Mech.Inf
Feb 8 2006, 14:05
För att samla allt prat om inryckningar, befattningar mm i en tråd i stället för 27 olika, startar jag den här.
Idag slank det ner ett brev i brevlådan om att jag blivit antagen som Skyttegruppbefäl på stridsfordon 90, vid P4 Skövde.
Vilka fler rycker in nu till sommarn?
Sen står det i mitt inskrivningsbesked att inryckning sker i Augusti 2006, har hört av andra att de rycker in i slutet av juli. Någon som vet vad som är aktuellt?
//Martin Svensk

Edit: stavning
Pro patria
Feb 8 2006, 16:46
QUOTE (Svensk.M @ Feb 8 2006, 14:05 )

För att samla allt prat om inryckningar, befattningar mm i en tråd i stället för 27 olika, startar jag den här.
Idag slank det ner ett brev i brevlådan om att jag blivit antagen som Skyttegruppbefäl på stridsfordon 90, vid P4 Skövde.
Vilka fler rycker in nu till sommarn?
Sen står det i mitt inskrivningsbesked att inryckning sker i Augusti 2006, har hört av andra att de rycker in i slutet av juli. Någon som vet vad som är aktuellt?
//Martin Svensk

Edit: stavning
Blev du antagen först nu? När mönstrade du?
Mech.Inf
Feb 8 2006, 16:56
Mönstrade 22nov dvs. i början av en period, så det tog ett tag att få inskrivningsbeskedet. Det bör vara en hel drös av folk som blir antagna denna månad.
Grattis tiden på P4 var underbar!!!
Skall förhoppningsvis in på P4 till sommaren, som GC700 - Stridsfordonsplutonbefäl. Senaste infon jag fick (nån gång i november) var 31 juli 2006. Detta är ju i princip i augusti, så ja, det är väl en definitionsfråga hos pliktverket.
Mech.Inf
Feb 8 2006, 22:42
QUOTE (simon @ Feb 8 2006, 17:19 )

Skall förhoppningsvis in på P4 till sommaren, som GC700 - Stridsfordonsplutonbefäl. Senaste infon jag fick (nån gång i november) var 31 juli 2006. Detta är ju i princip i augusti, så ja, det är väl en definitionsfråga hos pliktverket.
Då lär vi synas där till sommarn då!
Jo, på lumpen.nu står det att inryck sker i augusti. Det står inga mer exakta tider, platser i ditt inskrivningsbesked? Det bör väl komma information lagom till sommarn.
NordicFear
Feb 8 2006, 22:56
Hoppas ni får en lika bra tid på P4 som jag hade när jag var där och krigade
Mech.Inf
Feb 8 2006, 23:13
QUOTE (NordicFear @ Feb 8 2006, 22:56 )

Det må jag hoppas på!
Var kommer ni alla från föresten? Jag inklusive ett dussintal bekanta kommer instormandes från götet till sommarn.
Pro patria
Feb 9 2006, 10:39
QUOTE (Svensk.M @ Feb 8 2006, 16:56 )

Mönstrade 22nov dvs. i början av en period, så det tog ett tag att få inskrivningsbeskedet. Det bör vara en hel drös av folk som blir antagna denna månad.
Ah, ok, blev lite nervös där att de gjorde en "andra uttagning" bland folk... har redan blivit placerad, så trodde att det var en risk att jag kunde mista min plats ändå nu. Men tydligen inte!

Armén har inryck 31 juli 2006 stod det i senaste Värnpliktsnytt...
QUOTE (Svensk.M @ Feb 8 2006, 23:13 )

QUOTE (NordicFear @ Feb 8 2006, 22:56 )

Det må jag hoppas på!
Var kommer ni alla från föresten? Jag inklusive ett dussintal bekanta kommer instormandes från götet till sommarn.
Sveriges riviera, playa, vad du vill. Vi kommer ett gott gäng från Halmstad!
Undrar när inryckningspapperna kommer...
Från Jönköping.
GJ700 Luftvärnsplutonbefäl.
Jag talade med en kvinna på P4 idag om inryckingsdatum, pga av att jag planerar jobb inför sommaren.
Samtliga på P4 med planerat inryck juli 2006 rycker in den 7 Augusti enligt henne. T2 rycker in 31 juli som planerat som det ser ut just nu.
Edit: Stavning
Mech.Inf
Feb 9 2006, 15:04
QUOTE (Womack @ Feb 9 2006, 14:55 )

Jag talade med en kvinna på P4 idag om inryckingsdatum, pga av att jag planerar jobb inför sommaren.
Samtliga på P4 med planerat inryck juli 2006 rycker in den 7 Augusti enligt henne. T2 rycker in 31 juli som planerat som det ser ut just nu.
Trevligt, då bör man få ett gott somarlov innan inryck. Verkar vara en hel del som ska till P4. Vet någon hur tjänsterna är fördelade på året? När jag mönstrade kom ca 80% av dem jag snacka med på P4. Kan det vara så att P4 lägger in stora "beställningar" på värpliktiga olika tider på året?
Elfgren
Feb 9 2006, 15:13
skövde känns så opersonligt och stort. Tackar vet jag P4s östra institution!
QUOTE (Womack @ Feb 9 2006, 14:55 )

Från Jönköping.
Intressant, tack för infon Womack!
NordicFear
Feb 9 2006, 17:35
vet inte riktigt hur det fungerar nu men tidagare så har man "beställat" soldater och materiall med en framförhållning på 3år.
det innebär en del ändringar under tiden men i stort så ska antal soldater och materiel motsvara "beställningen".
fick reda på detta av min Plutonchef under min tid i det upplysta!
// NordicFear
Mech.Inf
Feb 10 2006, 18:57
Någon som har en aning om när de skickar ut mer info. angående inryckning, biljetter mm? All info. jag har är: "P4 Skövde, augusti 2006"
NordicFear
Feb 10 2006, 19:44
QUOTE (Svensk.M @ Feb 10 2006, 18:57 )

Någon som har en aning om när de skickar ut mer info. angående inryckning, biljetter mm? All info. jag har är: "P4 Skövde, augusti 2006"
Oftast så skickas papperna ut två-tre månader före inryck. så i maj, juni kan då nog räkna med att papperna har dykt upp.
fick mina ca 2 månader före det att jag skulle rycka in.
// NordicFear
Någon som hört nått ang. eventuell info-dag?
Hornet
Feb 10 2006, 22:36
har dom info dag på P4? (det blir något nytt)
QUOTE (Sandqvist @ Feb 10 2006, 22:36 )

Notera mitt "eventuell" i meningen... ;)
Hornet
Feb 10 2006, 22:45
hehe trode det var något som fans men som jag missat innan inrycket :P
Mech.Inf
Feb 10 2006, 22:46
QUOTE (simon @ Feb 10 2006, 22:42 )

QUOTE (Sandqvist @ Feb 10 2006, 22:36 )

Notera mitt "eventuell" i meningen... ;)
Vet inte var jag fått det ifrån, men om minnet inte sviker mig har jag hört talas om info dagar på P4.
Vet att Trekker sa i "Mönstring 2006"-tråden, att P4 ev. skulle köra någon sorts infodag/helg. Hur det blir med den får vi nog helt enkelt se var det lider...
QUOTE (Trekker @ Dec 2 2005, 20:06 )

QUOTE (simon @ Dec 2 2005, 19:39 )

QUOTE (Trekker @ Dec 2 2005, 17:30 )

QUOTE (simon @ Nov 17 2005, 08:44 )

Någon som vet om P4 brukar ha en liknande informationsdag för blivande soldater?
Ja det har dom
Trevligt, vet du när på våren det brukar hållas?
Någon månad innan, nästa år är det tal om att genomföra en informationshelg, tillsammans med pliktverket och läkare, så man kan minimera antalet fel innan inryck.
Anton08
Feb 14 2006, 00:49
Japp! På P4a ska man in, men inte på det jag trodde från början. Blev inskriven som skyttegruppsbefäl, men sen höjdes synkraven så då blev man underhållsbefäl istället. Får i alla fall göra lumpen, det är inte många som får idag. inryck 31 juli! ses där!
QUOTE (Svensk.M @ Feb 8 2006, 22:42 )

QUOTE (simon @ Feb 8 2006, 17:19 )

Då lär vi synas där till sommarn då!
Jo, på lumpen.nu står det att inryck sker i augusti. Det står inga mer exakta tider, platser i ditt inskrivningsbesked? Det bör väl komma information lagom till sommarn.
Lite sent, men ändå:
Inryck: 2006-07-31
Utryck: 2007-06-21
Mech.Inf
Feb 14 2006, 14:43
Lite sent, men ändå:
Inryck: 2006-07-31
Utryck: 2007-06-21
Nice, har du fått besked om det eller har du pratat med pliktverket?
NordicFear
Feb 14 2006, 15:32
QUOTE (Anton08 @ Feb 14 2006, 00:49 )

Japp! På P4a ska man in, men inte på det jag trodde från början. Blev inskriven som skyttegruppsbefäl, men sen höjdes synkraven så då blev man underhållsbefäl istället. Får i alla fall göra lumpen, det är inte många som får idag. inryck 31 juli! ses där!

det är inget fel på underhåll! det blir folk utav dom också, se bara på mig...
du kommer troligtvis att hamna på Södra Wadsbo (5:e Kompaniet) då detta är tross kompaniet , men alla kompanier har en tross avdelning!
Enligt P4 rycker alla värnpliktiga till P4 in den 7:e Augusti.
Någon bland oss som har fått ytterligare inryckningspapper hem i brevlådan? Min polare som skall in på K3 fick hem förra veckan, och undrar om samma har skett med P4 och jag har glömts bort (icke troligt iofs, men ändå)?
Mech.Inf
Feb 22 2006, 15:46
QUOTE (simon @ Feb 22 2006, 13:01 )

Någon bland oss som har fått ytterligare inryckningspapper hem i brevlådan? Min polare som skall in på K3 fick hem förra veckan, och undrar om samma har skett med P4 och jag har glömts bort (icke troligt iofs, men ändå)?
Nupp, inget brev i sikte här inte.
Fick för övrigt svar på ett mail till pliktverket.
Det visar sig att jag ska rycka in på Wartofta kompani. Stridsvagn, här kommer jag!
Och idag kom inkallelseordern!
Däremot stod det inget om infohelg. Vi får se hur det blir med den saken helt enkelt. Någon mer än jag här inne som ska ligga på Wartofta kompani?
Anton08
Feb 24 2006, 11:53
Japp nu fick jag ett brev med tåganvisningar och nytt inryckningsdatum. 7 augusti på Wartofta.
Så nu får jag tanka och ladda din stridsvagn Simon

.
Womack
Feb 24 2006, 14:02
Även jag fick min inkallelse idag

Livkompaniet för mig!
Tänk att man alltid blir lite nervig när man öppnar brev från pliktverket ;)
Mech.Inf
Feb 24 2006, 14:46
Jo, idag kom brevet. Skånings kompani here I come!
Rycker samtliga som ska till P4 in den 7:e augusti?
Japps, så är det!
Någon som vet vad befattningsnummer 19 innebär?
Samma här, P4 for mig, gubbs!
Kvartermästare på "Södra Wadsbo kompani". =)
Vad e de för folk man härjar runt med då..??
@ Womack
Japp, håller med om att de faktiskt e rätt lurigt att få brev från FM. =P Får alltid hjärnspöken o visioner av typen; "Vi beklagar att du hermed ej kan igenomföra din värnplikt pga att hans majestät konungen fått ont i tån efter en squash-match.."
Och alltid lika gött när allt står väl till.. :P
Trekker
Feb 24 2006, 22:20
QUOTE (Anton08 @ Feb 24 2006, 11:53 )

Japp nu fick jag ett brev med tåganvisningar och nytt inryckningsdatum. 7 augusti på Wartofta.

.
Wartofta utbildar inga tanknings eller ammunitionssoldater, dessa utbildas på S:a Wadsbo. Wartofta utbildar 3 stridsvagnsplutoner och en stab och tross pluton nästa år.
Anton08
Feb 25 2006, 15:17
:P Okay. tack för infon.
Anton08
Feb 26 2006, 20:26
Jag rättar till det tidigare uttalandet.

Nu kommer jag frakta runt din stridsvagn Simon. Letade runt lite och kom fram till att jag ska vara med i Stridsvagnstransportplutonen i Wartofta. Det blir nog toppen. C och kanske till och med CE körkort har man chans att ta. Någon som vet hur stor sannorlikheten är att kunna få ta det? Eller gruppbefälen kanske inte kör?
Najs bajs!
Själv har jag så smått börjat inse hur inihelvete mycket vård en stridsvagnstjänst kommer att innebära. Det sägs att striderna/fältlivet och skarpskjutningarna kommer att väga upp vården, men jag tillåter mig själv att tvivla lite på det där...
NordicFear
Feb 26 2006, 21:24
QUOTE (Trekker @ Feb 24 2006, 22:20 )

QUOTE (Anton08 @ Feb 24 2006, 11:53 )

.
Wartofta utbildar inga tanknings eller ammunitionssoldater, dessa utbildas på S:a Wadsbo. Wartofta utbildar 3 stridsvagnsplutoner och en stab och tross pluton nästa år.
Men stridsvagnsbärgarna och Stridsvagn transport utbildaspå Wartofta. detta är ju en rätt så viktig del av tross-delen för stridsvagnarna. Dock så utbildas mekaniker och annat pack på S. Wadsbo, en del kan utbildas på Lif beroende vad kompaniet kommer att utbilda kommande året. Wartofta brukar oxå utbilda en egen packgrupp för att kunna ta hand om kompaninet Förläggning samt föra fram Ammo. till Strv.
När jag låg inne på Lif 03/04 så hade TOLO killarna där som uppgift att TOLA Strv/Strf emellan åt.
SIMON: Underhållsdelen har konstant vård av materiel och av trötta soldater som fått ont i kroppen av att glida runt i sin strv hela dagarna.
EDIT: La till lite och tog bort lite men mest försökte stava
Trekker
Feb 27 2006, 06:22
QUOTE (NordicFear @ Feb 26 2006, 21:24 )

Men stridsvagnsbärgarna och Stridsvagn transport utbildaspå Wartofta. detta är ju en rätt så viktig del av tross-delen för stridsvagnarna. Dock så utbildas mekaniker och annat pack på S. Wadsbo, en del kan utbildas på Lif beroende vad kompaniet kommer att utbilda kommande året. Wartofta brukar oxå utbilda en egen packgrupp för att kunna ta hand om kompaninet Förläggning samt föra fram Ammo. till Strv.
När jag låg inne på Lif 03/04 så hade TOLO killarna där som uppgift att TOLA Strv/Strf emellan åt.
SIMON: Underhållsdelen har konstant vård av materiel och av trötta soldater som fått ont i kroppen av att glida runt i sin strv hela dagarna.
EDIT: La till lite och tog bort lite men mest försökte stava
Ja men TOLO har aldrig utbildats på Wartofta.
Stridsvagnstransport kommer vara ett halvfristående kompani iår, Norra Wadsbo, dock utbildas det under S:a Wadsbo.
smirnoff
Feb 27 2006, 11:18
är stab/grkkomp bra?
som stridsfordonsskytt/förare
A.Karlsson
Feb 27 2006, 14:33
inryck sker även januari. skall rycka in då.
QUOTE (A.Karlsson @ Feb 27 2006, 14:33 )

inryck sker även januari. skall rycka in då.

Det vet vi, skapa en egen tråd, den här är till för oss som rycker in i augusti!
;)
Har hört snack om att en infodag/helg ev. kommer hållas i Skövde någon gång i april.
Kanske, kanske inte. Vad vet jag. Senaste ryktet iaf.
Mech.Inf
Feb 28 2006, 22:15
QUOTE (simon @ Feb 28 2006, 22:11 )

Har hört snack om att en infodag/helg ev. kommer hållas i Skövde någon gång i april.
Kanske, kanske inte. Vad vet jag. Senaste ryktet iaf.
Och vad säger man om rykten?
Tror du pliktverket kan ha någon aning om någon "infodag" eller är det via P4 man får gå?
QUOTE (Svensk.M @ Feb 24 2006, 14:46 )

Jo, idag kom brevet. Skånings kompani here I come!
Rycker samtliga som ska till P4 in den 7:e augusti?
Grattis. Jag hoppas att du är beredd att ta över arvet från årets kull värnpliktiga på Skånings kompani och QL. Kom bara ihåg att arvet förpliktar.
Skånings kompani - Vilja, förmåga!
Skuggan
Mar 1 2006, 12:41
jag skall inte göra lumpen, men kommer förmodligen vara del av P4´s beredskapstropp fram till första veckan i oktober då P4 saknar vpl vakter fram tills dess (detta gäller från V14 - V39)
dock kommer en kamrat till mig rycka in som bevakningssoldat i augusti (27e har jag för mig han sade), och det är altså de som tar över efter sin GSU och befattningsutbildning i Oktober...
EXAKT vad dett innebär för min del vet jag inte än, men kanske (men inte jättetroligt) så kanske jag får sitta i kuren vissa dagar/veckor, och mer troligt, vara skyddsvakt vid eran materieluthämtning mm
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.