Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Snabb fråga ang utlandstjänst...
SoldF.com Forum > Besök och gästforum, C 9x19 > Öppet hus
Kurt Olsson
Hejsan!

Kan jag söka en helt annan befattning än den jag har/hade under min värnplikt?

Jag genomför just nu min värnplikt som reservdelsman (jaja, skratta ni) på en reppluton. Kan jag söka till ex. IA 06 som förare strf90?

Eller kan jag söka till ingenjörskompaniet som SISU-förare? (Menar dom inte 203 btw?)
Krook
QUOTE (Kurt Olsson @ Jan 28 2006, 17:36 ) *
Hejsan!

Kan jag söka en helt annan befattning än den jag har/hade under min värnplikt?

Jag genomför just nu min värnplikt som reservdelsman (jaja, skratta ni) på en reppluton. Kan jag söka till ex. IA 06 som förare strf90?

Eller kan jag söka till ingenjörskompaniet som SISU-förare? (Menar dom inte 203 btw?)

Om du har kompetens att klara av tjänsten eller efter kortare utbildning klara av tjänsten kan det vara lönt att söka.
Har du vagnsutbildning så sök. Jag vet folk som varit ute först på rep och sedan på skytte som förare så det är fullt möjligt.

/Krook
Ja nån vagnsutb har jag ju inte på något av de ovan nämnda systemen... Jag har ju bara fått utb på min "facktjänst" men inte nått annat...

Ska jag bli förare krävs en hel utbildning liksom, kanske inte så troligt att det sker eller?
Krook
Om du har C-kort och har vana att köra tunga fordon har du chans. Annars är det inte troligt att du blir antagen som förare på SISU/PATGB.

/Krook
alfie
Jag tror att det kan vara väldigt många vpl som söker i just sina tjäsnter därför tror jag det kan bli svårt att få en tjänst man inte redan har kompetens för (naturligtvis med vissa undantag)

Just för IA06 så kommer de antagligen inte ha sisu/patria utan cv90 och bandvagn
Okej, tack för alla svar såhär långt...

Jag har både civilt CE och militärt förarbevis för CE...

Förresten, kan man söka flera tjänster?
Tex nån förare (som jag helst skulle vilja) som första alternativ och min nuvarande befattning som ett andra alternativ?
alfie
QUOTE (' date= @ post=) *
Okej, tack för alla svar såhär långt...

Jag har både civilt CE och militärt förarbevis för CE...

Förresten, kan man söka flera tjänster?
Tex nån förare (som jag helst skulle vilja) som första alternativ och min nuvarande befattning som ett andra alternativ?

Med civilt och militärt CE kan du komma långt, har varit brist på sisu/patria förare under en lång tid. Har själv tackat nej till tre förar tjänster sen i nov, dock är det 2 vakanser och jag antar att min tidigare erfarenhet har spelat en stor roll.

Absolut tycker jag du ska söka sisu/patria tjänster!

Ja när du söker kan du söka 3 olika tjänster till samma mission, dock ska man ha klart för sig att de oftast går på förstahands valet och de andra två "glöms bort" lite grann

Edit: grodvarning
Stort tack alfie, nu har du gett mig mycket självförtroende... =)

Nej, nu hinner jag inte skriva mer. Nu ska jag kolla upp alla roliga tjänster jag ska söka!
Ah, sorry glömde en sak och jag kan ju inte editera...

Kan ju vara svårt att veta eftersom det är en nytt projekt men iaf;
Hur stor är chansen att man verkligen får dra iväg om man ingår i ex IA06 eller Ing2:s ingenjörkomp?
alfie
QUOTE (' date= @ post=) *
Ah, sorry glömde en sak och jag kan ju inte editera...

Kan ju vara svårt att veta eftersom det är en nytt projekt men iaf;
Hur stor är chansen att man verkligen får dra iväg om man ingår i ex IA06 eller Ing2:s ingenjörkomp?

Kommer lite fritt spekulerande här nu...

Att IA06 kommer åka någonstans verkar ju rätt klart, var och när däremot är väl högst oklart. Kan tipsa om IA06 tråden om du mot all förmodan missat den: IA06 (står mycket smått och gott här)

EN däremot har jag inte en susning om, beredskaps mässigt sett borde IA06 ligga bäst till.

Om jag skulle sätta några ören på någonting tror jag att jag skulle satsa på att söka en mission som förare (eller varför inte inom din vpl tjänst) och sen är vägen vidöppen för lite allt möjligt.
Ringo
QUOTE (Krook @ Jan 28 2006, 18:12 ) *
Om du har C-kort och har vana att köra tunga fordon har du chans. Annars är det inte troligt att du blir antagen som förare på SISU/PATGB.

/Krook

Jag åkte på mission som Sisu-förare utan C-kort. Gjorde Gu som Vagnchef på 121:an dock utan att få ett förarbevis :(
Så helt omöjligt är det ej!!
alfie
QUOTE (Ringo @ Jan 29 2006, 12:53 ) *
QUOTE (Krook @ Jan 28 2006, 18:12 ) *

/Krook

Jag åkte på mission som Sisu-förare utan C-kort. Gjorde Gu som Vagnchef på 121:an dock utan att få ett förarbevis :(
Så helt omöjligt är det ej!!

Jo men sen var ju KS10 en pinkymission också :P

Som jag tidigare sagt så finns det större möjligheter att söka som förare eftersom det varit rätt ont om oss.

Inte att förglömma är att förrådsmännen är ack så viktiga, funkar inte reservdel/förrådet blir man ganska snabbt stående så varför inte prova att söka där? Risken att bli en camp råtta är iofs stor, men det blir ju också vad man gör det till, att få följa med/bedriva egna patruller är inte direkt omöjligt bara man vill.
JohanB

Som jag tidigare sagt så finns det större möjligheter att söka som förare eftersom det varit rätt ont om oss.

Inte att förglömma är att förrådsmännen är ack så viktiga, funkar inte reservdel/förrådet blir man ganska snabbt stående så varför inte prova att söka där? Risken att bli en camp råtta är iofs stor, men det blir ju också vad man gör det till, att få följa med/bedriva egna patruller är inte direkt omöjligt bara man vill.

Alfie,

Så om man tex. blir uttagen på (vi säger) förråd, är det möjligt om man visar framfötterna att få någon gång få följa med ut på patruller ?? smile.gif

JohanB
alfie

Alfie,

Så om man tex. blir uttagen på (vi säger) förråd, är det möjligt om man visar framfötterna att få någon gång få följa med ut på patruller ?? smile.gif

JohanB

Visa framfötterna, nja... alltså det jag menar är att i alla fall i kosovo så har det varit som så att underhållspersonal får följa med eller köra egna patruller om de vill och kan, vet inte om jag missförstår dig nu...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.