Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hemvärnet - men vilken uniform?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Dass
Inte skrivit på ett tag här, men jag har en fråga, kanske väldigt dum, men jag hittar inte svaret.
jag undrar helt enkelt vilken form av m/87 (permis uniform) kan man bära om man är med i Hemvärnet, nu kommer de flesta av er säga arméns stålgråa variant men jag undrar mer om det är tillåtet att använda Amfibiekårens?
Anledningen till at jag frågar är för att jag gjorde lumpen i Amfibiekåren (och jag tror jag fortfarande är krigsplacerad i kåren också) och tycker det är en förbannad fin uniform smile.gif

Tack för svaren

ps:blå- gul visste inte riktigt var jag skulle lägga denna, om den ligget på fel ställe så ber jag om ursäkt.
Hornet
Arméns är det som gäller för HV och detta borde ha varit i Matrielplatsen ;)
KD803
QUOTE (Dass @ Feb 13 2006, 12:46 ) *
jag undrar helt enkelt vilken form av m/87 (permis uniform) kan man bära om man är med i Hemvärnet, nu kommer de flesta av er säga arméns stålgråa variant men jag undrar mer om det är tillåtet att använda Amfibiekårens?

Såvida du inte är reservofficer så är det hemvärnets uniform som gäller, dvs m/87A. Om du är reservofficer så är det lite osäkert. UniR FM 2003 anger att reservofficerare får bära eget truppslagsmärke m m även i Hemvärnet, men det framgår inte klart vad som gäller för reservofficerare som inte tillhör Armén ursprungligen.
eskil
Är det m/87A som gäller även för södertörnsgruppen eller får/ska de ha sitt "värdförbands" uniform, dvs amfibiekårens?
KD803
QUOTE (eskil @ Feb 13 2006, 13:36 ) *
Är det m/87A som gäller även för södertörnsgruppen eller får/ska de ha sitt "värdförbands" uniform, dvs amfibiekårens?

Hemvärnet är en del av Armén, så jag skulle säga m/87A.
Fogelström
Låg sömnlös igårnatt och funderade faktiskt lite på detta, var på väg upp till datorn igen och skulle slå i reglementet men jag pallade aldrig...

Tråkiga nyheter, jag trivs allra bäst i Flygvapnets permisuniform givetvis, och eftersom vi ska hämta ut vår utrustning på F17 hade det ju känts logiskt... Finns det inga sätt man kan till exempel anhålla om dispens eller något? Man har väl inga egentliga truppslagstecken eller kragspeglar på någon av uniformerna så det borde spela föga roll.
Skånsk makaron
Kan ju säga hur jag har löst mitt "permisuniforms" problem.
Jag är medlem i Svk samtidigt som jag är medlem i Hv, alltså en M1 helt reglementsenligt då jag är "flottist" i grunden, sedan retar det alltid någon... navy2.gif
Boston

Nej och åter nej!

Hv-personal i södertörns gruppen bär stålgrå m/87
Detta finns förutom som nämts tidigare här så är hemvärnet en del av armén och vidare så finns detta reglerat i Södertörns gruppens verksamhets order.
Alla som sen "fjantar" (dvs ej behöriga) omkring i blåa 87:or har nog inte koll på varför dom har uniform.. Har sett många exempel nu på olika tillställningar.
Cicero
QUOTE (Boston @ Feb 13 2006, 16:37 ) *

Nej och åter nej!

Hv-personal i södertörns gruppen bär stålgrå m/87
Detta finns förutom som nämts tidigare här så är hemvärnet en del av armén och vidare så finns detta reglerat i Södertörns gruppens verksamhets order.
Alla som sen "fjantar" (dvs ej behöriga) omkring i blåa 87:or har nog inte koll på varför dom har uniform.. Har sett många exempel nu på olika tillställningar.

Instämmer. Trots att jag oxå tillhör Amfibiekåren så är Hv likt förbannat en del av Hären och skall sålunda bära Härens uniform. Detta gäller även det s k marina hemvärnet. Jag tror enda undantaget är den personal ur SjVK som lyckats lägga beslag på en del befattningar i det marina hemvärnet, av för mig outgrundliga anledningar ser man dem spatsera omkring i sjöstridsdräkt.

Tally Ho

//MG
Hornet
då är ju frågan fins det Armé M/87 till HV folk på föråden? mitt föråd är F17 och har dom då grå M/87? annars så är det närmsta förådet Marinbas Syd (närmre än F17 men ändå :P)
Adam Wilhelm
På den frågan svarar jag ja.
På AMF 1/Berga hämtas m/87A ut till Södertörnsgruppens HV.
Rickard N
Har hört att det är svårt att få tag på södertörngruppens gripar med röd botten dock smile.gif
eskil
QUOTE (Rickard N @ Feb 14 2006, 01:28 ) *
Har hört att det är svårt att få tag på södertörngruppens gripar med röd botten dock smile.gif

För att inte tala om hur omöjligt det är för oss i LGG att få tag på hemvärvnsskjölden i silver... :(
APC-mannen
Jag vill inte låta negativ på något sätt, utan undrar bara följande:

Är det ofta ni behöver permisuniformen i Hv eller? När jag var med funderade jag aldrig ens över problemet eftersom behovet aldrig fanns hos mig. Civila kläder funkade i alla sammanhang, om det nu inte var möjligt att ha m/90 (eller m/59 som det var det som gällde i början av 90-talet). Enda undantaget från detta jag kan komma på var resan till och från Nijmegen, men det är ju inte någon normal Hv-aktivitet.
Boston
QUOTE (eskil @ Feb 14 2006, 10:26 ) *
För att inte tala om hur omöjligt det är för oss i LGG att få tag på hemvärvnsskjölden i silver... :(

Kan bero på att dom är vita och inte i silver... mellow.gif

QUOTE (APC-mannen @ Feb 14 2006, 11:05 ) *
Jag vill inte låta negativ på något sätt, utan undrar bara följande:

Är det ofta ni behöver permisuniformen i Hv eller? När jag var med funderade jag aldrig ens över problemet eftersom behovet aldrig fanns hos mig. Civila kläder funkade i alla sammanhang, om det nu inte var möjligt att ha m/90 (eller m/59 som det var det som gällde i början av 90-talet). Enda undantaget från detta jag kan komma på var resan till och från Nijmegen, men det är ju inte någon normal Hv-aktivitet.

Nej det är inte ofta som 87:an används.
Ibland på större möten och en gång om året på julmiddan.. typ..

Detta för min del, finns säkert andra som använder den flitigare..
Sgt Papa Bear
Även om man är kontrakterad av SVK (Sjövärnskåren alltså) skall man bära m/90 inte SSD 93, detta gäller under verksamhet i HV regi. Däremot om man går kurs i SVK och typ av uniform inte är specificerad kan nog SSD 93 bäras, typ på sommarskolorna och liknande verksamhet.

OT
Sedan är det ju lite kul att Södertörnsgruppen har bytt ut sitt färglada märke, som för övrigt syns i Bostons avatar, till AMF 1s gröna märke. Vilket osökt får en att fundera på om man numer skall bära kanonerna till daglig dräkt i stället för griparna på röd botten...
/OT

//Sgt Papa Bear
Karl_XI
Det här var lite intressant!
Jag har en M87 här hemma och den är då fan inte stålgrå så jag var tvungen att kolla upp det. När jag väl hittar den så ser jag att vi har AMF:s uniform. Är det någon som kan förklara det då vi numera går under C P7.

Vi använder Permisionsuniformen ganska frekvent då vi har ett ganska utbrett utbyte med dansken, så den används flitigt.
MvH K.A.
eskil
QUOTE (Boston @ Feb 14 2006, 18:48 ) *

Enligt UniR FM 2003 sidan 257 så ska de vara i "silverfärgad metall". Fast jag misstänker att någon har kluddat dit vit färg på den här och där precis som på CGXVI-märket...
Lt P
QUOTE (eskil @ Feb 15 2006, 10:48 ) *
QUOTE (Boston @ Feb 14 2006, 18:48 ) *

Enligt UniR FM 2003 sidan 257 så ska de vara i "silverfärgad metall". Fast jag misstänker att någon har kluddat dit vit färg på den här och där precis som på CGXVI-märket...

Liv- och hustrupperna skall av tradition självklart ha silver på metallen. Att det är vitt på vissa komponenter idag är nog mest av estetiska skäl, men vitt och silver är ju samma sak rent heraldiskt. Däremot är förstås textildetaljer för manskap i m/ä systemet i vita, men det har ju inget med detta att göra.
Hans Engström
Vilket då gör att man återkommer till frågan om vi inte borde låta måla våra baskermärken.
Lt P
QUOTE (Hans Engström @ Feb 16 2006, 23:01 ) *
Vilket då gör att man återkommer till frågan om vi inte borde låta måla våra baskermärken.

Lämna in en låda till närmsta billackerare och låt kroma dem för tusan. Det kan inte kosta så mycket och är ju definitivt inte heraldiskt fel i alla fall.

/P
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.