Finns det någon som har en bättre bild på det märke som uppträder under flaggan på följande bild så man kan få se hur det ser ut "egentligen"? Tyckte mig inte riktigt känna igen det! Lite info om märket vore trevligt också!
Det är Amf1´s regementesvapen. En lowviz variant på

Alltså inte bara Kustjägarnas utan, idagsläget, hela klabbets...
GMY
Då var det som mitt öga antydde alltså! Finns det fler exempel på förbandsmärken som skapats i mer camo-anda? Jag tänker främst på det röda märke som KA1 hade en gång i tiden. Kanske inte var förbandsmärke, men jag har i alla fall lärt mig att "ska man synas i skogen ska man ha rött på sig" (som gammal civil djurjägare).
C 2.a pjäs
Feb 7 2006, 13:55
Jamen, det ÄR KA1´s gamla röda, fast i grönt istället. Kalmar/Kronobergsgruppen har Kronobergs regementes gul-röa i grön-svart lowwiz numera.
Livgardets, Artregs och Lv6 har jag för mej är gröna och hyfsat fältmässiga.
Som ofältmässiga kan nämnas T2s blå, F7s ljusblå (även om gamla Insatskomp på F7 hade ett grönt) och LSS röda.
Skuggan
Feb 7 2006, 14:25
Artreg har grön botten, blå sköld, gula kronor + eldrör och en del rött på kronan...
dvs förbandsmärket med grön bakgrund....
LV6 har nåt liknande har jag för mig.
QUOTE (Berna @ Feb 7 2006, 13:46 )

Jag tänker främst på det röda märke som KA1 hade en gång i tiden. Kanske inte var förbandsmärke, men jag har i alla fall lärt mig att "ska man synas i skogen ska man ha rött på sig" (som gammal civil djurjägare).
Jodå det var ett rött förbandsmärke för KA1 på den gamla goda tiden. Men då hade amfbat inte "lingonmärket" utan en grågrönt kolorerad Thorleif på vänster arm (regementstillhörigheten visades genom baskermärket). De som gick omkring med "lingonet" var företrädesvis personal ur KA-bat (fast och rörligt sjöfrontsart, minörer m.m.).
Göta Lejon
Feb 7 2006, 15:33
I samband med den senaste utgåvan av UniR FM så gick det också ut en skrivelse från "Höga kvarteret" om att tilläggstecken skulle utformas enligt "lo-vis" och anpassas på ett bättre sätt till FU 90. Många förband (eller de få som finns kvar idag), Amf 1 (även Amf 4 hann skifta till ett nytt innan nedläggning), Lvreg, Artreg m.fl har redan genomfört detta.
/G.L.
P4 har ju sitt fina märke rätt fälmässigt dock utom bågen med gula kanter :P
Kan ni inte posta bilder på de märken ni talar om så vi obildade kan få se hur se ser ut?
Lv6 har haft "Fältmässigt" ganska länge nu, skulle gissa på att man gick över till gröna märket ungefär samtidigt som man utökade till fullskaligt regemente, dvs kort efter sekelskiftet... I sommras ändrades dock underliggande texten från "Lv6" till "Lvreg". Här har ni det:
Stella-Polaris
Feb 7 2006, 17:34
QUOTE (Berna @ Feb 7 2006, 13:32 )

Finns det någon som har en bättre bild på det märke som uppträder under flaggan på följande bild så man kan få se hur det ser ut "egentligen"? Tyckte mig inte riktigt känna igen det! Lite info om märket vore trevligt också!

Det är väl inte KJ på bilden!!! Eller har jag fel??
Bilden är hämtad från följande länk. Avgör sedan själva om det är KJ eller inte...!
KJ or not?
Några bra:
Amf1:

Livgardet:

P10:

KFOR:

IA03(?)

Ett förbättrat märke:
LG Livskv före(?):

LG Livskv efter(?):

Samt två av de sämsta(minst fältmässiga) som jag har sett live iaf:

vill ni ha fler exempel på kassa märken så kan jag lägga upp ett antal till...
Gotlands Regemente hade ett vackert vitbottnat märke med blå och gula detaljer vill jag minnas, och Roma (2:a) Kompani hade en fin ljusblå fyrkant med en gul tvåa på, syntes bra det med!

rätt fältmässigt va? ;)
fältmässigt?

Mest fältmässiga överst, mindre fältmässiga i mitten och minst underst.
Märkena är (på vissa framgår det ju iofs tydligt):
Skaraborgsgruppen, FVRF-U, Artreg.
Livregementets grenadjärgrupp, Värmlands regemente (nu HV).
F7, SVK.
Stella-Polaris
Feb 7 2006, 22:28
QUOTE (Berna @ Feb 7 2006, 17:39 )

Bilden är hämtad från följande länk. Avgör sedan själva om det är KJ eller inte...!
KJ or not?Nuförtiden kanske gafflen på ärmen kommer först efter godkända prov.. I så fall kan bilden vara i från början på utbildningen.. Mannen i mitten har ju gafflen (befäl?) De skall ju ändra på saker och ting hela tiden, en annan hänger ju inte med...
Dessutom har ju gruppcheferna inte de vapen som de borde ha...... Gröntjänst?? SUCK!!
GP720Englund
Feb 7 2006, 22:38
QUOTE (Stella-Polaris @ Feb 7 2006, 22:28 )

KJ or not?Nuförtiden kanske gafflen på ärmen kommer först efter godkända prov.. I så fall kan bilden vara i från början på utbildningen.. Mannen i mitten har ju gafflen (befäl?) De skall ju ändra på saker och ting hela tiden, en annan hänger ju inte med...
Dessutom har ju gruppcheferna inte de vapen som de borde ha...... Gröntjänst?? SUCK!!
Inte de vapen de borde ha? De har AK5CF, och det hade de under hela utbildningen, vad jag vet. Grabben till höger antar jag är C's gnist.
/M
Stella-Polaris
Feb 7 2006, 22:55
QUOTE (GP720Englund @ Feb 7 2006, 22:38 )

QUOTE (Stella-Polaris @ Feb 7 2006, 22:28 )

Inte de vapen de borde ha? De har AK5CF, och det hade de under hela utbildningen, vad jag vet. Grabben till höger antar jag är C's gnist.
/M
Vad med all tillägg? 1.de har ingen laser monterad. 2. ingen har Bertil
Mitt första rep med AK5 så var det en ren bössa. Men det sista repet..... Herre jävlar vi var som vandrande vapen kasuner. Kanske man har ändrat på det igen... det var ju en tid sedan man låg inne
Kimster
Feb 7 2006, 22:58
Vissa fältmässiga.. vissa inte..
Kanske ska be OP att byta namn på tråden till "Fältmässiga förbandsmärken" eller motsvarande såsom detta urartat :P
Tycker det är intressant att se alla märken och hur de skiljer sig i utformning! Någon nämnde något om ett försvarsbeslut om att alla märken skulle bli mer "low wis". Kan detta utvecklas något, eller var det bara påhitt eller en missuppfattning från min sida?
QUOTE (johanp @ Feb 7 2006, 18:16 )

Amf1:

Eftersom tråden handlade om vad KJ har så vill jag bara nämna för vad det kan vara värt att Amf1s "nya" märke ser nästan ut som detta.
Skillnaden utgör av att det står: 1 amfibieregementet, sen är det samma gröna och "sköld" i mitten, Amf1 i botten.
Sen undrar jag varför det inte bara står Amfibieregementet, då det bara finns ett numera..
//Per

Livgardet:

Finns det något snyggare.... (Kunde inte låta bli) /Gusten
QUOTE (Boston @ Feb 7 2006, 23:39 )

Amf1:

Eftersom tråden handlade om vad KJ har så vill jag bara nämna för vad det kan vara värt att Amf1s "nya" märke ser nästan ut som detta.
Skillnaden utgör av att det står: 1 amfibieregementet, sen är det samma gröna och "sköld" i mitten, Amf1 i botten.
Sen undrar jag varför det inte bara står Amfibieregementet, då det bara finns ett numera..
//Per
Ja, undrar varför de inte kan byta namn till Amfreg, på samma sätt som vi har Lvreg och Artreg, av samma anledning borde vi väl ha Trängreg, Ingreg och Signreg.
Nu när det bara finns ett amfibieregemente verkar det dessutom lite onödigt att ha både regementsmärke och Torleif, kunde väl gå tillbaka till att bära Torleif på vänsterärmen.
Peter_PB
Feb 8 2006, 17:26
Varför skulle de inte vara KJ?
För att få bära gaffeln på axeln krävs att man avklarar samtliga prov. Det fanns dem som fick den efter 8 månader, vissa några veckor innan muck tills det var avklarat, vissa som inte fick något..
Tillägg: Denna övning "Operation Kobra" var förlagd i slutet av utbildningen, ca månad 12
Tillägg 2: Flertalet soldater bar sina fältuniformer, dvs utan märken, speglar, regementstillhörighet
SERG. B
Feb 8 2006, 18:12
@Peter PB
Menar du att även kustjägare har svårt att klara proven?
GP720Englund
Feb 8 2006, 19:29
Nej, så borde det inte vara - för det är väl enbart de som genomfört samtliga prov med godkänt resultat som får kalla sig Kustjägare?
Om vi ska slå av dryg-mode för ett ögonblick så är jag övertygad om att ingen KJ i världen tycker proven är enkla...
/M
Peter_PB
Feb 8 2006, 22:44
QUOTE (GP720Englund @ Feb 8 2006, 19:29 )

Nej, så borde det inte vara - för det är väl enbart de som genomfört samtliga prov med godkänt resultat som får kalla sig Kustjägare?
Om vi ska slå av dryg-mode för ett ögonblick så är jag övertygad om att ingen KJ i världen tycker proven är enkla...
/M
Helt rätt där Englund..
Våran stridshinderbana och snabbmarsch är för de flesta väldigt jobbig.
Det var ofta man kände ångest dagen innan proven skulle genomföras (ibland upp till 3ggr i veckan)..Vill inte avslöja allt för mkt, men det var mer regel än undantag att under provtillfällen var det folk som hamnade på dropp och syrgas.
Göta Lejon
Feb 9 2006, 00:54
Tycker det är intressant att se alla märken och hur de skiljer sig i utformning! Någon nämnde något om ett försvarsbeslut om att alla märken skulle bli mer "low wis". Kan detta utvecklas något, eller var det bara påhitt eller en missuppfattning från min sida?
Behövs knappast något försvarsbeslut för utformningen av tilläggstecken...ännu. Det var en inriktning från (antagligen protokollavdelningen) HKV som gavs i samband med den senaste utgåvan av UniR FM. Men det tenderar ju att skena iväg rätt rejält under de senaste åren, floran av märken har växt explosionsartat sedan det började bäras förbandsmärken på fältuniform 1981. Vissa förband byter väl ofta, ibland pga försvarsbeslut (Amf 1 senaste exemplet på det) andra bara för att en ny regementschef vill sätta sin prägel på förbandet. Det har väl gått mode i detta som allt annat i samhället...
Utvecklingen under de senaste 10(15?) åren för två förband kan skådas här:
http://img408.imageshack.us/img408/5568/kaamfjmfrelse2ht.jpg/G.L.
@Göta Lejon
Får inte länken ovan att funka.
Copy and past funkar för mig
Kåpy å pajst funkade minsann för mig oxå till slut.
Denna funkar däremot direkt
QUOTE (simon @ Feb 7 2006, 17:28 )

Lv6 har haft "Fältmässigt" ganska länge nu, skulle gissa på att man gick över till gröna märket ungefär samtidigt som man utökade till fullskaligt regemente, dvs kort efter sekelskiftet...
Såja, äntligen har man lyckats snoka fram en bra bild!
Såhär såg Lv6 märke ut åren 2000-2003:
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.