QUOTE (Skuggan @ Feb 14 2006, 21:49 )

QUOTE (eskil @ Feb 14 2006, 21:30 )

QUOTE (Drv/Gunner Wedberg @ Feb 14 2006, 20:18 )

Kraften i träffen borde vara det samma som du får mot axeln när du skjuter, vilket "bara" är max ett par hundra kilo i rekyltryck.
Och så var vi där igen...

Jag har gått igenom fysiken bakom detta förut här på forumet. Det är fel. Eftersom kulan har mycket kortare bromssträcka (skyddets tjocklek) än accelerationssträcka (pipans längd) så blir kraften vid träff mycket större än vid avfyring (ifall du inte har en drygt 30 cm tjock turban av kevlar).
mja, kraften blir väl konstant, däremot överförs väl kraften på mycket kortare tid :P
Hmm, sant att kulan accelererar och kraften blir "längre" men det som jag tror händer vid en träffar är att
1. kulan deformerars och tappar kraft
2. Skyddet deformeras och tar upp kraft
3. Huvudet flyttas/fjädrar motsv, kraft överföringen blir längre, dvs en "längre" deacceleration
detta samman lagt borde innebära att kraften som finns kvar inte är tillräcklig för att knäcka nacken då jag skulle tippa att det krävs en enorm kraft för att göra detta.
Paralleller med bilar och krockar(Då jag vet mer om det än kulor och krut...)
Kenny Bräcks träff med vägen i Indiana. Tror han körde typ nästan 300 km/h.
Bilens G mätare slutar registrera vid typ 300 G och den hade slagit i "taket"
Visst Kenny Bräck bröt typ alla ben i kroppen, men han bröt aldrig nacken. det finns säker massa olika orsaker till detta typ "HANS-neckprotector etc..." Men kraften som verkade mot hans nacke lär vara större än vad en normal 44. kula, splitter etc (då artikeln nämner bara detta och inte höghastighetsvapen typ ak5, m16 etc)
Men jag kan ha fel...
Vilket tråd står denna genomgång av fysikens lagar?
Mvh Wedberg