Visbybasen är ett populärt tillhåll för vårat spaningsflyg som uppskattar dess goda placering.
2-3
Nu börjar denna tråden fabulera ut mellan halvgissningar och rena felaktigheter..
Mycket som känns tveksamt men jag kan inte dementera allt då jag inte har fakta..
MEN i detta fallet har jag fakta... I slutet av 80 talet... början av 90 talet stod Spaningen sällan på Visby.
Det fanns inte behov av det.. Insats tiden räknades i timmar inte minuter för dem..
Deras stora uppgift var att identifiera företaga på ytan.. Dessa gick med ca 10 knop.. Det innebar att de kunde flytta sig ca 30-60 km från larm till att kärran var i luften... Så... Det fann inte behov av att stå på visby för att spara flygtid...
Beredskapen delades i princip mellan F13 och F17 med ett inhop på ca 2-3 veckor per år av F21 (då baserade de olika div om mellan förbanden för att flyga i fjällen eller över havet)
Det innebar att de olika div hade beredskap varranan vecka... På sin ordinaried hemma bas... Piloter och annat sov hemma... Med tjänstegolf utanför...
Dock var det en spännade tid med en del roliga företag...
Jag sade inte att spaningen "STOD" på Visby, bara att den användes av.
Jons
*FUNDERA*
På vilket sätt användes??
På samma sätt som all annan militärt flyg över Östersjön så var det en populärt alternativ om hemmabasen inte var landningsbar (tillsammans med Kalmar:s då civila Fpl) men det var den enda anvädningen jag känner till..
Men du kanske vet någon annan??
Du får gärna yterligare utveckla det du sa om att "Visbybasen är ett populärt tillhåll för vårat spaningsflyg som uppskattar dess goda placering".
De som använde den basen mest var FRÄDEN som hade en HKP10 konstant stående där. (början av 90 talet i slutet av 80 talet var det blandat HKP10/HKP4)