QUOTE (201 @ Sep. 06 2002,23:16)
Då jag ämnar mig ut i den Jämtländska skogen för en veckas älgjakt, undrar jag om det finns fler "riktiga" jägare här på forumet?
Jepp, v42 skiter jag totalt i detta skitgöra (programmerare), då bär det av till skogs..
QUOTE (Haggeman @ Sep. 08 2002,22:58)
Jag ska gå jägarskolan nästa år och förhoppningsvis ta jägarexamen till våren...
Är det svårt? Är det bara ett skriftligt prov eller ska man ut å skuta å? *längtar*
Är det planerat? Jag gick från hösten till våren så tänkte du jaga nästa år kanske det är dax att ringa lämpligt studieförbund.
Det är två skriftliga prov, ett högvilt då man skall kunna massor om hjortdjur å stora däggdjur, sen är det ett 'vanligt' teoretiskt prov då man skall kunna massa skit om simänder, dykänder och andra fåglar. Givetvis ingår skytte å etik i båda proven. Därefter är det tre praktiska prov också, ett kulvapen prov, ett hagel och ett högvilt. För vår del handlade det om ett flertal småprov vid samma tillfälle.
* Viltstig med avståndsbedömning, torklicka på alla mål under 30 meter, alla över 30 meter skall man säga 'avstår' på. Patron ur vid hinder osv.
* Parktiskt kulprov, skytte med .22 på 80 meter (jag sköt med egen 6.5x55'a) sittandes med stöd och fritt stöd (ej liggande), 3 skott på varje, med en max träff yta på x cm, inget tjaffs med visst antal poäng osv..
* Löpande rådjur, på 50 meter skall man skjuta på ett löpande rådjur med 20(?) hagel inom en cirkel.
* Lerduvebanan, 4 av 6 lerduvor skall skjutas.
Tror att detta också står på jagarforbundet.se
Lycka till..