Har Boeing projekt på gång som behöver de lokalerna och jiggplatserna? Är produktionen högautomatiserad med specialmaskiner så man vare sig har en hantverkarestyrka som kan skalas ner eller generella maskiner som kan fräsa andra saker 10 månader av 12?
Det borde finnas en chans att det skulle vara rimlig vinst på att köra lågtaktsproduktion i befintliga lokaler med säg tre flygplan om året till priset av fem. De måste väl ändå tillverka reservdelar? Och ribban för att någon annan skulle kunna offerera attraktivare och kostnadseffektivare nya flygplan än en upprampning av den gamla produktionslinan borde vara minimal för många år så de får säg 20 års naturligt monopol på tungfraktplan för amerikanska försvaret.
Jag skulle vilja jämföra med den långsamma och stadiga produktionen av hangarfartyg.
Som jag upfattade det var det rätt klart att anläggningen skulle läggas ner. Jag är också lite tveksam till att pentagon skulle vara redo att betala hundratals miljoner dollar årligen för att hålla fabriken öppen. Reservdelar får man väl lösa på samma sätt som man gjort med KC135 eller dylikt (den linan har ju varit stängd ett bra tag nu).Det borde finnas en chans att det skulle vara rimlig vinst på att köra lågtaktsproduktion i befintliga lokaler med säg tre flygplan om året till priset av fem. De måste väl ändå tillverka reservdelar? Och ribban för att någon annan skulle kunna offerera attraktivare och kostnadseffektivare nya flygplan än en upprampning av den gamla produktionslinan borde vara minimal för många år så de får säg 20 års naturligt monopol på tungfraktplan för amerikanska försvaret.
Jag skulle vilja jämföra med den långsamma och stadiga produktionen av hangarfartyg.
Men om uppgraderingen av C5 inte skulle få klartecken borde det väl bli läge för USAF att köpa på sig lite fler C-17?
2 C-17 och nagra C-130 tillsammans i en deal !
Då skulle vi väl ändå få betala för moderniseringen av de "nya" herkorna?