QUOTE (J.K Nilsson @ Nov 29 2006, 19:58 )

QUOTE (Maskirovka @ Nov 29 2006, 16:43 )

[Sedan finns det väl andra fördelar med att äga, vi kan ständigt öva lufttankning från riktigt flyg på hemmaplan, istället för att behöva åka utomlands. Hercules i all ära men det är inte riktigt samma sak.
Klarar dom av att ansluta till en herka så kan dom tanka ifrån vilken "riktig" tanker som helst. Sedan använder vissa "flygvapen" Hercules som flygande bensinstation.
J.K Nilsson
Läste en lång rapport om tankningsplan i det svenska flygvapnet som en flyvapensnubbe hade sammanställt. Fömodligen hittade jag den på nätet men jag minns inte var.
Dock, om jag minns saken rätt så är inte Hercules (eller liknande långsamtflygande propellerplan ex A400N) speciellt lämplig att tanka stridsflygplan, den gick för långsamt helt enkelt. Många länder använder dock Hercules i tankningsrollen, men då främst för att tanka helikoptrar. Jag har för mig att enbart Spanien i europa använde Hercan till att tanka stridsflyg, och då i väldigt begränsad omfattning. Att träna tanka från Hercules var även det rätt olikt från att tanka från "riktiga" tankplan. Om jag minns rätt så fungerade väl en ombyggd Herca helt OK för att införa lufttankning i flygvapnet, få lite erfarenhet och bygga upp en kunskapsbank, men det var inte rekommenderat att fortsätta med en Herculeslösning, inte ens för att träna piloter. Då vore det bättre att skicka piloterna till ex England och låta dom lufttankträna där eller köpa in egna riktiga tankplan.
Som sagt, jag har inte rapporten framför mig men jag har för mig att slutsatsen var som ovan...
QUOTE (Bosse Fors @ Nov 29 2006, 19:58 )

De få tillfällen det skulle vara aktuellt att lufttanka finns det nog NATOresurser att tillgå. Utöver det borde vi klara oss nog med Hercan tills A400 köps in, dessa är ju från början byggda för detta. Istället för ett dedikerat tankningsplan vore det bättre att satsa dom slantarna på en benoperation på Gripen för längre räckvidd. Om nu inte det redan är budgeterat?
Själva grejen är ju att NATOresurser inte alltid finns att tillgå när det gäller lufttankning eftersom det finns så få plan i europa. Under NATOs luftkrig mot f.d Jugoslavien t.ex hade man svårt att få fram tillräckligt med plan. A400 är inte heller helt ultimat som tankare till stridsflyg, däremot som taktisk transport. Men även om vi beställer det flygplanet nu så är väntelistan väääldigt lång, maskinen har väl inte ens kommit i luften än?
Till sist, som jag har förstått det så är dagens tankningsplan lika mycket passagerar/frakt-transportplan. Något som både svenska militären, europa och alla möjliga civila myndigheter har behov av.
Men men, det kommer väl säkert en NATO lufttankning-pool så småning om oxå som vi kan gå med i. Då slipper vi ju undan från att köpa.