Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Jägare?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
50-1021065419
Då jag ämnar mig ut i den Jämtländska skogen för en veckas älgjakt, undrar jag om det finns fler "riktiga" jägare här på forumet?

Själv tycker jag att jakten är en "skön" form av friluftsliv som i mångt och mycket påminner om det militära livet. Först händer ingenting under flera timmar, sedan kommer en förvarning, pulsen ökar, skottet smäller (fler om man är ostadig på handen). smile.gif

Därefter följer genomgången av dagens övning där några få sekunder växer till ett epos i den stolta skyttens mun.

Finns det fler här som känner igen de drag av "lumpen" som går igen i jakten?
HvPrsk
Visst gör man det, att sitta på pass är den bästa träningen inför posttjänsten, är du inte tyst/observant = ingen utdeling...

- HvPrsk
Lord Good
Visst finns det många likheter. Jag tror att jakten apellerar till instinkter som ligger djupt i (den (manliga) själen. Man känner sig tillfreds på ett sätt som är svårt att förklara. Upplevelsen ligger fullt i klass med tillfredställelsen från kroppsfunktioner. (äta, skita och göka).
Haggeman
Jag ska gå jägarskolan nästa år och förhoppningsvis ta jägarexamen till våren...
Är det svårt? Är det bara ett skriftligt prov eller ska man ut å skuta å? *längtar*
dysse
QUOTE (201 @ Sep. 06 2002,23:16)
Då jag ämnar mig ut i den Jämtländska skogen för en veckas älgjakt, undrar jag om det finns fler "riktiga" jägare här på forumet?

Jepp, v42 skiter jag totalt i detta skitgöra (programmerare), då bär det av till skogs..

QUOTE (Haggeman @ Sep. 08 2002,22:58)
Jag ska gå jägarskolan nästa år och förhoppningsvis ta jägarexamen till våren...
Är det svårt? Är det bara ett skriftligt prov eller ska man ut å skuta å? *längtar*

Är det planerat? Jag gick från hösten till våren så tänkte du jaga nästa år kanske det är dax att ringa lämpligt studieförbund.

Det är två skriftliga prov, ett högvilt då man skall kunna massor om hjortdjur å stora däggdjur, sen är det ett 'vanligt' teoretiskt prov då man skall kunna massa skit om simänder, dykänder och andra fåglar. Givetvis ingår skytte å etik i båda proven. Därefter är det tre praktiska prov också, ett kulvapen prov, ett hagel och ett högvilt. För vår del handlade det om ett flertal småprov vid samma tillfälle.

* Viltstig med avståndsbedömning, torklicka på alla mål under 30 meter, alla över 30 meter skall man säga 'avstår' på. Patron ur vid hinder osv.
* Parktiskt kulprov, skytte med .22 på 80 meter (jag sköt med egen 6.5x55'a) sittandes med stöd och fritt stöd (ej liggande), 3 skott på varje, med en max träff yta på x cm, inget tjaffs med visst antal poäng osv..
* Löpande rådjur, på 50 meter skall man skjuta på ett löpande rådjur med 20(?) hagel inom en cirkel.
* Lerduvebanan, 4 av 6 lerduvor skall skjutas.

Tror att detta också står på jagarforbundet.se

Lycka till..
Haggeman
Det är en 50 p kurs.. induviduelt val i gymnasiet.. kör igång med det vid jul.. Jag tror man får göra proven i slutet eller efter att man gått ut..
ERI
Väcker upp en "sovande" tråd.

Är det någon som skall jaga älg nu i veckan? Jag skall i alla fall jaga större delen av veckan. Är precis klar med alla förberedelser inför morgondagen. Det är bara kaffet som skall kokas och mackorna som skall bres i morgonbitti.
Fredriksson
Vi har älgjaktsuppehåll en vecka till, har redan jagat en månad.. ;)
Förutom älg och björn så blir det mest fågel (med stående hund samt toppjakten förstås), bäverjakt på våren samt lite vakjakt på rådjur och gris i södra Sverige.
V. 52 bär det iväg till Tunisien för lite gris- och duvjakt.. smile.gif wub.gif
Fu Kallenberg
Ja, jägare är jag men tyvärr ingen tillgång till älgjakt.
Har dock en fin och trevlig rådjursjakt att ta till istället.

@Fu Fredriksson

Presentera gärna lite bilder från din Tunisienresa om det blir ngt svin nerlagt. *Lätt avundsjuk*
Trevlig resa!!

Fu Kalle
lobo
Är nybakad, studsarlicenserna ligger hos farbror blå. Hoppas han blir klar någon gång. Har tyvärr ingen egen jaktmark utan får hoppa in och gästjaga när man kan. Ingen som har koll på jaktlag i och runt Göteborg som kan tänkas behöva nytt blod ?
Fu Frippe
Jag tog jägarexamen förra året. Har tyvärr inte heller någon möjlighet till älgjakt, men rådjurjakt blir det senare i veckan! 5.gif
M4A1
Jag har tagit jägarexamen och brukar jaga (uppsiktsjakt). Men nån älgjakt blir det nog inte för min del smile.gif
Diezel
Jodå. Jag jagar så fort jag har möjlighet. Oftast 2-3 gånger / vecka.
Addwiley
Har varit arbetslös i stort sett hela aug - nu = 3-4 dagar jakt i veckan.
Eynosh
All möjlig jakt, dock ryker väl ett år pga av lumpen nästa år.... Nåja, kan kanske skjuta några kor på Skövdes skjutfält :P
martin
japp jaägarexamen avslutades förra året. Kom hem igår kväll efter två dagars
älgjakt i Dalsland. Det är otroligt avslappnande emellanåt, det vill säga när man
inte får gå i så helvetes långa drev i träskmark. biggrin.gif
SteveO
Jodå nog jagar man. Men dom jävla älgarna håller ju sig undan. Fast imorrn måste det ju lyckas.
APC-mannen
Jag kan egentligen INGENTING om jakt, mer än att jag tror att det skulle kunna vara en passande sysselsättning för mig. Då det finns en del jägare på forumet passar det väl att fråga här för att ta reda på mer om detta.

Hur prov osv. har jag väl rätt klart för mig nu, men hur är det med själva jakten? Om vi tänker oss att jag skulle ha min jägarexamen klar nu, är det bara att köpa en bössa då? Vad är det för bössa man får köpa?

Hur gör man för att jaga, måste man komma med i ett jaktlag för att det ens ska vara möjligt? Om man har egen mark, får man jaga där "hur som helst"? (Att det är vissa tider för älg osv. vet jag ju, men är det bara att jaga på inom dessa tidsramar?)

Som ni märker vet jag typ ingenting, men hoppas på att få lite klarhet i detta nu!
Animal
QUOTE (APC-mannen @ Nov 18 2004, 16:26 )
Jag kan egentligen INGENTING om jakt, mer än att jag tror att det skulle kunna vara en passande sysselsättning för mig. Då det finns en del jägare på forumet passar det väl att fråga här för att ta reda på mer om detta.

Hur prov osv. har jag väl rätt klart för mig nu, men hur är det med själva jakten? Om vi tänker oss att jag skulle ha min jägarexamen klar nu, är det bara att köpa en bössa då? Vad är det för bössa man får köpa?

Hur gör man för att jaga, måste man komma med i ett jaktlag för att det ens ska vara möjligt? Om man har egen mark, får man jaga där "hur som helst"? (Att det är vissa tider för älg osv. vet jag ju, men är det bara att jaga på inom dessa tidsramar?)

Som ni märker vet jag typ ingenting, men hoppas på att få lite klarhet i detta nu!

Kolla in Jägarförbundets hemsida.
Där står en hel del av det du frågar efter.

http://www.jagareforbundet.se/

Det är ingen dum idé att bli medlem i jägarförbundet, då de ha en del försäkringar som täcker ev. skador uppkomna under jakt.
APC-mannen
@Animal: Tack, jag är inte van att själv söka information utan vill ha den serverad! smile.gif
Animal
QUOTE (APC-mannen @ Nov 18 2004, 16:44 )
@Animal: Tack, jag är inte van att själv söka information utan vill ha den serverad! smile.gif

Ain't life a bitch.. laugh.gif
Animal
@APC-mannen

Om du gjort jägarexamen brukar man även fixa högviltsprovet och då kan du i stort köpa vilket jaktvapen du vill. Står i en annan tråd...

1. Om du inte redan har jaktmarker, bör du skaffa det. Antingen genom kompisar som upplåter dig att jaga på deras marker eller genom att du arrenderar jakten.

2. Ta reda på vilka jakttider som gäller för de olika arterna (Jägarförbundets hemsida).

3. Lös jaktkort.

4. Om allt ovanstående är uppfyllt... ut och njut.

De brukar bli lite roligare om man är fler som jagar, varför ett jaktlag är att föredra... speciellt vid älgjakt. Kan bli ganska tungt om man skjuter en älg och man ska själv ta hand om den.

Nu är detta ganska grovt förenklat, men i stort funkar det så...
Statoil
Har Jägarexamen sen en 5 år tillbaka men jag har aldrig varit ut o jagat annat än Leoparder och PBV´er...
tinhead
En riktig jägare!
http://www.aftonbladet.se/vss/lasarbladet/...,905827,00.html

Ojoj.. camo.gif
Innuendo
Jag har tyvärr inte tillräckligt med mark för att jaga älg, men ett rådjur och ett antal duvor, änder och gäss har det blivit hittills i år.
Liqi
Älgjakt har det blivit i förra veckan. Dock blev ingen nedlagd, trots tre ypperliga chanser (när det är koförbud kryper de djävlarna fram...)

Med nya friska tag bär det av till Värmland i helgen igen!
3924
Oj Oj, vi börjar få Vildsvin på markerna. Jag börjar känna lukten av julskinka.
Älgen är mycket försvagad på våra marker tyvärr. Men vi har fått dovhjort och nu viltsvin som fyllt tomrummet. Jag menar de smakar ju gott de med.

Dovdjortsstek med vilkök, timjan peppar, salt och en god balsamiko sås banan_rock.gif

Är det någon som har erfarenhet från viltsvinsjakt. rörande kaliber och vapen val.
Har själv en Winchester 94 classic, 308/7,62. Det blir nog mest tal om vakjakt.
Innuendo
3924 HAr du en bygelrepeter altså.. det är ju inte helt vanligt i kaliber 308, visste inte ens att mod 94 hade 308. Har inte mod 94 rörmagasin?

Ananrs vad gäller kultyper för vildsvin så rekommenderar jag bondande (ex: oryx) eller dual core (ex: nosler partition).
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.