Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Sergeanthylsa Flygvapnet/Armén?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
SplAsk
Hej hej, jag hittade en av min fars hylsor till Ylletröja M/87 Grön.
Den ser ut att vara en blandning av Armén och Flygvapnets gradbeteckning.

http://img99.imageshack.us/img99/3605/dsc008582bi.jpg

Är det någon som vet någonting om den där?
Är det någon form av gammalt system av hylsa eller nått?

Frågar man sin far får man svaret: Den ska vara så..
Vilket är jävligt givande.
Troppchefen
vanlig sergeantshylsa i FV!
The Swede
Nu finns det ingen bild på axelhylsorna i UniR FM 2003 men väl bild på gradbeteckning på ärmmatta (sid. 295) och även där har sergeant ett streck och en pixstjärna.
Fanjunkare har två streck och en pixstjärna.
Det är väl för att man inte ska förväxla en sergeant/fanjunkare med fänrik/löjtnant.

The Swede pansar2.png
SplAsk
Snabbt svar, då vet jag..
Blev lite konfundersam..

Fick för mig att FV bara körde streck och sånt..
Men då gjorde de alltså inte det :P
Eller är det så att de bara har så på sina blå klädsystem?
KD803
QUOTE (SplAsk @ Feb 12 2006, 18:02 ) *
Är det någon som vet någonting om den där?
Är det någon form av gammalt system av hylsa eller nått?

Före UniR FM 2003 och de nya gradbeteckningarna för Flygvapnet och Marinen, så var Flygvapnets gröna beteckningar likadana som de blå. Med andra ord, för sergeant en stjärnknapp tillsammans med en smal galon.

Numera har ju Arméns gröna beteckningar blivit FM-gemensamma.
SplAsk
Intressant smile.gif

Låter logiskt iaf.
Yossarian
Numera har FV samma gradbeteckningar som armén på grönkläderna. Den som du har hittat är alltså en tidigare typ. Den blå versionen är däremot precis sådär, fast blå.

Edit: Pucktvåa
SplAsk
QUOTE (Yossarian @ Feb 12 2006, 18:16 ) *
Numera har FV samma gradbeteckningar som armén på grönkläderna. Den som du har hittat är alltså en tidigare typ. Den blå versionen är däremot precis sådär, fast blå.

Låter så sunt att ha 2 olika gradbeteckningar för samma grad inom samma vapenslag.. :P
Yossarian
QUOTE (SplAsk @ Feb 12 2006, 18:17 ) *

Låter så sunt att ha 2 olika gradbeteckningar för samma grad inom samma vapenslag.. :P

Tycker att man kunde haft kvar de gamla, med sin fina propeller. Skulle byta upp mig till furir-hylsor till min gröna 87-tröja tidigare i veckan och fick då ut ett par av den gamla typen med propeller. Var ju dessvärre tvungen att säga till att jag skulle ha armé-varianten.
Troppchefen

Hmm..... borde kanske uppdatera mig på de nya gradbeteckningarna!!! Hade iallafall sådana då jag låg i FV. Eftersom man har allt vad UniR heter så skäms jag ändå mera. Hur som helst tycker jag det är synd med denna likriktning mot arméknekt som vi står inför sad.gif blyg.gif blyg.gif
SplAsk
QUOTE (Yossarian @ Feb 12 2006, 18:23 ) *
Tycker att man kunde haft kvar de gamla, med sin fina propeller. Skulle byta upp mig till furir-hylsor till min gröna 87-tröja tidigare i veckan och fick då ut ett par av den gamla typen med propeller. Var ju dessvärre tvungen att säga till att jag skulle ha armé-varianten.

Hehe Illa, jo jag har sett sådana med propeller.
Men de kunde ju varit snälla och ge dig både och smile.gif
Kul att ha hemma liksom.
106

På kragspegel m/58 har FV alltid haft samma gradbeteckning som armén, så det är inte helt nytt. Detta till skillnad från flottan som tidigare hade någon minivariant på sina gradbeteckningar på kragspegeln, vilket gjorde det omöjligt att urskilja vad det var för grad om man stod mer än två meter bort.

I armén ser man grad och truppslag om man har kragspeglar, men endast grad om man har hylsor. Det här kan väl ses på samma sätt.

Nu finns det ingen bild på axelhylsorna i UniR FM 2003 men väl bild på gradbeteckning på ärmmatta (sid. 295) och även där har sergeant ett streck och en pixstjärna.
Det är väl för att man inte ska förväxla en sergeant/fanjunkare med fänrik/löjtnant.

Pixstjärna (stjärnknapp m/45) är egentligen för övrig sergeant/fanjunkare. Vissa kategorier hade tidigare facktecken m/51 eller liknande under galonen, precis som underbefälen alltså. Facktecknen försvann på 70-talet så sedan dess används endast stjärnknappen.
coolhand
QUOTE (106 @ Feb 12 2006, 10:12 ) *

På kragspegel m/58 har FV alltid haft samma gradbeteckning som armén, så det är inte helt nytt. Detta till skillnad från flottan som tidigare hade någon minivariant på sina gradbeteckningar på kragspegeln, vilket gjorde det omöjligt att urskilja vad det var för grad om man stod mer än två meter bort.

I armén ser man grad och truppslag om man har kragspeglar, men endast grad om man har hylsor. Det här kan väl ses på samma sätt.

Pixstjärna (stjärnknapp m/45) är egentligen för övrig sergeant/fanjunkare. Vissa kategorier hade tidigare facktecken m/51 eller liknande under galonen, precis som underbefälen alltså. Facktecknen försvann på 70-talet så sedan dess används endast stjärnknappen.

Saknar de gamla goda klaffarna med propellern. sad.gif

De var sa mycket finare smile.gif
Conan

Helt sant att de skiljer sig i båda vapenslagen (flottan och amf), men så även i försvarsgrenen Flygvapnet!

Försvarsgrenar - Armén, Marinen, Flygvapnet
Vapenslag är marinens indelning
Truppslag är arméns

SLut, frågor?

Malajn.gif
/Misservisser.
QuizQuoz

Avbryt!! Axelhylsan på bilden är den som FV bär. Så ska den se ut, läs sidan 178 UniR Fm 2003. Slut!
Conan
QUOTE (QuizQuoz @ Feb 13 2006, 14:23 ) *

Avbryt!! Axelhylsan på bilden är den som FV bär. Så ska den se ut, läs sidan 178 UniR Fm 2003. Slut!

Strålande! Äntligen kan jag kasta stjärnhylsorna och utan att känna mig kriminell bära galon+vinghylsor. fun_icon_nana.gif

(Känns som UniR FM 03 är ett enda stort hastverk)
KD803

Avbryt på dig själv. Ska du läsa UniR FM får du göra det ordentligt. ;)

QUOTE (UniR FM 2003 sid 193)
Gradbeteckningar
På flygstridsdräkter bärs gradbeteckning på ärmmatta.
På fältstridsdräkt och grön ylletröja m/87 bärs arméns gradbeteckningar
invävda i bronsfärg på kragspegel m/58 respektive på grön axelklaffshylsa.
Förteckning över gradbeteckningar av textil i Bilaga 2.

Vad som sägs på sid 178 är följande:
QUOTE (UniR FM 2003 sid 178)
På axelklaffshylsor bärs
• gradbeteckning
• försvarsgrenstecken (FV)
• facktecken

Det innebär att du antingen bär gradbeteckning, försvarsgrenstecken eller facktecken. Gradbeteckningarnas utseende regleras av vad som står på sid 193.
Conan
QUOTE (BJE @ Feb 13 2006, 16:41 ) *

Avbryt på dig själv. Ska du läsa UniR FM får du göra det ordentligt. ;)

Gradbeteckningar
På flygstridsdräkter bärs gradbeteckning på ärmmatta.
På fältstridsdräkt och grön ylletröja m/87 bärs arméns gradbeteckningar
invävda i bronsfärg på kragspegel m/58 respektive på grön axelklaffshylsa.

Vad som sägs på sid 178 är följande:
QUOTE (UniR FM 2003 sid 178)
På axelklaffshylsor bärs
• gradbeteckning
• försvarsgrenstecken (FV)
• facktecken

Det innebär att du antingen bär gradbeteckning, försvarsgrenstecken eller facktecken. Gradbeteckningarnas utseende regleras av vad som står på sid 193.

Gradbeteckningar
"Yrkes- och reservmedicinalofficer, försvarsmaktsingenjör och försvarsmeteorolog i marinen och flygvapnet anlägger som facktecken respektive färg mellan galonerna på grön(..) axelklaffshylsa.

Med stöd av det stycket bärs alltså gradbeteckning, försvarsgrenstecken (i FV) samt facktecken samtidigt. Lägg därtill att det ska vara galoner på grön hylsa alltså inte arméns beteckningar. Där slutar jag läsa. vissel.gif
IIHF
QUOTE (Conan @ Feb 13 2006, 18:22 ) *
Gradbeteckningar
"Yrkes- och reservmedicinalofficer, försvarsmaktsingenjör och försvarsmeteorolog i marinen och flygvapnet anlägger som facktecken respektive färg mellan galonerna på grön(..) axelklaffshylsa.

Med stöd av det stycket bärs alltså gradbeteckning, försvarsgrenstecken (i FV) samt facktecken samtidigt. Lägg därtill att det ska vara galoner på grön hylsa alltså inte arméns beteckningar. Där slutar jag läsa. vissel.gif

Conan det gäller väl nu att läsa rätt,

Vad jag kan utläsa om dig är du varken medicinalofficer, försvarsmaktsingenjör eller meteorolog.

Alltså gäller inte stycket FACKTECKEN dig, som du felaktigt benämner Gradbeteckningar i din Quote.

Överst på sidan 193 står det
På fältstridsdräkt och grön ylletröja m/87 bärs arméns gradbeteckningar invävda i bronsfärg på kragspegel m/58 respektive på grön axelklaffshylsa.

IIHF gasmask.gif
Conan
QUOTE (IIHF @ Feb 13 2006, 19:52 ) *
Conan det gäller väl nu att läsa rätt,

Vad jag kan utläsa om dig är du varken medicinalofficer, försvarsmaktsingenjör eller meteorolog.

Alltså gäller inte stycket FACKTECKEN dig, som du felaktigt benämner Gradbeteckningar i din Quote.

Överst på sidan 193 står det
På fältstridsdräkt och grön ylletröja m/87 bärs arméns gradbeteckningar invävda i bronsfärg på kragspegel m/58 respektive på grön axelklaffshylsa.

IIHF gasmask.gif

Det jag vill belysa är avnändandet av galoner på gröna axelklaffshylsor som beskrivs (jämför med tidiare inlägg som citerar reglementet sägandes att arméns gradsystem skalla användas), samt inkonsekvensen på sidan 193, bland många andra.

Som det verkar har de helt enkelt missat att radera det stycket då detsamma finns precis under det jag citerade med skilnaden att ordet "grön" fallit bort.
QuizQuoz
@BJE

Jag menar att s.193 reglerar hur FV:s grader ska se ut till m/90 systemet.
Och det betyder ju att galonen på axelklaffshylan ska bort? (Det ska den enligt vad du la fram också, eller?)
Och att sid.178 talar om att propeller eller facktecken ska pryda hylsan.

Har svårt att se en menig försvarsläkare Malajn.gif
dags att mejla HKV/PROT kanske?
KD803
QUOTE (QuizQuoz @ Feb 14 2006, 00:02 ) *
@BJE

Jag menar att s.193 reglerar hur FV:s grader ska se ut till m/90 systemet.
Och det betyder ju att galonen på axelklaffshylan ska bort? (Det ska den enligt vad du la fram också, eller?)
Och att sid.178 talar om att propeller eller facktecken ska pryda hylsan.

Har svårt att se en menig försvarsläkare Malajn.gif
dags att mejla HKV/PROT kanske?

Ja, sidan 193 reglerar bland annat hur FVs gradbeteckningar ska se ut till m/90: "På fältstridsdräkt och grön yllertröja m/87 bärs arméns gradbeteckningar invävda i bronsfärg på kragspegel m/58 respektive på grön axelklaffshylsa".
Sidan 178 talar om att FV-emblem, gradbeteckning eller facktecken ska finnas på axelklaffshylsan, inte att några av de tre ska kombineras.

FV-emblem på grön axelklaffshylsa bärs enbart av menig personal, så fort du får en grad så gäller att arméns gradbeteckningar ska användas.

Några meniga försvarsläkare lär du aldrig få se...
QuizQuoz
Jag köper det du säger.
Men varför står det då att facktecken skall bäras ska bäras på axelklaffshylor (detta är halvt en retorisk fråga)? Finns väl ingen mening fackpersonal?

Hur som helst, ska kolla extra på uniformerna när jag åker ut till F7. wub.gif
KD803
QUOTE (QuizQuoz @ Feb 22 2006, 22:46 ) *
Jag köper det du säger.
Men varför står det då att facktecken skall bäras ska bäras på axelklaffshylor (detta är halvt en retorisk fråga)? Finns väl ingen mening fackpersonal?

Varför det står så har jag inget bra svar på. Det kan ju vara så att just för de personalkategorier som har facktecken så är det fortfarande galoner som gäller även på grön axelklaffshylsa. Har inte stött på någon sådan sedan de nya gradbeteckningarna infördes.
QUOTE (QuizQuoz @ Feb 22 2006, 22:46 ) *
Hur som helst, ska kolla extra på uniformerna när jag åker ut till F7. wub.gif

Annars kan jag intyga att så har det sett ut på LSS den senaste månaden... Samt under över ett år på diverse skolor...
Fogelström
Att sgt/fj inte har galoner på gröna hylsor längre verkar vara allmänt accepterat, men hur är det med propellern?

Citat mig själv:
vi hade hylsor med FV-propellern/vingarna för meniga och typ tre olika varianter av korpralshylsor (mörkt grön (matchade tröjan) med bara pommes, mörkt grön med pommes och propeller ovanför samt en ljust grön (matchade inte tröjan och var rätt fult)med pommes och propeller ovanför).

Tröjan jag pratar om är m/87 grön ylletröja. Folk i FV fick alltså så sent som 2005 ut nya hylsor med propeller och pommes på - i två olika varianter dessutom. Okej att förråden inte alltid har koll, men vad gäller egentligen? Ska man bära "arméns system för att visa grad på hylsor med propeller" eller ska man bära "arméns hylsor" rätt och slätt?
KD803
QUOTE (Fogelström @ Feb 22 2006, 23:55 ) *
Tröjan jag pratar om är m/87 grön ylletröja. Folk i FV fick alltså så sent som 2005 ut nya hylsor med propeller och pommes på - i två olika varianter dessutom. Okej att förråden inte alltid har koll, men vad gäller egentligen? Ska man bära "arméns system för att visa grad på hylsor med propeller" eller ska man bära "arméns hylsor" rätt och slätt?

Du ska bära arméns gradbeteckningar, dvs utan FV-emblem. Att det sedan finns gamla hylsor kvar på förråd och att kunskapen om UniR FM inte alltid är hundraprocentig är en annan sak. Det dröjde också ett tag efter att de nya bestämmelserna börjat gälla innan de "nya" hylsorna kom ut på flygvapenförbanden vilket väl knappast minskade förvirringen.

Sedan finns det ju också alltid vissa som inte vill göra som de ska. Har själv sett en löjtnant som med spritpenna modifierat en gammal FV-löjtnantshylsa så att galonerna ska se ut som de nya.
Fogelström
Tråkigt att de tagit bort försvarsgrenstecknet på folk som har högre grad än menig (antar att de inte ska bära armétecknet på sina hylsor... :P), å andra sidan kan jag förstå att det blir knepigt att klämma in propellern när det är lite mer kronor och stjärnor på hylsorna...

Skönt att veta att jag iallafall gjorde rätt :P
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.