Med risk för att ämnet behandlats tidigare i x antal trådar som jag inte hittat (och jag HAR letat!) önskar jag härmed tips på hur man bäst medför skyddsmaskväska samt liggunderlag med hjälp av Stridssäck 2000.
Krav; inget hemmapul utan rakt över disk från närmaste TSF samt så reglementerat och ohärkigt som möjligt!
Skulle det ändå existera liknande tråd ber jag det samlade forumet om ursäkt och ber om invisning på rätt väg.
Sg Toll, eller nån, vad säger ni?
edit pga att det är skitsvårt att skriva med en trasig hand.
Fu Kjellberg
Feb 1 2006, 14:53
C3grp:
Rent spontant skulle jag svara att fäst skyddsmaskväskan med bianchiclipsen nere på ryggan i det 60 mm bandet som sitter där. Och vik liggunderlaget platt och sätt det under locket ner över ryggan om du förstår vad jag menar.
Detta gäller om du inte har några extra packremmar mm.
OK, får se om jag får min chef att gå med på att köpa den lösningen
Fler förslag? (Men tack, Fu Kjellberg.

)
Skyddsmasken som Kjellberg sa
liggunderlaget rullat och fastspänt med packremmar på vänster sida
då slipper man att det "ploppar" iväg när man öppnar säcken
Liggunderlaget ihoprullat och fäst på sidan med ett nylonsnöre och masken fäst på andra sidan. Funkade utmärkt och de var inte ivägen. Och väskan var riktigt skön som provisorisk stol då också
Kan posta en bild om jag lyckas hitta vart jag gjorde av skivan med alla lumparbilder
Skulle nog oxå kört med rhdf variant .
c3grp måste du ha de godtjänt av din Chef ?
QUOTE (SISU @ Feb 1 2006, 15:10 )

Skulle nog oxå kört med rhdf variant .
c3grp måste du ha de godtjänt av din Chef ?
Japp! :P Dock är detta absolut inget hinder för vår effektivitet, varken i fält eller på kasern.
Tack för givna förslag, men var får ni nylonband och remmar ifrån? Hemmapul?
Fu Kjellberg
Feb 1 2006, 15:26
Jag hade också deras förslag i tanken.
Men som du skrev så gällde detta direkt från förråd utan extra remmar och då blir det svårare.
Placera dom som Fu Kjellberg sa så blir dom minst ivägen.
(Om man tex vill plocka på sidofickor på säcken)
Millitant HV-are
Feb 1 2006, 15:45
QUOTE (Fu Kjellberg @ Feb 1 2006, 14:53 )

C3grp:
Rent spontant skulle jag svara att fäst skyddsmaskväskan med bianchiclipsen nere på ryggan i det 60 mm bandet som sitter där. Och vik liggunderlaget platt och sätt det under locket ner över ryggan om du förstår vad jag menar.
Detta gäller om du inte har några extra packremmar mm.
Det innebär att skyddsmaskväskan hamnar utanpå stridssäcken. Någon som ser någon annan lösning, personligen gillar jag inte en massa grejer som hänger utan på säcken med risk för att fastna överallt. Föredrar helt klart vikt liggunderlag under locket.
B)
stridssäck Det här sättet funkar bra. Anpassa sida efter höger resp. vänsterskytt. Verktygen sitter fint på detta vis också.
@engan. Kan du vara snäll kontrollera länken? Funkar INTE! (för mig)
OK, NU funkar den.....

helikoptersnöre som vi kallade de elastiska linor som vi fäste allt med fick vi från förrådet.
QUOTE (c3grp @ Feb 1 2006, 15:24 )

När jag fick ut min ss2000 följde det med ett gummisnöre för att fästa enligt ovan.
... De ligger säkert och skräpar i en separat kartong på serviceförrådet efter det att ni varit och hämtat era väskor...
Fick ut 2m paracord och remmar till liggunderlaget när jag lumpade.
@Johanp: Är det sovsäcken som är fäst på vänster sida?* Om så, hur lämpligt är det egentligen? Den torde ju dels ta en del stryk att vara fäst utanpå, dels bli både blöt och skitig.
*Om det ej är sovsäcken - sluta läs här.
Det är sovsäcken, den blev inte blöt då det är ett fodral utanpå, blev den smutsig så var det bara att torka av som med ett regnställ motsv. Kan inte minnas att den tog mkt stryk heller, mitt var helt och fint hela lumpen.
QUOTE (GeBe @ Feb 1 2006, 21:25 )

QUOTE (c3grp @ Feb 1 2006, 15:24 )

När jag fick ut min ss2000 följde det med ett gummisnöre för att fästa enligt ovan.
... De ligger säkert och skräpar i en separat kartong på serviceförrådet efter det att ni varit och hämtat era väskor...
Trots ihärdiga frågor påståd förrådskillarna att några gummisnören visste de minsann ingenting om......
fast ok, både bärsäck och stridssäck är sprillans nya...... :P
Triggerpuller
Feb 3 2006, 13:50
Har själv köpt kommersiella ljusgröna packremmar med svarta klämspännen på ett antal olika TSF. Kanske även finns söderut. Fungerar bra mycket bättre än resårsnöret.
Och om ni inte hittar något på TSF får ni väl knata över till närmaste Granngården/sportbutik.
Vad jag vet finns det inga "reglementerade" packremmar/spännband för SS2K och varför skulle man behöva ha det?
<reklampaus>
inga reglementerade, men "grabbarna" på Recon säljer vackert gröna packremmar till säcken
120 cm långa ( kapa om de är för långa)
50:-/paret
</reklampaus>
Är det någon som vet vart man kan köpa vattentäta packsäckar i grön färg? Volymen ska vara 10-18 liter. Hittar flera modeller på webben men antingen är i fel storlek eller också är de i mer eller mindre självlysande färger.
QUOTE (rhdf @ Feb 3 2006, 15:26 )

inga reglementerade,
Jasså?
Sist jag behövde dem gick jag till TSF :P
jag menade att de inte fanns med i soldR mtrl P

självklart går det att hitta på VÄLsorterade TSF
Fk Satan
Feb 8 2006, 15:15
QUOTE (rhdf @ Feb 8 2006, 15:11 )

jag menade att de inte fanns med i soldR mtrl P

självklart går det att hitta på VÄLsorterade TSF
En viss skillnade mellan att det går att hitta på TSF och att man kan få förrådspersonalen att dels hitta det och lämna ut det hela,
rhdf: Finns visst med i SoldR MTRL P...
Kolla ryggsäck 2000
*host* efter att en viss forumsmedlem påpekat det så hittar man ju mycket riktigt remmarna i soldr Mtrl P
men för mig och säkert flera så är det smidigare att beställa från tex Recon än att åka 4 mil och hämta lite remmar på TSF efter att först försökt övertyga peronalen där att de skall ta hem dessa
King Kill
Feb 8 2006, 15:20
QUOTE (johanp @ Feb 1 2006, 22:24 )

Det är sovsäcken, den blev inte blöt då det är ett fodral utanpå, blev den smutsig så var det bara att torka av som med ett regnställ motsv. Kan inte minnas att den tog mkt stryk heller, mitt var helt och fint hela lumpen.
*Till det berör*
Sovsäcken var alltså i sitt fodral + att sovsäcken i sin tur låg inpulad i en plastpåse mostsvarande så att den inte skulle bli blöt. Precis på samma sätt som allt i stridssäcken var instoppat i en plastsäck för att förhindra väta.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.