Help - Search - Members - Calendar
Full Version: FHM "Bakom fiendens linjer!"
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
losec
Artikel i FHM om LA03. "Taggad" så att de blir smått komisk. Alltid roligt när tidningar av typen Slitz/Café/Moore/FHM ska göra artiklar om FM. Alltid lika machotaggade.
BARBIE
Ja, kan tänka mig att den är liknade den som café gjorde på LA01! Reportern på La01 fick bakåt på första utkastet för att det inte var tillräckligt häftigt.
Men man måste väl köpa den iallafall för att se om det är med lite DS:are!!!
losec
QUOTE (BARBIE @ Jan 17 2006, 22:46 ) *
Ja, kan tänka mig att den är liknade den som café gjorde på LA01! Reportern på La01 fick bakåt på första utkastet för att det inte var tillräckligt häftigt.
Men man måste väl köpa den iallafall för att se om det är med lite DS:are!!!

Inte mycket med från DS. Och tro mig, Cafés repotage, där vissa omnämns, är mesigt i jämnförelse med FHM:s. FHM försöker få det att verka urfarligt och jättemacho. Taggat till överdrift.
alfie
Utan att ha läst artikeln så kan jag knappt ha en åsikt om den, men vissa funderingar kan man alltid ha.

Om den nu är vinklad så som det beskrivs här så tycker jag att det är lika fel som jag tyckte att journalisten som i en annan tråd sökte folk till sitt program. I övrigt hajade jag till på rubriken, "Bakom fiendens linjer" som fredsbevarande styrka har man väl ingen fiende, bara parter, är det inte så de säger i Tango Lima?

Trött på vinklade artiklar etc åt båda håll, men det är väl bara att fortsätta att vara bitter, någon förändring lär ju inte ske.
Ellinore
Har inte heller läst just denna artikel. Men likn. i andra tidningar. Alltid är allt lika macho och tillspetsat. Men, man får väl ta det för vad det är!? De flesta artiklarna i likn. tidningar är ju inte helt och fullt av det mer seriösa slaget. biggrin.gif Och de som imponeras och tror att artiklarna stämmer överns med verkligheten, ja. De får väl "skylla sig själva".
losec
Kort om artikeln i FHM

Reportern som skrivit artikeln jobbade vid tillfället för repotagresan för Värnpliktsnytt, och skrev för dem ett repotage. Finns här. Och en liten artikel till här.

FHM:s artikel är en upphottad ("Machofierad" till max) variant av Värnpliktsnytts artikel.
Fk Zak
Det jag störde mig mest på var (förutom att ingen av oss fick veta att artikeln även skulle publiceras i andra tidsrifter än VPL-nytt) var alla dessa bildtexter.
"...fiendens linjer..."...svenska supersoldater...", "ett telefonsamtal per dag.", "...extremp påklädda...", "..ursäkta kapten...", "här smugglas det guld..." osv.

Vissa av dessa är ju helt felaktiga! Nu tror jag ytterst få här i forumet hade särskillt stora förhoppningar på en fullkomlig artikel. Vill man vara riktigt cynisk kan man ju lägga till att alla dessa myto-artiklar (Café LA01, Slitz SSG/Irak FHM LA03 osv) till viss del bidrar till unga (mäns) intresse för FM. För den "vanliga sunda" medborgaren tror jag det inte är helt tokigt att visa "äventyret" en mission. De som sitter inne med lite mellan öronen förstår nog att allt som står i dessa skrifter inte är helt och hållet sunda. Samt att av 200 dagar i områden kanske inte alla ser ut som dessa.

Sedan behöver det nog inte påpekas att "oönskade" och "herr stridspitt" förstärks i en skev bild av vad en svensk soldat gör utomlands. Men lite förtrösan får man ju ändå ha till FM och dess Plutonchef och Kompanichef som eventuellt måste ta ställning till en ansökan till US från dessa. Bara för att en myto-artikel förekommit i ett magasin medför ju inte det att det dyker upp en massa "puckon" på LA07 osv. Dessa måste ju i slutändan (eller heter det startändan...) rekryteras av någon och bevisa sig kompetenta.

pansar2.png FN1.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.