Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Tvättråd
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Victor
Min 2-lagers Gore Tex-jacka är i behov av tvätt. Tvättanvisningar fick jag inte med vid inköp och tillverkaren (Haglöfs) är inte direkt snabba på att svara på mailen...

Därför efterfrågar jag nu tvättanvisningar/råd på en jacka i 2-lagers Gore Tex om någon vänlig själ här känner till sådana!

/Victor
Wemla
"Tvättråd Gore-tex.
Det viktigaste att tänka på när ett vattenavstötande plagg är att använda ett tvättmedel som inte innehåller Detergenter!!

Varför?!

Jo, tvättmedels resterna som blir kvar i väven efter tvätt och tork får helt enkelt inte innehålla Detergenter då Detergenterna reagerar med att dra till sig just vatten, och smuts faktiskt. Man skall aldrig heller använda mjukmedel till ett vatten avstötande plagg då det faktiskt är bättre att stryka plagget!

Varför?!

Ytspänningen som man med strykningen "underhåller" lite gör att fibrerna blir mer slimmade och lite glattare. För att helt återaktivera fibrerna måste man stryka med typ 700 grader och av förståeliga skäl bör detta INTE provas. Men att stryka ett Gore-tex plagg lite försiktigt är bara bra. Alltså: Tvätta plagget med ett Detergent fritt tvättmedel, exempelvis NIKWAX Tech-wash. Centrifugera plagget kort, om impregneringen sprayas på, häng upp och spraya medan plagget är fuktigt. Tvättas impregneringen in så är det bara att köra plagget en sväng till i maskinen, eller med fördel en balja och impregnera för "hand". Fördelen med att göra det i en balja är ju
att det går att dosera litet snålare. Nackdelen med att tvätta in impregneringen är ju att man då faktiskt impregnerar insidan, helt i onödan! Om man väljer NIKWAX TX-direct så är det samma impregneringsmedel i sprayflaskan som i wash-in flaskan. Skillnaden är bara att man på spray-varianten får med just spray-grejen.

Impregnera inte UTAN att ha tvättat plaggen först!
Tvättar man med ett vanligt tvättmedel, som innehåller Detergenter, kan man då, enligt min mening, helt strunta i att impregnera. Resultatet blir, med ett vanligt tvättmedel, att väven kommer att ta åt sig vatten. Den kommer att bli dyngsur även om den inte läcker in så är plagget alltid blött." // http://www.sphk.se/malamute/gore.htm

Det bästa som jag testat är Nikwax produkter...
Brukar tvätta med speciellt tvättmedel från ovanstående och spraya på inpregnering från samma tillverkare som innan.
CBRN-fåne
QUOTE (Victor @ Jan 31 2006, 11:55 ) *
Min 2-lagers Gore Tex-jacka är i behov av tvätt. Tvättanvisningar fick jag inte med vid inköp och tillverkaren (Haglöfs) är inte direkt snabba på att svara på mailen...

Därför efterfrågar jag nu tvättanvisningar/råd på en jacka i 2-lagers Gore Tex om någon vänlig själ här känner till sådana!

/Victor

Som lycklig ägare av en liknande jacka från Haglövs med tvättråd kan jag
berätta att de rekommenderar specialtvättmedel utan perborater.
Själv använder jag bara Nikwax tvättmedel för Gore-Tex och där till
hörande impregnering att doppa plagget i, inte att spreja på. Samma
recept för jackor, byxor, mc-ställ mm med utmärkt reslutat. Är jackan
bara smutsig men impregneringen fortfarande bra så har Nikwax
en produkt som heter Loft som gör rent men bevarar impregneringen.
Vysotskij

HAGLÖFS SCANDINAVIA AB
INDUSTRIGATAN 18
P.O. BOX 520
S-774 27 AVESTA
SWEDEN
TEL: +46 226-67 000

Min fetstil.
Nissenys
QUOTE (Vysotskij @ Jan 31 2006, 12:51 ) *

HAGLÖFS SCANDINAVIA AB
INDUSTRIGATAN 18
P.O. BOX 520
S-774 27 AVESTA
SWEDEN
TEL: +46 226-67 000

Min fetstil.

Goretxplagg fungerar och överlever längst om du handtvättar dom.
Och efter tvätten.
Skölj dom flera gånger i rent vatten - överdrivet många gånger - efter tvätt.*
Inge centrifug - dropptork och sedan värmetork - svag

Sen kan du doppa dom i impreneringsbad och lägga dom på tork över svag värme.

* NOT:
Sköjl plaggena noga - en av tvättmedelsegenskaperna är nämligen att väta - minska utspänningen.
Diskmedel och tvättmedelsrester i yttertyget försvårar goretxmembranets funktion - kraftigt.
Yttertyget i extremt blött tillstånd blockerar hela goretexmembranets funktion
Fredriksson
Tvättar mina GT-plagg utan tvättmedel i 40 grader. Därefter brukar jag stryka dom torra/alt. låta dropptorka. Det får bort den värsta lorten.
Nissenys
QUOTE (Fu Fredriksson @ Feb 1 2006, 02:24 ) *
Tvättar mina GT-plagg utan tvättmedel i 40 grader. Därefter brukar jag stryka dom torra/alt. låta dropptorka. Det får bort den värsta lorten.

Goretex eller liknande membran tar inte stryk av tvättmedel fast det skulle vara ren kaustiksoda.
Så tvättmedel skall du använda.
Det är bara det att om man inte sköljer ordentligt så har man en viss del kvar i yttertyget.
Tvättmedelsrester är som motsatsen till impregneringsvätska som ser till att det rinner av redan vid yttertyget.

Brandförsvar i kalkhaltiga trakter häller ju i lite diskmedel i tanken för att väta virket t.ex.

Blött yttertyg - Gtex membranet kan inte andas effetivt utåt - samma med välsmorda gtex kängor.

Alltså effektiv tvätt , extremt bra sköljningen och sedan efterbehandling med vad som krävs.
Jay
Varför inte kolla vad Gore-Tex ger för rekommendationer.
http://www.gore-tex.tm.se/published/gfe_na...are.ci.gtx.html
Victor
Hörrö du Jay, det var ju inte alls en så dum idé! Tack för tipset!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.