Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Strategiskt transportflyg
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
cf112
2miljarder st och 10 miljarder avsätts till två flygmaskiner... Mycke stålar...
Undrar just hur många gånger man kunnat leasa/hyra/chartra happy.gif två C-17 för dom miljarderna. Förutsatt att det finns en uthyrningspool då...
dynamit
Ja det är mycket pengar det handlar om. Personligen tycker jag det låter alldeles för dyrt (2Mkr i inköpskostnad, sen tillkommer säkerligen miljoner i utb, underhåll, rep osv..) Men jag har åandrasidan igen aning vad flygplan brukar kosta.. Tur man har alliansen som kan bestämma åt en ;)
Magnus
Visst är det mycket pengar, men man räknar nog kallt med att planen skall hålla i minst 40 år framöver, precis som TP84 hittills gjort (visserligen har de uppgraderats undan för undan, men ändå).
dynamit
Mhm, ja C-17 lär ju inte skrotas under min livstid ifall den köps in...
Skoog
QUOTE (cf112 @ Oct 5 2006, 14:37 ) *

Om vi "bara" köper 2 fpl, vart tar de resterande 6 miljarderna vägen någonstans? De kan väl knappast gå till kringsystem allihop?
Fu Dahlberg
QUOTE (Skoog @ Oct 5 2006, 16:14 ) *

Om vi "bara" köper 2 fpl, vart tar de resterande 6 miljarderna vägen någonstans? De kan väl knappast gå till kringsystem allihop?

Utbildning, anpassaning av befintlig utrustning, reparationer, mm mm
SERG. B
QUOTE (Fu Dahlberg @ Oct 5 2006, 16:34 ) *
QUOTE (Skoog @ Oct 5 2006, 16:14 ) *

Utbildning, anpassaning av befintlig utrustning, reparationer, mm mm

Men shit kan det vara så dyrt, då vill man ju inte veta hur stor den extrakostnaden har varit för Gripen.
Klargplutte
Kan 10 miljarder vara kostnaden för hela systemets livslängd kanske......
Skuggan
det skall ju dessutom byggas hangarer osv för planen...

blir mycket "smågrejjer" som adderas på prislappen....
bara inköp av ett ordentligt reservdelslager för 30-40 års bruk lär kosta skjortan...
och sedan utbildning av förare och tekniker...

ja, som sagt.... räkna med 5 miljarder per plan med alla kringkostnader....

tycker tom det låter lite billigt jag.... Malajn.gif
Dr. T-68
Läste lite intressanta saker på USAF´s hemsida.
Unit Cost: Unit Cost: $202.3 million (FY98 constant dollars) Vad står det sista för?
only 20 aircraft maintenance man-hours per flying hour (detta låter lite tycker jag, stämmer detta borde underhållet inte vara så dyrt.)
Lerede
QUOTE (KA2 @ Oct 5 2006, 18:49 ) *
Unit Cost: Unit Cost: $202.3 million (FY98 constant dollars) Vad står det sista för?
only 20 aircraft maintenance man-hours per flying hour (detta låter lite tycker jag, stämmer detta borde underhållet inte vara så dyrt.)

Jag tycker snarare att 20 mantimmars underhåll per flygtimma låter väldigt mycket. Vad är det egentligen som görs mellan varje flygning?
106

FY98 = Fiscal Year 1998 = Budgetår 1998
Constant dollars är något sätt att jämföra kostnader mellan olika år och använder konsumentprisindex (CPI).
Constant dollars år 2 = $ år 1 * (CPI år 1 / CPI år 2)
Ekonomi är ett stort mörker och jag blir aldrig klok på hur de räknar.
LeadHead
QUOTE (Lerede @ Oct 5 2006, 19:14 ) *

Jag tycker snarare att 20 mantimmars underhåll per flygtimma låter väldigt mycket. Vad är det egentligen som görs mellan varje flygning?

Hur lång är en genomsnittlig flygning?

Det skulle innebära att en hyfsad marktropp jobbade i en timme per skalle med kärran, minus den tid som går åt för större underhållsingrepp, då man antagligen passar på att ha en armé av tekniker att arbeta samtidigt.
Kn Glock
C - 17 kommor (om vi köper) att vara en av grundbultarna i insatsförmågan.

Jag hoppas att vi köper dessa 2 och att vi köper två till om några år.

Ett steg i helt rätt riktning biggrin.gif
Nestor
QUOTE (3924 @ Oct 4 2006, 21:40 ) *
jo det verkar ju som Boeing har fått ett svar/antydning av någon.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=28105&lid=Aktuellt

N24.se verkkar varaav samma uppfattning:
http://www.n24.se/dynamiskt/verkstadsindus...id_13796074.asp
Skuggan

min tolkning är snarast att det BORDE vara 20 flygtimmar / service timma....
Danne eller någon annan insatt kan få rätta mig.
Erik_G
Boeing tar ju ingen större risk när de bygger två C-17 "åt Sverige" eftersom dessa två kärror kommer hitta en köpare oavsett vad riksdagen beslutar.
Däremot är jag orolig att Boeings lite "kaxiga" hållning rent av kan resultera i ett svenskt nej till C-17. I svensk media framstår det ju som om Boeing redan fått veta något som vi andra inte vet, att det kanske rent av tagits ett beslut i frågan redan. Detta kan ju alldeles säkert irritera en del politiker, som känner sig förbigångna, och därför väljer att säga nej till flygplanet när det är dags för votering pga sårat ego.
Jag tänker bland annat på när den förra regeringen ville få igenom Neuronprojektet. Ett projekt som om jag förstod det rätt, hade stöd av en politisk majoritet, men sättet som regeringen försökte få igenom beslutet retade en del riksdagsmän att de röstade nej ändå.

Särskillt oroande ser jag det då de politiker jag kan tänka mig är mest hemfallna åt "egoröstning" är de som idag är osäkra på huruvida vi behöver kärrorna eller ej. De som ej är insatta. Dessa människor tror förmodligen att, eftersom kärrorna är dyra, Boeing tar en betydande risk, och att detta verkligen betyder att det pågått något lurt bakom deras ryggar.

/E
Hemvärnsman av guds nåde
QUOTE (Erik_G @ Oct 5 2006, 21:31 ) *
Boeing tar ju ingen större risk när de bygger två C-17 "åt Sverige" eftersom dessa två kärror kommer hitta en köpare oavsett vad riksdagen beslutar.
Däremot är jag orolig att Boeings lite "kaxiga" hållning rent av kan resultera i ett svenskt nej till C-17. I svensk media framstår det ju som om Boeing redan fått veta något som vi andra inte vet, att det kanske rent av tagits ett beslut i frågan redan. Detta kan ju alldeles säkert irritera en del politiker, som känner sig förbigångna, och därför väljer att säga nej till flygplanet när det är dags för votering pga sårat ego.
Jag tänker bland annat på när den förra regeringen ville få igenom Neuronprojektet. Ett projekt som om jag förstod det rätt, hade stöd av en politisk majoritet, men sättet som regeringen försökte få igenom beslutet retade en del riksdagsmän att de röstade nej ändå.

Särskillt oroande ser jag det då de politiker jag kan tänka mig är mest hemfallna åt "egoröstning" är de som idag är osäkra på huruvida vi behöver kärrorna eller ej. De som ej är insatta. Dessa människor tror förmodligen att, eftersom kärrorna är dyra, Boeing tar en betydande risk, och att detta verkligen betyder att det pågått något lurt bakom deras ryggar.

/E

Word Erik_G.
Precis den tanke som slog mig när jag såg rapport.
Boeing får nog kränga kärrorna även om regeringen inte vill ha dom.
Men i allmänhetens och vissa politikers öron kan det låta lite falskt att boeing är så självsäkra.

Däremot tror jag att tex tsunami-katastrofen gör att civilister och politiker ändå är positiva till ett köp.

Fotnot.
I reportaget sas det att en C-17 kan lasta 3 Stridsvagnar surprise.gif
Jag tror också att det går in tre leoparder i utrymmet.
Men kärran orkar nog inte starta med 180ton i lasten smile.gif
Erik_G
QUOTE (Hemvärnsman av guds nåde @ Oct 6 2006, 08:58 ) *

Silhuetterna såg dock ut som Strf 90, och det var nog Strf 90 som egentligen avsågs.. "Den har larvband och kanontorn, alltså är det en stridsvagn" biggrin.gif

Den tar ju nära 75 ton, så det borde ju inte vara ngt problem. Men den tar ju i alla fall EN strv 122 om det skulle behövas, och om båda kärrorna använda så kan man ju flyga ett kompani Strv 122 till valfri punkt på globen inom loppet av en vecka.. teoretiskt alltså.
Hemvärnsman av guds nåde
QUOTE (Erik_G @ Oct 6 2006, 10:11 ) *
QUOTE (Hemvärnsman av guds nåde @ Oct 6 2006, 08:58 ) *

Silhuetterna såg dock ut som Strf 90, och det var nog Strf 90 som egentligen avsågs.. "Den har larvband och kanontorn, alltså är det en stridsvagn" biggrin.gif

Den tar ju nära 75 ton, så det borde ju inte vara ngt problem. Men den tar ju i alla fall EN strv 122 om det skulle behövas, och om båda kärrorna använda så kan man ju flyga ett kompani Strv 122 till valfri punkt på globen inom loppet av en vecka.. teoretiskt alltså.

Jo jag vet att dom förmodligen menade 9040 vagnar.
Och om jag börjar leta benämningsfel i TV och tidningar så kan man förmodligen göra det till ett heltids jobb.
Psilander
Hur stor ekonomisk potential har planen dvs hur ser "leasing" marknaden ut för kärrorna när vi inte använder dom?

Tex låta Danskar eller tyskar frakta sina trupper med dem också.
KD803
QUOTE (Psilander @ Oct 6 2006, 17:36 ) *
Hur stor ekonomisk potential har planen dvs hur ser "leasing" marknaden ut för kärrorna när vi inte använder dom?

Att döma av hur pass fullbokade Herkorna har varit i alla tider så tvivlar jag på att vi kommer att ha problem med det. vissel.gif
Darkwand
Nu låter ju iofs 2 kärror väldigt lite vi borde åtminstonde ha 3 kärror så at inte hälften at transportkapaciteten försvinner om den ena är på service.

En önskedrömm vore att vi skulle ha en fuloltalig division med C17 eller Tp-x som den skulle heta.
106
QUOTE (BJE @ Oct 6 2006, 18:15 ) *
QUOTE (Psilander @ Oct 6 2006, 17:36 ) *

Att döma av hur pass fullbokade Herkorna har varit i alla tider så tvivlar jag på att vi kommer att ha problem med det. vissel.gif

Men allt som flygs med Tp84 kommer ju inte vara ekonomiskt rimligt att flyga med C-17, t ex transport av en ambulans eller endast ett femtiotal personer med packning. Har också funderat lite på varför man inte gått ihop med våra grannländer när det gäller detta, t ex har ju Norge brist även på herkor.

Jag kan inte låta bli att fundera över hur man planerat att göra med Tp84 framöver. Visst får de uppgradering av avioniken, men flygplanen blir ju bara äldre och flera andra har haft problem med sprickor i vingarna. Kommer man att hålla dessa i luften så länge som möjligt och först därefter bestämma sig för vad man ska göra eller har man börjat titta på det än? Kommer herkulesflottans storlek bero på ett köp av C-17? Kommer val av ersättare bero på eventuellt köp av C-17?

Dessutom kan jag tycka att man borde ha någon form av avtal med SAS (eller motsvarande) angående hyrning av flygplan vid behov. Transportflyget flyger mestadels enligt civila regler och det finns ett antal gamla ff i SAS så tillgången på besättningar till farligare områden borde inte vara ett stort problem. Förutom att flyga trupp under civiliserade former så kan man ju behöva evakuera skadade eller flyga frakt. Vid tsunamikatastrofen var det väl mest ren tur att utrustningen för att montera bårar i MD80 fanns kvar? Till B737, A320 och A330/340 finns väl inget sådant förberett? Skrämmande att "insatsförsvaret" har sämre möjligheter att frakta hem skadade eller vårda på plats (fältsjukhus) än vad invasionsförsvaret hade.
Fu Johanson
QUOTE (106 @ Oct 8 2006, 21:38 ) *
Dessutom kan jag tycka att man borde ha någon form av avtal med SAS (eller motsvarande) angående hyrning av flygplan vid behov. Transportflyget flyger mestadels enligt civila regler och det finns ett antal gamla ff i SAS så tillgången på besättningar till farligare områden borde inte vara ett stort problem. Förutom att flyga trupp under civiliserade former så kan man ju behöva evakuera skadade eller flyga frakt. Vid tsunamikatastrofen var det väl mest ren tur att utrustningen för att montera bårar i MD80 fanns kvar? Till B737, A320 och A330/340 finns väl inget sådant förberett? Skrämmande att "insatsförsvaret" har sämre möjligheter att frakta hem skadade eller vårda på plats (fältsjukhus) än vad invasionsförsvaret hade.

Otroligt nog (nej jag är inte sarkastisk) har man faktiskt utvecklat en förmåga för en gångs skull.
Svenskt Nationellt Ambulansflyg (SNAM) ska fylla den här undsättningsrollen.

http://www.skyddsnatet.nu/SRV/Securite.nsf...ment&AutoFramed
http://www.socialstyrelsen.se/Om_Sos/organ...dskap/30_12.htm
106
QUOTE (Fu Johanson @ Oct 10 2006, 13:00 ) *
Otroligt nog (nej jag är inte sarkastisk) har man faktiskt utvecklat en förmåga för en gångs skull.
Svenskt Nationellt Ambulansflyg (SNAM) ska fylla den här undsättningsrollen.

http://www.skyddsnatet.nu/SRV/Securite.nsf...ment&AutoFramed
http://www.socialstyrelsen.se/Om_Sos/organ...dskap/30_12.htm

Å fan, det hade jag missat. Trodde man använde utrustning som ärvts från invasionsförsvaret och egentligen skulle skrotats. På 80-talet hände det ju att t ex Linjeflygs maskiner (F.28) sattes in som ambulansflygplan i större övningar.
Vinter
SNAM? Mycket intressant, tack för länkarna.
GD1
Apropå hur snabbt man kan få tag i ett nytt flygplan:
Från Boeing "Less than five months ago, Australia signed a Letter of Agreement with the U.S. government to acquire four C-17s, and we're on track to deliver the first one on Nov. 28.
Mer info.
Isgubbe
QUOTE (GD1 @ Oct 11 2006, 20:05 ) *
Apropå hur snabbt man kan få tag i ett nytt flygplan:
Från Boeing "Less than five months ago, Australia signed a Letter of Agreement with the U.S. government to acquire four C-17s, and we're on track to deliver the first one on Nov. 28.
Mer info.

Det beror helt på vad du beställer. Skulle du lägga en order på en A380 tex får du ju vänta ett tag...
LeadHead
Nu är det ju också så att de har produktionslinan igång. Därav att de även bygger kärror för svensk räkning just nu.
Vinter
Boeing funderar ju på att lägga ned produktionen av C17 för tillfället, så antingen köper sverige planen nu eller så får vi vänta x antal år på något annat. Det gäller att tänka till nu.

Från 18 aug:
http://abcnews.go.com/Business/wireStory?id=2329577
3924
I dag blir det budgetpresentationen. Så det är bara att hålla sig till tåls fram till 13:00 då den berömda promenaden skall genomföras.
syte johansson
Det verkar i budgetpropositionen som om det inte blir något av det hela. Man verkar vilja förlita sig på SALIS även om man poängterar vikten av att kunna genomföra strategiska transporter "utan omlastning" i operationsområde.
Bosse Fors
QUOTE (syte johansson @ Oct 16 2006, 14:51 ) *
Det verkar i budgetpropositionen som om det inte blir något av det hela. Man verkar vilja förlita sig på SALIS även om man poängterar vikten av att kunna genomföra strategiska transporter "utan omlastning" i operationsområde.

Nja... SALIS förväntas täcka endast en del av NBG´s behov som jag tolkar det. Huvuddelen verkar vara en transportlösning tillsammans med de andra länderna.
Utvecklingen av Eu:s snabbinsatsförmåga understryker behovet av en strategisk flygtransportförmåga. Den strategiska transportförmågan är därför en fråga som samtliga stater engagerade i uppbyggandet nu ser över. Regeringen bedömer att huvudalternativet är att tillsammans med andra aktörer ästadkomma tillgång till sådan kapacitet.

Kanske bildas en "EU-pool" för alla NBG-länder, med några C-17 motsvarandes den NATO nyss startade?

Mvh, B
tinhead
Kan bli att dom köps in separat. ??

Eller en alternativ väg där något civilt bolag får köpa in med garantier att svenska staten köper visst antal av dom samt står för vissa delar mot att dom står i beredskap och kan få hastigt få lägga om flygturer från civila transporter till militär beredskap...

Gissningsvis har det inte kommit fram nog starka krav från FM att dom behöver det och således har det inte landat i budget proppen..
På en månad har dom bildat regering och snott ihop en budget för hela sverige...
Nu får dom pusta ut och se vad dom glömt tveka.gif
Dobberman
Transporter till insatsområden
Strategiska transporter är en viktig fråga för Försvarsmakten. Med en ökad internationell närvaro är stora, tunga och långa transporter till insatsområden en nyckelfråga. I regeringens budgetförslag är huvudalternativet att tillsammans med andra aktörer skapa tillgång till strategiska transporter.

- Försvarsmakten är angelägen om att förmågan till strategiska transporter blir löst, på vilket sätt är mindre viktigt, avslutar Fant sin första analys av budgetförslaget
.

Saxat från Mil.se idag

Nu lär det rulla på.
smile.gif
3924
www.mil.se

Inget köp av tunga transportplan
Publicerad: 16 oktober 2006 kl 17:29

- Sverige ska kunna leva upp till de förväntningar FN och det internationella samfundet har på att vi kan bidra med trupp till internationella insatser, säger försvarsminister Mikael Odenberg.

Han ser två viktiga huvudfrågor i den del av budgetförslaget som rör Försvarsmakten.
- Det är dels att gå vidare och fullfölja den omställning som Försvarsmakten nu är inne i, dels att tillföra ytterligare medel för att säkerställa att vi kan öka vår internationella närvaro.

Det kan bli fråga om nya missioner, likväl som förstärkning och förlängning av de nu pågående, enligt försvarsministern.
- Det är också viktigt att vi kan agera händelsestyrt. Därför är det viktigt att uppbyggnaden av Nordic Battlegroup kan fullföljas.

Mikael Odenberg tror att satsningen på den internationella verksamheten också kan få positiva effekter för Försvarsmaktens engagemang på hemmaplan.
- Deltagandet i internationell, skarp verksamhet får en välgörande inverkan också på försvaret av vårt eget territorium. Vi har haft fred väldigt länge, och alla erfarenheter från nu pågående konflikter är viktiga också för arbetet här hemma.

Försvarsministern ger också i samband med budgetförslaget beskedet att Sverige inte kommer att införskaffa egna tunga transportplan för Försvarsmaktens internationella insatser.
- Vi räknar inte med något nationellt inköp. Vår linje är att lösa Försvarsmaktens strategiska transporter i samverkan med andra länder. I den frågan återkommer vi inom kort, säger Mikael Odenberg.

Strategiska transporter är en viktig fråga för Försvarsmakten. Med en ökad internationell närvaro är stora, tunga och långa transporter till insatsområden en nyckelfråga.
- Försvarsmakten är angelägen om att förmågan till strategiska transporter blir löst, på vilket sätt är mindre viktigt, kommenterar generallöjtnant Claes-Göran Fant, Försvarsmaktens utvecklings- och inriktningschef.
S-TANK
Inget köp av tunga transportplan...
- Försvarsmakten är angelägen om att förmågan till strategiska transporter blir löst, på vilket sätt är mindre viktigt, kommenterar generallöjtnant Claes-Göran Fant, Försvarsmaktens utvecklings- och inriktningschef.

Med det menas det absolut billigaste chartrade planet som går att uppbringa, företrädesvis från någon obskyr f.d. sovjetrepublik. För sittplats: medtag egen pall...

Afghanistan-tp

S-Tank
Erik_G
QUOTE (S-TANK @ Oct 16 2006, 23:37 ) *

Med det menas det absolut billigaste chartrade planet som går att uppbringa, företrädesvis från någon obskyr f.d. sovjetrepublik. För sittplats: medtag egen pall...

Afghanistan-tp

S-Tank

Du ska se att attityden ändras när en utlandsmission slutar i tragedi och 50 soldater omkommer i en flygkrasch med någon obskyr ryss-kärra i någon obskyr del av världen.. Då tvingas FM hoppa på A400-tåget istället, eftersom C-17 tåget gått.. :(

/E
Phantom Goodbye
QUOTE (Erik_G @ Oct 17 2006, 08:32 ) *
Du ska se att attityden ändras när en utlandsmission slutar i tragedi och 50 soldater omkommer i en flygkrasch med någon obskyr ryss-kärra i någon obskyr del av världen.. Då tvingas FM hoppa på A400-tåget istället, eftersom C-17 tåget gått.. :(

/E

inte för att vara tyken men är inte det där en egen tråd? sånt vi uppenbarligen behöver men inte kommer att få innan några dött? tråden behandlar transportflyg, splitterskydd och allehanda nyttig utrustning
Erik_G
QUOTE (Phantom Goodbye @ Oct 17 2006, 09:59 ) *
inte för att vara tyken men är inte det där en egen tråd? sånt vi uppenbarligen behöver men inte kommer att få innan några dött? tråden behandlar transportflyg, splitterskydd och allehanda nyttig utrustning

Jo det finns alldeles säkert en egen tråd för sådant också. Tycker du att mitt inlägg borde flyttas/raderas från denna tråden, eller vad menar du? Du kan ju alltid be blågul justera genom att anmäla inlägget.
Jag kan ju även ringa the Swede och höra vad han tycker.

/E
Phantom Goodbye
QUOTE (Erik_G @ Oct 17 2006, 10:06 ) *
Jo det finns alldeles säkert en egen tråd för sådant också. Tycker du att mitt inlägg borde flyttas/raderas från denna tråden, eller vad menar du? Du kan ju alltid be blågul justera genom att anmäla inlägget.
Jag kan ju även ringa the Swede och höra vad han tycker.

/E

inte alls, det var inte illa ment. har absolut ingen avsikt att anmäla inlägget.
ber uppriktigt om ursäkt om det uppfattades så.
avsåg bara att det inte bara är transportflyget som faller under kategorin "sånt som borde åtgärdas för soldaternas säkerhet"
Erik_G
QUOTE (Phantom Goodbye @ Oct 17 2006, 10:30 ) *
avsåg bara att det inte bara är transportflyget som faller under kategorin "sånt som borde åtgärdas för soldaternas säkerhet"

Ok.. då fattar jag..

Jo, helt klart är det så. Men det är ju inte bara för bassarnas bekvämlighet/säkerhet jag anser att vi skulle köpt C-17, lite för att de förmodligen skulle komma till nytta och rätt mycket för att det är "balla kärror" är det nog också biggrin.gif

/E
Phantom Goodbye
QUOTE (Erik_G @ Oct 17 2006, 11:00 ) *
Ok.. då fattar jag..

Jo, helt klart är det så. Men det är ju inte bara för bassarnas bekvämlighet/säkerhet jag anser att vi skulle köpt C-17, lite för att de förmodligen skulle komma till nytta och rätt mycket för att det är "balla kärror" är det nog också biggrin.gif

/E

C-17 har vissa otvistliga estetiska kvaliteter som jag tror de flesta skattebetalare skulle kunna uppskatta, åtminstone efter att de utvecklat sina sinnen lite grann. ballhetsbedömningen överlåter jag till andra.
3924
QUOTE (S-TANK @ Oct 16 2006, 23:37 ) *

Afghanistan-tp

S-Tank

Det verkar som de lyssnat lite denna gången. Sedan är det nog trevligt att veta att man kommer få 600 miljoner mer nästa år till US. Så att man inte behöver vända på varje krona som kommer in.
Även om dessa 600 miljoner snabbt kommer att gå åt.

Hercules baseras i Abu Dhabi
http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=34326
larsev
Sverige vill vara med i ett internationellt projekt för att få tillgång till nya militära transportplan. Det handlar om de jättelika C 17. Regeringen gav på torsdagen försvaret i uppdrag att förhandla med de andra länderna och med Nato för Sveriges räkning.

Läs mer på Ekots hemsida smile.gif
shisha
Jag som efter maktskiftet var så stensäker på att vi snart skulle få se svenska C-17-plan stödja vår krigsmakt ute i den stora vida världen.

Det är klart att man är besviken. Fast denna lösning är nog bättre än ingenting alls... iofs. tveka.gif
Dr. T-68
Detta kan inte kännas bra för partierna till vänster. Dela militär utrustning med NATO.
Troligtvis kommer en del politiker att drabbas av stroke inom kort.

Men det verkar som en bra ide. Funktionsförsäljning är ju poppis. Hoppas bara att det går att samordnas inom flygpoolen så att vi lik förba**at inte behöver köpa tjänsten eftersom planen inte är lediga när vi behöver dom.
Triggerpuller
Angående C-17 poolen:

Om jag använder Nederländerna som exempel med deras förväntningar om 500 flygtimmar för 10-15€ miljoner.

Då borde Sverige alltså kunna få 1000-1500 flygtimmar för våra 400 miljoner SEK. Ev lite mindre eftersom vi kom in så sent i samarbetet/begränsat flygtidsuttag?

Annars kanske vi skulle kunna hyra 2 IL-76 och 2 AN-124 för 270 milj årligen. 800 timmar för vardera typ.

Skylink
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.