Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ny in i Star wars
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
lowandslow
Jag har för avsikt att inviga min sambo i den underbara Star Wars-världen. Frågan är då bara, i vilken ordning ska man visa en oinvigd filmerna? Ska man visa dem i den ordning de är inspelade dvs episode 4,5,6,1,2,3 eller ska man visa dem i kronologisk ordning 1-6?

Någon som själv provat och har några erfarenheter?

Självklart finns det många åsikter... I want them all Malajn.gif
J-Star
Tja... det beror på hur mycket hon redan hon vet. Om hon är fullständigt ovetande så ta då 4-6 följt av 1-3. Annars går det lika bra att köra 1-6.

/J
Fk Bengtsson
Beror också på hur hjärntvättad du vill att hon skall bli smile.gif
Kan juh börja med 456 i original för att fortsätta med de omgjorda versionerna och peka på alla ändringar. Kolla igenom extramaterialet på dvdboxen för att sedan avsluta med 123... Naturligtvis kolla allt extramaterial och gärna även kommentatorspår ..
Efter det så borde hon med alla största sannorlikhet bli en Trekkie smile.gif
Telewaffe
För att hon överhuvudtaget ska tycka att det är lite underhållande att se på dem, tycker jag du ska nöja dig med de 3 första filmerna som kom biggrin.gif

Alltså de 3 som spelandes in först, de håller en så otroligt mycket högre kvalité.
linc
456(123)

Se de gamla först så att din sambo upptäcker Star Wars-filmerna som de ska vara! Sen tycker jag som Telewaffe att det är lite tveksamt om du ens ska visa de nya filmerna...
Patroels
QUOTE (Fk Bengtsson @ Jan 18 2006, 20:07 ) *

För mycket kaffe (eller för lite) här tilmorron, Fk Bengtsson?

Star Wars=Star War-nerds
Star Trek=Trekkies

:P / laugh.gif

MVH
Troels
Flak
Bra Patroels!

Rätt ska va rätt! Du hann precis före!

smile.gif
Ignis nitidus
Inspelningsordning:
456 - 123 smile.gif

Tror utomstående förstår det bättre då faktiskt
Soneson
Inspelningsordning tycker jag med, det är den ordningen som gjort Star wars känt.
Darkwand
Om någon tvingade mig att se 1,2,3:an med kommentatorspår så skulle jag garanterat bli Trekkie.
Fk Bengtsson
QUOTE (Patroels @ Jan 18 2006, 21:20 ) *
QUOTE (Fk Bengtsson @ Jan 18 2006, 20:07 ) *

För mycket kaffe (eller för lite) här tilmorron, Fk Bengtsson?

Star Wars=Star War-nerds
Star Trek=Trekkies

:P / laugh.gif

MVH
Troels

Ha ha, nädå.. Det jag menade är att: Blir hon inte avskräckt från Star Wars efter att ha sett allt det där så blir JAG imponerad. Avskräckt från Star Wars = Kolla på Star Trek istället.

/Håkan

(May the force be with you)
Dajo
Naturligtvis ska det ske i ordningen 4,5,6,1,2,3.

Först då kommer man att fatta vem Darth Vader egentligen är och varför Luke bor där han bor och vem 17 Obi One Kanobi är. Är Yoda en bifigur eller vad är det får någon.
Var kom kejsaren ifrån och hur fick han makten?
Var kom alla "stormtroopers" ifrån?

Hela intrigen hänger ju på detta och på 70-talet höll man publiken vaken med det nya Dolby Surround ljudet och dom för den tiden banbrytande effekterna.
Idag är effekterna och ljudet rena sömnpillret och intrigen är väl det intresantaste och då är förkunskap helt avgörande.

Först när man sett film nr3 inser man vad film 4,5,6 egentligen handlade om...
Sir Vival
Det räcker med Star Wars och The Empire Strikes Back, sedan blir det mest trams - i synnerhet "Revenge of the Sith"... Specialversioner (för utom digitaly remastered original) skall man undvika att visa.
Gud vad jag tycker synd om Ewan McGregor - den enda behållningen i den nya smörjan!

/SirVival - som en gång vann premiärbiljetter till "Rymdimperiet"
griffon
QUOTE (Sir Vival @ Jan 20 2006, 22:47 ) *
Det räcker med Star Wars och The Empire Strikes Back, sedan blir det mest trams

Nja, jag tycker fortfarande att de första 30 min av den följande filmen är riktigt bra, i orginalversionen.
Telewaffe
De första 3 är överlägsna, de nya var en stor besvikelse. De blev bara fåniga.. sen vet jag inte, men jag tycker fan nästan det ger en bättre känsla när de använder riktiga dockor istället för animation?
stefanf
QUOTE (Sir Vival @ Jan 20 2006, 22:47 ) *
...
Gud vad jag tycker synd om Ewan McGregor - den enda behållningen i den nya smörjan!

/SirVival - som en gång vann premiärbiljetter till "Rymdimperiet"

Hoppsan! När jag ser del 4-6 så tycker jag det ser ut som McGregor medvetet försöker förstöra filmerna med sitt usla skådespel. I andra filmer är han oftast sevärd, men här hade dom kanske tjänat på att ha en mindre känd skådis som åtminstone såg ut att försöka ta lite seriöst på rollen.
Jag skulle hellre säga att Liam Neeson var den största behållningen. Han lyckas få sin figur litegrann intressant i alla fall.

Usch, Lucas skulle överlåtit åt någon annan att göra del 4-6. :(
Fk Bengtsson
QUOTE (stefanf @ Jan 24 2006, 15:36 ) *
Hoppsan! När jag ser del 4-6 så tycker jag det ser ut som McGregor medvetet försöker förstöra filmerna med sitt usla skådespel. I andra filmer är han oftast sevärd, men här hade dom kanske tjänat på att ha en mindre känd skådis som åtminstone såg ut att försöka ta lite seriöst på rollen.
Jag skulle hellre säga att Liam Neeson var den största behållningen. Han lyckas få sin figur litegrann intressant i alla fall.

Usch, Lucas skulle överlåtit åt någon annan att göra del 4-6. :(

Hm, fel ordning!! 4-6 gjordes 1974-1977-1980, Ewan McGregor kan inte varit särskilt gammal då wink.gif Obi Wan Kenobi gjordes av (sir) Alec Guinness och jag tycker nog George Lucas borde gjort dem, annars hade han inte haft råd med del 1,2 & 3.

F-låt, var bara tvungen *he he*

/Håkan
stefanf
Tro mig - jag ska gå och sitta i skamhörnan ett tag, med en stor strut på huvudet! Malajn.gif :P
Mikael
QUOTE (Fk Bengtsson @ Jan 24 2006, 19:58 ) *
Hm, fel ordning!! 4-6 gjordes 1974-1977-1980,

/Håkan

Kanske gjordes, men de kom ut 77-80-83

Den bästa ordningen att se dem om man inte vet vem är vems farsa är först den klassiska trilogin och sedan den nya då man lär sig varför det är som det är.
stefanf
Ha ha! Strut till Fk Bengtsson också! clap.gif ;)
Fk Bengtsson
Jag gör dig sällskap, men kan jag slippa struten?? Vill ha en blå luva med "sweden" på...

QUOTE (stefanf @ Jan 26 2006, 09:46 ) *
Ha ha! Strut till Fk Bengtsson också! clap.gif ;)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.