Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Strategiskt transportflyg
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
eskil
QUOTE (Term @ Sep 26 2006, 12:48 ) *
Vore ingen dum idé med ett par passagerarkärror undrar bara vilka man skulle köpa in? Airbus A310-300 med plats för 280 passagerare är ett lämplgt alternativ!

Passagerarplan köper man inte in. Man leasar dem från lämpligt flygbolag när man behöver dem.
Darkwand
QUOTE (eskil @ Sep 26 2006, 13:43 ) *
QUOTE (Term @ Sep 26 2006, 12:48 ) *
Vore ingen dum idé med ett par passagerarkärror undrar bara vilka man skulle köpa in? Airbus A310-300 med plats för 280 passagerare är ett lämplgt alternativ!

Passagerarplan köper man inte in. Man leasar dem från lämpligt flygbolag när man behöver dem.

Även om det internationella engagemanget skull kräva regelbundna personaltransporter i en större skala? Det måste ju rimligen vara billigare att frakta personal med ändamålsenliga flygplan istället för Tp84 som är alternativet idag.
Erik_G
QUOTE (Darkwand @ Sep 26 2006, 19:49 ) *
Även om det internationella engagemanget skull kräva regelbundna personaltransporter i en större skala? Det måste ju rimligen vara billigare att frakta personal med ändamålsenliga flygplan istället för Tp84 som är alternativet idag.

Hur stort skulle det engagemanget bli då? Det låter som att vi får utöka FM med många tusen man för att kunna öka det internationella engagemanget på en sådan skala som gör det nödvändigt att FM ska äga egna passagerarkärror.
De flesta av våra missioner idag är inte mer manstarka än att alla får plats ombord på ett vanligt passagerarflygplan.
Passagerarflygplan är det idag rätt gott om på marknaden. Att leasa ett eller flera sådana på relativt kort varsel tror jag inte är några problem. Däremot militära transportflygplan som C-17 eller AN-124 är betydligt mer sällsynta. Ur militär synvinkel är dessa dessutom långt mer användningsbara än, säg en A340, även om den senare är i något slags kombiutförande som snabbt går att modda från pax till frakt.
Ett C-17 kan lasta och lossa sin last utan hjälpmedel utifrån. En vanlig airbus kräver ju olika former av hissanordningar för att få in lasten, och om inte annat så behövs det trappor för att få ombord passagerare och besättning. En C-17 kan ta stridsfordon, och lasta och lossa dessa RO-RO..
Jag tror inte vi kan ha både C-17 och en flotta med trafikflygplan i FM, och hellre än att ha två av varje, ser jag att man har tre-fyra C-17 och inga trafikflygplan. Om det innebär att våra soldater inte får flyga business class till missionen så må det vara hänt.. Men som jag tidigare nämnde, vill man leasa en trafikflygkärra, så är det nog inget större problem.

/E
syte johansson
QUOTE (Erik_G @ Sep 26 2006, 22:11 ) *
Hur stort skulle det engagemanget bli då? Det låter som att vi får utöka FM med många tusen man för att kunna öka det internationella engagemanget på en sådan skala som gör det nödvändigt att FM ska äga egna passagerarkärror.
Enligt alliansens valmanifest siktar man på att kunna ha 2-3 insatser av bataljons storlek, totalt cirka 2000 soldater över tiden. Kanske inte nog för att fullbelägga 2-3 flygplan av nämnda typ, ens om man räknar med lastflygningar. Men det är väl relativt svårt att hyra in civila kärror för lufttankning, som skulle kunna bli önskvärt om man verkligen siktar på att använda flygvapnet mer vid internationella insatser. Men, vem vet vad man egentligen kommer ha för behov i framtiden?
Erik_G
Enligt alliansens valmanifest siktar man på att kunna ha 2-3 insatser av bataljons storlek, totalt cirka 2000 soldater över tiden. Kanske inte nog för att fullbelägga 2-3 flygplan av nämnda typ, ens om man räknar med lastflygningar. Men det är väl relativt svårt att hyra in civila kärror för lufttankning, som skulle kunna bli önskvärt om man verkligen siktar på att använda flygvapnet mer vid internationella insatser. Men, vem vet vad man egentligen kommer ha för behov i framtiden?

Vad jag förstått har man tagit beslut om att inte ha egen lufttankningskapacitet, och frågan är om vi verkligen har något större behov av att behöva lufttanka vid rena färjeflygningar (för jag antar att det är till och från operationsområdet du syftar på). För att kunna hålla ev Gripar i luften i ett operationsområde får vi helt enkelt nyttja kapacitet hos allierade. Visst vore det bra att ha allt själva, men åter igen, ska vi välja, ska vi välja C-17 tycker jag..
Phantom Goodbye
QUOTE (syte johansson @ Sep 26 2006, 23:53 ) *

problemet är väl att tankerkapacitet kräver ombyggnation så det blir långtidsleasing i så fall

QUOTE (Erik_G @ Sep 27 2006, 08:39 ) *
Vad jag förstått har man tagit beslut om att inte ha egen lufttankningskapacitet, och frågan är om vi verkligen har något större behov av att behöva lufttanka vid rena färjeflygningar (för jag antar att det är till och från operationsområdet du syftar på). För att kunna hålla ev Gripar i luften i ett operationsområde får vi helt enkelt nyttja kapacitet hos allierade. Visst vore det bra att ha allt själva, men åter igen, ska vi välja, ska vi välja C-17 tycker jag..

har de inte diskuterat en KC-17 som kan användas som både last och tankerplan?
Danne
QUOTE (Phantom Goodbye @ Sep 27 2006, 09:35 ) *
har de inte diskuterat en KC-17 som kan användas som både last och tankerplan?

DET vill vi inte ha. Då C-17 är designad för volym (80% av alla transporter med C-5/C-17 maxar volymen före vikten) och är därmed en gigantisk luftflyttare. För de som hänger bakom och försker sticka en pinne in en tratt är det mycket mindre bra, även om inverterade tankningar säkert är helfestligt. Den är heller inte ekonomiskt berättigad som tanker då den är extremt dyr i inköp, törstig själv och för sin roll med relativt korta ben.

Slänga inga pengar på lufttankningsförmåga. Enligt mig räcker det bra om det finns en Tp-84 med den möjligheten att träna Gripenförare på (om ens den blir kvar). Som Erik skrev är detta något som vi kan nyttja andra länders tankplan till.
Phantom Goodbye
QUOTE (Danne @ Sep 27 2006, 10:14 ) *
DET vill vi inte ha. Då C-17 är designad för volym (80% av alla transporter med C-5/C-17 maxar volymen före vikten) och är därmed en gigantisk luftflyttare. För de som hänger bakom och försker sticka en pinne in en tratt är det mycket mindre bra, även om inverterade tankningar säkert är helfestligt. Den är heller inte ekonomiskt berättigad som tanker då den är extremt dyr i inköp, törstig själv och för sin roll med relativt korta ben.

är det helfestligt så kan jag inte se problemet Malajn.gif
i övrigt är det taget
henke
Även jag är stark anhängare av C17.
Vid första anblicken för flera år sedan kunde man ju sett att det var något som är lämpligt för vårt försvar med ökad närvaro utomlands.

Civila flygplan finns det väl relativt många över av att köpa in billigt om man skulle behöva egen personaltransport kapacitet utöver regeringsplanet. Regringsplanet som ju vissa generaler föredrar före Herkan vid inspektion i främmande land då Herkan som av en händelse "råkade" vara fullbesatt just de resdagarna...

Måste man välja så håller jag med ErikG och Danne om C17 och lufttankningen.

Men appropå modden av TP84.
Vad är det man får? Lite nya displayer, googles kompabilitet, men mer borde man få för de pengarna eller är det de största bristerna i dagens flotta?
Och "lägre TCO" är en typisk amerikansk klyscha som de alltid slänger in i alla typer av affärer. Klart det alltid blir lägre TCO (och ROI) när man räknar på samma sätt som säljaren, verkligheten är ofta en annan. Hur blir det med nya motorer, turbo propp, lufttankning, etc som C-130J http://www.airforce-technology.com/projects/hercules/
Borde inte själva materialet i flygkroppen, nitarna och skarvarna vara rejält slitna och utmattade efter över 40 år i tjänst. Blir lite som "Pimp My Ride" eller "Pimp My Plane".
Ok att man i en Tv-show slänger in lite flatscreens, dvd, 17" fälgar på en helkexig skoda, men göra samma för en operativ militär transportenhet?
Danne
QUOTE (henke @ Sep 27 2006, 12:48 ) *
Men appropå modden av TP84.
Vad är det man får? Lite nya displayer, googles kompabilitet, men mer borde man få för de pengarna eller är det de största bristerna i dagens flotta?
Och "lägre TCO" är en typisk amerikansk klyscha som de alltid slänger in i alla typer av affärer. Klart det alltid blir lägre TCO (och ROI) när man räknar på samma sätt som säljaren, verkligheten är ofta en annan. Hur blir det med nya motorer, turbo propp, lufttankning, etc som C-130J http://www.airforce-technology.com/projects/hercules/
Borde inte själva materialet i flygkroppen, nitarna och skarvarna vara rejält slitna och utmattade efter över 40 år i tjänst. Blir lite som "Pimp My Ride" eller "Pimp My Plane".
Ok att man i en Tv-show slänger in lite flatscreens, dvd, 17" fälgar på en helkexig skoda, men göra samma för en operativ militär transportenhet?

Det man får är en avionikuppdatering för 20 mill USD. Det är ny cockpit med nytt flightmanagement system. Det intressanta är att det är USAF som administerar det hela då det är deras grundprogram, även om skruvandet görs av Boeing.

Omfattar inte något annat än cockpitdetaljen. Hur skroven ligger till på våra Hercules vet jag inte men har för mig att de gått igenom det rätt nyligen. Turboprop har de redan som tur är smile.gif
Erik_G
QUOTE (henke @ Sep 27 2006, 12:48 ) *

Fullkomligt älskar din liknelse..
Undrar om inte motivet egentligen är det samma.
"Nej, ni får ingen ny kärra, men om vi slänger in en teve och en wunderbaum med nybilsdoft så KÄNNS det som en ny kärra, ok?"

/E
Phantom Goodbye
QUOTE (Erik_G @ Sep 27 2006, 13:24 ) *
Fullkomligt älskar din liknelse..
Undrar om inte motivet egentligen är det samma.
"Nej, ni får ingen ny kärra, men om vi slänger in en teve och en wunderbaum med nybilsdoft så KÄNNS det som en ny kärra, ok?"

/E

OT Finns redan Pimp my plane "Drive by edition" dribble.gif
jag vet, den saknar rims men man kan inte få allt.
kan man inte övertala kulturdepartementet att sponsra C-17 med
tanke på att det är ett estetiskt tilltalande flygplan?

edit kan inte stava
eskil
Finns det några alternativ till C-17?
Jag tyckte att jag läste något om ett Airbus-projekt i den här tråden för ett tag sedan, men nu kan jag inte hitta det.
Phantom Goodbye
QUOTE (eskil @ Sep 27 2006, 16:34 ) *
Finns det några alternativ till C-17?
Jag tyckte att jag läste något om ett Airbus-projekt i den här tråden för ett tag sedan, men nu kan jag inte hitta det.

A400M?
eskil
QUOTE (Phantom Goodbye @ Sep 27 2006, 16:45 ) *

Tack. Så hette den ja.

Det står på den websidan att den ligger mellan C-17 och C-130 i kapacitet, vilket kanske skulle vara en mer passande storlek för vårt flygvapen.
KD803
QUOTE (eskil @ Sep 28 2006, 10:00 ) *
Det står på den websidan att den ligger mellan C-17 och C-130 i kapacitet, vilket kanske skulle vara en mer passande storlek för vårt flygvapen.

Du menar att vi ska ha "ett efter våra förhållanden stort" transportflygplan? ;) Det bästa vore nog om man tog fram en riktig kravspec på vad transportflyget ska kunna göra, och sedan skaffar flygplan utifrån den.
Erik_G

Nackdelen med A400 är väl att den tar mer last än hercules, men inte STÖRRE last. Så vissa saker, som helikoptrar och pansarfordon som man kan ta i en C-17 går inte att plocka med sig i en A400.
Skulle vi ersätta Hercules med något så hade väl A400 varit ett alternativ, men som jag ser det vill vi väl även kunna utöka vår transportförmåga när det gäller skrymmande last, hastighet och räckvidd.

Som BJE säger så är det ju upp till vilka krav man ställer snarare än storleken på flygvapnet. Rent krasst hade vi kanske i dagsläget haft större nytta av ett FV med 10st C-17 än ett med 100st Gripen. (Svårt att utöva luftförsvar med C-17 i och för sig, men tänk C-17 med 12 amraam på varje vinge.. biggrin.gif)
Meteor
QUOTE (Erik_G @ Sep 28 2006, 10:40 ) *
Nackdelen med A400 är väl att den tar mer last än hercules, men inte STÖRRE last. Så vissa saker, som helikoptrar och pansarfordon som man kan ta i en C-17 går inte att plocka med sig i en A400.
Skulle vi ersätta Hercules med något så hade väl A400 varit ett alternativ, men som jag ser det vill vi väl även kunna utöka vår transportförmåga när det gäller skrymmande last, hastighet och räckvidd.

Hmm..
Lastutrymmets storlek på TP84(enligt soldf.com): 12,49 x 3,12 x 2,74 m
Lastutrymmets storlek på A400M( http://www.airbusmilitary.com/specifications.html ):
Length (excluding ramp) 17.71 m
Ramp Length 5.40 m
Width 4.00 m
Height 3.85 m
Height (aft of wing) 4.00 m

Så nog kan A400M ta större last än Tp84.. Både stridsfordon och helikoptrar får plats i A400M, ta en titt här bara: http://www.airbusmilitary.com/handling.html#1
Term

Som BJE säger så är det ju upp till vilka krav man ställer snarare än storleken på flygvapnet.

Håller med dig Erik _G och ert resonemang om kravet! Och när vi köper in ett nytt Transportflygplan så ska det klara av mycket större och tyngre last än Hercules! Och det måste ju gå fortare så nu behöver vi Jet och inga Turbopropp?
Danne
QUOTE (Meteor @ Sep 28 2006, 13:17 ) *

Hmm..
Lastutrymmets storlek på TP84(enligt soldf.com): 12,49 x 3,12 x 2,74 m
Lastutrymmets storlek på A400M( http://www.airbusmilitary.com/specifications.html ):
Ramp Length 5.40 m
Width 4.00 m
Height 3.85 m

Så nog kan A400M ta större last än Tp84.. Både stridsfordon och helikoptrar får plats i A400M, ta en titt här bara: http://www.airbusmilitary.com/handling.html#1

Den Super Puman som man får in i en A400M blir, om de inte moddat rampen, tvungen att ta bort ovanför lasutrymmet, växellåda, huvudrotor osv. Detta var dock något som skulle ändras på.

Ser man på C-17 och Super Puma fallet (det är trots allt troligen den som blir först ut i NBG) så får en C-17 med sig:

2st Hkp 10 (en med huvudrotorkittet borta, den andra med rotorbladen vridna bakåt längs kroppen)
2st Volvo FL6 ( eller andra i samma volym)
45st människor, med tillhörande utrustning

Fullt? Tja, detta väger ca 25 ton så det är 50 ton kvar, men volymen är begränsad.

Byter vi till Hk14 så är det ungefär samma som med 10an, två går in där den ena får bli av med huvudrotorpaketet. Detta beror på vingfästet där takhöjden framför vingen är lägre. På både 10an och 14 blir det att pilla av ett stjärtrotorblad.

Hjulburna stridsfordon på A400M går säker om man strippar dem och sedan stabbar upp rampen osv. Nu är jag väl kanske av den åsikten att stridsfordon åker båt, men två C-17 skulle vid kris kunna lyfta ner 4st Strf 90 med mycket extra utrustning till vart fan vi vill.

A400M blir säkert en bra maskin, men jag är inte säker på att den marknad den siktade på kommer finnas kvar i samma omfattning som när arbetet började. Herculesmarknaden är gigantisk, men där finns nu J versionen, som inte kan konkurrera med A400M med mer än en sak...den finns nu. Sedan har det ploppat upp fler "mini" tpflyg såsom C-27J. Att sedan det kanske främsta transportflygplanet (bredvid C-130) någonsin nu får flera att öppna plånböckerna hjälper inte till.
larsev
QUOTE (Term @ Sep 28 2006, 13:54 ) *

Som BJE säger så är det ju upp till vilka krav man ställer snarare än storleken på flygvapnet.

Håller med dig Erik _G och ert resonemang om kravet! Och när vi köper in ett nytt Transportflygplan så ska det klara av mycket större och tyngre last än Hercules! Och det måste ju gå fortare så nu behöver vi Jet och inga Turbopropp?

Räcker inte M 0.72 och 37000 fot. Detta ger cirka 800 km/h.
Stor skillnad mot C130 som klarar M 0.40 på 25000 fot huh.gif
Term
QUOTE (larsev @ Sep 28 2006, 16:47 ) *

Menade att vi måste komma längre på inte alltför lång tid! Och C-17 har en räckvidd på 5300km mot C-130 3600km och A400M uppskattade på 4500km! Dessutom så har ju C17 en klart större lastvolym och lastvikt!
Danne
Turbopropp?

C-130 är bra mycket snabbare än A400M.

Däri har du enligt mig det som idag diskvalificerar Airbusen. Den finns inte. Nu är flygplansutveckling så datoriserad och effektiv att förhoppningsvis så kommer inga gigantiska problem att uppstå men vi pratar om flera år till innan det är aktuellt med levernas till Sverige. Det skall inte mycket till för att leveranserna kan dröja till 2011-2012. England gick för ett tag sedan ut och sa att den tidsramen inte duger och att man köper in en extra C-17, detta fråne et tland som är delaktigt i A400M och som därmed har arbetspolitiska orsaker att försvara projektet.

Det är en djungel och skumt nog nästan mer intressant än stridsflygmarknaden.
coolhand
Maste saga att C-17 ar ett brutalt maktigt flygplan att se i luften. (Det sager ju inget om de andra kvalifikationerna, iofs.) Bor ca 1h+ ifran McChord AFB i WA och de flyger C-17 och det ar makta haftigt att se dem komma over motorvagen pa 500m hojd! fun_icon_nana.gif
larsev
QUOTE (Danne @ Sep 28 2006, 17:04 ) *

Turbopropp?

Däri har du enligt mig det som idag diskvalificerar Airbusen. Den finns inte. Nu är flygplansutveckling så datoriserad och effektiv att förhoppningsvis så kommer inga gigantiska problem att uppstå men vi pratar om flera år till innan det är aktuellt med levernas till Sverige. Det skall inte mycket till för att leveranserna kan dröja till 2011-2012. England gick för ett tag sedan ut och sa att den tidsramen inte duger och att man köper in en extra C-17, detta fråne et tland som är delaktigt i A400M och som därmed har arbetspolitiska orsaker att försvara projektet.

Det är en djungel och skumt nog nästan mer intressant än stridsflygmarknaden.

Danne, du måste väl mena att A400M är snabbare än C130? blink.gif
Saxat ur A400M specifikationer:
Technical Specifications

Dimensions
Overall Length 45.1 m
Wing Span 42.4 m
Overall Height 14.7 m

Cargo Box Dimensions
Ramp Length 5.40 m
Width 4.00 m
Height 3.85 m

Weights (2.25g)
Max. Take-off Weight 136.5 t
Max. Landing Weight 120 t
Max. Payload 37 t
Total Internal Fuel 47.7 t

Performance
Cruise Speed Range Mach 0.68 - 0.72
Max. Operating Speed 300 kt CAS
Initial Cruise Altitude at MTOW 29 000 ft
Max. Operating Altitude - Normal ops 37 000 ft
Max. Operating Altitude - Special ops 40 000 ft
Range at Max. Payload * 1700 nm
Range at 30-tonne Payload * 2400 nm
Range at 20-tonne Payload * 3450 nm
Ferry Range * 4750 nm
Tactical Take-Off Distance ** 1150 m
Tactical Landing Distance ** 680 m
106
QUOTE (larsev @ Sep 29 2006, 00:07 ) *

Däri har du enligt mig det som idag diskvalificerar Airbusen. Den finns inte.

Eller så menar han att för tillfället rör sig inte A400M överhuvudtaget. Även en C-130 är snabbare än ingenting, så måste man välja mellan C-130 och ingenting väljer man C-130.
Danne
QUOTE (106 @ Sep 29 2006, 00:33 ) *
QUOTE (larsev @ Sep 29 2006, 00:07 ) *

Däri har du enligt mig det som idag diskvalificerar Airbusen. Den finns inte.

Eller så menar han att för tillfället rör sig inte A400M överhuvudtaget. Även en C-130 är snabbare än ingenting, så måste man välja mellan C-130 och ingenting väljer man C-130.

Exakt så menar han.
larsev
QUOTE (Danne @ Sep 29 2006, 15:36 ) *
QUOTE (106 @ Sep 29 2006, 00:33 ) *

[

Exakt så menar han.

OK!
Hur snabbt behöver vi få fram Tp kapacitet?
A400M är planerat vara operativt i början 2010.
Om man nu beställer uppgradering av våra C-130, när kan dessa vara levererade?
Under tiden kanske det kan vara lämpligt att hyra in transportkapacitet i form av C17.
Danne
QUOTE (larsev @ Sep 29 2006, 16:02 ) *
OK!
Hur snabbt behöver vi få fram Tp kapacitet?
A400M är planerat vara operativt i början 2010.
Om man nu beställer uppgradering av våra C-130, när kan dessa vara levererade?
Under tiden kanske det kan vara lämpligt att hyra in transportkapacitet i form av C17.

När vi behöver kapaciteten officiellt (NBG) vet jag inte. Rent nationsmässigt har vi behövt den rätt länge.

Som jag nämnde så är det just "planerat" till 2010. Utan att maskinen har flugit eller ens skruvats ihop och med en orderkö på runt 200 maskiner så räkanar iaf inte jag med att Sverige kan räkna med levernas förrän tidigast 2011-12, men det är gissningar.

Hyra in C-17 och byta till A400M i framtiden...jag har hört talas om trädkramare men nu i höst även om spakkramare (F-14 förare som INTE vill gå till insekten). Det skulle nog krävas SSG insats på F7:s transportflygenhet den dagen...
Skuggan
nån har väl nämnt att vi behöver nya flyg till mitten av 2007 (Juli tror jag tom det var sagt)
så skall vi ta "omgående leverans" som riktpunkt?
hur många maskiner uppfyller de kraven?
Begagnade C17 borde väl göra det?
A400 gör det absolut inte.
AN124 (kanske inte en speciellt trolig kandidat) kanske kan klara det?, men isåfall, snackar vi begagnat eller nybyggt?
sedan vet jag inte hur stor IL76 är, men den borde väl klara det... fast det är väl en rätt gammal maskin.

hur många kandidater har vi då?
1 och den heter C17?
men är "tyvärr" begagnad då...
har inte Boeing tom slutat tillverka C17?
Meteor
QUOTE (Skuggan @ Sep 29 2006, 17:43 ) *
har inte Boeing tom slutat tillverka C17?

Nope..
"Boeing's C-17 cargo plane program appeared to be on the rebound Friday after Congress added funding for 10 additional aircraft."
http://www.upi.com/SecurityTerrorism/view....21-113543-7790r

Det kanske inte är lika bråttom längra att beställa för att få som till ett rimligt pris då..
Erik_G
"Boeing Tells C-17 Suppliers Line May End in 2009"

http://www.boeing.com/defense-space/milita...060818e_nr.html

Nyheten är från Aug 18, så det finns väl en möjlighet att den är inaktuell redan i och med ovanstående nyhet. Hur många kärror lämnar fabriken varje år? Finns det begagnade C-17 att få tag på? Jag har svårt att se att USAF vill bli av med några, och britterna håller väl hårt i sina också. Finns det några fler operatörer av typen i dagsläget?

/E
tinhead
QUOTE (Erik_G @ Sep 29 2006, 21:07 ) *
"Boeing Tells C-17 Suppliers Line May End in 2009"

http://www.boeing.com/defense-space/milita...060818e_nr.html

Nyheten är från Aug 18, så det finns väl en möjlighet att den är inaktuell redan i och med ovanstående nyhet. Hur många kärror lämnar fabriken varje år? Finns det begagnade C-17 att få tag på? Jag har svårt att se att USAF vill bli av med några, och britterna håller väl hårt i sina också. Finns det några fler operatörer av typen i dagsläget?

/E

Låter som dom vill fylla sin orderbok med fler C-17 från USA då dom inte verkar få sånt bra gensvar från andra länder.

Tillverkning av delar kommer fortgå rätt länge efter att flygplanet slutat produceras.
Det är bara större "detaljer" som hamnar på icke produktionslistan. Typ en vinge, huvudbalkar mm som ifall dom går sönder produceras på beställning.

Vad nu än sverige väljer så blir det garanterat ingen leverans på minst ett par år ändå.
Kanske lika bra att köpa från airbus då?
GD1
Gissningsvis så skulle USAF och Boeing säkerligen kunna tänka sig att släppa in intresserade i kön om intresse fanns av att köpa plan. Enda hindret är att det skall vara identiska plan som det USAF köper då ledtiden från beställning hos underleverantörerna till dess att leverans sker är ganska lång. Bara en gissning.
Danne
QUOTE (tinhead @ Sep 29 2006, 22:26 ) *
Vad nu än sverige väljer så blir det garanterat ingen leverans på minst ett par år ändå.

Första maskinen inom 8 månader, resterande 3 inom 2 år var det kontrakt Australien skrev under nu i mars. Enligt vad jag förstått kommer Kanadas order på 4 maskiner följa ungefär samma schema, även om den kan komma att forceras pga utvecklingen i Afghanistan.
Erik_G

Låter som om du menar att C-17 skulle vara en nödlösning. Som jag ser det skulle A400 vara snikalternativet.

/E
Phantom Goodbye
Sedan skall man komma ihåg att det lär vara en upphandling innan.
med tanke på summorna det rör sig om så lär den ta tid.
även jag tvivlar på att USAF kan avvara beganade plan, speciellt
som de används i högre utsträcknin än planerat.
Vinter
QUOTE (Phantom Goodbye @ Sep 30 2006, 08:57 ) *
Sedan skall man komma ihåg att det lär vara en upphandling innan.
med tanke på summorna det rör sig om så lär den ta tid.
även jag tvivlar på att USAF kan avvara beganade plan, speciellt
som de används i högre utsträcknin än planerat.

Det finns inte så många alternativ som klarar kraven, så det skulle vara en smal sak att skriva spec. Jag tror säkert det redan finns papper på det mesta om krav etc. Frågan är kanske mer om sverige vågar gambla med EUBG i potten. Nu när våra grannländer går in för att köpa.
tinhead
QUOTE (Danne @ Sep 29 2006, 22:52 ) *

Första maskinen inom 8 månader, resterande 3 inom 2 år var det kontrakt Australien skrev under nu i mars. Enligt vad jag förstått kommer Kanadas order på 4 maskiner följa ungefär samma schema, även om den kan komma att forceras pga utvecklingen i Afghanistan.

QUOTE (Erik_G @ Sep 29 2006, 22:57 ) *

Låter som om du menar att C-17 skulle vara en nödlösning. Som jag ser det skulle A400 vara snikalternativet.

/E

@Erik_G
Infon från danne besvarade mitt påstående om väntetiden. smile.gif
Om det går så fort som 8månader så får piloterna bråttom att typa in sig på kärran :P
106
QUOTE (tinhead @ Oct 1 2006, 21:48 ) *
Om det går så fort som 8månader så får piloterna bråttom att typa in sig på kärran :P

8 månader för TIS på en transportkärra tycker jag låter som gott om tid om förarna redan är från transporten. Att hitta/bygga lämpliga hangarer mm kan ta längre tid än att göra en vanlig typinflygning.
Term
Jag förstår egentligen inte varför man inte redan har köpt in 2-4 plan? Men det beror väl på politikerna? Som jag ser det så borde vi ha köpt in minst 2 C17A för minst ett år sen, med tanke på att vi ska öka vår internationella närvaro och inte ens nu klarar vi av TP-Flyg behovet!
Danne
QUOTE (Term @ Oct 1 2006, 23:17 ) *
Jag förstår egentligen inte varför man inte redan har köpt in 2-4 plan? Men det beror väl på politikerna? Som jag ser det så borde vi ha köpt in minst 2 C17A för minst ett år sen, med tanke på att vi ska öka vår internationella närvaro och inte ens nu klarar vi av TP-Flyg behovet!

Ja det är ett politiskt beslut. Det har varit uppe och vänt i riksdagen, där det blev nedröstat av den grön-röda sidan. Nu är det en ny spelplan och det kommer komma upp igen.
Skuggan
QUOTE (Danne @ Oct 1 2006, 23:24 ) *
QUOTE (Term @ Oct 1 2006, 23:17 ) *

Ja det är ett politiskt beslut. Det har varit uppe och vänt i riksdagen, där det blev nedröstat av den grön-röda sidan. Nu är det en ny spelplan och det kommer komma upp igen.

förhoppningsvis (och ganska troligt) med ett mer positivt beslut denhär gången.

*Skuggan håller alla tummar och tår som finns*
Vinter
Jag fattar egentligen inte hur man kan besluta om att dra igång EUBG karusellen utan att ha ett beslut i den här frågan. För mig är det rimliga beslutet att antingen köpa plan, eller lägga ned sveriges EUBG projekt, det funkar inte med kompromisser i just den här frågan.
Danne
Nja, det går alltid att kompromissa, så även här:

- Hyra och leasa sig fram, så länge det inte pågår en storkonflikt går det (Läs USA binder upp samtliga företag med tungt tp-flyg)

- Dra ner på tidskravet på när man skall vara på plats

- Lättare förband med mindre underhållskrav

osv osv osv

Den nu pågående boomen av intresse för strategiskt tp flyg är ny. Det har tidigare endast funnits hos Ryssland/sovjet och USA. Bara i år kommer det pluppa upp 3-4 nya länder...
Vinter
Min personliga åsikt är att det är synd att vi inte har ett närmare samarbete med våra grannländer på den här punkten(det gamla vanliga natospöket). Jag tycker bara att en kompromiss på en kompromiss är tråkigt när det handlar om militär verksamhet.

Men som sagt det kostar endel att ibland ha mer kapacitet än man kan göra av med för stunden.
NisseNord
Vad räcker de flygtransport resurser som vi har idag till? Vilka fordon, om några, skulle vi få med oss inom den utsatta tiden om vi inte köper eller hyr några nya plan?
syte johansson
Jag fick nyligen se ett exemplar av "Vårt Försvar" ståendes på en hylla där jag gick förbi, det var nummer 2 2006. I denna tidning fanns en artikel med en stor bild på ett C-17, så jag var ju bara tvungen att läsa (Ännu ett omtag av högkvarteret). I den kunde man läsa:
Stora transportflygplan
Amfibiestyrkan, sade generalen stolt, är så bra att EU vill ha den som ett referensförband. Regeringen avanmälde likafullt förbandet från unionens styrkeregister men måste lägga tillbaks det vid nästa tillfälle.
Det börjar bli ”lite bökigt” med den nordiska stridsgruppen, när nu Irland också vill komma med. I den svenska manöverbataljonen ingår hur som helst två mekaniserade kompanier och en luftburen skvadron. Stridsfordon 90 kan inte transporteras med Herkulesplan, så det är nu bestämt att det ena mekkompaniet i stället får bandvagn 301. Skvadronen utrustas med lätta fordon inköpta i Sydafrika (Galten).
Två nybefordrade chefer är utsedda. På högre nivå placeras generalmajor Bengt Andersson i det operativa högkvarteret i Northwood, Storbritannien. Brigadgeneral Karl Engelbrektsson leder stridsgruppen som ”Force Commander”.
Till stridsgruppen hör understöds- och logistikförband. Ytterligare förband kan tillkomma, s.k. enablers. Det för många kanske mest uppseendeväckande är att försvaret kastar sina blickar på två Boeingplan av typen C-17, för strategiska transporter. Man menar att transportproblemen för staten efter Tsunamikatastrofen visar på behoven.
Det amerikanska planet tar fyra gånger mer last än Herkules men behöver ändå bara samma start- och landningssträcka. När det gäller den europeiska A 401, som kan ta dubbla Herkuleslasten står länder som Tyskland före i kön; vi skulle komma till först 2011–2013. I pressen har det sagts att notan för varje C-17 går på ett par miljarder kr, men Fant ville inte säga mer än att man har satt undan 400 miljoner per år.
400 miljoner om året låter ju som en betydande summa i detta fall. Eller talade han helt enkelt i nattmössan. Tidningen kom ju trots allt ut i juni!
Kiowa
Var ett inslag om köp av C-17 i kvällens Aktuellt (ca. 14 minuter in om det går att se via nätet). Boeing tillverkar tydligen redan två plan åt oss smile.gif
3924
jo det verkar ju som Boeing har fått ett svar/antydning av någon.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=28105&lid=Aktuellt
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.