QUOTE (B.A @ Feb 6 2006, 12:01 )

Låter troligt att licens inte krävs eftersom replikan ej går att skjuta med. Har dock läst på hobbex om replikor med fungerande mekanism och pluggad pippa som ej kräver licens. Vad har man tagit bort då? Slutstycket? Eftersom det går att göra mantelrörelse borde ju vapnet annars räknas som pluggat. Nån som vet mer?
Har själv pluggat en gammal hagelspruta och har även en licens för denna. Jag tror att anledningen till att man har licenskravet är dels, att jag gjorde om ett licenspliktigt vapen till ett icke fungerande, jag antar att man vill ha kontroll på var de har tagit vägen, och dels att vissa delar på vapnet fortfarande fungerar.
Som ni vet så krävs det licens för vapen och "vapen-delar" (försök att köp en ny pipa till en revolver exempelvis).
Och för att lugna Kimster, att borra ur ett pluggat vapen är i princip helt omöjligt, i mitt exempel så sitter det en hårdmetall stång i mitten av pipan och sedan är det svetsat runt om.
Jag var tvungen att visa upp bössan för Polisens vapentekniker och även visa upp ett intyg om att vapnet var gjort i obrukbart skick (iofs var det våran mekaniker på jobbet som intygade, men han kände teknikern).
Om jag istället skaffat en samlar licens så behövde jag inte göra någonting, bara ansöka och betala, så gjorde brorsan istället för att plugga!!
//Nisse