Help - Search - Members - Calendar
Full Version: FBU Ungdom , se hit !
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv > Ungdom
Pages: 1, 2, 3
Syster Håkan
QUOTE (Faers @ Jul 6 2006, 23:09 ) *
Fel ni MSK gillar dem :P Vi i centrum klarar oss utan och kommer göra hårt motstånd. Vi är inga halvdanskar utan svenska skåningar biggrin.gif

Hur vågar du!?
vi är svenska skåningar om nått, men vi gillar dem än då!
Faers
Ni är Malmö, det danskaste som finns i Sverige :P Har du en aning om vem jag ens är Wirén? hehe men msk klarar sig väl ok så nära dansken ;)
Syster Håkan
QUOTE (Faers @ Jul 7 2006, 00:23 ) *
Ni är Malmö, det danskaste som finns i Sverige :P Har du en aning om vem jag ens är Wirén? hehe men msk klarar sig väl ok så nära dansken ;)

Den envise knivmanen från färs!
Faers
Och envisare blir jag bara :P Ska satsa på att komma i topp fem. Men vad sägs som att vi kommer överens om en sak? Att ett skånskt lag ska vinna biggrin.gif!!!!!
Syster Håkan
QUOTE (Faers @ Jul 27 2006, 08:30 ) *
Och envisare blir jag bara :P Ska satsa på att komma i topp fem. Men vad sägs som att vi kommer överens om en sak? Att ett skånskt lag ska vinna biggrin.gif!!!!!

Ja!
Skåne är ett måste, alla andra skall putsa VÅRA kängor.
Syster Håkan
@Faers
Vilka från färs kommer?
Faers
Klart att de ska putsa! Jag skickar ett PM om vilka som ska med. Kanske inte så lämpligt att skriva det här. Tyvärr så ska ju inte Lähnn med dock.
Schmutte
Innehåller HvU någon motorinriktning nuförtiden?
T.ex. tgb körning eller motorcykel/moped? camo.gif
Kimster
Nej det finns inte med något sånt i utbildningsplanen och är inte något som ligger på ett sånt behov att de som har "körkort" (vilket är väldigt få), skulle få den tid som krävs för att man ska få framföra ett terrängfordon.

Moped? var skulle FM har för mopeder då hade du tänkt?

kort svar Nej på allt.
Schmutte
QUOTE (Kimster @ Sep 16 2006, 13:23 ) *
Nej det finns inte med något sånt i utbildningsplanen och är inte något som ligger på ett sånt behov att de som har "körkort" (vilket är väldigt få), skulle få den tid som krävs för att man ska få framföra ett terrängfordon.

Moped? var skulle FM har för mopeder då hade du tänkt?

kort svar Nej på allt.

Hur lång tid behövs för att få framföra tt terrängfordon (utbildning) ??
Kanske en Aerox -05 eller Husqvarna -62.. biggrin.gif

Hur är det i Hv då!
Kimster
Jag kan inte den exakta tiden för att få förarbevis men troligen mellan 40 och 80 timmar beroende på vilken typ av fordon och tilläggsutbildning. Alltså 1-2veckors utb.
Det måste ske under en av försvarsmakten godkänd fordonsinstruktör, och det är bara officerare som kan bli, och de har oftast fullt upp att utbilda på sina egna förband. De är inte speciellt många heller... dessutom måste man få loss fordon till utbildningen och någon ska betala det... så om du lägger ihop 1+1+1 osv så kanske du förstår att det inte finns någon möjlighet att utbilda ungdomar på fordon de inte kommer få köra.

Jag tycker hela idén är smått banal och förstår inte riktigt vad du får den ifrån. Vad skulle syftet vara med tgb-utbildning för ungdomar? en kul grej ?

HV i övrigt har själva problem med att få utbildning då det är brist på tid pengar och instruktörer.
I HV brukar man gå 2 eller 3 fulla helger under någon månad för att få förarbevis.
Axial
QUOTE (Kimster @ Sep 16 2006, 20:42 ) *
(---)
Jag tycker hela idén är smått banal och förstår inte riktigt vad du får den ifrån. Vad skulle syftet vara med tgb-utbildning för ungdomar? en kul grej ?
(---)

Helt lösryckt är ändå inte tanken. "Förr" dvs på den gamla och onda men roliga tiden fanns det centrala motorkurser för FBU-ungdomar, brukade hållas på nåt pansarregemente. Fast där åktes det nog inte terrängbil utan mer mc. Fast det försvann, tillsammans med luftvärnskurser och annat roligt :(

För nåt år sen talades det också om att ungdomstävlingen i Vällinge skulle innehålla tävlingsmoment som innefattade trafikkunskap för moped. Riktigt hur det skulle gå till blev nog inte klart och jag tror inte det blev något av det hela heller.
Kimster
Förr ja, det kan jag tom köpa utan problem.. "läget" var lite annorlunda då inom allt. Men det är inte i närheten av den verklighet vi har idag, och jag ser inget syfte eller behov.

Mopedgrejen har jag hör "rykten" om.. och ja.. nej jag begriper inte vad de vill med det. Trafikkunskap med mopeder? ..borde skolan hålla på med, iaf så länge utbildningsplanen ser ut som den gör idag.
Schmutte
QUOTE (Kimster @ Sep 16 2006, 20:42 ) *
.....
.....

Jag tycker att det verkar kul och intressant, vore bra med lite förarkunskaper.. Händer då och då (inte alltför då) att man kör ngn form av fordon, kanske terräng...

QUOTE (Kimster @ Sep 16 2006, 20:55 ) *
Förr ja, det kan jag tom köpa utan problem.. "läget" var lite annorlunda då inom allt. Men det är inte i närheten av den verklighet vi har idag, och jag ser inget syfte eller behov.

Mopedgrejen har jag hör "rykten" om.. och ja.. nej jag begriper inte vad de vill med det. Trafikkunskap med mopeder? ..borde skolan hålla på med, iaf så länge utbildningsplanen ser ut som den gör idag.

'
Synd att det ibte är som förr i tiden.. :( unsure.gif

//Schmutte
Axial
en av flera trådar om hur det var "förr"

Förr var förr, på gott och ont.

I själva motortjänst frågan är jag lite kluven. Å ena sidan tycker jag precis som Kimster att det saknas syfte och mening, å andra sidan tycker jag inte att det gör något såvida man inte "stjäl" resurser från andra förband. Fast ska det gå riktigt rätt till blir det väl svårt att låta ungdomar köra fordon utan övningskörningstillstånd och hela baletten?

EDIT: ändrade "många trådar" till "flera trådar"
Skuggan
ang moped och HVSS så var det med en gren där man skulle köra slalom med moppe förra eller förr förra året.

verkar dock inte som den grenen var med i år.
Skoog
QUOTE (Skuggan @ Sep 16 2006, 21:58 ) *
ang moped och HVSS så var det med en gren där man skulle köra slalom med moppe förra eller förr förra året.

verkar dock inte som den grenen var med i år.

Den var med som överraskningsmoment 2004. Förra året var det klättervägg och iår var det bågskytte.

Tja, hela "utbildningen" är väl egentligen en kul grej?
Kimster
QUOTE (Skoog @ Sep 17 2006, 20:38 ) *

Jaså ? Okej, jag vet inte om du skojar eller försöker utrycka en viss ironi..

men om inte får du gärna förklara för mig varför försvarsmakten lägger pengar på en kul grej?..känns onödigt? Hela FM kanske är bara en "kul grej" .. blir ju inget krig ändå eller hur ?

Du har nog missat lite hela grejen med utbildning i övrigt.
Schmutte
Nu ska du inte vara sån Kimster, vi kanske får fel bild av dig snart biggrin.gif
Skoog
QUOTE (Kimster @ Sep 17 2006, 20:59 ) *
Jaså ? Okej, jag vet inte om du skojar eller försöker utrycka en viss ironi..

men om inte får du gärna förklara för mig varför försvarsmakten lägger pengar på en kul grej?..känns onödigt? Hela FM kanske är bara en "kul grej" .. blir ju inget krig ändå eller hur ?

Du har nog missat lite hela grejen med utbildning i övrigt.

Vad jag försöker säga är att eftersom enligt målen för Försvarsmaktens ungdomsverksamhet, så är ungdomsvht ingen utbildning utan egentligen bara en information om FM som ska leda till ett fortsatt intresse för någon slags karriär (med karriär infattar jag även US och HV) inom Försvarsmakten. Man blir ju dessutom ingenting på att ha varit ungdom, man blir ju till exempel inte krigsplacerad i en ungdomspluton eller motsvarande. Det är ju inte ens en fördel när man mönstrar, utan snarare en nackdel.

Därför vill jag påstå att ungdomsverksamheten på sätt och vis är en kul grej, även om man har mycket nytta av vad man lär sig och att man verkligen får nya kompisar, ofta bättre än de man hade innan.

Vad har jag missat med utbildning?
Kimster
nu skrev jag ett för mig långt svar men det gick åt helvete när jag av misstag tryckte på några helt för mig idotiska knappar på sidan av musen som innebär bakåt... och allt försvann. Jag svor en del
iaf..

Jag tycker du har en ganska snäv bild för vad målen är. Kolla i utbildningsplanen. Försök se lite bakom målen och hur det ska bli så effektiva som möjlgt, ett 'mervärde' som flera instanser och individer har nytta av.
Försvarsmaktens ungdomsverksamhet bedriver utbildning, det är därför det finns nått som kallas för krav. Hade det vart en "kul grej" hade vi kunnat skita i krav och högre syften och allt, bara ta in alla som vill vara med och låta dem vara med tills de inte känner för det längre i hopp om att vi får in några till VPL

Varför måste man sen "bli" något i form av en Titel ? varför räcker det inte med att bli mognare, bättre på att klara sig själv och duktigare att hantera matriell? Kommer man till HVu FBU motsv. och tror att man ska "bli något" sånt, så har man nog inte fått klart för sig vad det handlar om.
"Meningsfull sysselsättning", är något som finns med i FM's målplan för ungdomsverksamhet.

Utbildning innebär att man lär sig och utvecklar sig på olika plan i ett syfte att komma till ett mål. För att lyckas med måste en sådan handling styras av vissa ramar och regler och det måste ställas krav för att få en kvalité på utbildingen. Om det hade vart en "kul grej" hade vi inte behövt detta.
Varför bedrivs det utbildning i t.ex livräddning om det bara ska vara en kul grej, vad hjälper sådan utbildning i fråga om "intresse" för värnplikt? Eller är det "bara" information? och certifikatet är bara en "kul grej"
Lite övertydligt ´men förstår inte hur du kan se på U-verksamheten som en kul grej och ingen utbildning, kanske måhända har du hamnat i en dålig avdelning som inte tagit sin utbildningsplan på allvar och försökt ge sina ungdomar möjlighet till att lära sig saker som inte skolan lär ut och som bygger upp en som individ och ökar ens chans att överleva i påfrestande miljöer.
Skoog
Missförstå mig rätt här.

Jag tycker verkligen att ungdomsverksamheten är något bra och något som jag trivs extremt bra med. Jag skulle nog kunna sträcka mig till att säga att den är något av det viktigaste i mitt liv just nu och har varit det i några år. Jag lägger ner mellan 4 och 10 timmar i veckan på den. Därav måste jag säga att jag inte tycker att det bara är en kul grej.

Jag vet att man lär sig en hel del viktiga saker i verksamheten, men jag vill påstå att det inte är min bild utan målen som är snäva. Självklart kan man utveckla dem i all oändlighet, men de är ganska begränsade. Sen kan man naturligtvis utveckla dem en hel del, vilket jag har sett många bra exempel, inte minst i min HVu avdelning. Jag har också varit med om vad som händer när man nästan enbart följer målen och det blir tämligen tråkigt.

I vilket fall som helst så tror jag att vi vill ha ut samma sak av utbildningen och då tycker jag faktiskt att motorutbildning mycket väl skulle kunna vara något meningsfullt, faktiskt ganska mycket meningsfullt är att lära sig sätta upp en förläggning med p-grop, maskering och verktygsställ.

För att summera: Jag tycker inte att U-verksamheten ska vara en kul grej, men följer man bara målen, så blir det inget mer. Däremot finns utvecklingsmöjligheterna, om som du säger, man ser bortom målen.

// Skoog, som bland annat tagit Kustskepparexamen och HLR cert i FMs U-regi.
Kimster
okej.. men som du sa innan

..var inte enligt mig samma sak som du skrev senast nu, därav min reaktion
Skoog
Jo, jag kan hålla med om att det var lite klantigt uttryckt, men det var en aning ironiskt, men som sagt inte helt osant heller.

Strunt samma, låt oss nu glädja oss åt den blå valsegern.

God kväll smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.