Styrka: 8
Kondition: 8
Inskrivningsprov: 8
Befälslämplighet: 8
Plikttrogenhet: 8
Tjänstbarhet A
Syn och hörsel perfekt.
Genomförde ej jägartest, men räknar med att kunna genomföra det längre fram om nödvändigt.
Mönstringsvärdena gjorde att inskrivningsförrättaren sade att jag i princip kunde välja bland samtliga tjänster, vilket i sin tur gjorde att jag fick en sådan beslutsångest att jag inte kunde bestämma mig. Med anledning av detta lät han mig gå hem och tänka igenom slternativen för att komma tillbaka på måndag och välja.
Dessa var alternativen han föreslog för mig och som han upplevde gav bra ledarskapsutbildning (PB-utbildning där det kan komma på fråga att faktiskt leda en pluton?), med anledning av att jag sa mig vara intresserad av befälsutbildning:
JA700 - Fältarbetsplutonbefäl
GJ700 - Luftvärnsplutonbefäl
PA705 - MP/Säk-plutonbefäl
GD700 - Pjäsplutonbefäl
GA724 - Bas/Strilsäktroppchef
Fältarbetesplutonbefäl verkar relativt intressant, även om jag har väldigt dålig uppfattning om hur det är att bygga bro.
Luftvärnsplutonbefäl har jag ingen riktig uppfattning om, men jag känner mig mer riktad mot marken. Har sökt lite, och jag tror nog inte riktigt det är min grej att titta på flygplan.
MP/Säk var nog det som tilltalade mig mest, lång utbildning (nästan 15 mån i grund enligt förrättaren), intressant innehåll och gångbart(?) när man söker utlandstjänst. Nackdelar som jag funderar kring är dock att utbildningen är på I1 (efter vad jag hört av kompisar så tycks det vara lättare att svetsa samman gruppen om man är förlagd långtifrån en storstad/hemifrån) och att alla MP-PB tydligen klumpas ihop och utgör en GSU-pluton, för att sedan fördelas på Säk och till häst efter detta (jag känner mig inte alls sugen på att tillbringa värnplikten till häst i nuläget).
Pjäsplutonbefäl har jag också dålig uppfattning om, då jag inte riktigt funderat i artelleribanor utan alltid tänkt bli skytteslusk motsv. Fördelen tycks vara att man får mycket eget ansvar och chefskap. Dock verkar beskrivningen på Lumpen.se inte speciellt tillförlitlig, eftersom den säger att man rycker in fem månader innan de vanliga soldaterna.
Bas/strilsäktroppchef ska enligt förrättaren vara en bra tjänst med mycket tid i fält, dock har jag dålig uppfattning om vad man får syssla med. Fördel här tycks vara mycket eget ansvar.
Jag har ambitioner mot utlandstjänst, och är egentligen rätt inriktad på att göra någonting som liknar 'vanlig' skyttetjänst (eller övh taget något vars primära uppgift är strid). Jag hade funderingar kring Skyttegruppchef strf 90, men jag visade mig vara för lång (191 cm) vilket innebar att det isf var 'vanlig' skyttegruppchef som gällde istället. Har även haft lite funderingar kring amröj.
Kort sagt, jag har beslutsångest (alldeles för många utbildningar som lockar med ngt)och tar tacksamt emot ev. råd. Man kan väl säga att det står emellan att ta en PB-befattning med en bra ledarskapsutbildning etc. eller en 'lägre' befattning med en uppgift jag kan vara ganska säker på att jag gillar.
Ber om ursäkt om jag ber er uppfinna hjulet för tusenförsta gången, har sökt men inte funnit speciellt mycket, och är ganska stressad (måste bestämma mig innan måndag).