Synd att vi inte fick se så mycket strid dock... De slutade ju nästan strida helt när vi kom in på området. =(
Men fasen vad jag längtar till 31/7!
darkfaith
Jao, lite synd att dom inte pepprade på lite till.
Jag har knappt gått något alls med mina, dom sitter lite löst så ska nog fixa inlägg å sen bär det av mot skogen.
cf112
QUOTE (darkfaith @ Mar 5 2006, 16:58 ) *
QUOTE (Mercai @ Mar 5 2006, 16:40 ) *

Mvh Ola

Sure thing.
När vi kom dit blev vi uppdelade i grupper och grick runt på området, gruppledaren berättade om dom olika byggnaderna, gymnasiksalen, matsalen m.m. Sen gick vi in i en sal där en nån berättade om det här med terminsystemet där man kan välja en tredje termin (utlandstjänst), dessutom berättade han vad man utbildar på P7. Och hur det är uppbyggt. Sen efter det var de dags för lunch, salen var rätt stor och helt ok. Sedan skulle vi vara delaktiga i en övning vi skulle va flyktingar och soldaterna skulle flytta oss till ett säkert ställe typ, där fick vi se lite soldater "in action" några stridsfordon 90 en stridsvagn 122 på avstånd och några PBV:er. Efter det tog vi ut kängor och åkte hem. Ni får gärna ställa frågor eftersom det är svår att skriva allt i detalj.

Synd ni inte kom ner till stridsvagnsgaragen som det (troligen) var tänkt. Min pluton understödde PJ som stod redo att ta emot 281 flyktingar, dvs mycket jobb att förbereda. Till slut kom........6 personer....
Lite synd om kompaniet som lagt ner så mycket jobb, men , men....

Hoppas du och alla andra får ett bra år på P7!
Stolpen
QUOTE (darkfaith @ Mar 5 2006, 17:34 ) *
Jag har knappt gått något alls med mina, dom sitter lite löst så ska nog fixa inlägg å sen bär det av mot skogen.

De skall sitta lite löst, såvida du bara har vanliga strumpor på dig. Det gör mina med. Det är meningen att man skall ha fler eller grövre strumpor på sig, sen så får ju inte kängorna sitta för hårt heller för om fötterna inte kan röra sig lite blir de kalla mycket lättare. Man måste ge tårna lite spelrum.
darkfaith
Gahh, fick nyss hem ett brev "Kallelse till utbildning entligt lagen om totalförsvarsplikt". Där stod det att jag ska utbildas till stridsfordonsförare i Wemmenhögs Kompani, kollade upp det lite närmare och de visade sig att det var ett Stabs- och Granatkastarkompani. E de inte så att det blir än jäkla massa väntan å så om man kör en ledningsvagn, det verkar som de kommer bli så tråkigt. Ska kolla upp om man kan byta till mekskytte kompaniet.
Lisa.L
Fick min inkallelseorder idag, vilket var en stor besvikelse. Min önskade befattning "Skyttegruppbefäl på strf 90" fick jag iofs... men jag ska tydligen in på Wemmenhögs(4e) och inte på pansarskyttekompaniet Färs (6e).... trodde att alla skyttegruppbefäl skulle till 6e... så jag gick in och kollade befattningsbeskrivningen på lumpen.nu.

läste följande:
Du kommer att utbildas för att som gruppchef eller ställföreträdande (stf) gruppchef leda en skyttegrupp på cirka åtta soldater. Alternativt ut-bildas du för att som eldledningsbiträde biträda kompaniartillerichefen med att leda den indirekta elden, det vill säga artilleri- och granatkastarelden från ett kompani.

Antar att den första meningen gäller 6e och den andra 4e...? Tycker att ordet "eldledningsbiträde" låter väldigt långt ifrån skyttegruppbefäl. Känner mig smått lurad....

Om någon med mer kunskap om vad eldledningsbiträde innebär kunde upplysa mig så vore jag mycket tacksam.

wemmenhögs verkar uppenbarligen inte vara något populärt kompani smile.gif
darkfaith
Ringde idag P7 och frågade om man kunde byta till Färs Kompani (6:e) killen jag prata med sa att det inte gick just nu utan det måste fixas direkt när man rycker in.

E de ingen som ligger inne just nu på P7 som kan berätta lite om dom olika kompanierna på P7?
För just nu av vad jag läst på P7's hemsida så verkar Wemmenhögs inte vara rätt för mig iaf.
Stolpen
Även jag fick min inkallelseorder idag med samma information, men jag var sedan tidigare medveten om att: "alternativt utbildas du för att som eldledningsbiträde biträda kompaniartillerichefen med att leda den indirekta elden".
Exakt vad detta innebär vet jag inte, men vad jag vet är att det låter tråkigt, så jag hoppas att jag får göra det som skyttegruppbefäl som det skall vara. Får hoppas att någon som gjort värnplikten kan berätta mer ingående vad detta "eldledningsbiträde" egentligen innebär.

Vad är det för fel på Wemmenhögs kompani, förresten?
Lisa.L
Den värnpliktige som visade runt min grupp den 4e mars var från Wemmenhögs - ledning.... han var inte positiv direkt.... dry.gif
Stolpen
QUOTE (Lisa.L @ Mar 7 2006, 18:56 ) *
Den värnpliktige som visade runt min grupp den 4e mars var från Wemmenhögs - ledning.... han var inte positiv direkt.... dry.gif

Tja, han var säkert negativ bara för att han inte fick vara med och utöva strid på övningen. :P
Men jag skulle väl tro att det inte är någon större skillnad mellan kompanierna, fast å andra sidan är jag ju inte helt säker.
Mercai
Fick redan på mönstringen reda på att jag skulle till Ingelsta kompanie. Hoppas det blir det som gäller nu.
hagsell
Jag ska rycka in som Bärgingsman på P7 så jag var rätt nöjd efter i lördags, jag fick ju se grabbarna på bgbv 90 vagnen jobba och bärga en 9040 vagn det fick mig att se fram i mot inryck ännu mer clap.gif tyckte det var tråkigt bara att man fick vänta så länge på att hämta ut kängorna kan tänka mig hur det kommer att bli när alla 800 personer ska hämta ut 200 gånger mer utrusning hoppas dom organiserar det mer den 31/7
hertvigs
QUOTE (Mercai @ Feb 14 2006, 20:21 ) *
Hej,

Såg att många andra förband hade såna här trådar men hittade ingen för oss som ska in för P7, så här är den nu!

Själv ska jag in som stridsfordonsplutonsbefäl med start i juli. Vilka av er komemr jag möta där?

Mvh Ola

Tjena!

Jag ska också in på P7 som stridsfordonsförare, vilket kompani hamna du på? Själv kom jag på Skytts kompani :S Hade helst viljat vara på Färs men men vad gör man!
Lisa.L
Har en teori nu.. om det här med Wemmenhögs för skyttegruppbefäl.
GB har ju tidigare ryckt in före F-soldaterna(?). För att undvika att vi gör GSUn tillsammans med dem som vi sedan ska bli chef över så kanske vi gör GSUn på Wemmenhögs och sedan flyttas till Färs.
Har för mig att Wemmenhögs tidigare utbildade KB som sedan flyttades ut till olika kompanier på det här sättet... Vad tror du om det Stolpen? smile.gif
Ska kolla upp det här innan jag får för höga förhoppningar..
CP2
Alltså, små vänner, inse att eran vpl bara är förberedelse för det riktiga, nämligen Hv!

Vpl är en kort tid, Hv (IP) för evigt!

Förmodligen, om jag känner killarna på P7 rätt, så kommer varenda en av er att LÄNGTA efter att ha tråkigt. Så sluta med era negativa vibbar nu. Jag har killar i min grupp som gjort sin vpl inom staberiet på P7 och dessa är mina BÄSTA soldater!

Lycka till alla!
Stolpen
QUOTE (Lisa.L @ Mar 9 2006, 10:21 ) *
Har en teori nu.. om det här med Wemmenhögs för skyttegruppbefäl.
GB har ju tidigare ryckt in före F-soldaterna(?). För att undvika att vi gör GSUn tillsammans med dem som vi sedan ska bli chef över så kanske vi gör GSUn på Wemmenhögs och sedan flyttas till Färs.
Har för mig att Wemmenhögs tidigare utbildade KB som sedan flyttades ut till olika kompanier på det här sättet... Vad tror du om det Stolpen? smile.gif
Ska kolla upp det här innan jag får för höga förhoppningar..

Ja, det är ju en teori... Om den sedan är korrekt eller inte har jag ingen aning om. happy.gif
Men det kan mycket väl vara så eftersom vi bör ju vara på annat håll och lära oss andra saker än de andra ett tag, då vi skall lära oss ledarskap osv.
hagsell
Den teorin kan nog stämma en i min klass ska rycka in som skyttesoldat gruppchef han borde då ligga på 6 komp men när han fick inkallelseorden i veckan stod det 7 komp jag tyckte detta var skumt och han trodde dom skrivigt fel
darkfaith
Jag och en polare har kollat upp det där. Det var slumpen som avgjorde på vilket kompani man hamnade på sa dom. Konstigt om man frågar mig. Kanske va bara så att detta gällde oss stridsfordonsförare.
hagsell
Jag tycker det är konstigt att dom ska ha skyttesoldater på 7e komp det är väl bara strv där annars
hertvigs
Bara så alla vet. Just nu tillhör ingen P7 trots att vi ska rycka in där i sommar, utan till Pliktverket. Det är dem som placerar ut oss på de olika kompanierna. Jag ringde och snacka med dem för jag ville byta kompani, då sa dem att man fick sköta det när man kom in. Passa också på att fråga hur dem gick till väga när dem placera ut oss, då blev svaret slumpen vilket jag tycker är ganska kasst!

Förresten alla som har fått hem papper om vilket kompani man ska ligga på har på det pappret också fått ett befattningsnummer, mitt är 1. Är det någon som vet vad befattningsnummret har för betydelse?? Vill gärna veta det.
Mercai
Jag har inte fått mina inkallelsepapper än. Alla andra verkar ha det... segt! :(
simon
QUOTE (hertvigs @ Mar 9 2006, 23:14 ) *
Förresten alla som har fått hem papper om vilket kompani man ska ligga på har på det pappret också fått ett befattningsnummer, mitt är 1. Är det någon som vet vad befattningsnummret har för betydelse?? Vill gärna veta det.

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=20824

QUOTE (Mercai @ Mar 10 2006, 00:02 )
Jag har inte fått mina inkallelsepapper än. Alla andra verkar ha det... segt!

Släng iväg en fråga till Pliktverket?
hertvigs
Har en fråga till alla som har hamnat på wemmenhög, färs eller ingelstads kompani.

Är det någon som har lust att byta till Skyttskompani av er?? Har polare och sånt i dem andra så hade vatt lite roligare, less på att dem "lotta" ut de olika kompanierna.
darkfaith
QUOTE (hertvigs @ Mar 10 2006, 10:39 ) *
Har en fråga till alla som har hamnat på wemmenhög, färs eller ingelstads kompani.

Är det någon som har lust att byta till Skyttskompani av er?? Har polare och sånt i dem andra så hade vatt lite roligare, less på att dem "lotta" ut de olika kompanierna.

Jag tror ändå att dom kommer flytta om oss ganska friskt eftersom dom har mycket större "makt" att göra det nu. Så om dom ser att man inte passar som t.ex. Skyttegruppbefäl och passar bättre som något annat så flyttar ju dom en. Har också hört att Pliktverket inte kan ett skit.
hagsell
fick höra av en som ringt till P7 för att fråga lite, hon sa att 6e och 7e komp ska slås ihop till ett kompani och det är hur man gör ifrån sig under GSUn kommer dom placera en 7.gif konstigt jag vet men hon sa det i alla fall
Monstertobbe
Jag gjorde lumpen på 6e kompaniet som Skyttesoldat.
Mycket bra befäl.
Mycket strid :P
Hoppas ni som skall ligga på 6e kommer att trivas
pansar2.png
hagsell
ska alla på hela P7 rycka in samma dag det lär ju bli trångt i förrådet i så fall
wizeguy
QUOTE (Stolpen @ Mar 7 2006, 21:03 ) *
QUOTE (Lisa.L @ Mar 7 2006, 18:56 ) *

Tja, han var säkert negativ bara för att han inte fick vara med och utöva strid på övningen. :P
Men jag skulle väl tro att det inte är någon större skillnad mellan kompanierna, fast å andra sidan är jag ju inte helt säker.

Låter som att ni inte har fått speciellt mkt info...som vanligt i armén då, bara att vänja sig! pansar2.png

För att reda ut lite iallafall, P7 utbildar "allt" som behövs på ett pansarförband.
3:e kompaniet (Skytts): Mektrosskompani - med kockar, mekaniker, transport, sjukvård, TOLO etc.
4:e kompaniet (Wemmenhögs): Stabs- och Granatkastarkompani - med spaning, grk, LV etc
6:e kompaniet (Färs): Pansarskyttekompani - 3 st psk plutoner samt en stridstrosspluton.
7:e kompaniet (Ingelsta): Stridsvagn och robot - utbildar på Stridsvagn 122 samt Robot 56.
Liv kompaniet (Bara): Insats/Bevakning - Utbildar bevakningssoldater för insatsplutonerna.

Jag har säkert glömt något (är bara mänsklig saint.gif ).

Som ni säkert själva förstår så är det väldigt stor skillnad mellan kompanierna, alla har sina uppgifter att lösa och utbildas därefter.
Stolpen
QUOTE (wizeguy @ Mar 15 2006, 00:03 ) *
Låter som att ni inte har fått speciellt mkt info...som vanligt i armén då, bara att vänja sig! pansar2.png

För att reda ut lite iallafall, P7 utbildar "allt" som behövs på ett pansarförband.
3:e kompaniet (Skytts): Mektrosskompani - med kockar, mekaniker, transport, sjukvård, TOLO etc.
4:e kompaniet (Wemmenhögs): Stabs- och Granatkastarkompani - med spaning, grk, LV etc
6:e kompaniet (Färs): Pansarskyttekompani - 3 st psk plutoner samt en stridstrosspluton.
7:e kompaniet (Ingelsta): Stridsvagn och robot - utbildar på Stridsvagn 122 samt Robot 56.
Liv kompaniet (Bara): Insats/Bevakning - Utbildar bevakningssoldater för insatsplutonerna.

Jag har säkert glömt något (är bara mänsklig saint.gif ).

Som ni säkert själva förstår så är det väldigt stor skillnad mellan kompanierna, alla har sina uppgifter att lösa och utbildas därefter.

Men är det då inte konstigt om man som skyttegruppbefäl hamnar i 6:e kompaniet?
NordicFear
QUOTE (Stolpen @ Mar 16 2006, 20:49 ) *
Men är det då inte konstigt om man som skyttegruppbefäl hamnar i 6:e kompaniet?

Näe då pansarskyttekompaniet består utav stridsfordon 90 som var och en bär en grupp med skyttesoldater!
simon
Vart skulle annars skyttegruppbefäl placeras enligt dig?
Mercai
På Pliktverket sa de att jag inte fått mina inkallelseorder än p.g.a. strul med min säkerhetskontroll. Vad fasen betyder det?
Lisa.L
QUOTE (Mercai @ Mar 18 2006, 14:27 ) *
På Pliktverket sa de att jag inte fått mina inkallelseorder än p.g.a. strul med min säkerhetskontroll. Vad fasen betyder det?

Haft något med polisen att göra?
Mercai
Vittnat till fördel för ett par vänner, men inget som varit ang. mig.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.