Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Strategiskt transportflyg
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
kerran
Det blir ingen sådan lösning.

Finnairs styrelse har helt förkastat förslaget, om du nu inte visste det.

Finnair har inga planer på att inskaffa några A330-200.

Finnairs longdistansflotta kommer i framtiden bestå av Airbus A340-300 och A350 XWB.

Jag föreslår att du kontaktar Finnair, så får du enkelt detta bekräftat.
Maskirovka
QUOTE (kerran @ Feb 21 2007, 21:19 ) *
Det blir ingen sådan lösning.

Finnairs styrelse har helt förkastat förslaget, om du nu inte visste det.

Finnair har inga planer på att inskaffa några A330-200.

Finnairs longdistansflotta kommer i framtiden bestå av Airbus A340-300 och A350 XWB.

Jag föreslår att du kontaktar Finnair, så får du enkelt detta bekräftat.

...och det vet du till 100% genom vilka källor? Självklart orkar jag inte kontakta Finnair, jag tycker bara det är underligt att ingenting av detta har nämnts i de flygforum jag besöker på nätet. Man kan ju tycka att ngn finne tyckte det var intressant att skriva.

Men säger du det och verkar så säker antar jag att det är sant.

När togs detta beslut förresten? Med tanke på att jag nämnde det i denna tråd i slutet av maj förra året och du har svarat flera ggr i denna tråd utan att nämna ett ord om det tidigare....
kerran
Hej.

Vill minnas att Finnairs styrelse förkastade förslaget i slutet av förra året.

Läste om det i Dagens Industri.

Finnairs styrelseordförande sa till media att Finska försvarsdepartementet kan inte styra över hur Finnair planerar sin framtida longdistans widebodyflotta. Han fastslog där också att Finnairs framtida longdistansflotta kommer att endast kommer att bestå av 4 motoriga Airbus A340-300 och 2 motoriga A350 XWB.
kerran
Jag läste på www.mil.se idag att svenska flygvapnet senare ska genomföra en "lufttankningskampanj"

Vad det innebär mer konkret?

Under övningen Nordic Air Meet på F21 senare i år ska tydligen USAF deltaga med tankflygplan.
Är det någon med "inside onformation" som vet vad för tankningsflygplan USAF kommer till F21 med?

Vore ju maffigt om den stora KC-10 används på Nordic Air Meet av USAF biggrin.gif

Bild på USAF KC-10:

http://www.airliners.net/open.file/0960482/M/
Bosse Fors
Önskar att man hade mera insyn men det är priset man får betala som civilist. dry.gif Verkar dock troligt att det är frågan om KC-135 (Från 100th ARW) modifierade till "tratt-tankning" eftersom dessa är de enda tankerflygplan som USAFE har.
Whilst the primary fuel transfer method is through the KC-135's 'flying boom' some of the 'R models have been modified to MPRS (Multi Point Refuelling System) standard and fitted with Hose and Drogue Units (HDU) under each wingtip. These units are Mark 32B HDUs supplied by Flight Refuelling Ltd and their installation necessitates each aircraft to undergo a major refit, have modifications made to the fuselage and wing fuel tanks, the installation of additional fuel control systems, indicators and circuit breakers. The addition of the HDUs provides the KC-135R with the versatility to refuel the NATO and US Navy aircraft types that use a refuelling probe as well as receptacle aircraft during a single mission. Both HDUs can be used to simultaneously refuel two probe equipped aircraft with each HDU providing a nominal continuous flow rate of 400 gallons per minute although the flow rate may vary depending on the back pressure of the receiver aircraft.

http://www.airsceneuk.org.uk/hangar/2007/4...0arw/100arw.htm

Mvh, Sören
kerran
Synd att inte Storbritannien deltar i årets Nordic Air meet på F21 med RAF tankplan.

Hade ju inte suttit illa med RAF tankerplan, Lockheed L-1011 TriStar och eller Vickers VC10

USAF stora KC-10 och RAF stora L-1011 på F21 hade varit mest optimalt!

KC-135/B707 är iof ytterst ovanliga i Sverige så nog kommer även dessa bli roliga att skåda.

Bild på RAF L-1011:

http://www.airliners.net/open.file/1172977/M/

Bild på RAF VC10:

http://www.airliners.net/open.file/1129692/M/
Danne
QUOTE (kerran @ Apr 6 2007, 11:28 ) *
Synd att inte Storbritannien deltar i årets Nordic Air meet på F21 med RAF tankplan.

Bild på RAF L-1011:

http://www.airliners.net/open.file/1172977/M/

Bild på RAF VC10:

http://www.airliners.net/open.file/1129692/M/

Helt OT, men ändå: När ni länkar till bilder på Airliners.net gör det till den STORA bilden. Detta i respekt för fotografen då visningar av small-medium inte syns i statsen. salute.gif
kerran
Hoppas vi får se en bild som denna i framtiden, fast med Gripen i stället för Tornado.

Stora tankplan med Swedish Air Force titlar vore ju inte fel.

http://www.airliners.net/open.file/1195879/L/
Robert Lindqvist
Alltså hur är det igentligen med våra Tp84. Dom är ju braaaa gamla allihop. En är väl tom från 60-talet om jag minns rätt. Borde dom inte bytas ut snarast? Det var en väldig fokusering på att köpa C-17. Men det blev ju en "nisse-från-manpower-lösning" på det angry.gif nåja, nästan i alla fall. Har man istället börjat fundera på att köpa A400M och skrota våra veteran flyg?
Stocken
Lite OT: "Flygvapnet hyrde först in en Lockheed C-130E Hercules, som levererades till F 7 Såtenäs i början av mars 1965 och fick beteckningen TP 84. Detta blev den första Hercules i tjänst i ett europeiskt land. Flygplanet var tillverkat för USAF och bar deras serienummer 40546 på fenan tillsammans med svenska kronmärken."

(Citerat från Wikipedia på http://sv.wikipedia.org/wiki/Tp_84)

QUOTE (Robert Lindqvist @ Apr 22 2007, 16:20 ) *
Alltså hur är det igentligen med våra Tp84. Dom är ju braaaa gamla allihop. En är väl tom från 60-talet om jag minns rätt.
kerran
Amerikanska Boeing ska livstidsförlänga svenska flygvapnets C-130 flotta, bla med en "state of the art" B737 inspererad glascockpit.

Du kommer få se FVs åtta nuvarande C-130 kärror under säkert minst 10-15 år till.
Robert Lindqvist
Men det kan väl inte vara rimligt. Maskinerna är inte bara gammla ( med en som är ca 45 år!!! ), dom har väl gått en del också. Fram å tillbaks i skytteltrafik till olika svenska utlandsmissioner. Snart lossnar en vinge på en av dom som på den där kustbevakningskärran som störtade vid Falsterbo. kanske det skulle komma lite pengar till nya maskiner banghead.gif
Jo jag vet att dom moddar lite i dom. Men i mina ögon är det som att sätta in en ny cd-spelare i sin gamla Volvo Amazon. Och kanske nya extra-lysen också. Man kan ändå inte komma ifrån att stommen, upphängning, karroseri och motorn är en gammal Amazon. tveka.gif Är jag ute och cyklar med den liknelsen?

Jag tyckte först att A400M skulle vara bäst som ersättare. Men efter att ha läst på lite inser jag att både prislappen och leveranstiden är rent frånstötande. Både Malaysia och Sydafrika får betala ca 1,3 miljarder per flygplan! blink.gif ( källa: Defense Industry Daily ) Och bägge får vänta boråt 2014 på leverans. Chile som har beställt tre A400M betalar ca 800 miljoner per flygplan. Men får istället vänta ända till 2018-2022 på att få dom.
Tillverkningen har inte enns kommit igång iom jag fattat rätt.

Vad sägs istället om C-130J? Den tillverkas nu, är helt modern med glass-cocpit som är liknande den som tp84 nu får. I övrigt är C-130J är en hel generation ( minst ) nyare än våran tp84 / C-130H, men kostar bara hälften mot A400M, ca 450 miljoner kr per flygplan. Den finns i en "stretched version" också C-130J-30. Den har längre flygkropp och kan lasta mer.

Vad sägs om det? Malajn.gif
tinhead
QUOTE (Robert Lindqvist @ Apr 26 2007, 18:13 ) *
Men i mina ögon är det som att sätta in en ny cd-spelare i sin gamla Volvo Amazon. Och kanske nya extra-lysen också. Man kan ändå inte komma ifrån att stommen, upphängning, karroseri och motorn är en gammal Amazon. tveka.gif Är jag ute och cyklar med den liknelsen?

Vad sägs istället om C-130J? Den tillverkas nu, är helt modern med glass-cocpit som är liknande den som tp84 nu får. I övrigt är C-130J är en hel generation ( minst ) nyare än våran tp84 / C-130H, men kostar bara hälften mot A400M, ca 450 miljoner kr per flygplan. Den finns i en "stretched version" också C-130J-30. Den har längre flygkropp och kan lasta mer.

Det är lite skillnad i din gamla amazon's underhåll och flygplansunderhåll.
Det är nog inte speciellt mycket som inte är utbytt eller grundligt genomgånget på en TP-84.
Visst kan den tappa en vinge. Men det är mycket större risk att din amazon tappar ett hjul.
Våra TP-84 blev nog operativa i slutet av 70 början av 80-talet? Så 45åringar är det nog inte, snarare 25åringar?

Sedan att byta ut dom mot nyare modeller, tjaa det blir nog lite som att skjuta sig i foten.
Transportbehovet förut var sverige, norden och lite till på sin höjd.
Idag opererar vi över nästan halva globen.
Vi vill ta med oss större saker, kanske inte tyngre men volymässigt större.
Och helst lite snabbare så det går att flyga fler vändor fortare.
Vilka fler parametrar det finns vet nog bara dom som vet exakta behoven.
Och tyvärr nöjer dom sig med "hyra-nisse-vid-kris-flygtransport".

Personligen hade jag gjärna sett ett par C-17.
109 Eken
Å andra sidan är kanske inte åldern ett så stort problem? B-52 flög första gången -54, slutades tillverkas -62 och beräknas vara i tjänst till 2040 blink.gif (Källa: Wikipedia)
griffon
QUOTE (Robert Lindqvist @ Apr 26 2007, 18:13 ) *
Vad sägs istället om C-130J?

Det är faktiskt inte en direkt ersättare till tidigare Hercules på alla sätt.
QUOTE (tinhead @ Apr 26 2007, 18:25 ) *
Våra TP-84 blev nog operativa i slutet av 70 början av 80-talet?

Mellan 1965 och 1981.
Kryptörn
Ska samtliga åtta individer moderniseras? Har tidigare hört rykten om att endast de fem nyaste individerna (som införskaffades på ett bräde i början av 80-talet, restrerande tre är äldre) skulle livstidsförlängas? Eller blandar jag ihop det med nästa planerade modernisering, dvs runt 2015?

Edit: jo jag har nog blandat ihop det, AMP-programmet verkar gälla samtliga individer.
Nhaub
Alla slitdelar är utbytta flera gånger vid det här laget, samt de flesta bärande delar. Dessa röntgas oxå för att se ev sprickbildning. Därför kan man inte prata om årsmodeller på flygplan på samma sätt som med bilar
kerran
Självklart är åldern ett problem...inte minst av ekonomiska skäl

Äldre flygplan kan hållas i gott skick genom väl utfört underhåll men äldre flygplan blir mer underhållskrävande med åren...ökande kostnadskrävande underhåll.

Våra herkor är väldigt gamla och motorerna lär ju inte vara lika bränsleeffektiva som dagens..

Finns det något flygvapen som har en ännu högre medelålder på sin C-130 flotta än svenska flygvapnet?

På vilket sätt är förresten inte C-130J en bra ersättare till TP84?

Danmark har ersatt sina gamla hercer med C-130J...till viss del även Storbritannien, USA & Australien...

Genomför svenska flygvapnet väldigt annulunda flygningar med sina C-130 än danska flygvapnet gör?

Själv tror det vore bra om vi hade en egen tanker med räckvidd att flyga riktigt långt non-stop och ett transportplan som kan lufttankas. Då kan tankern lufttanka transportkärran och man kan flyga riktigt långt non-stop, även med tung last ombord..istället för som nu med 20 mellanlandningar för att nå Thailand med våra C-130 om de har lite last ombord

Appropå ingenting. Hur många flygtimmar tror ni totalt C-130 systemet har loggat sedan 1950-talet till idag 10 maj 2007?

Kan det vara motsvarande över 1000 år?
Vysotskij
QUOTE (kerran @ May 10 2007, 15:02 ) *
Appropå ingenting. Hur många flygtimmar tror ni totalt C-130 systemet har loggat sedan 1950-talet till idag 10 maj 2007?

2000 byggda totalt; skulle alltså ha ett halvårs effektiv flygtid per styck. Om snittkärran är 40 år skulle den ha varit i luften en åttiondel av sin livstid. 100 flygtimmar på ett år låter inte extremt.
griffon
QUOTE (kerran @ May 10 2007, 15:02 ) *
Hur många flygtimmar tror ni totalt C-130 systemet har loggat sedan 1950-talet till idag 10 maj 2007?

Nu vet jag inte hur du räknar, men om vi antar 2000 byggda och i snitt i tjänst 20 år vardera skulle det ju bara bli en halvtimme om dagen.
odenmedic
Service Life
Although service life computations are not used to determine grounding or airframe restrictions, the Air Force does use service life estimates as a planning tool to anticipate when major aircraft structural events can be expected. A key issue is the structural service life of the C-130 airframes, which depends on mission severity, fatigue, and corrosion factors.

A severity factor accounts for the difference between normal civilian flying and military flying (low level, shortfield landings, etc.). Mission profile determines the severity factor, which is averaged over the aircraft's most recent two year history. This translates airframe clock hours into equivalent airframe damage hours which indicate the higher aging rate of the military airframes. On average, Active C-130 aircraft fly approximately 600 hours per year, while ARC C-130E and C-130H aircraft fly about 375 hours and 450 hours per year, respectively.

Currently, the critical fatigue component for the C-130 fleet is the center wing box, which is structurally more susceptible to the stresses of mission profile and payload. The center wing box has a limit of 60,000 relative baseline hours (flight hours multiplied by the mission severity factor).) A corrosion limit of 40,000 flight hours is based on historical data and engineering judgment. It considers corrosion factors not considered in airframe fatigue analysis. Actual airframe service life depends on which limit, fatigue or corrosion, is reached first.

The average age of the active duty C-130 fleet is over 25 years old, while the average age of Guard and Reserve C-130s is 15 years old. The average age of the C-130E model is over 28 years and average flying time is approximately 19,800 hours; the newest E-model being produced in 1972. Based on projected operations tempo and overall mission severity, C-130E aircraft have an average remaining service life of 15 years. Material solutions such as selective repair, a service life extension program (SLEP), or procurement of new aircraft are several ways to influence and resolve aging of the C-130 fleet.

The service-life of the HC-130N/P is based upon the aircraft's wing box and operations tempo. Based on the current operations tempo, the fleet will begin to lose airworthiness in 2013.
from here
tinhead
QUOTE (odenmedic @ May 11 2007, 02:16 ) *
Service Life
The service-life of the HC-130N/P is based upon the aircraft's wing box and operations tempo. Based on the current operations tempo, the fleet will begin to lose airworthiness in 2013.
from here

Hmm 2013? då kan man nog förstå att FM inte har tokbrottom med sina..
Kanske A400M som blir nästa?
Ytter
Jag hittade den här bloggen, som är skriven av en kanadensare som var emot Kanadas inköp av C-17. Han påstår att inhyrda ryska transportplan är mycket billigare än egna C-17. Jag kan inte bedöma om han har fått rätt siffror, stämmer det han säger?

http://boeingc17.blogspot.com/2006/11/few-...-of-boeing.html
imint
QUOTE (Ytter @ Sep 17 2007, 10:31 ) *
Jag hittade den här bloggen, som är skriven av en kanadensare som var emot Kanadas inköp av C-17. Han påstår att inhyrda ryska transportplan är mycket billigare än egna C-17. Jag kan inte bedöma om han har fått rätt siffror, stämmer det han säger?

http://boeingc17.blogspot.com/2006/11/few-...-of-boeing.html

Intressant men han glömmer det viktigaste argumentet för C-17, man äger dom. Då kan man också på ett helt annat sätt bestämma HUR och NÄR dom skall användas. Om någon annan har hunnit beställa AN 124 så får man snällt ställa sig i kö till det blir sin tur. Med egna maskiner så kan man åka när man själv vill.
Sekretess; egna maskiner så ser bara en själv vad som lastas på och av. osv osv. det finns en del saker som man inte kan göra om man inte själv äger resursen. Om det sedan är just C-17 som är bästa alternativet kan alltid diskuteras, men eget ägande ger störst flexibilitet och kanske en högre kostnad.
kerran
Uppenbarligen är Boeing C-17 det bästa planet för Kanadas försvarsmakt eftersom landet beställde typen.

Intressant att samtliga länder som hittils har beställt Boeing C-17 är engelsk språkiga...USA, Kanada, Storbritannien & Australien.

Tror ni det är en slump?

Franska flygvapnet skulle säkert också ha bra nytta av Boeing C-17 och med den nya presidenten i Frankrike är det inte omöjligt att Frankrike beställer typen.

Holland kan också vara en framtida köpare.

Sverige däremot kommer sannolikt fortsätta operera dagens 8 antika C-130 Hercules i minst 15-20 år till.
odenmedic
Vad jag har fat for info ar att en C-17 kostar $16000 i timmen att flyga.
jofus
QUOTE (kerran @ Sep 17 2007, 20:07 ) *
Uppenbarligen är Boeing C-17 det bästa planet för Kanadas försvarsmakt eftersom landet beställde typen.

Intressant att samtliga länder som hittils har beställt Boeing C-17 är engelsk språkiga...USA, Kanada, Storbritannien & Australien.

Tror ni det är en slump?

Franska flygvapnet skulle säkert också ha bra nytta av Boeing C-17 och med den nya presidenten i Frankrike är det inte omöjligt att Frankrike beställer typen.

Holland kan också vara en framtida köpare.

Sverige däremot kommer sannolikt fortsätta operera dagens 8 antika C-130 Hercules i minst 15-20 år till.

Jag tycker att killen sätt verkar vara väldigt underligt att räkna på med hastigheter och andra variabler. Jag kan inte säga att det är helt fel men det ger inte ett seriöst intryck. Personligen så tror jag att det skulle vara ett bra allternativ för Sverige att köpa in ryska transport plan med de nya europeiska motorerna.

Någon som har en pris uppgift på vad en ny IL-76 går lös på? Skulle vara intressant att jämför mot en C-17.

Kerran med din argumentation att C-17 var bäst för Kanada så måste också våra gamla Herkules vara det bästa för Sverige.... rolleyes.gif

Jag säger bara en sak....politik
kerran
Det stämmer.
Beslutet att behålla våra antika C-130 flotta var förmodligen det bästa för Svenska flygvapnet.
Billigaste lösningen för ett fattigt flygvapen.

Med tanke på försvarets dåliga ekonomi hade inköp av tex 2 C-17 inneburit att flygvapnet hade fått stå på backen i flera år efter.

Kanada, USA, Storbritannien och Australien har offensiva försvar, därav fyller C-17 en helt annan roll.
Länderna har egna tankerflygplan och kan dra nytta av C-17s hela potential.
tinhead
QUOTE (kerran @ Sep 18 2007, 06:36 ) *
Det stämmer.
Beslutet att behålla våra antika C-130 flotta var förmodligen det bästa för Svenska flygvapnet.
Billigaste lösningen för ett fattigt flygvapen.
Med tanke på försvarets dåliga ekonomi hade inköp av tex 2 C-17 inneburit att flygvapnet hade fått stå på backen i flera år efter.
Kanada, USA, Storbritannien och Australien har offensiva försvar, därav fyller C-17 en helt annan roll.
Länderna har egna tankerflygplan och kan dra nytta av C-17s hela potential.

Köper man nya mackapärer så får man se till och finansiera dom, så funkar det ute i den riktiga världen...
Tyvärr inte i FM världen..där dom tror att minska på pengar och öka uppgifterna gör att man får ännu mer ut av något som är omöjligt.

Ser man till hur andra länder opererar så jagar våran Försvarsmakt samma mål..
http://www.mil.se/article.php?id=14331
Omedelbart användbara insatsförband som löser nationella och internationella uppgifter.

Om vi skall nå målen så behövs medel att nå dom, annars är det bara fina papperstigrar som förbrukar en sjujäklarns massa resurser..
Ytter
QUOTE (imint @ Sep 17 2007, 16:55 ) *
Intressant men han glömmer det viktigaste argumentet för C-17, man äger dom. Då kan man också på ett helt annat sätt bestämma HUR och NÄR dom skall användas. Om någon annan har hunnit beställa AN 124 så får man snällt ställa sig i kö till det blir sin tur. Med egna maskiner så kan man åka när man själv vill.
Sekretess; egna maskiner så ser bara en själv vad som lastas på och av. osv osv. det finns en del saker som man inte kan göra om man inte själv äger resursen. Om det sedan är just C-17 som är bästa alternativet kan alltid diskuteras, men eget ägande ger störst flexibilitet och kanske en högre kostnad.

Frågan är vad det kostar att ha den kapaciteten och vad det är värt. Jag har varit för att köpa C-17, men jag har börjat tänka om. Det kanske ändå är bättre att vänta på att A400M finns att köpa till ett rimligt pris. Den har visserligen inte samma lastkapacitet och hastighet som C-17, men den borde vara billigare i drift och mångsidigare.
imint
QUOTE (Ytter @ Sep 18 2007, 21:37 ) *
QUOTE (imint @ Sep 17 2007, 16:55 ) *

Frågan är vad det kostar att ha den kapaciteten och vad det är värt. Jag har varit för att köpa C-17, men jag har börjat tänka om. Det kanske ändå är bättre att vänta på att A400M finns att köpa till ett rimligt pris. Den har visserligen inte samma lastkapacitet och hastighet som C-17, men den borde vara billigare i drift och mångsidigare.

Jag menade inte att på någotvis propagera för just C-17 i det här fallet. Min poäng är att det är stor skillnad om du äger planet(oavsett märke)kontra att hyra planet. Ägande ger en avsevärt större flexibilitet på alla områden än om man hyr. Sedan är det i slutändan en kostnadsfråga. Vad är den flexibiliteten värd? Det är den springande punkten.
Ytter
QUOTE (imint @ Sep 18 2007, 22:13 ) *
Jag menade inte att på någotvis propagera för just C-17 i det här fallet. Min poäng är att det är stor skillnad om du äger planet(oavsett märke)kontra att hyra planet. Ägande ger en avsevärt större flexibilitet på alla områden än om man hyr. Sedan är det i slutändan en kostnadsfråga. Vad är den flexibiliteten värd? Det är den springande punkten.

Exakt, och där vore det intressant att veta vad den skillnaden i kostnad ligger på idag. Det känns inte så bra att vara beroende av ryska transportföretag, men det ser inte ut som ryssarna har råd att börja jäklas på ett bra tag. Men att köpa ryska plan är jag mycket skeptisk till, inte ens med västerländska motorer.

Sedan är frågan varför militära transportplan måste vara så fruktansvärt dyra, jag får en känsla av att det handlar mycket om dålig konkurrens.
griffon
QUOTE (Ytter @ Sep 19 2007, 10:02 ) *
Sedan är frågan varför militära transportplan måste vara så fruktansvärt dyra, jag får en känsla av att det handlar mycket om dålig konkurrens.

Inte är de så hemskt mycket dyrare än vanliga trafikflygplan?
Peo
QUOTE (Ytter @ Sep 19 2007, 10:02 ) *
Exakt, och där vore det intressant att veta vad den skillnaden i kostnad ligger på idag. Det känns inte så bra att vara beroende av ryska transportföretag, men det ser inte ut som ryssarna har råd att börja jäklas på ett bra tag. Men att köpa ryska plan är jag mycket skeptisk till, inte ens med västerländska motorer.

Ryska plan tror jag inte är någon sannolikhet att vi skulle köpa. (skulle väl vara större chans med ukrainska om man ska vara petig, antonov är ukrainskt) De är säkert billiga att köpa men som nämnts i andra trådar när man talat om mig29 i Tyskland så visade det sig ganska snabbt att de var oerhört dyra i drift och inte riktigt lämpliga för våra krav på kvalitet/komfort.

Sen är det en extrem brist på tillverkare av stora militära transportflygplan i väst. Är bara Lockheed egentligen. Räknar inte riktigt in a400 som något stort flygplan, är inte i närheten av samma klass som c-17.
Anledningen är helt enkelt att Europa inte har några länder som spenderar tillräckligt för att kunna motivera att Airbus/EADS skulle utveckla ett stort transportflygplan för militärt bruk därför blir det dyrt.
kerran
Frågan man kan ställa sig är varför inte Sverige också bestämt sig för att köpa nya C-130J Hercules för att ersätta dagens, där den yngsta Svenska är 26 år och den äldsta 42 år?
Den svenska C-130 flottan har ju uppnått pensionsålder nu.

Hade Sverige agerat smartare hade man kanske kunnat gå samman med Norge och Danmark och lagt en gemensam C-130J beställing och således kunnat få ett bättre pris från Lockheed på C-130J?
Triggerpuller
En fundering som hoppat upp hos mig är faktiskt om svenska ambitioner och förhoppningar angående strategiskt transportflyg, snabbinsatsförband m.m egentligen är relevanta med tanke på landets ringa ekonomiska resurser. Jag tror faktiskt att det skulle generera betydligt mer effekt om Sverige istället släppte fokus på initial entry forces med allt vad det heter. Och istället fokuserade på en doktrin där man inte är först på plats utan snarare droppar in efterhand i den takt som dom begränsade ekonomiska och materiella resurserna tillåter.

Drömmar om eget strategiskt transportflyg är ju egentligen fullständigt overkliga och borde i mina ögon fort ersättas med mer realistiska alternativ som rådighetskontrakt (SALIS, NATO SAC Pool m.m) med civila transportfirmor, deltagande i det danska ARK-projektet (leasing av RORO-fartyg) samt att bibehålla kompetensen inom taktiskt transportflyg med ett ev inköp av ett mindre antal C-130J inom de närmaste 5-7 åren. Det skulle kanske ge mindre möjligheter att förflytta mycket jättefort men istället skapa möjligheter till att förflytta jättemycket lagom fort. Samt att kunna genomföra mer relevanta uppgifter med det egna flyget som att flyga personal samt ammunition och annat lätt underhåll inom själva operationsområdet.
Rokare
EXTRA EXTRA

Nu skall vi samåka..

GMY
3924
QUOTE (Rokare @ Mar 17 2008, 21:14 ) *
EXTRA EXTRA

Nu skall vi samåka..

GMY

ÅÅÅÅÅÅ inte en dag för tidigt.
tråkigt men inte ett rent nordisk samarbete men jag skulle inte vara förvånad att ett av natoländerna är norge.

Då har vi Sverige, Finland, Ungern som kända länder på de tre C-17 Het gissning Norge något mer land som kan vara en möjlighet? Danmark kanske?

Några fler gissningar!
Kryptörn
Det var verkligen som faen. Didn't see that one coming...

Men det är väl som vanligt inte lönt att säga hej förrän man har fågeln i handen (eller hur det nu ordspråket löd).

Tillägg: Lite mer info om NATO Strategic Airlift Capability: http://www.defenseindustrydaily.com/salis-...avy-lift-02630/
Car Dai shan
Regeringsbeslutet om ett svenskt deltagande i SAC, Strategic Airlift Capability, förutsätter riksdagens godkännande. Ett riksdagsbeslut väntas i början av sommaren. Först när alla deltagarländer skrivit under avtalet träder samarbetet i kraft.

– Det första flygplanet levereras i november, de andra två under våren och sommaren nästa år. Men redan före årsskiftet räknar vi med att kunna utnyttja resursen, om än med begränsad operativ kapacitet, säger Fredrik Hedén vid Högkvarteret, som lett förhandlingarna för svensk del.

http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-mils...?from=headlines
J.K Nilsson
QUOTE (Kryptörn @ Mar 17 2008, 22:07 ) *
Det var verkligen som faen. Didn't see that one coming...

Och med det, slutet på omfördelandet ifrån materiellbudgeten till driften.... banan_rock.gif

J.K Nilsson
odenmedic
Under sommaren påbörjar också svenska piloter och lastmästare, som ska kunna bemanna den första maskinen, sin utbildning i USA, säger Fredrik Hedén.

Nån som vet vilken bas?
KattenJansson
QUOTE (odenmedic @ Mar 17 2008, 22:25 ) *
Under sommaren påbörjar också svenska piloter och lastmästare, som ska kunna bemanna den första maskinen, sin utbildning i USA, säger Fredrik Hedén.

Nån som vet vilken bas?

Under sommaren börjar uppbyggnaden av flygflottiljen Pápa Air Base i Ungern där flygplanen ska vara baserade.

källa: http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-mils...?from=headlines samma länk som tidigare i texten (post #440)
odenmedic
QUOTE (KattenJansson @ Mar 17 2008, 19:45 ) *
QUOTE (odenmedic @ Mar 17 2008, 22:25 ) *

Nån som vet vilken bas?

Under sommaren börjar uppbyggnaden av flygflottiljen Pápa Air Base i Ungern där flygplanen ska vara baserade.

källa: http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-mils...?from=headlines samma länk som tidigare i texten (post #440)

jo jag kan läsa rolleyes.gif men det va inte frågan utan viken bas i USA dom ska få sin utbildning.
106
QUOTE (odenmedic @ Mar 17 2008, 23:25 ) *

Nån som vet vilken bas?

Piloter och tekniker från RAF mfl får sin utbildning på Altus AFB och Charleston AFB. Om jag förstått rätt har 58th Airlift Squadron på Altus all typutbildning för piloter och lastmästare på C-17. Skulle alltså gissa att även svenska piloter och lastmästare kommer utbildas på Altus.

Ska bli intressant att se vilka villkor den svenska personalen får. Kommer de flytta till Ungern i några år eller endast arbeta där ett antal veckor/månader per år enligt någon sorts schema? Tidsbegränsad kommendering eller fast placering? Diverse risktillägg (beroende på område) för varje enskild flygning eller någon sorts allmänt risktillägg oberoende av var de flyger? Vad jag förstår har transportflyget lite personalbrist idag så det ska också bli intressant att se varifrån de tar personalen.
Spook
Min första tanke var, när jag såg det på nyheterna. Att det var förvånande att underrättelse-soldf inte var före rapport.. mellow.gif
tgb1116
Äntligen!

Även i dagens DN:
Sverige köper de tre planen tillsammans med fjorton andra länder, däribland Finland, Norge och Nederländerna. Planen ska stationeras i Natolandet Ungern där 25 svenska militärer ska vara förlagda.

Femton länder på tre kärror... Är det ngn som vet på vilket sätt de bestämmer hur resurserna fördelas? Vem prioriterar?

/P
3924
QUOTE (tgb1116 @ Mar 18 2008, 08:23 ) *
Äntligen!

Även i dagens DN:
Sverige köper de tre planen tillsammans med fjorton andra länder, däribland Finland, Norge och Nederländerna. Planen ska stationeras i Natolandet Ungern där 25 svenska militärer ska vara förlagda.

Femton länder på tre kärror... Är det ngn som vet på vilket sätt de bestämmer hur resurserna fördelas? Vem prioriterar?

/P

Sverige är den näst största partnen men 1,5 miljader de första fyra åren och där efter 200 miljoner/år.
Sverige har bokat upp 550 timmar det första året och är därmed det land som efter troligtvis USA har mest bokade flytimmar.
Lite intressant är att se hur 550 timmar på ett år står sig emot vad en av våra herkor gör i timmar per år?
Någon som har den infon som kan göra en snabb överslagsräkning?
Erik_G
Undrar hur man kommer märka kärrorna? Stora TFT-skärmar som ändrar nationalitetsbeteckning beroende på brukaren? Velcro? biggrin.gif

15 länder på tre kärror.. låter som det kan bli lite trängsel där.. men kärrorna lär ju flyga in sin kostnad i alla fall.

/E
Peo
QUOTE (Erik_G @ Mar 18 2008, 11:12 ) *
Undrar hur man kommer märka kärrorna? Stora TFT-skärmar som ändrar nationalitetsbeteckning beroende på brukaren? Velcro? biggrin.gif

15 länder på tre kärror.. låter som det kan bli lite trängsel där.. men kärrorna lär ju flyga in sin kostnad i alla fall.

/E

NATO märkning skulle jag tro.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.