Help - Search - Members - Calendar
Full Version: P7 Revingehed 2006
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Psk-jevel
Ca 50 minuter med buss, inklusive byte banghead.gif
hagsell
Va tar det så länge verkligen tur att man kör med sin egna bil från malmö då så man slipper alla byten och så. Med bil från malmö tar det ca 40 min.
Någon som vet om alla kompanierna rycker in samma dag ?
Mercai
31:a juli för 7:e iaf.
hagsell
ja att 6e och 7e rycker in den 31e juli vet jag men jag är inte så säker på dom andra kompanierna ?
Stolpen
Rycker inte alla, eller åtminstone så gott som alla, in den 31:e? Samtliga regementen skulle väl göra det om jag förstått det rätt.
hagsell
Okej då kan man nästan förvänta sig duktigt långa köer vid förråden om dom inte organiserar det på ett snyggt sätt.... hatar att stå i kö banghead.gif
simon
QUOTE (Stolpen @ May 3 2006, 19:29 ) *
Rycker inte alla, eller åtminstone så gott som alla, in den 31:e? Samtliga regementen skulle väl göra det om jag förstått det rätt.

Då har du massuppfittat. Både I19(eller var det A9) och P4 rycker in den 7:e augusti. Troligtvis har man splittat inrycken på de orterna då det finns fler än ett förband inom garnisonen, och för att därför lätta en aning på trycket då det inte finns mer än ett SFD inom varje garnison. Att utrusta ~800 man kan vara nog så jobbigt, jag vill inte ens tänka på det dubbla.

//Simon, med 3 omgångars inrycksutrustande á ~300 man under semestersäsong i fickan, vilket bara det var så det räckte och blev över.

EDIT:

QUOTE (hagsell @ May 3 2006, 21:40 ) *
Okej då kan man nästan förvänta sig duktigt långa köer vid förråden om dom inte organiserar det på ett snyggt sätt.... hatar att stå i kö banghead.gif

Hatar du att stå i kö kommer du att älska tvättbytet! ;)
wizeguy
QUOTE (simon @ May 3 2006, 21:44 ) *

Om inte annat så kommer det tvinga honom att älska köer..enda lugna stunden på hela veckan ju Malajn.gif
simon
Hehe, tvärtom för oss förrådsmän! :P
Born
QUOTE (wizeguy @ May 4 2006, 01:28 ) *
QUOTE (simon @ May 3 2006, 21:44 ) *

Om inte annat så kommer det tvinga honom att älska köer..enda lugna stunden på hela veckan ju Malajn.gif

Lugn?? Stressigaste av allt. När man för 3e veckan i rad står och vill byta sina kallingar man vridit och vänt på för att hitta någon ren fläck står i kön och inser att "jag har 10 min till uppställning och det är 20 pers före mig" så är det bara att inse fakta. Jag får gå med dom den här veckan också.

Tills man bryter ihop och köper ett storpack Y3 och tvättar av grejerna själv i handfaten i tvättrummen någon lämplig natt. Sen luktar man sött och nybadad som en liten bortskämd bebis igen biggrin.gif
wizeguy
Om det står någon före dig så har du varit sen! (någon som känner igen det?)vissel.gif
darkfaith
Några som ska ner till försvarets dag i Malmö?
hagsell
QUOTE (darkfaith @ May 4 2006, 21:31 ) *
Några som ska ner till försvarets dag i Malmö?

japp jag ska och jag ska till och med vara i VIP tältet med ÖB sug på den ni hehe
Power King
I år kommer det inte att finnas 6 och 7de komp utan 67komp som är ett blandat strv pansarskytte komp. Det är 11strv 122 och 12stridsfordon 90 i det kompaniet.
uppe
Ytterligare en stridsfordonsförare till sista juli anmäler sig. På mina papper sägs det att jag ska placeras i Wemmenhögs kompani. Men vi får väl se vad som händer under GSU:n ;)

Av vänskapliga skäl kan jag upplysa er om att jag också är en sådan likgiltig språkpolis som kommer ta varje tillfälle i akt! :P

- Jesper
hertvigs
Shit, nu börjar man verkligen känna att det börjar närma sig. Ser fram emot det som fan måste jag säga :P

Tänkte lite igår på hur det kommer att bli när man kommer dit den 31 juli och lite så. Sen kom jag på en sak jag undrar över. Är det något speciellt man ska ha med sig när man kommer dit. Likadant är det något man inte behöver ha med sig alls (typ mobil) bara ett exempel.

Ser gärna lite svar biggrin.gif Ha det bra alla!
hagsell
QUOTE (hertvigs @ May 8 2006, 17:56 ) *
Shit, nu börjar man verkligen känna att det börjar närma sig. Ser fram emot det som fan måste jag säga :P

Tänkte lite igår på hur det kommer att bli när man kommer dit den 31 juli och lite så. Sen kom jag på en sak jag undrar över. Är det något speciellt man ska ha med sig när man kommer dit. Likadant är det något man inte behöver ha med sig alls (typ mobil) bara ett exempel.

Ser gärna lite svar biggrin.gif Ha det bra alla!

Vad jag kommer ihåg att det stod på inryckningsorden så var det legitimation hygienartiklar mediciner, egna löparskor om man ville och civila kläder. Något jag glömt? Ja det vanliga också glatt humör och vacker väder clap.gif . Mobil får du ha med dig men jag tror inte du kommer hinna använda den så värst mycket under de första två veckorna. Kommer nog vara rätt mycket kvällstjänst.

Jag börjar faktiskt få lite ångest över inryck nu men det är kanske bara nerverna som pirrar biggrin.gif
Stolpen
QUOTE (hagsell @ May 8 2006, 19:28 ) *
Vad jag kommer ihåg att det stod på inryckningsorden så var det legitimation hygienartiklar mediciner, egna löparskor om man ville och civila kläder. Något jag glömt? Ja det vanliga också glatt humör och vacker väder clap.gif .

Jag börjar faktiskt få lite ångest över inryck nu men det är kanske bara nerverna som pirrar biggrin.gif

Jävligt bra att du tänker ta med dig det vackra vädret, Hagsell! Jag hade tänkt göra det själv, men kom på mig själv med att inte ha en aning om hur man tar med sig väder. clap.gif Hehe!

Så du börjar redan känna nerverna pirra? Sånt brukar jag inte känna förrän någon dag innan stora händelser. Kan dock garantera att även mina nerver lär komma igång så småningom. Lite uppkörningskänslor igen. biggrin.gif
Mercai
På tal om det kuggade jag min uppkörning idag. Aj aj aj...

Hur är det med datorer och så på P7? Finns det uppkopplade datorer som man kan låna och så?
cougar
Får väl utse mig själv till att vara tanten som svarar på alla frågor om P7. ;)

Sen kom jag på en sak jag undrar över. Är det något speciellt man ska ha med sig när man kommer dit. Likadant är det något man inte behöver ha med sig alls (typ mobil) bara ett exempel.

Det som ni fått info att ni ska ha med, ska med. :P Det mesta andra kan ni strunta i. Mobilen tyckte jag var bra som väckarklocka. Sedan hade jag innetofflor under hela värnplikten för att vara lite extra snäll mot fötterna. Men det är väl bara jag... ;)

Hur är det med datorer och så på P7? Finns det uppkopplade datorer som man kan låna och så?

Ja, det finns en datorsal där man får sitta gratis i 30 min per gång. Brukar vara en ganska diger kö dit. Men så är lumpen också ett bra tillfälle att bli av med lite av datorberoendet.

Något jag glömt? Ja det vanliga också glatt humör och vacker väder.

Det där "vackra vädret" kan du lämna hemma. Att kräla omkring på Revingeheds jordåkrar i full utrustning med solen stående i zenit var det jäkligaste under hela GSU:n.
hagsell
Det finns olika typer av vackert väder. Jag menade kanske mer att det kunde varar riktigt fint första dagen sen övergå i att bara vara uppehåll det hade varigt skönt. Inget regn och lagom varmt jag ska försöka få in det i min bil när jag kör upp :P
uppe
QUOTE (cougar @ May 8 2006, 21:15 ) *
Det som ni fått info att ni ska ha med, ska med. :P Det mesta andra kan ni strunta i. Mobilen tyckte jag var bra som väckarklocka. Sedan hade jag innetofflor under hela värnplikten för att vara lite extra snäll mot fötterna. Men det är väl bara jag... ;)

Innetofflor låter som en alldeles utmärkt idé. Fötterna är ju det värdefullaste man har, när man inte har något annat transportmedel smile.gif

Ja, det finns en datorsal där man får sitta gratis i 30 min per gång. Brukar vara en ganska diger kö dit. Men så är lumpen också ett bra tillfälle att bli av med lite av datorberoendet.

Bara 30 minuter.. äsch, det gäller väl att passa på när man har lyxen att få vara hemma antar jag. Jag går IT-utbildning just nu, och jag tror inte ens lumpen kan ta bort mitt datorberoende ;P

Ja, pojkar och flickor. 83 dagar från och med detta skrivtillfälle, sen är det faktiskt dags. Spännande. ^^
hagsell
83 ojoj nästan dax att börja packa ju laugh.gif
davidhellmyrs
Ska också rycka in på P7 i slutet av juli som stridsfordonsskytt / förare.
Vet ingenting om hur något kommer fungera, mycket mindre än alla ni vet.....

Har en annan kompis som ska bli granatkastargruppbefäl också....
darkfaith
[quote name='uppe' date='May 9 2006, 23:25 ' post='456461']
[quote name='cougar' post='456072' date='May 8 2006, 21:15 ']

[quote]
Bara 30 minuter.. äsch, det gäller väl att passa på när man har lyxen att få vara hemma antar jag. Jag går IT-utbildning just nu, och jag tror inte ens lumpen kan ta bort mitt datorberoende ;P
[/quote]

Vilken IT-utbildning e de du går?
cougar
QUOTE (davidhellmyrs @ May 12 2006, 09:12 ) *
Ska också rycka in på P7 i slutet av juli som stridsfordonsskytt / förare.
Vet ingenting om hur något kommer fungera, mycket mindre än alla ni vet.....

När ni kommer dit utgår befälen från att ni "inte vet någonting" så det är inget att oroa sig för. smile.gif En massa idéer om hur man tror lumpen ska vara är mest bara i vägen i början. ;)
Mercai
Träffade flera av befälen i Malmö igår, och de verkade MYCKET bra!
hagsell
75 dagar kvar till inryck nu bara och snart student sen lite sommarlov innan det är dax kan det bli bättre clap.gif

Men jag förstår inte riktigt inkallelseoreden ska man vara där senast 09.30, Kan man komma tidigare ?
Malkolmi
Haha! Hagsell din lille jöns... åk du till P7 några dagar innan... du kanske kan hjälpa du vet vem med säkrandet av objektet...

PS. Jag känner Hagsell, så därför har jag rätt att kalla han en liten jöns!

Edit; Kan för övrigt säga att P7 har väldigt många bra befäl! Speciellt på Livkomp
hagsell
QUOTE (Malkolmi @ May 16 2006, 23:34 ) *
Haha! Hagsell din lille jöns... åk du till P7 några dagar innan... du kanske kan hjälpa du vet vem med säkrandet av objektet...

nu tänke jag sådär en timme innan eller så....... Jag tror han får sköta det själv du vet jag är inte så duktig på att ligga och spana i buskar men han måste vara expert ju...... han kanske skulle blivigt span i stället
Syster Håkan
QUOTE (hagsell @ May 16 2006, 23:40 ) *
QUOTE (Malkolmi @ May 16 2006, 23:34 ) *

nu tänke jag sådär en timme innan eller så....... Jag tror han får sköta det själv du vet jag är inte så duktig på att ligga och spana i buskar men han måste vara expert ju...... han kanske skulle blivigt span i stället

NÄ STOPP!!! banghead.gif fel fel, det är inte malle som gör det, det är du, jag å malle har bildbevis din lille jöns.
Din älskade fellow komplies!

ps. känner ochså hagsell.
hagsell
OT tycker jag nu det ska handla om P7 och inte om vem som känner mig :P
uppe
QUOTE (darkfaith @ May 12 2006, 12:36 ) *
Vilken IT-utbildning e de du går?

Det har ett lite krångligt namn, men det är i alla fall följande:
Naturvetenskapliga fakulteten, Datavetenskap 160p, på Lunds Universitet.
Har snart klarat av 20p (första terminen) och får ta ett litet uppehåll medan lumpen frihetsberövar mig. ^^
hagsell
Pratade med ett befäl nu i veckan och han sa att vi inte kommer få ut några uniformer första dagen för att då hinner dom inte med på förrådet så de kan ta ett tag inna man får sin uniform och man får springa omkring med civila kläder någon/några dagar

60 dagar kvar till inryck happy.gif
Mercai
Innebär det då att man ska ta med sig ett par ombyten?
cougar
Pratade med ett befäl nu i veckan och han sa att vi inte kommer få ut några uniformer första dagen för att då hinner dom inte med på förrådet så de kan ta ett tag inna man får sin uniform och man får springa omkring med civila kläder någon/några dagar

Innebär det då att man ska ta med sig ett par ombyten?

Med största sannolikhet innebär det att ni får skutta omkring i motoroverall i ett par dagar. Vet att Livgardet har det systemet. Att ni tvingas ha era civila kläder finner jag högst osannolikt.
Bertil Ludvig 1
Ni kan nog vara lugna. Det finns befäl som kommer att se till att ni får reda på vad som skall hända på ett eller annat sätt vissel.gif
hagsell
hehe glömde säga allt som sades visst. Dom höll på med att skriva ihop ett brev till alla värnpliktiga som skulle hälsa oss välkomna och förklara lite mer vad som händer vid inryck vad man ska han med sig och så. Så vi kan nog förvänta oss ett brev från P7 snart......
uppe
QUOTE (hagsell @ May 30 2006, 23:57 ) *
[...] Dom höll på med att skriva ihop ett brev till alla värnpliktiga [...] Så vi kan nog förvänta oss ett brev från P7 snart......

De skriver ju så långsamt.. och ändå blir det inte rätt alltid! :P
hagsell
QUOTE (uppe @ Jun 6 2006, 00:41 ) *
QUOTE (hagsell @ May 30 2006, 23:57 ) *

[...] Dom höll på med att skriva ihop ett brev till alla värnpliktiga [...] Så vi kan nog förvänta oss ett brev från P7 snart......

De skriver ju så långsamt.. och ändå blir det inte rätt alltid! :P

He Hehåller med vi borde fått ett nu tycker man men dom vill väl att det ska bli riktigt bra eller så skriver dom en novell !
Stolpen
Nu skall jag minsann få fart på den här tråden igen!
Fick brev från P7 idag och där en del skiljer sig från kallelsen man fick för några månader sedan. I de nya papprena står det dock att de är dessa man skall följa snarare än de gamla eftersom "en viss omorganisation har gjorts"... I min kallelse stod det att jag skulle rycka in till Wemmehögs kompani, vilket jag minns vara det 6:e kompaniet. Nu står det att jag skall rycka in i fjärde kompaniet, dock fortfarande vid namn Wemmenhögs, med skillnaden att det nu står vara ett lednings och understödsförband som inte utbildar skyttesoldater - vilket jag skulle vara!

Betyder detta att jag kommer få en annan tjänst än SkytteGb? I sådana fall blir jag tokig! sad.gif
uppe
Jag fick också brev från P7, med en del förändringar för min del. Mitt brev var från 3:e kompaniet (Skytts Comapgnie), som tydligen är underhållskompaniet. Innan hade jag fått reda på att jag skulle till Wemmenhögs.

Jag blev först negativt inställd till det hela och ville sätta mig på tvären. Från att först sikta in sig på att vara i ett ledning- och understödsförband till underhållsförband (transportera ammunition, bränsle och mat) var ju en rätt stor skillnad. Men jag ska in som stridsfordonsförare, så vad jag kör för något spelar nog inte så stor roll egentligen.

Troligtvis kommer det bli ännu mer ändringar innan vi har vårt slutgiltiga kompani, eftersom det är mycket som händer den första perioden.
jake the snake
QUOTE (Stolpen @ Jun 12 2006, 15:07 ) *
Nu skall jag minsann få fart på den här tråden igen!
Fick brev från P7 idag och där en del skiljer sig från kallelsen man fick för några månader sedan. I de nya papprena står det dock att de är dessa man skall följa snarare än de gamla eftersom "en viss omorganisation har gjorts"... I min kallelse stod det att jag skulle rycka in till Wemmehögs kompani, vilket jag minns vara det 6:e kompaniet. Nu står det att jag skall rycka in i fjärde kompaniet, dock fortfarande vid namn Wemmenhögs, med skillnaden att det nu står vara ett lednings och understödsförband som inte utbildar skyttesoldater - vilket jag skulle vara!

Betyder detta att jag kommer få en annan tjänst än SkytteGb? I sådana fall blir jag tokig! sad.gif

Wemmenhögs compagnie är 4. komp, och har alltid varit. Färs är 6. komp.

Har du fått skytteGb och Wemmenhögs så blir du inte pansarskytteGb utan kanske NärskyddsGb eller nåt liknande.

Men man kan ju alltid begära förflyttning när man väl kommit in.
simon
Jag vet inte om det intresserar, men under infohelgen på P4 visade det sig att ett par stycken av killarna och tjejerna var inskrivna GA804:or på regementets stridsvagnskompani. De kliade sig i huvudet när vi kom dit, och fick senare under dagen reda på att de skulle utbildas till eldledningsbiträden. Pliktverkets vägar(befattningsbeskrivningar) äro outgrundliga.
Stolpen
QUOTE (jake the snake @ Jun 12 2006, 21:32 ) *
Har du fått skytteGb och Wemmenhögs så blir du inte pansarskytteGb utan kanske NärskyddsGb eller nåt liknande.

Men man kan ju alltid begära förflyttning när man väl kommit in.

Okej, då får man väl helt enkel se vad som händer. Måste ju dock säga att jag känner mig besviken. Här har jag gått och varit glad i nästan ett år och nu, med endast några veckor till inryck, så får man detta besked. blyg.gif
hagsell
Hej jag känner igen allt det där själv skulle man in på färs komp alltså 6e men fick också brev från 3e komp skytts kompani. Känns lite sådär att hamna i ett underhållskompani men som ni sagt innan det lär nog bli en massa ändringar innan man är klar med grundutbildningen och ska in på befattingsutbildningen. Tror det är många som sagt att dom skulle haft körkort innan inryck men inte har det så där lär det bli en massa förarutbildningar lediga.

Är det bara 3e kompaniet som ska stå högvakt eller ska dom andra kompanierna också göra det?
Mercai
Jag ska in i 67:e kompaniet. Hoppas f.ö. att vi också ska högvakt. Alltid velat göra det. I brevet stod det att man skulle fylla i medsänd lapp om körkort. Jag hade ingen sån lapp i mitt kuvert, hade ni?
Stolpen
QUOTE (simon @ Jun 12 2006, 21:59 ) *
Jag vet inte om det intresserar, men under infohelgen på P4 visade det sig att ett par stycken av killarna och tjejerna var inskrivna GA804:or på regementets stridsvagnskompani. De kliade sig i huvudet när vi kom dit, och fick senare under dagen reda på att de skulle utbildas till eldledningsbiträden. Pliktverkets vägar(befattningsbeskrivningar) äro outgrundliga.

Fan, eldledningsbiträde verkar inte vidare kul alltså... Hoppas inte man fastnar som det. På lumpen.nu står det dock inte att eldledningsbiträden utbildas på P7. Men som sagt, man får väl se.
uppe
QUOTE (Mercai @ Jun 15 2006, 14:16 ) *
Jag ska in i 67:e kompaniet. Hoppas f.ö. att vi också ska högvakt. Alltid velat göra det. I brevet stod det att man skulle fylla i medsänd lapp om körkort. Jag hade ingen sån lapp i mitt kuvert, hade ni?

Det fanns i mitt kuvert i alla fall. På samma lapp fanns även uppgifter om närmsta anhöriga som skulle skickas tillbaka i ett bifogat svarskuvert. Jag noterade att dom hade klistrat över min etikett på någon annans. Tyvärr kommer jag inte ihåg efternamnet. De kanske har klantat till det och klistrat över fel lappar, så att vissa blev utan. Eller så kräver din befattning helt enkelt inte körkortsbehörighet. Vi kan inte göra mer än att spekulera..
Mercai
Fick inget svarskuvert heller. Fick däremot lappen om anhöriga. Eftersom jag har en GC700 så borde det väl krävas körkort?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.