Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HJÄLP: Lägga över film till datorn...
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dataenheten
lobo
http://www.pixmania.com/se/se/82410/art/so...#fichetechnique

Jag har ett antal band med Kosovofilmer som jag vill lägga över till datorn, kamerajäveln jag filmat med har givetvis börjat tugga band. Istället för att lägga pengar på en dyr reparation fick jag rådet att köpa en helt ny kamera.

Det jag undrar är om det går att lägga över filmerna till datorn från denna kamera ? Jag är helt okunnig i ämnet så därför frågar jag er som har bättre koll. Kundtjänsten vågar jag inte ringa, har för dåliga erfarenheter rent allmänt av sådant.

Annars, någon som har bättre koll än mig var man kan hitta digital-8 kameror ? Har kollat runt men inte lyckats hitta något.

Tacksam för all hjälp
/Lobo

Edit: Förtydligat ämne i enlighet med de nya ämnesrekomendationerna/Henke
magnus242
Skall inte vara några problem om du har en firewire port på din dator ( om inte så kostar ett firewirekort några hundra). Sedan kommer du att behöva en hel del hårddisk-utrymme.
lobo
Firewiren är fixad. Innan kamerajäkelen gick sönder lyckades jag dock lägga in lite film, men det tog vansinniga mängder hårddiskutrymme, 800mb för fem minuters fin-kvalité. Finns det något smidigt program som gör så att det inte krävs sådanda mängder utrymme?
eskil
QUOTE (lobo @ Feb 11 2006, 17:43 ) *
Firewiren är fixad. Innan kamerajäkelen gick sönder lyckades jag dock lägga in lite film, men det tog vansinniga mängder hårddiskutrymme, 800mb för fem minuters fin-kvalité. Finns det något smidigt program som gör så att det inte krävs sådanda mängder utrymme?

Konvertera filmen till MPEG4 eller liknande. DV har rätt kass kompression.
Kimster
Det finns inget generellt sätt att enkelt föra över film från en digitalkamera till dator med en kvalité som gör att du sparar hårdiskutrymme i en enda process. Det finns program som t.ex man gör DVD av matrial från kamera, skulle kunna vara ett lämpligt sätt att du låter det programmet ta hem matrialet från kameran och sen skapar en film som sedan bränns på DVD, men fortfarande behövs en ganska stor mängd hårdiskplats.

Rakt av kan jag säga som så att Ska du ha över video kommer du behöva mängder med hårdiskplats beroende på hur mycket du ska föra över.
1h = ~13-14GB

Det går att halvera den storleken och till och med göra den ännu mindre. Problemet är att det kräver att du skaffar mjukvara som encodar om DV-formatet till mpeg1/mpeg2/mpeg4/WMV eller vad du nu vill ha det i. Det är en hel vetenskap om vilket format som passar vad och vilket som är bäst beroende på kvalite och komprimeringsförmåga.
Dessutom bör man inte ha en lite äldre dator då det kräver en del kraft från datorn att göra om videoformatet inom en rimlig tid.

Kortfattat, det är ganska mycket jobb bakom om du vill få ner det snyggt och prydligt på hårdisken, inget vad jag skulle kalla "smidigt" för en som aldrig gjort det innan.

/en som pillar med det daligen
lobo
Ok, tackar för utförliga svar. Blir till att rensa h-disken från naturfilmer så man får lite utrymme samt leta upp lämplig it-kompetens som får ge en hjälpande hand. Tack för hjälpen gubbs.
stefanf
Jag vill föra över 1-timmars DV-band till DVD.

Jag undrar; om det tar 13-14 gb på hårddisken för en timme, tar det så mycket plats på DVDn också? Eller byter det format under vägen?
Enligt mitt brännarprogram (Roxio, kom med PC'n) så får det plats 4,7gb på en DVD-skiva.
Jag vill använda högsta möjliga kvalitet.

I programmet finns valen: High Quality, Standard Play, Long Play, Extended Play och Fit-to-DVD.
Är det så att HQ = 13-14 gb (för en timmes video), medan SP "bara" är 1-2 gb (för en timmes video), osv?
Kimster
Alltså DVDfilmer består av MPEG2-formatet. Det vill säga att filen från en konsument-DVkamera är DV25-format, den är knappt inte komprimerad alls, inte i närheten av MPEG2 iaf. Så ja filmen måste kodas om till MPEG2-format för att - dels bli DVD-film och dels för att få plats på skivan.
DVD-program brukar fixa sånt automatiskt åt en om man bara pekar på filen man vill ha gjord till MPEG2
APC-mannen
Nån som känner till om man kan köpa tjänsten någonstans istället? Jag har några inspelade videoband som skulle vara fint att få på DVD istället.
stefanf
QUOTE (Kimster @ Feb 15 2006, 20:26 ) *
Alltså DVDfilmer består av MPEG2-formatet. Det vill säga att filen från en konsument-DVkamera är DV25-format, den är knappt inte komprimerad alls, inte i närheten av MPEG2 iaf. Så ja filmen måste kodas om till MPEG2-format för att - dels bli DVD-film och dels för att få plats på skivan.
DVD-program brukar fixa sånt automatiskt åt en om man bara pekar på filen man vill ha gjord till MPEG2

OK. Det var det svaret jag hoppades på. Dags att rusa till butiken och köpa DVDer då. smile.gif
stefanf
QUOTE (APC-mannen @ Feb 16 2006, 07:29 ) *
Nån som känner till om man kan köpa tjänsten någonstans istället? Jag har några inspelade videoband som skulle vara fint att få på DVD istället.

Svar ja.
Eftersom jag själv är intresserad av detta så letade jag lite. "Video konvertering" på eniro.se.
Jag ringde ett av företagen jag hittade, och dom sa att dom gör detta.
Kostnad är ca. 300 kronor per färdig DVD. Moms och frakt tillkommer.

Så att konvertera spelfilmer är ointressant. Men om man har gamla privata inspelningar på band som börjar ramla ihop är det helt klart intressant.

EDIT: detta var priset för just det företaget som jag ringde. Förhoppningsvis kan man hitta någon som gör det lite billigare.
stefanf
Första DVDn bränd, efter bara ett misslyckande! smile.gif

När man spelar in på DV(videokameran) så får bandet hela tiden datum- och tid-stämpel.
Om man trycker på "Datacode" på kameran när man spelar över till vanlig VHS så syns tid och datum i bild. Detta fungerade inte när jag spelade över till DVD (dvs. det syns i kameran, men kommer inte med på DVD-inspelningen).
Någon som har ett bra tips hur man får med tid och datum till DVDn?
Kimster
Tja .. jag har hört mest tvärtom att folk inte vill ha några dum tidskod i rutan..

Annars tror jag det handlar om en inställning i själva DVD-programmet man man ändrar på för att mecka med sånt.
stefanf
Det handlar om video på småbarn, typ "oj, kunde lille Kalle krypa redan då". smile.gif

Ska se om programmet har en sådan funktion.
fillefalle
Vilket är det bästa redigeringsprogrammet tycker ni? Själv har jag tvingats sitta framför Pinnacle Studio ca 7 timmar varje kväll den senaste veckan, vilket inte har vart kul. Jag lovar att minst halva tiden gått till att vänta på att programet ska jobba klart. Inte fan blev filmen bra heller. dry.gif
Kimster
kortfattat..

För nybörjaren
Windows moviemaker
Muvee AutoProducer

För den glade amatören
Pinnacle
Muvee AutoProducer
Premiere Elements
Uled Videostudio

För entusiasten med tid
Adobe Premiere Pro
Sony Vegas
Final Cut (Mac)
Canopus' DVStorm

För semiproffset
Adobe Premiere Pro
Avid Xpress DV
Final Cut Pro(Mac)

För proffset
Avid Xpress Pro
Avid Media Composer Adrenaline HD
Final Cut Pro (Mac)

Alla program kräver mycket av en dator. Videohantering är bland det tyngsta du kan utsätta en dator för. Redigera HD-video t.ex idag kräver ofta att man skaffar ny dator eller uppgraderar.

Kan tillägga att själv kör jag Premiere Pro till det mesta, men håller även på att lära mig Avid, då Avid är mer eller mindre industristandard bland TV och Film
fillefalle
bra lista, tack för den.
jag ska kolla upp premier pro, har bara hört bra om det programmet än så länge.
Qaz
Hej jag har ett problem med en DV-kamera. När jag ska lägga över filmen från kameran in i datorn så vill det inte fungera. Datorn kan inte hitta att det är en dv-kamera jag har i USB-porten. Jag skulle gissa att jag behöver nya drivrutiner till USB. Problemet är att jag inte har någon skiva och Samsungs filserver vill inte fungera.

Finns det nått sätt att ta sig runt detta problem eller är det nån som vet var jag kan hitta drivrutiner som fungerar?

Edit: Nu har jag hittat drivrutiner men jag får ändå inte det att fungera. Någon som kan svara på hur man för över en film från DV-kamera till datorn via usb?
Kimster
först snabb fråga, stödjer din kamera video via usb ?

Jag har hört en del som haft problem med de nya kameror som ska kunna använda usb, och i typ alla fall har det löst sig när de bytt och använt firewire istället.

Mitt råd är att alltid köra firewire då det är det FW är byggt för
DennisMan
QUOTE (Kimster @ Feb 18 2006, 14:41 ) *
Kan tillägga att själv kör jag Premiere Pro till det mesta, men håller även på att lära mig Avid, då Avid är mer eller mindre industristandard bland TV och Film

Kimster du har inga tips och trix för hur man ska rendera filmen/filmerna man gjort klart. Är klar med filmen i preimere ska bara få ut den så man kan se den på datorn. Men får inte till det i Adobe media encoder. Hur göra?

Har försökt 100 tals gånger men den säger stopp vad jag än väljer blyg.gif
Kimster
Beror på vilken kvalité du ska ha den i. Media encodern är lite lurig ibland och i 1.0 och 1.5 skulle jag nog rekomendera att rendera ut i samma format du redigerat i (DV vanligtvis) och sen ta den filen och encoda den i ett 3e partsprogram t.ex Sorenson MEdia eller TMPGEnc motsv. finns hur många som helst, finns nog någon gratis oxå bara att googla.

Ska du ändå brottas med MediaEncodern i premiere så se till att du börja med något standardformat utan egna inställningar. MPEG1 VCD är alltid bra att börja med, dock blir kvalitén lite sämre. Läs hjälpen och kolla deras forum.
DennisMan
QUOTE (Kimster @ May 30 2006, 19:37 ) *
Beror på vilken kvalité du ska ha den i. Media encodern är lite lurig ibland och i 1.0 och 1.5 skulle jag nog rekomendera att rendera ut i samma format du redigerat i (DV vanligtvis) och sen ta den filen och encoda den i ett 3e partsprogram t.ex Sorenson MEdia eller TMPGEnc motsv. finns hur många som helst, finns nog någon gratis oxå bara att googla.

Ska du ändå brottas med MediaEncodern i premiere så se till att du börja med något standardformat utan egna inställningar. MPEG1 VCD är alltid bra att börja med, dock blir kvalitén lite sämre. Läs hjälpen och kolla deras forum.

Tack kimster!!

Nu börjar det bli lite film fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif
simon
Hej!

Fick en Canon MV900 i studentpresent, och har nu börjat pilla med den så smått. Tanken slår en ganska omgående att man nu kanske skulle kunna fixa en egen flygfilm i datorformat, och kanske slänga ihop nått efter resan med kompisarna och lumpen osv. Skall köpa en 6/4 DV-kabel imorgon och undrar nu hur man sen skall gå till väga.

Funkar WMM för att fånga videon när man strömmar över den, eller krävs annat? Jag letar inte efter värsta proffsgrejorna, utan bara något enkelt (och gratis) sätt att få över klippen till datorn. Hur göra när kabeln väl är inkopplad, står inte så värst mycket om hur man skall gå tillväga i instruktionsboken.
Någon som har egna erfarenheter? Alla tips är välkommna!

smile.gif
Kimster
Koppla in kabel i datorns firewireport och i kamera.
Sätt på kameran i uppspelningsläge
*Poing* kommer windows säga och installera och ha sig. Kommer förmodligen inte krävas några extra drivrutiner alls.

Starta WMM
Välj Capture from VideoDevice eller vad det nu står i svenska windows.
därefter lär du dig ganska snabbt hur du ska göra. Står en del i Hjälpen också
simon
Tack för det Kimster, låter som något som till och med en bonnapojk som jag skulle kunna klara av... ;)
Kimster
Ja, tom en simon skulle kanske klara det.
simon
Funkade ju jäkligt smutt! smile.gif

Nu ska man bara lära sig att hantera zoom och filmställningar osv...

Kul med lite nytt att leka med!
simon
Sådär, flygsäsongen är över och filmen skall redigeras. Kan någon berätta för mig hur jag skall gå tillväga för att göra för- och eftertexter, samt ev. lägga in text mellan filmklippen när jag använder mig av Adobe Premiere Elements?
Kimster
ok har inte cp-koll på just elements.. men om inte annat så New Item - title som du sen hanterar som ett vanligt videoklipp med på timelinen.. lägg den i det översta videospåret annars syns det inte.
breach
Jag har haft ett väldigt meckande med mitt firewire-kort för att få det att funka som det ska, då har jag förvisso ett rätt "billigt" kort som kosta ca 300:- när jag köpte det.

Har hört runt lite och det jag fått höra är att firewire generellt kan vara klurigt och bråkig att få att funka som det ska.

Någon som har liknande erfarenheter eller är det bara jag som haft otur att köpa "fel" kort?
simon
Återigen en fråga angående videoredigering för den glada hemmafixaren. Äntligen helt färdig med filmprojektet, men skulle gärna vilja kapa storleken på filen som är i .avi-format, 7 min 17s lång, och ligger på nätta 1.54 GB.... Hur göra?

Vill nämligen ha originalet som den är för att visa med bildkanon och projektorduk inför folk, och en mindre variant för att lägga upp på FTP:er/nätet/motsv.
Tivaljör
Virtual Dub
Kimster
vet inte om Adobe Media Encoder finns med under menyn - export i Premiere Elements ?
simon
Nope, det gör den inte. :(

Virtual Dub verkar intressant, men lite svårt att sätta sig in i?
Kimster
Isåfall är det ju bara att ge dig in i djungeln med program som konverterar videoformat.. de är några stycken.. virtualdub är ett.

http://www.videohelp.com är platsen att börja leta på annars.

Har man stålar och vill köpa så kan jag rekomendera ett program som heter Sorensson Squeeze
simon
Håller på att exportera ett 25 minuter långt filmprojekt till .avi-format. ca 70% in i exporteringen avbryts verksamheten och min kära dator säger till mig att "Disc is Full". Neä, det är den verkligen inte.

Snälla bullen, har ni någon expert som kan mer om sånt här än lilla jag?
stene
Gå till någon som har en relativt modern Mac, skapa ett projekt i iMovie / iDVD och ange att du vill skapa en video-dvd eller ett filmprojekt i en process. Med detta så kan du få till ett filmprojekt som komprimeras med MPG4-standard vilket ger små filmer samt att du kan anpassa dem till video-iPod. Med den kan du senare spela upp filmen på både videokanoner och TV-apparater - endast ta med en iPod och en adapter (helst strömadaptern också för säkerhets skull).

Du får väldigt mycket multimediakapacitet med nya Macar.
Kimster
QUOTE (stene @ May 24 2007, 15:17 ) *
Gå till någon som har en relativt modern Mac, skapa ett projekt i iMovie / iDVD och ange att du vill skapa en video-dvd eller ett filmprojekt i en process. Med detta så kan du få till ett filmprojekt som komprimeras med MPG4-standard vilket ger små filmer samt att du kan anpassa dem till video-iPod. Med den kan du senare spela upp filmen på både videokanoner och TV-apparater - endast ta med en iPod och en adapter (helst strömadaptern också för säkerhets skull).

Du får väldigt mycket multimediakapacitet med nya Macar.

ehhh.. ja det var ju iofs också ett svar kanske.. ni macfantaster är allt bra roliga ibland.

@Simon
Se till att programmet inte använder en dumpdisk eller tempdisk innan den flyttar filen till den plats du valt. Vissa program sparar alltid ner allt till t.ex. C: först för att sen "flytta" filen till platsen man valt. Du kan snabbt kolla om det kan vara så med att se efter om någon disk C typ.. har mindre utrymme kvar än filens troliga storlek när den är klar.

..det är det jag snabbt komma på just nu.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.