QUOTE (smirnoff @ Jan 30 2006, 17:59 )

Hej!
Jag har lite funderingar kring beriden bevakningsoldat på livgardet?
Hur är det? är det lökigt? mycket strid? finns det många tjejer :P ?
Hej Smirnoff!!
Låg själv inne som beriden högvaktsoldat på Livgardet under 2005 och jag ska försöka besvara dina frågor så bra som möjligt.
Vi kan börja med tjejerna, när jag låg inne förra året hade vi ungefär 15 tjejer på min pluton och vi var ungefär 45 personer. Den skvadronen som ryckte in i oktober förra året och var 250 personer och av dem var 80 tjejer så nog finns det väldigt många på 4:e skvadron (Beriden bevakningssoldat). Det är ju både positivt och negativt.
Jag tyckte att det var en bra tjänst att göra men det var många som tyckte tvärt om, det är väldigt mycket flyttande mellan Kungsängen och K1 inne i stockholm, så det är ju lite negativt men när man väl är ute i kungsängen så vet man att befälen gör allt för att man ska ha få ha så mycket strid som möjligt.
Sen när man är inne på K1 är det ju excercis och ridutbildning varierat hela tiden, du kan räkna med att det blir väldigt mycket stalltjänst men det är ganska självklart för att någon måste ta hand om hästarna och det är de som rider dem mest, alltså vi.
Tjänsten i sig kan jag inte säga att det är lökigt precis, visst det är inte många gånger man sover ute i fält t ex, vi sov kanske 25 dygn i skogen men ibland kan det bli långa perioder utan permission, jag hade 2 helgers ledighet mellan Juli till slutet av augusti. Men det är rätt självklart när man har högvaktsperiod under sommaren.
Men vi hade fältveckor, baskerprov, SIB-vecka, befattningsutbildning, slutövning och massa PEK-utbildning så nog finns det mycket fält men man kan inte jämföra det med Jägartjänster eller skyttesoldattjänster.
Jag kan säga att jag skulle aldrig tveka om att göra om tjänsten, alla befäl är hur trevliga som helst och jag ska säga dig att ha lärt sig att rida det kommer jag ha stor användning av i framtiden.
Hoppas det duger, vill du ha mer svar så skicka bara PM jag svarar på allt du vill veta B)