QUOTE (Berg @ Sep 26 2008, 23:52 )

Hur populärt är det med s.k "Bungee sling" bland oss Svenskar?
Det är en vanlig vapenrem fast med inslag av massiva gummisnoddar a'la bungee linor ;)
http://www.gandlairsoft.com/catalog/images...gee%20Sling.jpgOm jag inte minns fel syntes någon i Insats o Försvar iförd en bungeee enpunktsslinga. I samband med utmärkelse för gott arbete inom personskydd? Lite lamt svar men jag har inte tidningen tillgänglig för en snabb dubbel-koll. Jag har sett div. versioner på egen-flätad bungee med hjälp av den bungee remmen som sitter på SS2K.
Jag har använt en hybrid-bungee, en Spec-ops mamba som från början var en 3-punkts men som sedan blev en en-punkts med möjlighet till 2-punkts om jag behövde bära något, ex: bår.
Fördelen med den remmen var att det var möjligt att göra pipstöt men att vapnet samtidigt satt nära kroppen. Nu var bungeeefunktionen kraftigt begränsad.
En nackdel med bungee är att risken finns att någon/någon fastnar i den och när något/någon släpper får du den, garanterat, mitt i nyllet - ouch.. framförallt om ditt vapen är lite tyngre (ksp-90) alt. du genomför närkampsövning. [empiriskt utprovat]
Mamba remmen hade lite bungee men inte så mycket att den ville hoppa in i nyllet på mig.