QUOTE (LeadHead @ Mar 19 2006, 00:17 )

Det här var det bästa jag har hört på länge.
Den optimala lösningen vore väl att köpa först två och på längre sikt kanske 3-6 maskiner och regga dem på ett statligt bolag, Flygia AB som kan hålla dem sysselsatta med annan logistik mellan krigen.
Sen, om affärerna börjar gå för bra, kan man hyra in Björn Rosengren och börsintroducera bolaget med specialerbjudande till privatpersoner (med lagstadgad beredskapsplikt för kärror och besättning). "Det svenska folkets flygbolag."
Problemet är EU:s (och sveriges konkuranslagstiftning). Man får inta använda statligt finansierad material för att konkurrera på den öppna markanden.
HKP11 köptes in med hälften av inköpskostnaderna betalda av socialstyrelsen. Detta för att de skulle användas som ett "billigt" sätt att ge sverige en bättre Amb Hkp beredskap (bättre än den nästintill obefintliga som var då)
Detta uppskattades inte av de civila hkp bolagen som slogs med försvaret om kontrakten.
De protesterade och fick ett klart utslag i någon instans (EU domstolen eller parlamentet??) om att det var otillåten konkurrans. Det innebar att när försvarsmakten lade offerter så var man tvungen att räkna på ALLA kostnader och man kunde inte använda flygtid som övingstid och liknande
Summa summarum: HKP11 köptes in som en kompromisslös Ambulanshkp, "The best of the best". Inte på något sätt den billigaste. Så när alla kostnader SKULLE med... Så blev det för dyrt att använda HKP11.. MAN fick bara ett kontrakt i Norrlands inland (och ev Boden)
Försvaret slet ut akut utr ur de flesta hkp och använde dem som vanliga trp transport....
Effekt... Inte mycket bättre AMb hkp verksamhet jämfört med för 10-15 år sedan......
Jag tror inte att risken för att hamna i samma situation med ett inköp av C17 till ett "statsägt bolag" är stor så länge man tar med ALLA kostnader i ett separat bolag
DOCK är jag tveksam att C17 är civilt typgokänd... Ett krav om de skall flyga i ett "statligt flygbolag" med civila piloter.
Nästa problem är att jag är tveksam att civila piloter med civila fackavtal "lätt" kan flyga in i oroshärdar och hotspots.....
En paralell... mitt försäkringsbolag ville höja min olycksfalls försäkring med ca 1000-3000% när jag skulle till Bosnien första gången (2 år efter Dayton avtalet). De upplyste mig om att de klassade det som stridszon....
Tror det kan bli dyrt att ha "sas piloter" att flyga in förstärkningar till Centrala Afghanistan om det skulle behövas

OT: Dock hade vi ett svenskt i början av 90 talet som flög "anywhere anytime ahyhow!. Har för mig det hette Transair och flög bland annat en hel del åt FN.
Bland annat skall de ha varit sust ut från Somalia med Fn soldater och den kaptenen skall ha blivit tillsagd att "direkt efter lättning svänga skarpt höger. -Varför de?? - I slutet av landningsbanan pågår intensiva eldstrider mellan USMC och lokal milis". Dne som gav ordern var en USMC trafikledare på flyplatsen i Mogadishu (som de lyfte från)
De gick dock i KK och idag står fortf (minst) en av deras 747 (A?) uppställda på Arlanda
Finns bilder på den på
FS nordicVill man läsa mer om Transair så find de historierna i någon av Flyg årsböckerna