Fu Tobbe
Feb 14 2006, 15:16
Tjena!
Har nu tröttnat på den torkade läderbiten som sladdrar och skramlar på min ak4.
Funderar på att köpa nåt nytt. Då är frågan, vilken är bäst?
Den breda "israeliska" verkar skön, är den att rekomendera?
Har hört att snabbremmen på militaryshop krånglar samt att det är ett mäck att få av och på den. Men den verkar ju bekväm annars när vapnet hänger på bröstet.
Hornet
Feb 14 2006, 15:21
3 point tactical sling är inte fel men fråga din chef först om du får använda egen så du inte slänger några hundra i sjön ;)
Annars kan du ju ta en titt här, ska tydligen vara en väldigt poppis vapenrem
vapenremlänk
Fu Tobbe
Feb 14 2006, 15:27
QUOTE (Sandqvist @ Feb 14 2006, 15:21 )

3 point tactical sling är inte fel men fråga din chef först om du får använda egen så du inte slänger några hundra i sjön ;)
Jag är med i hemvärnet, vi får göra vad vi vill...
Hornet
Feb 14 2006, 15:29
hahaha det är jag med och jag får inte göra som jag vill :P
Reglementen fins ju även i HV ;)
Fu Tobbe
Feb 14 2006, 15:38
"Off topic"
Hur byter man ut prao skylten mot gradbeteckning?
Hornet
Feb 14 2006, 15:48
[OT]Det gör du inte den ändras med hur du postar[/OT]
http://www.d-gear.se/?page=shop/flypage&pr...a21134429033f98Bra rem
QUOTE (Fu Tobbe @ Feb 14 2006, 15:38 )

"Off topic"
Hur byter man ut prao skylten mot gradbeteckning?
Vill du verkligen ha en länk till som inte bara pekar mot samma comunity utan desutom samma forum?
jaja here we go.
Första man alltid gör är att kolla sitens FAQ (står svaret där så blir man så lätt dumförklarad annars)
soldfs FAQEller så hittar man en tråd som handlar om det ämne man undrar över
som den här tråden
vi (livgrenadjärgruppen) har tydligen nån sorts förbud mot slingor o dyl
men vill man hålla sig till något som är "bara " en rem så rekomenderar jag recons
jag skaffade en sån och testade den i helgen
har redan ett par ideer på modifieringar för att underlätta "single-point" montage mm
Blomberg
Feb 14 2006, 17:12
QUOTE (rhdf @ Feb 14 2006, 15:55 )

Har vi? Hörde ingen som klagade på det som hade det i helgen. Tyckte mer att det såg ut som de flesta använde slinga eller snabbrem.
Tycker att den israeliska funkar bra som vapenrem men sämre som snabbslinga.
QUOTE (Blomberg @ Feb 14 2006, 17:12 )

QUOTE (rhdf @ Feb 14 2006, 15:55 )

Har vi? Hörde ingen som klagade på det som hade det i helgen. Tyckte mer att det såg ut som de flesta använde slinga eller snabbrem.
Tycker att den israeliska funkar bra som vapenrem men sämre som snabbslinga.
*host*
Ja vi har visst det, efter en liten incident vid IK-övningen 2004,
Det fanns nån liten notis i förra årets utbildningsprogram angående detta
men i helgen hade vi ju tillåtelse från PC att ha slinga.
Fu Kjellberg
Feb 14 2006, 19:14
Den israeliska har funkat bra för mig dom senaste 15 åren.
Smidig att ställa om i längd och lite bredare mot axel.
Skånsk makaron
Feb 14 2006, 20:01
Jag som trodde att allt som inte var kronmärkt kunde spontant ta eld och alla runt omkring dog!!
Dumma mig då.... :P
tinhead
Feb 14 2006, 22:25
QUOTE (Sandqvist @ Feb 14 2006, 15:48 )

[OT]Det gör du inte den ändras med hur du postar[/OT]
http://www.d-gear.se/?page=shop/flypage&pr...a21134429033f98Bra rem
Har du en sådan rem?
Hur fungerar den praktiskt med att bäraren drar i någon remdel?
Rätt tråkiga bilder runt om på webben som inte visar funktion/operation av olika positioner :(
Har du möjlighet att fota av den och visa här eller maila?
Hornet
Feb 14 2006, 22:36
nepp men jag hade ;)
Jag använde den till en M16 och det funkade ritigt bra det man gör är att dra i remen när man vill ha den tightare mott kropen och släpper på den när man inte vill det (allt görs med en hand)
Prova att maila mig, jag tillverkar denna modell.
http://www.soldf.com/do_vapenrem.html
tinhead
Feb 14 2006, 22:55
QUOTE (Sandqvist @ Feb 14 2006, 22:36 )

nepp men jag hade ;)
Jag använde den till en M16 och det funkade ritigt bra det man gör är att dra i remen när man vill ha den tightare mott kropen och släpper på den när man inte vill det (allt görs med en hand)
Okejj, den släppte inte automatiskt alltså? dvs, ett lätt ryck så får man vapnet i det rörligaste stadiet?
QUOTE (heiho @ Feb 14 2006, 22:47 )

Prova att maila mig, jag tillverkar denna modell.
http://www.soldf.com/do_vapenrem.htmlTack, men har redan prylar påväg och en design som om jag tänkt rätt kommer vara mycket praktisk.
QUOTE (rhdf @ Feb 14 2006, 17:35 )

*host*
Ja vi har visst det, efter en liten incident vid IK-övningen 2004,

LOL, detaljer, detaljer!!
Egentligen inte så mycket att orda om men ..
Precis innan uppställning vid middagen så brakar en soldat av en salva (löst) mitt bland alla
de som stod närmast fick tillbringa natten i bullervila
det hela berodde inte direkt på remmen, utan att vederbörande inte kune hålla grisfingrarna utanför varbygeln när han skulle visa hur snabbt han kunde få upp vapnet med sin nya fina slinga
min pluton klarade oss pga att vi stod en bit bort
QUOTE (rhdf @ Feb 15 2006, 14:39 )

Som vanligt då, handhavandefel...

Thx.
RedMeister
Feb 18 2006, 01:17
QUOTE (rhdf @ Feb 15 2006, 14:39 )

Precis innan uppställning vid middagen så brakar en soldat av en salva (löst) mitt bland alla
de som stod närmast fick tillbringa natten i bullervila
det hela berodde inte direkt på remmen, utan att vederbörande inte kune hålla grisfingrarna utanför varbygeln när han skulle visa hur snabbt han kunde få upp vapnet med sin nya fina slinga
min pluton klarade oss pga att vi stod en bit bort
Inte riktigt rätt.
Han skulle visa för mig varför det var bättre att bära vapnet med pipan neråt när det bäres på ryggen. Remmen som han använde var den reglementerade av läder.
Så nu mera får vi bara bära vapnet met pipan pekandes uppåt när det bäres på ryggen.
Tackar, eftersom jag som sagt stod en bit bort så hann jag aldrig uppfatta vad det var för rem och hur den var monterad
att det var en slinga och övriga detaljer är mao sådant man fått berättat för sig i efterhand, men enligt uppgift så kommer reglerna angående både rem och vapnets bärande från denna trista incident
Elfgren
Feb 24 2006, 12:41
måste säga att jag håller mig till den klassiska i läder. Har provat 4 andra remmar som MSS har viljat utvärdera - jag finner mig själv hela tiden längta tillbaka till läderremmen. Less is more.
Gusten
Feb 24 2006, 13:01
QUOTE (Elfgren @ Feb 24 2006, 12:41 )

måste säga att jag håller mig till den klassiska i läder. Har provat 4 andra remmar som MSS har viljat utvärdera - jag finner mig själv hela tiden längta tillbaka till läderremmen. Less is more.
"Less is more", kan inte göra annat att hålla med. Detta gäller numera hela utrustningen. Gumman undrar ofta varför grejorna åker fram lite titt som tätt och att det pillas fram till sent på
natten:
-Ska du på övning nu igen?
:P /Gusten
Snabbremmen som man själv kan tillverka här enligt instruktion är helt ypperlig. Har använt nämda modell i ett antal år. Har dessförinnan provat ett antal som inte känts rätt. men som sagt det är en smaksak. Det handlar ju trots allt mycket om den enskildes tycke-smak-användningsområde.
Tycker man kan sammanfatta det med potatis-panntoffla....eller med ett par andra odödliga ord..."same same but different"(vem var det som sa det egentligen?)
Tigern
Feb 24 2006, 21:42
Har precis knåpat ihop slingan som beskrivs i
http://www.soldf.com/do_vapenrem.html.
Den kostade ca 60 kr med allt material. Har endast prövat den lite snabbt hemma i lägenheten och tyckar att den verkar fungera bra. Ska utvärdera den mer på nästa övning.
2Sharp
Feb 24 2006, 21:56
Jag kan varmt rekommendera Troy's en-punktsslinga. den kombinerad med GG&G's picatinnyfäste (sling thing) blir klockrent.
Inget i vägen, funkar att skjuta från båda axlarna om man vill det. Snabbt och lätt.
Jag ogillar kraftigt 3 eller 2 - punktsremmar, särskilt på Ak4.
Nackdelen med en-punktsslinga är att vapnet slänger omkring lite mer, samt inte går att hänga upp om man behöver klättra/bära, man får också bära lite mer på vapnet.
Men jag tycker att fördelarna uppväger nackdelarna. Funderar på en lösning på ovanstående och återkommer kanske...
Sling Thing:
http://www.gggaz.com/products/st_dovetails.phpTroy:
http://www.troyind.com/slings.htm
SloWie
Feb 24 2006, 22:13
2Sharp: verkar mycket intressant, men jag kan inte för min själ förstå hur det funkar. Var fäster du fästet för remmen? och hur funkar remmen? Bilder?
Eller är denna(jag) helt pantad och har missat något?
De slingor från Troy som 2sharp tipsar om påminner om den konstruktionen jag "gjorde" under värnplikten.
Tämligen reglementsvidrigt men men.
Tog axelbandet från skyddsmaskväskan och fäste det med paracord i det bakre remfästet på AK:n
Båda "plastkarbinerna" på samma ställe.
Vapnet hängde då längs högerbenet pekandes neråt och kunde snabbt dras upp mot axeln för färdigställning.
/K-O
Edit: förtydligande
2Sharp
Feb 24 2006, 23:20
QUOTE (SloWie @ Feb 24 2006, 22:13 )

2Sharp: verkar mycket intressant, men jag kan inte för min själ förstå hur det funkar. Var fäster du fästet för remmen? och hur funkar remmen? Bilder?
Eller är denna(jag) helt pantad och har missat något?
Nejdå, troligen jag som är otydlig

Remmen har en ögla, den sticker du in en arm och skallen i. Jag har den runt vänster arm och huvudet, främst av den anledningen att jag vill vid behov kunna stoppa undan vapnet på min vänstra sida.
(pistolgreppet och magasinet pekar då framåt och ovandelen m. aimpoint pekar bakåt)
Funkar alldeles utmärkt att ha i höger arm och huvudet också.
Fästet skruvas dit på picatinnyskenan, varhelst det passar dig.
tjörn har helt rätt tanke, en Troy rem är egentligen bara lite mer anpassad

Hittade några bilder:

SloWie
Feb 28 2006, 16:52
Awww!
Jag lyckades lista ut att du hade fäst remfästet på picatiny-skenan, men sen tog det stopp.
Nu är jag med. Ser mkt intressant ut.
Tack.
sotilas
Mar 1 2006, 09:39
Införskaffade den iraeliska remen för nått halvår sen. Är tvär nöjd.... :P
Furir Razer
Oct 23 2006, 12:02
Har själv gjort den som finns beskriven på soldf, med tanke på kostnaden så tycker jag den är bättre än gamla läder remmen. Total kostnad för mtrl tror jag hamnade på 40-50 kr, jag tog fästen från en gamal trasig rem.
Forssman
Oct 24 2006, 20:16
Skaffade mig 3punktsremmen ganska nyss, men spännet går upp så fort jag låter vapnet hänga fritt, vilet har lett till att jag har tejpat det. något som har en lösning på problemet?
Hornet
Oct 24 2006, 21:04
vänd den om så att spännet öppnas ått andra hållet då kommer du inte få problemet nu öppnas det mott pipan eller?
wolfie666
Oct 30 2006, 11:32
tjenis!
Jag är ute efter en vapenrem som man kan använda vapent från båda axlarna. Hade sib utbildning i helgen. Jag vill kunna släppa vapnet utan att behöva lägga det på marken men ändå kunna skjuta med både vänster och höger fattning. Det ska även gå att ha i slinga och spänna åt så att det inte hänger och slänger. Någon som har en lösning? Det är till AK 4B som jag ska ha det till.
QUOTE (wolfie666 @ Oct 30 2006, 11:32 )

tjenis!
Jag är ute efter en vapenrem som man kan använda vapent från båda axlarna. Hade sib utbildning i helgen. Jag vill kunna släppa vapnet utan att behöva lägga det på marken men ändå kunna skjuta med både vänster och höger fattning. Det ska även gå att ha i slinga och spänna åt så att det inte hänger och slänger. Någon som har en lösning? Det är till AK 4B som jag ska ha det till.

Jag har gjort en egen variant av BlueForceGears Vickers Combat Application Sling. Fungerar så som du beskrivit. Ska försöka få tid att fota o lägga upp bilder i kväll.
Hornet
Oct 30 2006, 15:18
Någon som vet vad som gäller svart på vit med egen vapenrem i HV? i lördags hade vi 2 läder remmar som gick av samma övning,
Föra året gick 2 av mina remmar av.
Vi är många som har egna remmar nu men vi vill ju veta vad som gäller igentligen fins det något skrivet för hella landet?
För FMV kan väl knappast räkna Vapenrem som vapenmodification?
svalan
Oct 30 2006, 15:47
Jag har sökt länge efter försöksremmen som vi använde i Liberia.
Den var i grön textil och hade ett snabbspänne Vid främre fästet.
Kan inte minnas att den hade något speciellt namn.
Dålig bild men...
Denna här är detNågon som vet om man kan köpa den?
@wolfie666
Här är ett par bilder på min nuvarande slinga. Har provat single-point men det funkar egentligen bara i SIB. Hade hört mycket positivt lite här o där (läs: LF-forum) om Blue Force Gears Vickers-slinga, och efter att tittat närmare på bilderna av den tyckte jag inte att det borde vara så svårt att göra en själv:
Slinga (rembiten nere till vänster är till för att greppa i vid slackning/tightning):

Posttjänst (slinga tightad):

Anläggning:

Skifta axel (slinga slackad):

Stand-by (slinga slackad, händerna fria)

Beklagar bildkvalitén, snabbjobb
Å när ni skjuter gevärsrök med era fina remmar så kan ni fetglömma att de håller. Ni får inte ens försöka eftersom man inte får skjuta gevärsrök med en "modifierad" ak.
"Det finns ingen materiel som är bättre än kronans, bara dyrare" citat Allan Mann
DaRaven
Nov 3 2006, 10:20
QUOTE (capio @ Nov 3 2006, 10:18 )

Å när ni skjuter gevärsrök med era fina remmar så kan ni fetglömma att de håller. Ni får inte ens försöka eftersom man inte får skjuta gevärsrök med en "modifierad" ak.
Känns som om att vissa uppoffringar är värda att göra
Mordred
Nov 3 2006, 10:49
Va?!
Skjuter man ens Gevärsrökgranater längre?
Jag har inte sett dem på år och dar, och över hälften av mina kollegor har aldrig ens sett dem utanför en bok.
/M
DaRaven
Nov 3 2006, 10:55
QUOTE (Mordred @ Nov 3 2006, 10:49 )

Va?!
Skjuter man ens Gevärsrökgranater längre?
Jag har inte sett dem på år och dar, och över hälften av mina kollegor har aldrig ens sett dem utanför en bok.
Vi sköt en hög förra hösten faktiskt.. Verkar finnas av och till..
Ignorance
Nov 3 2006, 10:58
Jo dom används fortfarande, finns väl vissa HV-förband som har några på lager säkerligen, och passar på att använda dom vid lämpliga tillfällen
QUOTE (Ignorance @ Nov 3 2006, 10:58 )

Jo dom används fortfarande, finns väl vissa HV-förband som har några på lager säkerligen, och passar på att använda dom vid lämpliga tillfällen

Allt som har m-nummer kan beställas! Fruktanslöst roliga att använda så det måste ni ta med på nästa övning!
QUOTE (Ignorance @ Nov 3 2006, 10:58 )

Indeed...

men bara vid "speciella" tillfällen...

Och eftersom remmen knappast är det primära vid skjutning av gevärsrök ser jag inte problemet ?
Ignorance
Nov 3 2006, 11:08
Kanske ska tjata lite på PC till skarpskjutningen nästa vecka då
Bara en tanke. Är det inte en försäkringsfråga? Vad händer om skiten träffar fläkten då någon skjuter gevärsgranat med sin ak och den icke reglementerade remmen?

Rekylen är ju ganska saftig. Det har väl spräckts en del kolvar och blåslagits en del tummar. /Gusten
QUOTE (Gusten @ Nov 3 2006, 13:53 )

Det har väl spräckts en del kolvar och blåslagits en del tummar. /Gusten

Och var i detta kommer remmen in ?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.