Det jag störde mig mest på var (förutom att ingen av oss fick veta att artikeln även skulle publiceras i andra tidsrifter än VPL-nytt) var alla dessa bildtexter.
"...fiendens linjer..."...svenska supersoldater...", "ett telefonsamtal per dag.", "...extremp påklädda...", "..ursäkta kapten...", "här smugglas det guld..." osv.
Vissa av dessa är ju helt felaktiga! Nu tror jag ytterst få här i forumet hade särskillt stora förhoppningar på en fullkomlig artikel. Vill man vara riktigt cynisk kan man ju lägga till att alla dessa myto-artiklar (Café LA01, Slitz SSG/Irak FHM LA03 osv) till viss del bidrar till unga (mäns) intresse för FM. För den "vanliga sunda" medborgaren tror jag det inte är helt tokigt att visa "äventyret" en mission. De som sitter inne med lite mellan öronen förstår nog att allt som står i dessa skrifter inte är helt och hållet sunda. Samt att av 200 dagar i områden kanske inte alla ser ut som dessa.
Sedan behöver det nog inte påpekas att "oönskade" och "herr stridspitt" förstärks i en skev bild av vad en svensk soldat gör utomlands. Men lite förtrösan får man ju ändå ha till FM och dess Plutonchef och Kompanichef som eventuellt måste ta ställning till en ansökan till US från dessa. Bara för att en myto-artikel förekommit i ett magasin medför ju inte det att det dyker upp en massa "puckon" på LA07 osv. Dessa måste ju i slutändan (eller heter det startändan...) rekryteras av någon och bevisa sig kompetenta.