Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Angående hemvärnets registerkontroll?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Svartberg
Så jag och en polare var nere på ett rekryteringsmöte för hemvärnet nu i september förra året, max 3 månader skulle det ta innan vi var igång sa de.

Dröjer ett tag sen dimper ett brev ner i hallen där det står att våra ansökningshandlingar har slarvats bort och vi får fylla i dem igen, jahapp inge att göra åt saken, fyllde i dem och skickade iväg dem.

Nu sitter vi här i februari och hade inte hört ett knyst från dem. Ringde dem ett antal ggr och fick till slut tag på en man som sa att såhär ska det absolut inte gå till och det ska sannerligen inte ta så här lång tid. Fick sedan direktiv om att skriva ihop en sammanfattning och maila iväg allting hemvärnet.

Sagt och gjort mailade iväg allt och senare på dagen blev jag uppringd av en ganska snorkig tant som fick för sig att kalla mig "lilla gubben" och förklara att allting var godkänt och klart (MUST etc) och att de bara väntade på klartecken från polisen att vi inte gjort något dumt.

Jahopp hur länge kan det dröja då? 6(!) månader var tydligen standard för denna kontroll och de hade fått in papperena den 27 oktober (!) men i vår skulle de ha igång oss iaf.

Nu till huvudfrågan, denna registerkontroll som jag förstod är det den som man får från rikspolisstyrelsen? Behövde nämligen en sådan när jag skulle börja jobba som väktare och då tog det inte mer än 3 dar för den att dimpa ner i brevlådan. Är det samma kontroll jag tänker på?

Förstår överhuvudtaget inte hur en simpel registerkontroll kan ta ohyggliga 6 månader, är grottekvarnen såhär seg eller hur utförlig är denna kontroll egentligen?
dxl
Att tänka på är ju att det inte bara är försvarsmakten/HVs fel att det tar tid.
Det ska ju som du skriver gå genom polisen och det ska gå igenom socialens register och det ska gå igenom länsstyrelsen.
Så sex månader låter ovanligt snabbt måste jag säga.

(reserverar mig för att jag kan ha fel, men detta är vad jag fått förklarat för mig)
Svartberg
QUOTE (dxl @ Feb 10 2006, 19:34 ) *
Att tänka på är ju att det inte bara är försvarsmakten/HVs fel att det tar tid.
Det ska ju som du skriver gå genom polisen och det ska gå igenom socialens register och det ska gå igenom länsstyrelsen.
Så sex månader låter ovanligt snabbt måste jag säga.

(reserverar mig för att jag kan ha fel, men detta är vad jag fått förklarat för mig)

¨
Nej men alltså enligt tanten i telefonen var alla andra kontroller klara det var endast registerkontrollen hos polisen som var kvar och som de väntade på.

Sen hur kommer det sig att olika instanser ger så olika besked om hur länge det ska ta att komma igång?
SBP
Tog ca 8 mån innan jag fick klartecken... Ringde oxå runt för att kolla status. Då visade det sig att papperna hade fastnat hos socialen... dom hade ingen aning om vilka kontroller dom skulle göra... banghead.gif
CBRN-fåne
När vi gör registerkontroller på jobbet tar det oftast
mindre än en dag... Mycket beror nog på viljan hos
de inblandade. Det är alltid skönt att kunna skylla
på någon annan. Jag hoppas att det inte är så i
detta fall.
Svartberg
QUOTE (NBC-fåne @ Feb 10 2006, 21:42 ) *
mindre än en dag...

Vad jobbar du med och vilken typ av kontroll är det ni gör? Är det samma som den hemvärnet gör?
gasmask.gif
CBRN-fåne
QUOTE (Svartberg @ Feb 10 2006, 22:18 ) *

mindre än en dag...

Vad jobbar du med och vilken typ av kontroll är det ni gör? Är det samma som den hemvärnet gör?
gasmask.gif

Vi gör nog en lite noggrannare kontroll hos oss. När jag anställdes
så ringde SÄPO min gamla chef och frågade om jag hade någon
avvikande sexuell läggning. De ringde även mina föräldrar och
frågade en del om mina gamla polare. Allt för att hitta eventuella
klassiska svagheter. Jag fick en lång lista på alla register som
hade kontrollerats och den var lång nog för att mina söner skulle
kunna få plats med hela önskelistan på baksidan. När jag själv
beställde kontroll av en halvtillfällig gäst så tog det från morgonen
dag 1 till strax efter lunch dag 2.
Hans Engström
Hemvärnets kontroll är en registerkontroll, som utförs i sedvanlig ordning efterhand som anökningarna kommer in. RPS utdragen tar tid eftersom dom inte prioriteras särskilt högt (som exempel tar bankernas registerkontroll av oprioriterad personal 2-3 månader idag). Särskilt probem brukar vara vid kommunens kontrol (det sociala) då det formella beslutet fattas i nämnd, en nämnd som i Stockholm endast möter upp 8 gånger per år.
Jelzin
Jag fick klartecken efter ca 3 månader, och vad jag har hört är det ofta kommunens sociala kontroll som tar tid.
Rickard N
Dina papper blev bara bortsupna en gång, le och var glad smile.gif
A.Lundquist
Låter som dom 5 veckor det tog för mina papper att gå igenom e rekordtid...
Sir Vival
En "work around" är att man blir medlem i FBU (dvs att kompanichef/motsv föreslår det) och kan delta som FBU-medlem i Hv vht under processtiden.
FMV
mindre än en dag... Mycket beror nog på viljan hos
de inblandade. Det är alltid skönt att kunna skylla
på någon annan. Jag hoppas att det inte är så i
detta fall.

Registerkontroll finns ju i tre nivåer, 1, 2 , 3. Så det beror ju på vad man kollas mot.
sleget
Ja och tänk på att för en del personer så kan det ju ta extra lång tid.
Jag menar att plantera dolda mikrofoner, kameror och annan hightech avlyssningsutrustning är ju inte gjort på en förmiddag.... ph34r.gif

EDIT: Kan tillägga att även min ansökan vandrar omkring därute någonstans......
M_Persson
Jag fick papper i förrgår att de fått in min ansökan och att det skulle ta cirka 1 (en) månad innan allt var klart. Och jag e placerad på insats om det kan ha någon betydelse.
vemtogmittnamn
@NBC-fåne:

Nu när du sagt så mycket måste du nästan berätta vad du arbetar med, eller i vart fall lite om det! Har man sagt A måste man säga B smile.gif

Jag undrar om det är någon som har varit med om avslag pga. att personer nära ditt hem anses känsliga och utsatta. Jag ansökte nu i jan, och jag har börjat tänka att det kanske kan bli avslag just för att säpo tycker det är olämpligt att någon med puffra finns innom en radie kring en skyddad bostad. Funderar om jag ska ta och säga direkt att jag inte är intr. av vapen i hemmet.
eskil
QUOTE (vemtogmittnamn @ Feb 11 2006, 11:29 ) *
Nu när du sagt så mycket måste du nästan berätta vad du arbetar med, eller i vart fall lite om det! Har man sagt A måste man säga B smile.gif

Pst! Kika i hans profil ;)
Svartberg
QUOTE (Hans Engström @ Feb 10 2006, 23:15 ) *
Hemvärnets kontroll är en registerkontroll, som utförs i sedvanlig ordning efterhand som anökningarna kommer in. RPS utdragen tar tid eftersom dom inte prioriteras särskilt högt (som exempel tar bankernas registerkontroll av oprioriterad personal 2-3 månader idag). Särskilt probem brukar vara vid kommunens kontrol (det sociala) då det formella beslutet fattas i nämnd, en nämnd som i Stockholm endast möter upp 8 gånger per år.

Kan inte en väg runt detta vara att man själv kontaktar RPS och ber om ett registerutrag som man sen skickar till hemvärnet? Gör man det själv så tar det ju max en vecka och man får hem det direkt i brevlådan.

Eller krävs det en högre "nivå" av kontroll?
eskil
QUOTE (Svartberg @ Feb 13 2006, 13:51 ) *
Kan inte en väg runt detta vara att man själv kontaktar RPS och ber om ett registerutrag som man sen skickar till hemvärnet? Gör man det själv så tar det ju max en vecka och man får hem det direkt i brevlådan.

Hur ska då HV kunna veta att det är "äkta" papper du skickar in?
Stresskonen
Ett problem med registerkontrollerna är, om jag förstått det rätt, att flera personer kontrolleras samtidigt (flera namn fylls i på blanketten om begäran om registerkontroll). Om en av dessa personer fastnar i kontrollen så fördröjs alla de personer som kontrollerats på samma gång.
King Kill
QUOTE (eskil @ Feb 13 2006, 15:57 ) *
QUOTE (Svartberg @ Feb 13 2006, 13:51 ) *

Hur ska då HV kunna veta att det är "äkta" papper du skickar in?

På samma sätt som tex Securitas vet: man skickar vidare kuvertet utan att öppna det.
Boston
QUOTE (Stresskonen @ Feb 17 2006, 20:08 ) *
Ett problem med registerkontrollerna är, om jag förstått det rätt, att flera personer kontrolleras samtidigt (flera namn fylls i på blanketten om begäran om registerkontroll). Om en av dessa personer fastnar i kontrollen så fördröjs alla de personer som kontrollerats på samma gång.

Nej det är ett namn per kontrollansökan.
Det som brukar ta mest tid är socialkontoret i din hemkommun.

På Södertörnsgruppen kopierar man upp ansökningen till varje instans och skickar samtidigt. Där nu tiden runt två månader, har varit med om flera kortare. Rekordet är sex veckor från att jag skickade in pappren till att jag fick tillbaka dom och kunde meddela soldaten i fråga.

//P
eilesmannen
Det är som dom flesta redan har sagt, det är socialen som tar tid.

Jag vet att många av kontoren råkar ut för omorganisationer lite då och då, och pga det måste prioritera sina arbetsuppgifter. Visst är det surt att gå och vänta på att få ordning på papperna, men nog får man ha lite överseende då det finns folk som inte har pengar till mat.
Dom bör nog få gå före i kön.

Men har man blivit tilldelad en uppgift ska man se till att ha folk tillräkligt för att klara av dom, och det vet vi alla att det inte är fallet med myndigheter, tyvärr. Fler arbetsuppgifter med mindre medel, hur ska dom lyckas att hinna med allt.

Tyvär drabbar det oss i Hv hårt, då det är svårt att hålla kvar folk som bara går och väntar på att papperskvarnen ska bli färdig.
Skuggan
verkar som min handläggning var extremt snabb...

(tiden är i v från det jag skickade in intresseanmälan)
v1 skickar intresse anmälan
v2 får papper och lämnar in ansökan
v3 får besök av blivande kompCh som besiktigar lägenhet (för vapenförvaring mm) och skriver på kontrakt
v6 går intro utb.

gick mao jävligt fort...
så kontroller mm måste gått rakt igenom utan flaskhalsar....
kanske kan bero på att de enda samtal jag haft med polisen har varit när en cykel blivit stulen så de kan omöjligt ha haft några tveksamheter.
och socialen hade jag då aldrig haft något med att göra.
Svartberg
QUOTE (Skuggan @ Feb 18 2006, 20:23 ) *
så kontroller mm måste gått rakt igenom utan flaskhalsar....
kanske kan bero på att de enda samtal jag haft med polisen har varit när en cykel blivit stulen så de kan omöjligt ha haft några tveksamheter.
och socialen hade jag då aldrig haft något med att göra.

Tur du hade då, i mitt fall verkar det som att polisen inte orkar vända på mitt papper förräns det gått 6 månader.. banghead.gif
Dajo
Hm... när jag gick med tog det bara några få dagar från intresseanmälan innan jag hade utrustningen hemma.
Vapen dröjde någon månad då det lämnades ut i samband med en övning.

Undrar om någon registerkontroll någonsin gjordes?
Jag gick i alla fall ingen intro...
Boston
QUOTE (Dajo @ Feb 22 2006, 23:53 ) *
Hm... när jag gick med tog det bara några få dagar från intresseanmälan innan jag hade utrustningen hemma.

Var och när var detta? Sker detta fortfarande?
Dajo
QUOTE (Boston @ Feb 23 2006, 14:39 ) *
QUOTE (Dajo @ Feb 22 2006, 23:53 ) *

Var och när var detta? Sker detta fortfarande?

1. 1996 borde det varit.

2. ingen aning.
johanp
Vet en som kom igenom på samma sätt under 2005 så visst förekommer det, dock verkar det vara väldigt noga med den kursen inom LGG då det gick en relativt ung reserv kapten samt en (aktiv) reserv fänrik på samma kurs som jag.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.