QUOTE (Erik_G @ Oct 5 2006, 21:31 )

Boeing tar ju ingen större risk när de bygger två C-17 "åt Sverige" eftersom dessa två kärror kommer hitta en köpare oavsett vad riksdagen beslutar.
Däremot är jag orolig att Boeings lite "kaxiga" hållning rent av kan resultera i ett svenskt nej till C-17. I svensk media framstår det ju som om Boeing redan fått veta något som vi andra inte vet, att det kanske rent av tagits ett beslut i frågan redan. Detta kan ju alldeles säkert irritera en del politiker, som känner sig förbigångna, och därför väljer att säga nej till flygplanet när det är dags för votering pga sårat ego.
Jag tänker bland annat på när den förra regeringen ville få igenom Neuronprojektet. Ett projekt som om jag förstod det rätt, hade stöd av en politisk majoritet, men sättet som regeringen försökte få igenom beslutet retade en del riksdagsmän att de röstade nej ändå.
Särskillt oroande ser jag det då de politiker jag kan tänka mig är mest hemfallna åt "egoröstning" är de som idag är osäkra på huruvida vi behöver kärrorna eller ej. De som ej är insatta. Dessa människor tror förmodligen att, eftersom kärrorna är dyra, Boeing tar en betydande risk, och att detta verkligen betyder att det pågått något lurt bakom deras ryggar.
/E
Word Erik_G.
Precis den tanke som slog mig när jag såg rapport.
Boeing får nog kränga kärrorna även om regeringen inte vill ha dom.
Men i allmänhetens och vissa politikers öron kan det låta lite falskt att boeing är så självsäkra.
Däremot tror jag att tex tsunami-katastrofen gör att civilister och politiker ändå är positiva till ett köp.
Fotnot.
I reportaget sas det att en C-17 kan lasta 3 Stridsvagnar
Jag tror också att det går in tre leoparder i utrymmet.
Men kärran orkar nog inte starta med 180ton i lasten