Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Incidentberedskapen.
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2
Maverick
QUOTE (Jons75 @ Feb 27 2006, 14:30 ) *
QUOTE (Maverick @ Feb 24 2006, 21:54 ) *

QUOTE (Jons75 @ Feb 24 2006, 15:40 ) *

Visbybasen är ett populärt tillhåll för vårat spaningsflyg som uppskattar dess goda placering.

2-3

Nu börjar denna tråden fabulera ut mellan halvgissningar och rena felaktigheter..

Mycket som känns tveksamt men jag kan inte dementera allt då jag inte har fakta..

MEN i detta fallet har jag fakta... I slutet av 80 talet... början av 90 talet stod Spaningen sällan på Visby.
Det fanns inte behov av det.. Insats tiden räknades i timmar inte minuter för dem..
Deras stora uppgift var att identifiera företaga på ytan.. Dessa gick med ca 10 knop.. Det innebar att de kunde flytta sig ca 30-60 km från larm till att kärran var i luften... Så... Det fann inte behov av att stå på visby för att spara flygtid...

Beredskapen delades i princip mellan F13 och F17 med ett inhop på ca 2-3 veckor per år av F21 (då baserade de olika div om mellan förbanden för att flyga i fjällen eller över havet)
Det innebar att de olika div hade beredskap varranan vecka... På sin ordinaried hemma bas... Piloter och annat sov hemma... Med tjänstegolf utanför...

Dock var det en spännade tid med en del roliga företag...

Jag sade inte att spaningen "STOD" på Visby, bara att den användes av.

Jons

*FUNDERA*
På vilket sätt användes??
På samma sätt som all annan militärt flyg över Östersjön så var det en populärt alternativ om hemmabasen inte var landningsbar (tillsammans med Kalmar:s då civila Fpl) men det var den enda anvädningen jag känner till..
Men du kanske vet någon annan??

Du får gärna yterligare utveckla det du sa om att "Visbybasen är ett populärt tillhåll för vårat spaningsflyg som uppskattar dess goda placering".

De som använde den basen mest var FRÄDEN som hade en HKP10 konstant stående där. (början av 90 talet i slutet av 80 talet var det blandat HKP10/HKP4)
Maverick
fel
Bocken 853
QUOTE (evsim @ Feb 25 2006, 16:14 ) *
QUOTE (BJE @ Feb 25 2006, 06:26 ) *

Hur kunde Svalan, som var ett lfc typ 2, leda?

Ahh, du har en poäng där.

Det är rätt att antingen var det gamla Krabban eller gamla Hajen som ledde. Dock gick det att leda från Svalan. Om jag inte minns helt fel fanns det två obs/rrjalplatser uppe vid "kapellet" (lite provisoriskt inrättade - avsedda främst för övning). Under den stora flyg- och strilövningen (Silvia (?)) i början av 80-talet så leddes jakt från Svalan.

Vill minnas att man var tvungen att ha egen radarmatning för att leda..? Däremot fanns väl ofta JAL och grabbarna i W2 eller S1 så BESLUTEN om insats kom väl därifrån. Förövrigt anser jag att RRGC är häftigare än LFC... clap.gif
KD803
QUOTE (Bocken 853 @ Mar 3 2006, 10:02 ) *
Vill minnas att man var tvungen att ha egen radarmatning för att leda..? Däremot fanns väl ofta JAL och grabbarna i W2 eller S1 så BESLUTEN om insats kom väl därifrån. Förövrigt anser jag att RRGC är häftigare än LFC... clap.gif

Ja, insatsbeslut kom normalt från lfc. Ledning däremot skedde från anläggning med ppi. Dvs lfc typ 1, rrgc eller vissa radarstationer. Svalan verkar uppenbarligen haft en speciallösning.
Bocken 853
Har vi verkligen ingen fiskrote under kvällar & helger längre?! 7.gif
Jelzin
QUOTE (Bocken 853 @ Mar 4 2006, 17:38 ) *
Har vi verkligen ingen fiskrote under kvällar & helger längre?! 7.gif

Det varierar väl lite på omvärldsläget kan jag tro, men normalt sett finns det ingen.
Fk_Djerf
QUOTE (BJE @ Mar 3 2006, 11:41 ) *
QUOTE (Bocken 853 @ Mar 3 2006, 10:02 ) *

Ja, insatsbeslut kom normalt från lfc. Ledning däremot skedde från anläggning med ppi. Dvs lfc typ 1, rrgc eller vissa radarstationer. Svalan verkar uppenbarligen haft en speciallösning.

Men Hajen stog ju fredsbaserad i direkt anslutning till Svalan.
Det var inte många steg mellan "Kyrkan" och rrgc vagnen vill jag minnas.
KD803
QUOTE (Fk_Djerf @ May 2 2006, 19:28 ) *

Ja? Om du läser evsims inlägg ovan så hade Svalan tydligen egna PPI, som inte var Hajen.
Fk_Djerf
QUOTE (BJE @ May 3 2006, 06:37 ) *
QUOTE (Fk_Djerf @ May 2 2006, 19:28 ) *

Ja? Om du läser evsims inlägg ovan så hade Svalan tydligen egna PPI, som inte var Hajen.

banghead.gif Självklart, missade hans inlägg!

Jag går och gasmask.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.