Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Gummistövlar och brandfara
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
King Kill
http://www.livgardet.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=31101

Som en del av säkerhetsarbetet är soldaterna klädda i regnställ, skyddsglasögon och gummistövlar som inte får vara tillverkade efter -97.

Varför får gummistövlar inte vara tillverkade efter 1997?
Kato
*Spekulation*
Vad jag vet så håller FM på att rensa bort stövlarna som tillverkats av Nokia. Jag fick mitt splitternya par när jag lämnade in min utrustning för den här gången. Hur de nya stövlarna ser ut/heter vet jag inte, men det kanske är så att de nya började tillverkas efter 1997, och att de inte fyller vissa brandkrav.
rhdf
jag misstänker att det inte är moståndskraften mot brand som är problemet, snarare hur stövlarna reagerar på drivmedels-spill
Hornet
fins det stövlar från efter 97? Har haft 7par och alla har varit tillvärkade 96-97. Tyker man borde kunnat få något par nyare då elelr kanske har med vilket förband man är på?
Lättöl
- Bensinen pumpar vi upp för hand, det blir ungefär 30-40 liter per minut. Dieseltanken drivs med motor och pumpar dubbelt så snabbt, drygt en liter per sekund, säger Kumlin.

Nej, låt föraren pumpa.

Regnställen tas regelbundet till drivmedelsanläggningen för att luftas.

??? till = från ???
Sljivovica
Fick ett par 1993.
Det var finsk sisu mot bosnisk lera.
FIN-BIH 1-0 banan_rock.gif

Nostalgiköp gjort på ÖB Knalleland,
275 SEK paret med 2 par "grytvantar".

Kultvarning när man traskar runt i trädgården
och mumlar: "Nema problema.." B)
KD803
QUOTE (Lättöl @ Feb 4 2006, 20:15 ) *
Regnställen tas regelbundet till drivmedelsanläggningen för att luftas.

??? till = från ???

Tolkade bilderna som att de bytte regnställ och att detta skedde vid tankutrustningen. Så länge slangarna är utrullade så torde det inte vara särskilt mycket ångor vid den jämfört med där munstyckena är.
martinator
De stövlar vi fick ut 94/95 var tillverkade av tretorn och hade oljebeständig sula. Kan det vara som rhdf säger att Nokians inte har oljebständig sula?

/martinator
Kanna
Köpte ett par på ÖB i höstas. De är varken tillverkade av Tretorn eller Nokian utan i Kanada av Acton Inc.

På sulan står det 99 och 275 vilket bör betyda tillverkningsår 1999 och storlek 275. Står dock inget någonstans angående oljebeständighet eller liknande men enligt märket på sidan är de tillverkade enligt BS EN-347: 93 och efter lite googlande hittade jag följande:
British Standard BS EN 347-1:1993 Occupational footwear for professional use
This specification provides basic and additional (optional) requirements for occupational footwear not fitted with safety or protective toecaps.
To be read in conjunction with BS EN 344-1:1992
. Vad som står i den standarden vet jag inte eftersom BSI vill ha £ 64 av mig för att jag ska få läsa den.

Stövlarna jag hade i lumpen 93-94 vill jag minnas var tillverkade av Tretorn.
masheenary
som 'rhdf' va inne på, regnställ 90 + gummistövlarna e inte petroliumbeständiga, som drivmedelsoldat på T2 fick vi ut ett annat ställ + stövlar som vi hade med oss på drivm.flaket å krängde på oss de innan vi hanterade utrustningen
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.