Overland
Jan 30 2006, 21:58
kollade just på hemvärnets hemsida, och det verkar somman nu har Tillsatt en HV ombudsman. Lite nyfiken på era Funderingar. Han ser ut att va en man med lite tag i.
Även fast jag inte vet något om mannen som blev tillsatt så är jag lite missnöjd. Vet en bättre kandidat
Var visst 52 sökande och 6 som blev kallade på intervju.
Du ska arbeta med att få upp intresset för medinflytandet, hur?
- Det är inte så lätt att engagera de unga som främst vill vara soldater, men andra har andra intressen och kvaliteter och det finns en plats för alla, säger Mats Jonsson.
Hmmm... Jag tycker att det låter som dom har letat rätt på en som tycker som dom själva...
Jag känner också en som sökte och som det låter nu låter han som en mycket bättre kandidat än Mats.
Men vi får se vad han gör... Det som behövs (anser jag iaf) är en person som har lite mer koll på vad kalle-i-ledet tycker och vill än vad bataljonschefer och uppåt tycker. Det brukar inte vara samma sak...
Har inte haft Mats som chef själv. Dock tycker jag det är lite kul då jag tillhör Alnö pluton som Mats varit chef för tidigare.
Nu är det upp till honom att bevisa sina kvalifikationer på sin nya befattning också.
Millitant HV-are
Jan 31 2006, 09:11
Om tanken nu är att öka engagemangen bland den yngre kategorin för medinflytande röret, borde det vara en peron som de yngre kan känna igen sig i. Hur länge sedan är det denna ex bataljonchef agerade kspskytt eller gruppchef i någon hemvärnspluton och känner till det som händer där. Spontant känner jag inte att denna man kommer att inspirera till att öka de yngres intresse för medinflytande i hemvärnsorganisationen. Känns bara som att rikshemvärnsrådet har fått ett ansikte i stället för flera.
B)
Hans Engström
Jan 31 2006, 09:12
@JED, du känner faktiskt två personer som sökte, och bägge är nog mer kvalificerade, och ingen av dom fick komma på intervju.
Ungefär vad jag var rädd för, man valde en äldre person som tjänstgjort på batstab.
MeanArvid
Jan 31 2006, 09:56
QUOTE (Hans Engström @ Jan 31 2006, 09:12 )

@JED, du känner faktiskt två personer som sökte, och bägge är nog mer kvalificerade, och ingen av dom fick komma på intervju.
Ungefär vad jag var rädd för, man valde en äldre person som tjänstgjort på batstab.
Svårt och sia om någon är mer eller mindre lämpad när man inte har helheten och går efter vad som står på hemsidan. Jag har varit fristående komp C i ett flertal år och har nu i år gått in i ny bat med Mats som Bataljonchef, då jag är en mer "stridande" Kompanichef än sitta, fika och objekt köret så var jag orolig när vi fick ny chef men han uppfyllde kraven för mig vad gäller attityden till hur hemvärnet ska fungera b la en stor bat övning där hela bataljonen (500 man)transporterades 10 mil till okänd terräng, krigade till det med SIB, ta flygfält etc och sedan av transport hem. Han har tänket som många av oss yngre känner igen oss i, sedan vet vi att många äldre känner en viss olust och det gäller att ha lite fingertoppskänsla för att få med alla!
Kompanichef/Mean Arvid
Hans Engström
Jan 31 2006, 10:23
Bägge dom jag refererade till är utbildade på ett helt annat sätt civilt, med rätt unika erfarenheter kring förändringsarbete och så vidare. Utan att racka ner så är väl en cellulosaingenjör inte nödvändigtvis den som är bäst utbildad på att förankra en förändringsprocess eller vara med och föredraga för regeringen (för att ta två exempel). Det som irriterar är att ingen av dom två jag refererar till ens kallades till intervju.
Uttern
Jan 31 2006, 10:39
Ja, precis rätt tänkt
Hemvärnets numerär minskar stadigt. Omsättningen i kompanierna är hög. Ungdomar som kommer in stannar bara 2-3 år.
Och vad gör man? Tillsätter en ombudsman som ska öka ungdomarnas intresse av domokratiprocessens i Hemvärnet.
Vem fn går med i Hemvärnet för demokratiprocessen?
Tror man att ungdomarna lämnar Hemvärnet för att de är missnöjda med demokratiprocessen?
Så fel så fel.
Folk lämnar Hemvärnet för att det inte är tillräckligt bra övningar, tillräckligt bra betalt, tillräckligt bra befäl eller av helt civila skäl.
Tillsätt istället en C StridsPxxx, RiksMöp eller liknande som kan vara med och skapa övningar som attraherar ungdomarna.
/Ola
Lättöl
Jan 31 2006, 10:43
Ombudsmannen skulle jobba för ökat medbestämmande.
Och vad kallar man det när man får påverka så det blir bättre övningar etc.?
Medbestämmande har jag för mig.
Låt han få jobba ett halvår eller år så kan vi som lyft röven och lämnat in förslag till honom kritisera honom då.
Boston
Jan 31 2006, 11:35
Alla har rätt att få en vettig chans att visa vad man går för innan man dissas vid fotknölarna.
Medinflytandet på denna nivå har inte så mycket med övningar inom kompaniets ram utan där är det kompråd/stämma men igentligen dina befäl då det är dom som planerar!
Denna roll som ombudsman är inte bara om ökat medinfytande utan vara delaktig i utredningar och det är tydligen lite att göra.
Tråkigt för dom som inte kom på intervjuv men dom kanske saknade något i sitt CV eller sitt personliga brev som andra hade. Mats som nu fick jobbet har ju tydligen arbetat en hel del som projekt ledare, och det ställer krav på en person som kan ge en mycket fördelar i denna tjänst.
Nu är det vänta och se som gäller. Spännande blir det.
Uttern
Jan 31 2006, 11:40
QUOTE (Lättöl @ Jan 31 2006, 10:43 )

Låt han få jobba ett halvår eller år så kan vi som lyft röven och lämnat in förslag till honom kritisera honom då.
Jag verkligen mycket svårt att se hur medbestämmande kan skapa bättre övningar. Det är inte brist på uppslag från soldaterna som saknas eller lyhördhet från deras närmaste chefer. Det är resurs- och befälsbrist (befälskompetens) som är problemet.
Ska vi rösta om stridsplanen och övningsupplägget?
Det som behövs är större fokusering på våra stridsuppgifter och övningar och inte på möten och diskussioner.
/Ola
QUOTE (Boston @ Jan 31 2006, 11:35 )

Alla har rätt att få en vettig chans att visa vad man går för innan man dissas vid fotknölarna.
Medinflytandet på denna nivå har inte så mycket med övningar inom kompaniets ram utan där är det kompråd/stämma men igentligen dina befäl då det är dom som planerar!
Denna roll som ombudsman är inte bara om ökat medinfytande utan vara delaktig i utredningar och det är tydligen lite att göra.
Tråkigt för dom som inte kom på intervjuv men dom kanske saknade något i sitt CV eller sitt personliga brev som andra hade. Mats som nu fick jobbet har ju tydligen arbetat en hel del som projekt ledare, och det ställer krav på en person som kan ge en mycket fördelar i denna tjänst.
Killen verkar det inget fel på. Det är hans uppdrag det är fel på enligt mitt förmenande.
/Ola
Boston
Jan 31 2006, 11:42
QUOTE (Uttern @ Jan 31 2006, 11:37 )

Jag verkligen mycket svårt att se hur medbestämmande kan skapa bättre övningar. Det är inte brist på uppslag från soldaterna som saknas eller lyhördhet från deras närmaste chefer. Det är resurs- och befälsbrist (befälskompetens) som är problemet.
Det som behövs är större fokusering på våra stridsuppgifter och övningar och inte på möten och diskussioner.
/Ola
OT
Visst går det att öka inflytandet på övningar, var på HvSS i höstas och då diskuterade vi detta och kom fram till att det går och att det är bra. Kursen utb ledare komp/bat, rekomenderas!
Hans Engström
Jan 31 2006, 12:17
QUOTE (Uttern @ Jan 31 2006, 11:40 )

/Ola
QUOTE (Boston @ Jan 31 2006, 11:35 )

Killen verkar det inget fel på. Det är hans uppdrag det är fel på enligt mitt förmenande.
/Ola
Bra sagt Ola, fast jag skulle nog vilja säga att han har möjlighet att lägga fokus rätt, och det gör man inte genom att öka medinflytandet genom de kanaler som redan finns. Och att påminna att det finns plats för alla i Hemvärnet är direkt felaktigt. Det finns inte plats för dom som inte orkar göra 20 timmar, det finns inte plats för som som inte anammar de nya uppgifterna, och det finsn definitivt inte plats för som som är säkerhetsrisker. Dock visar intervjun prov på en väldigt bra hanterande av floskler.
Lättöl
Jan 31 2006, 12:24
Och med ökat medinflytande så blir det lättare eller svårare för dig och andra med den åsikten att föra fram den och få igenom den?
Och att påminna att det finns plats för alla i Hemvärnet är direkt felaktigt.
Om han nu inte menar att det finns en plats både för de som vill träna markstrid och rensande av hus och de som vill jobba med mob-förråd och sköta kok och tross.
Uttern
Jan 31 2006, 13:04
QUOTE (Lättöl @ Jan 31 2006, 12:24 )

Och med ökat medinflytande så blir det lättare eller svårare för dig och andra med den åsikten att föra fram den och få igenom den?
Om han nu inte menar att det finns en plats både för de som vill träna markstrid och rensande av hus och de som vill jobba med mob-förråd och sköta kok och tross.
Jag kanske uttryckte mig otydligt. Jag menar att de begränsade resurser vi har i Hemvärnet skulle göra större nytta för Hemvärnet om de satsades på annat sätt än på en ombudsman som ska få ungdomarna att intressera sig för medbestämmandet.
/Ola
Hans Engström
Jan 31 2006, 13:09
Jag ansåg att det vore ett bra sätt för gräsrötterna (dvs de enskilda stridande soldaterna) att göra sig hörda om man hade valt att aktivt söka upp varje bataljon (minst), lyssna på de männsikor som ingår i leden och vidarebefordrat de krav som man ställer, och de faktiska förmågor som finns.
Boston
Jan 31 2006, 13:18
QUOTE (Lättöl @ Jan 31 2006, 12:24 )

Det var bra sagt Lättöl, men det brukar bli att dom som vill hålla på i förråd och kok som får mest säga till om. Dom kan verkligen slåss för sina kamrater och skiter fullständigt i strids uppgifterna. Det är mina erfarenheter dessvärre..
QUOTE (Hans Engström @ Jan 31 2006, 13:09 )

Jag ansåg att det vore ett bra sätt för gräsrötterna (dvs de enskilda stridande soldaterna) att göra sig hörda om man hade valt att aktivt söka upp varje bataljon (minst), lyssna på de männsikor som ingår i leden och vidarebefordrat de krav som man ställer, och de faktiska förmågor som finns.
Jag skulle utgå från att det ska man göra! Det är bara att rekvirera en kronbil och åka ut på övningar runt om i landet, och sälja in sin nya funktion.
Lättöl
Jan 31 2006, 13:44
QUOTE (Hans Engström @ Jan 31 2006, 13:09 )

Vad jag förstod var det precis det han skulle göra.
Det skulle ge honom som förbandschef en reell chans att lära känna soldaterna och kunna sätta betyg på förbandet.
(Varför k*kar citat 2- ur som ovan? FF 1.0.2)
Jag menar att de begränsade resurser vi har i Hemvärnet skulle göra större nytta för Hemvärnet om de satsades på annat sätt än på en ombudsman som ska få ungdomarna att intressera sig för medbestämmandet.
Ok du menar så! Vi får väl se vad han åstadkommit om en 6-12 månader. Gissar att hans lönekostnad ligger i storleksordningen 1'' om året. Vad hade du föredragit för de pengarna delade över hela Sveriges Hv-förband?
Boston
Jan 31 2006, 14:02
QUOTE (Lättöl @ Jan 31 2006, 13:44 )

Jag menar att de begränsade resurser vi har i Hemvärnet skulle göra större nytta för Hemvärnet om de satsades på annat sätt än på en ombudsman som ska få ungdomarna att intressera sig för medbestämmandet.
Ok du menar så! Vi får väl se vad han åstadkommit om en 6-12 månader. Gissar att hans lönekostnad ligger i storleksordningen 1'' om året. Vad hade du föredragit för de pengarna delade över hela Sveriges Hv-förband?
Ibland måste man också investera för att få ut något. Om det nu skulle kosta 1´per år, så hänger det på vilket resultat som kommer, eller?
Bra resultat som ger en Hv en knuff framåt är bra, och det behövs, då får det kosta.
Skulle denna millis delas upp på alla kompanier i landet så blir det inte mycket till varje..
Glöm inte att det är en utvärdering till nov 07 då tinget tar upp frågan om det ska vara en ombudsman i fortsättningen eller inte.
Hans Engström
Jan 31 2006, 14:02
Från intervjun;
Är du en rörelsens man eller kommer du att uppslukas av staben?
- Nej min lojalitet ligger förstås hos min uppdragsgivare och jag har kommit överens med första vice ordförande Roland Svensson att vi ska ha täta kontakter.
Tror man att Rikshemvärnsrådet är ens uppdragsgivare är man helt fel ute från första början (i min mening).
Boston
Jan 31 2006, 14:08
QUOTE (Hans Engström @ Jan 31 2006, 14:02 )

Från intervjun;
Är du en rörelsens man eller kommer du att uppslukas av staben?
- Nej min lojalitet ligger förstås hos min uppdragsgivare och jag har kommit överens med första vice ordförande Roland Svensson att vi ska ha täta kontakter.
Tror man att Rikshemvärnsrådet är ens uppdragsgivare är man helt fel ute från första början (i min mening).
Rådet ÄR uppdragsgivaren/arbetsgivaren, med generalen i spetsen!
Arbetsplats Hkv, i rikshemvärnsavdelningen.
Men rådet SKA representera alla i HV, det kanske glöms bort ibland, där har ombudet en uppgift tycker jag att se till att det kommer mer i fokus än idag.
Hans Engström
Jan 31 2006, 14:46
En ombudsman (nu heter det ju inte det i det här fallet, utan ombud) representerar en grupp, vem som betalar är oväsentligt. Syftet var till viss att åtgärda de problem som uppstått i och med att Rikshemvärnsrådet inte är representativt för rörelsen . Att då anta att man arbetar åt det råd som till stor del är problemet kan väl knappast vara ett rimligt antagande.
Jag gjorde ett antagande utifrån arbetsbeskrivningen att ett av huvuduppgifterna var att delge Rikshemvärnsavdelningen rörelsens synpunkter (förslagsvis genom att skapa fler forum utöver de gamla ingrodda) och upplevdaproblem. Vad som verkar vara på gång är att man ska propagera för att man använder de gamla vanliga medinflytande organen mera, organ som redan dömts ut av hemvärnssoldaten i gemen.
Observera att i allt jag säger om Hemvärnet baserar jag mig på personlig erfarenhet, Livgardesgruppen och mer specifikt Bataljon Stockholm, samt samtal med kollegor från runt om i landet på kurser och motsvarande.
Boston
Jan 31 2006, 15:06
QUOTE (Hans Engström @ Jan 31 2006, 14:46 )

En ombudsman (nu heter det ju inte det i det här fallet, utan ombud) representerar en grupp, vem som betalar är oväsentligt. Syftet var till viss att åtgärda de problem som uppstått i och med att Rikshemvärnsrådet inte är representativt för rörelsen . Att då anta att man arbetar åt det råd som till stor del är problemet kan väl knappast vara ett rimligt antagande.
Jag gjorde ett antagande utifrån arbetsbeskrivningen att ett av huvuduppgifterna var att delge Rikshemvärnsavdelningen rörelsens synpunkter (förslagsvis genom att skapa fler forum utöver de gamla ingrodda) och upplevdaproblem. Vad som verkar vara på gång är att man ska propagera för att man använder de gamla vanliga medinflytande organen mera, organ som redan dömts ut av hemvärnssoldaten i gemen.
Observera att i allt jag säger om Hemvärnet baserar jag mig på personlig erfarenhet, Livgardesgruppen och mer specifikt Bataljon Stockholm, samt samtal med kollegor från runt om i landet på kurser och motsvarande.
Okej Hans, jag förstår vad du menar och jag håller med dig att det är så jag tolkat det hela och är även min uppfattning på det hela.
Ska också tala om i ärlighetens namn att jag var en av dom sex som kom till intervjun, där fick jag veta lite mer hur dom tänkt sig eller tror att det kommer bli. Det fanns ingen befattnings beskrivning klar för rollen. Den skulle utarbetas med den som fick jobbet.
//Per
Hans Engström
Jan 31 2006, 15:12
Kan väl villigt erkänna att ett av skälen till att jag är sur är att jag sökte jobbet, och att uppenbarligen gillades inte min bild av verkligheten.
[tillägg]Jag trodde (och tror) väldigt starkt på det jag framförde i min ansökan och som jag gett uttryck både här och där i forumet. Den andra person som jag känner som inte heller kallades har i mycket en likartad uppfattning, och det känns idag rätt hårt att ingen av oss fick säga vårt.[/tillägg]
Boston
Jan 31 2006, 16:42
QUOTE (Hans Engström @ Jan 31 2006, 15:12 )

Kan väl villigt erkänna att ett av skälen till att jag är sur är att jag sökte jobbet, och att uppenbarligen gillades inte min bild av verkligheten.
[tillägg]Jag trodde (och tror) väldigt starkt på det jag framförde i min ansökan och som jag gett uttryck både här och där i forumet. Den andra person som jag känner som inte heller kallades har i mycket en likartad uppfattning, och det känns idag rätt hårt att ingen av oss fick säga vårt.[/tillägg]
Då förstår jag dig, antar att vi bägge och övriga som sökt känner för att göra nytta för hemvärnet.
Jag hoppas att killen får en bra chans av oss i hv och att han gör ett bra jobb, och att han får resurser för att göra det också.
Någon som vet vad denna "Hv Ombudman" åstakommit tre månader in i karriären?
Har han synts till på några förband el motsv?
Boston
Apr 19 2006, 20:21
Sist nere på HvSS (två veckor sedan) så omnämdes han bara från Generalen som anställd och har fullt upp, men inte med vad och hur det går för honom..
Hans Engström
Apr 20 2006, 09:21
Hade nog hoppats på lite mer aktivitet. Står det något av honom i nya tidningen (som jag inte fått ännu)?
Hans Engström
Apr 21 2006, 11:01
Hittade följande i tidningen;
Mats Jonsson har
telefon 08-788 85 49.
Mobil 070-677 52 95.
E-post:
mats.g.jonsson@mil.se
I övrigt intet.
Träffade honom idag, verkar vara en sympatisk karl han satt i ett storforum och lyssnade intresserat om vad som sades. Får väl se vad som kommer ut från det men han måste få en chans att komma in i jobbet, så får vi dömma sedan.
Boston
Apr 22 2006, 14:36
Det är klart att han ska få en ärlig chans att visa vad han går för. Men efter två månader på denna nya plats/befattning så kunde man kanske förvänta sig en Ledare/artikel i senaste
hv-blaskan eller något snarlikt som talade om hur det går och kanske mer intressant, vad han gör på dagarna.
För lite nyfiken är man ju på vad han får göra uppe på RikshvC.
Carolus Rex
Apr 22 2006, 17:10
QUOTE (Boston @ Apr 22 2006, 15:36 )

Det är klart att han ska få en ärlig chans att visa vad han går för. Men efter två månader på denna nya plats/befattning så kunde man kanske förvänta sig en Ledare/artikel i senaste
hv-blaskan eller något snarlikt som talade om hur det går och kanske mer intressant, vad han gör på dagarna.
För lite nyfiken är man ju på vad han får göra uppe på RikshvC.
Har haft honom som batch och vet att han är positiv till de förändringar inom Hv som ligger i tiden. Dvs föryngring, mer strid, "ut ur skogen / in i bebyggelse, stöd till samhället.
Tycker ju att det är en bra sits att ha en man i "humorkuben" som har handfast erfarenhet av att leda ett Hvförband. Övriga karriärofficerare på utbgrupperna har alldeles för lite kunskap och intresse av "Lasse i ledets" åsikter och önskningar. Nu kan vi få lite bättre påverkan på utredningar m.m.
Ge honom en ärlig chans, jobbet är ju nytt för alla och har väl inte satt sig än
Hans Engström
Apr 22 2006, 17:49
I och för sig har en sjättedel av tiden gått redan, men det är klart, anser man att man jobbar för Rikshvrådet så är det väl lämpligt att göra så lite som möjligt (eftersom dom anser att felet ligger att de enskilda hemvärnssoldater engagerar sig för litet). Vi har inte sett till någon form av enkätundersökningar kring vad hemvärnsmännen tycker om sin situation, inget forum för diskussion (annat än det som redan fanns som adjunkt till tidningen), ingen information om kommande aktiviteter. Har det förekommit ngra förbandsbesök? Har det redovisats om några föredragningar hos regering och departement skett?
Hans Engström
Feb 20 2007, 14:25
Så, nu har det gått ännu ett tag. Så vad har vi för erfarenheter?
Jag har inte sett karln, inte fått reda på något väsentligt via den lilla blänkaren i tidningen (senaste handlar ju om Rådet, vilket är "more of the same" i min mening) och han har inte svarat på det mail jag skickade honom rörande arbetet med TOEM.
Fick någon av ni som mailade honom rörande SäkI på Internet svar?
QUOTE (Hans Engström @ Feb 20 2007, 14:25 )

Fick någon av ni som mailade honom rörande SäkI på Internet svar?
NEJ!!!
Dålig stil...FÖRTYDLIGANDE:
Inget svar från HvO men däremot snabbt svar från Vide Westholm (HKV) med samma innehåll som
Munin fick.
Angående SäkI frågan har svar erhållits, johan adam.
Då det mer eller mindre rörde sig om ett containersvar, så raderade jag det tyvärr i samband med en mailboxrensning.
Kontentan var att:
Materialet tillhör företag X (ni vet vilket, men jag har tankestopp).
Ny SäkI var på väg ut varför gammal plockades ner.
Kontakta högre befäl för att på lämpligt sätt få tillgång till SäkI 2007.
/M
Fick inget svar jag heller...
Hans Engström
Feb 20 2007, 23:25
QUOTE (Munin @ Feb 20 2007, 18:29 )

Angående SäkI frågan har svar erhållits, johan adam.
Då det mer eller mindre rörde sig om ett containersvar, så raderade jag det tyvärr i samband med en mailboxrensning.
Kontentan var att:
Materialet tillhör företag X (ni vet vilket, men jag har tankestopp).
Ny SäkI var på väg ut varför gammal plockades ner.
Kontakta högre befäl för att på lämpligt sätt få tillgång till SäkI 2007.
/M
Kul svar. SäkI 2007 låg ju redan ute (sedan september har jag för mig) när den plockades ner. Resten var väl i alla fall halvrätt.
Jag har inte sett den här tråden förens nu.
När jag läste rubriken tänkte jag att "jaha, har vi fått en ombudsman".
När jag sedan inser hur lång tid det gått sedan tillsättningen, och att det hela uppenbarligen gått mig helt förbi, börjar jag ju fundera över vad karln egentligen pysslat med.
Utryck som "spel för galleriet" dyker plötsligt upp i huvudet.
Om han har tänkt att göra något som inte redan görs (dvs ta reda på vad killarna och tjejerna ute i leden tycker och tänker) tycker jag att han har misslyckats totalt. Helt osynlig (förutom ett par rader i tidningen).
Gör om - gör rätt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.