Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Väska baserad på gamla bärsäcken.
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Lättöl
Jag har sytt upp en bärsäck baserad på den gamla trosspackningen.

Väskan är sydd i svart canvas förstärkt och tätat i botten med polyamid (besläktat med armid och kevlar). Bärremmarna och kedjeremmarna är i svart nylon.

Canvas och polyamid köpte jag. Kostnad för detta ca. 100 + 40 kr.
Dragkedjan tog jag från en gammal jacka (70 cm). Pris nytt ca. 50 kr.
För kedjeremmarna köpte jag en packrem och klippte upp i bitar. Pris för hela remmen, 14 kr.
Bärremmarna tog jag från en gammal väska. Pris nytt ???. Ganska billigt iaf.

Kapellinpregnering, ca. 20 kr.

Mönster kommer inom kort. Den är ganska enkel att sy. Delarna är mycket enkla att ta ut.

Flak
Stabilt Lättöl!

salute.gif

Är väskan fyrkantig eller rundad upptill?

Hur gjorde du mönstret?

(PS: Symaskin har gått varm här med, så det finns en
mängd projekt att visa upp... Får ta mig samman och
försöka posta lite.)
Lättöl
De övre "hörnen" är rundade precis som på originalet.

Mönstret tog jag ut genom att mäta på den väska jag fått ut. Delarna är mycket enkla. Själva monteringen är lite svårare. Man bör tex. använda en speciell pressarfot när man syr dragkedjan, när man förstärker med polyamid så får man sy fler sömmar än nödvändigt för att det ska bli riktigt plant, när man ska få ihop de sista bitarna är det en hel del tillpassning med nålar först. Men det tar bara mer eller mindre tid. Det är inget oöverkomligt om man sytt litegrann innan.
gislemark
Inget för oss dödliga med med 2:a i syslöjd.
Skuggan
ingen som kan tillverka en bra och diskret vapenväska? saint.gif
Lättöl verkar ju onekligen vara i samma "fiffighetsklass" som Patroels och Sisu :P
Hornet
Köpa en bra för 395kr funkar inte eller? ;)
Tror inte det blir myket biligare att sy en bra själv...

Eller en för 179kr

Eller den hårda varianten 464kr

och ja dom rymmer en AK4

sorry för att kidnappa tråden lite :P
Skuggan
svaret där Sandqvist är.... för DYYYYYYYYYYYYRT!

borde väl gå att lösa billigare? :P
skall ju helst inte se ut som om den innehåller ett vapen heller.
tinhead
QUOTE (Skuggan @ Feb 9 2006, 19:04 ) *
svaret där Sandqvist är.... för DYYYYYYYYYYYYRT!

borde väl gå att lösa billigare? :P
skall ju helst inte se ut som om den innehåller ett vapen heller.

Fodral för slalomskidor kanske funkar lika bra? 7.gif

Fast grannarna lär nog undra när dom ser en i M90 och "slalomskidorna" i högsta hugg hela tiden laugh.gif
coolhand
QUOTE (Lättöl @ Feb 8 2006, 16:19 ) *

Ser mycket bra ut! Vantar pa monstret!

/Coolhand

QUOTE (Flak @ Feb 8 2006, 17:01 ) *
(PS: Symaskin har gått varm här med, så det finns en
mängd projekt att visa upp... Får ta mig samman och
försöka posta lite.)

BILDER TACK!!!!

Jag har lite project p g ocksa men vantar pa att posten ska leverera min 1000D OD Cordura nan gang! ARGHHHH!!!
Lättöl
Får erkänna att jag funderat på att sy vapenfodral. Man kan komma under 200:- om man syr av begagnat tyg och inte räknar tiden, men 179:- är billigt och svårt att slå. MEN vad du får om du syr själv är ett fodral som passar dig med fickor färg och utseende osv. Skidbagen på Biltema fick också mig att undra, men jag tror den är på tok för lång. Eventuellt om man syr om den. Men skidfodral med vaddering går ändå loss på minst 200:-... så...

Men det kanske står ett på lut, vi får se.

Mönstret kommer upp ikväll.
Hornet
fodral bandyklubba funkar ;) (sådant för 3 klubbor)
Skuggan
QUOTE (Sandqvist @ Feb 9 2006, 21:20 ) *
fodral bandyklubba funkar ;) (sådant för 3 klubbor)

har funderat på något sådant...
pris frågas!
Lättöl
Väska, mönster.

Förklaring till den något röriga filen som beskriver en något enklare variant av väskan.

Överst ser man en skalenlig front/sido-skiss av väskan. Till höger om detta ser man en sprängskiss på väskan. Detta är endast för att ge en översikt.

Sedan listas de tygbitar man behöver. A är 980x460, B är 210x210, och C är 720x105.

Momenten för att sy väskan är
1. Sy fast dragkedjan i bitarna C. Detta illustreras i fig D. Vik in kanten 1 cm och lägg 1 cm från dragkedjans mittlinje. Sy fast med en dragkedjepressarfot.
2. Sy fast bitarna B vid de två bitarna C som nu sitter ihop med en dragkedja. Tänk på att vända bitarna rätt, annars hamnar dragskon på insidan (!!!). Bredden borde vara samma (210 mm).

Nu har du två bitar, en stor som blir långsidor och botten och en lång som blir lock och kortsidor. Det är ganska pilligt att sy detta så låt det ta den tid det tar. Nåla ordentligt!

3. Börja med att nåla mitten av långa biten till mitten av stora bitens sida. Gör det för båda sidorna. Tänk på att ha tyget räta mot räta. Nåla det som ska bli kant mot botten mellan bitarna. Nåla mitten av långa bitens långsida mot mitten av stora bitens kortsida. Nåla nu från båda hållen och justera efter hand. Låt nålningen mötas i hörnen på den stora biten. Troligtvis så måste du nåla en bit in så att hörnen blir rundade. Justera tills du blir nöjd.

Sy.

Fäst detaljer som handtag och kedjeflikar. Kedjeflikarna är dubbelvikt nylonrem, 140x25 (så den blir 70mm lång). Sys på från utsidan. Handtagen är 800 mm långa nylonremmar, 50 mm breda. 150 mm in från ändarna viker du in kanterna mot mitten och syr ihop dem med sicksack, invikta hela vägen. Detta gör att mitten på remmen blir behagligare att greppa och bara hälften så bred. Nedre hörnet av remmen ska sitta 100 mm in från sidan och 200 mm från stora styckets kortsida.

Jag vet att detta är lite rörigt, men ställ frågor så ska jag försöka göra en v1.1 .
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.