Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bilen för liten vad att köpa??
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Maverick
Har blivit pappa igen och inser att Saab 9-3 är för litet med barnvagn.

Har kikat en del på olika vans/minivans och nu snöat in på Ford Windstar.

SÅ... Detta emibnenta forum...
Kanske få 3 barns föräldrar men har ni några seriösa tips??

KRAV:

* 5 pers skall sitta bekvämt
* Bra lastutrymme
* Inget nödsäte längst bak
* HYFSAT bensinsnål....
imint
QUOTE (Maverick @ Jan 17 2006, 00:11 ) *

KRAV:

* Bra lastutrymme
* HYFSAT bensinsnål....

Eftersom jag uppfyller dina krav på tipsställare; jag är numera ägare till en VW Sharan. Ett fordon som jag är väldigt nöjd med. Uppfyller dina krav med råge, trevlig att köra, hyffsat bensinsnål, (0,75)stor flexibiletet med stolarna som man kan enkelt lyfta ut och in. Stolarna kan sitta olika beroende på vad som skall fraktas för tillfället(mission adaptive). kort och gott, ett utmärkt familjefordon för den icke standardiserade familjen
Maverick
QUOTE (imint @ Jan 17 2006, 06:15 ) *

KRAV:

* Bra lastutrymme
* HYFSAT bensinsnål....

Eftersom jag uppfyller dina krav på tipsställare; jag är numera ägare till en VW Sharan. Ett fordon som jag är väldigt nöjd med. Uppfyller dina krav med råge, trevlig att köra, hyffsat bensinsnål, (0,75)stor flexibiletet med stolarna som man kan enkelt lyfta ut och in. Stolarna kan sitta olika beroende på vad som skall fraktas för tillfället(mission adaptive). kort och gott, ett utmärkt familjefordon för den icke standardiserade familjen

Hum... Ett av de fordon jag funderade på men har inte hunnit kolla bagaget på just sharanen. Dock tycker jag det är för litet på Alhambra som skall vara systerbil till Sharanen.

Men får nog kika på den igen.,...
imint
QUOTE (Maverick @ Jan 17 2006, 07:37 ) *
QUOTE (imint @ Jan 17 2006, 06:15 ) *

KRAV:

* Bra lastutrymme
* HYFSAT bensinsnål....

Hum... Ett av de fordon jag funderade på men har inte hunnit kolla bagaget på just sharanen. Dock tycker jag det är för litet på Alhambra som skall vara systerbil till Sharanen.

Men får nog kika på den igen.,...

Om du skippar den bakre stolsraden så sitter 5 pers bra och du har ett gigantiskt bagageutrymme, det är inga som helst problem att packa in cirkus imint för en vecka i stugan i den bilen. skall du ha en bil med sju säten imonterade OCH packning så är det nog mer i stil med en caravelle du behöver. dagsutflykter med hela cirkusen inkl far- eller morföräldrar går bra, men sedan är det stopp...
Maverick
QUOTE (imint @ Jan 17 2006, 07:59 ) *
Om du skippar den bakre stolsraden så sitter 5 pers bra och du har ett gigantiskt bagageutrymme, det är inga som helst problem att packa in cirkus imint för en vecka i stugan i den bilen. skall du ha en bil med sju säten imonterade OCH packning så är det nog mer i stil med en caravelle du behöver. dagsutflykter med hela cirkusen inkl far- eller morföräldrar går bra, men sedan är det stopp...

Okej... Satt och kollade på en del bilder från den. Som det känns sliter man ut ena sätet däör bak och kör så för det borde täcka alla behov.
Mitten sätet i soffan är det bredare än en vanlig bil eller??

Dock är det flera som tipsat om just Sharan/Galaxy/Alhambra som en bra bil..: Så vi får se...
SBP
Om du nu inte tvunget måste ha en buss ;) så kan jag rekommendera Renault Laguna. Vi har en -00, två killar i tonåren och en tjej på 7 som sitter i bilstol (framåt i baksäte). Funkar kanon, körde Skåne-Normandie-Jersey ToR i somras. Inga problem alls, stort bagage och bensinsnål. Fast om samtliga sitter med värsta vinterdunjackorna blir det trångt. Detta är ju med den äldre karossen, har ingen aning om hur den nya funkar.
Hans Engström
XC90?
scattergun
Vad är det för fel på Chrysler Voyager?
Lt P
QUOTE (Maverick @ Jan 16 2006, 23:11 ) *

KRAV:

* Bra lastutrymme
* HYFSAT bensinsnål....

Jag har precis avslutat mitt letande efter en bil som tar två vuxna och två barnstolar (fast vi har bara ett barn). Numera kör jag en V70XC och en Saab 9-5 Sportcombi, de funkar båda alldeles utmärkt med barnvagn, jag har tillochmed testat med en tvillingvagn och det funkar finfint.

Största problemet är att på många bilar kan man inte montera bort krockkudden i fram. En komplett lista på det finns här: http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default25095.asp

Jag tycker att Toyota Corolla Verso är ganska så innovativ också. Businessvarianten med extrasäten under bagagegolvet är smidigt.

/P
Maverick
QUOTE (scattergun @ Jan 17 2006, 10:04 ) *

Notoriskt dålig kvalitet på växellådor och drivlina framföallt OBS 00 och öldre de nya skall vara bättre menm inte bra
APC-mannen
QUOTE (Maverick @ Jan 17 2006, 11:08 ) *

Notoriskt dålig kvalitet på växellådor och drivlina framföallt OBS 00 och öldre de nya skall vara bättre menm inte bra

Äh Maverick... Du snodde det där fina upplägget från mig... smile.gif Precis vad jag tänkte när jag läste scatterguns inlägg.
Adam Wilhelm
Imint skrev väl ungefär det som jag ville säga.
Har själv tittat på Sharan och kom fram till att 5 personer sitter mycket bekvämt men ska man åka 7 personer i den så är det släpvagn som behövs.
Maverick
QUOTE (APC-mannen @ Jan 17 2006, 11:13 ) *
QUOTE (Maverick @ Jan 17 2006, 11:08 ) *

Äh Maverick... Du snodde det där fina upplägget från mig... smile.gif Precis vad jag tänkte när jag läste scatterguns inlägg.

*LER* skönt att få stöd i sin åsikt wink.gif
imint
Det här kan vara ett trevligt alternativ för en flerbarnsfamilj, gott om plats, god framkomlighet, och väljer man diesel så går dom relativt billigt. Var mitt eget förstahandsval men C Eko(C det mesta för övrigt) anmälde avvikande uppfattning :(
dave.hugo
Har även jag haft en Sharan.. Mycket bra bil.. och mycket flexibel varier mellan 2 och 7 sätten, kan vända sättena i mittenraden bak och fram.. eller få gigantiskt benutrymme med att ta bort sättena i mitten och sitta i 3:e raden...
C DK012
Ett tips (i falangen minibuss/begagnad) är förra generationen Peugeot 806 (heter numera 807) och dess identiska syster Citroën Evasion. Skönrattade, franskt bekväma, fint drag i turbofyran (alternativt fint sug och låga konsumtionssiffror i dieselfyran) och med de bakersta sätena urtagna ett bagageutrymme stort nog för en trängbataljon. Skillnaden mot de flesta andra MPV:er är att den brutalt lådiga formen* frigör utrymme nog för åtminstone ett par resväskor och/eller barnvagn ÄVEN med samtliga säten installerade. Du kan alltså köra hela familjen plus gammelmormor med rullator samtidigt. Kostade ca 200kkr som ny, och det dåliga kvalitetsryktet för franska bilar är idag knappt mer än just ett rykte. Den nuvarande generationen är förmodligen inte mycket sämre (har ingen hands-on experience) men priset har stuckit iväg en aning.

*

Det absolut största tipset är dock att VAD DU ÄN GÖR, håll dig långt borta från Windstar, som inte är annat än ett stort, tungt och plåtigt jänkeök, utan jänkekomforten men med; Usel säkerhet, usel driftekonomi och usel väghållning. Ful är den också. Om du vill bli ytterligare avskräckt, leta efter Teknikens världs/automotorsports recensioner (sågningar) av sagda bil.

Lycka till!
martinator
Japanerna gör fina minibussar. Toy8 är ju ganska ägarvänliga bilar, med väldigt lite problem.

@imint
En sådan bil har jag, dock har jag inga barn, men de gånger jag lånat har det varit ett j-vla gnällande på komforten. Den enda som är glad är polarens yngsta grabb, hans två äldre systrar tvärvägrar åka med.
Åkte helre buss till skolan än fick skjuts brow.gif

/martinator
imint
QUOTE (martinator @ Jan 20 2006, 11:00 ) *
@imint
En sådan bil har jag, dock har jag inga barn, men de gånger jag lånat har det varit ett j-vla gnällande på komforten. Den enda som är glad är polarens yngsta grabb, hans två äldre systrar tvärvägrar åka med.
Åkte helre buss till skolan än fick skjuts brow.gif

/martinator

Nu är det ju så att jag lider/njuter av grav anglofili så jag ser inte det som ett problem happy.gif utan snarare en trevlig detalj, det var där som frun satte in dödsstöten som sänkte mina planer på en 110a, hon hävdade att det inte var så bra komfort, mitt snack om överlägsen lastkapacitet, säkerhet och brittisk kultur föll för döva öron :(
Animal
En sån här kanske räcker. Möjligen inte det billigaste, men... :P

fun_icon_nana.gif
Maverick
QUOTE (imint @ Jan 19 2006, 12:29 ) *
Det här kan vara ett trevligt alternativ för en flerbarnsfamilj, gott om plats, god framkomlighet, och väljer man diesel så går dom relativt billigt. Var mitt eget förstahandsval men C Eko(C det mesta för övrigt) anmälde avvikande uppfattning :(

Kan väl säga att tanken har faktiskt slagit mig att köpa någon form av liknande fordon.
Men sedan minns jag ett besök på en bilmässa i gbg för 3-4 år sedan då en företagare frågade om bilskatten på någon av de Range/Land rover (tror det var en Land rover) som var utställd. Svaret var ca 12 000 sek smile.gif Känndes lagom kul
Antar att du som den ordentlige indivi du är kollade detta innan du presenterade iden för C ekonomi smile.gif, så du kan kanske svara på om jag är ute och cyklar.

I alla fall..
Vart runt i går och kikade på en Ford galaxy Ghia (6 sittplatser riktiga kaptenstolar överallt)
Fördelar för den
+ Rätt pris
+ Kaptenstolar
+ Seriös handlare
+ Då jag OFTA rör på mig med forouppdrag över helgen, borde man med att sluta ut 2 säten kunna lätt få en okej sovplats på golvet alternativt tilta ena stolen, det ger lägre kostnader för vandrarhem smile.gif

- Automatare
- Lite för gammal med lite för många mil (97:a och 17 000)
- Bara sex sitplatser. (kan inte slita ut båda sätena bak om vi skall åka 5 pers med mycket last)
- Om jag skall få det HELRÄTTA priset så byter de inte in mmin saab 9-3 (ekonomin med nyfödd tillåter INTE riktigt just nu att ha båda bilarna i drift tillsammans med min sommarbil i form av en Saab 96-1961 års modell 3 cyl tvåtaktare)

Sedan kollade vi på en Seat Alhambra

+ 7sits
+ Aukt
+ Kan byta in min bil för rätt pengar

- Priset 100 000 emellan ger en lite för hög månadskostnad för att jag skall palla med att betala av det på 3 år :-/

En idiotfråga..
Båda har rails.
Vet någon vad tak/rail pallar i belastning??
Inte att köra med smile.gif men jag plåtarmassor.. Bland annat bilsport... OCh med en specialbyggd plattform..
Skulle man kanske kunna använda railen för att komma upp de där metrarna man ofta vill wink.gif

Så... Nu får vi se vad det blir...
Någon som vil köpa en Saab 9-3 CC -99 SPECAIL PRICE FOR A MÖP!!!

För övrigt...
MAP

Så pratade jag med MAN:s marknadschef i ett helt annat avseende i förra veckan..Just om denna modellen wink.gif Så hans skulle kolla vad ett leasing kontrakt landar på wink.gif
imint
QUOTE (Maverick @ Jan 21 2006, 14:15 ) *
QUOTE (imint @ Jan 19 2006, 12:29 ) *

Kan väl säga att tanken har faktiskt slagit mig att köpa någon form av liknande fordon.
Men sedan minns jag ett besök på en bilmässa i gbg för 3-4 år sedan då en företagare frågade om bilskatten på någon av de Range/Land rover (tror det var en Land rover) som var utställd. Svaret var ca 12 000 sek smile.gif Känndes lagom kul
Antar att du som den ordentlige indivi du är kollade detta innan du presenterade iden för C ekonomi smile.gif, så du kan kanske svara på om jag är ute och cyklar.

Om vi säger så här: När jag la fram förslaget på ett manligt fordon så fanns det vissa saker som tonades ner och andra som framhävdes, skatten hörde till de saker som tonades ner med kraft. Vill man verkligen skall man kolla efter en som har blivit lastbilsreggad, det är inte helt ovanligt och då blir ju skatten en helt annan summa.
Vad gäller de andra exemplen du hade sö kan jag rekommendera att kolla bilprovningens statistik för att få en uppfattning om felutfall etc.
SG OLSSON
Jag tittade på en Kingcab för egen del för några år sen och om mna klassade om den som lätt lastbil så döck skatten från ca 6000 till 600 per år.

Kanske inte tillämpligt nu men värt att kolla upp
KP2
Eftersom det ändå verkar ha spårat lite så blir mitt förslag, Cadillac Escalade eller möjligen Lincoln Navigator! Det är bilar.
C DK012
@Maverick; Skattereglerna för dieselbilar har ändrats (från årsskiftet?). Detta kommer framförallt att gynna dieselbilar, men exakt hur det påverkar en Defender vettefan. Möjligen kan det röra sig om en sänkning med upp till 3-4kkr. Ytterligare en brasklapp är att jag tror det endast gäller bilar från modellår 2006 (och senare).

@KP2; Pimp it! Glad att du iallafall inte nämnde Hummer H2...
Animal
Annars är denna den perfekta bilen. Rymmer kanske inte hela familjen... men, vad fasen...

Vinter
Jag skulle satsa på Toyota, det antal fel och problem jag och samtidigt mina föräldrar haft med våra VW bilar är riktigt uselt. Toyota hara bara bra kritik och gott rykte, vilket tala för kvalitet. Alltså minder problem och reparationer.
Maverick
NU ÄR DET KLAR

Det blev en Ford Galaxy efter de stående ovationer denna grupp av bilar fick.
En som landade på 55 000 för en -97:a med 17 000 på mätaren

Ghia modell (6 säten) vilket var den kompromiss jag tillätt mig i bekvämlighetens tecken.
Får väl lov att kompletteras med taxbox men i alla fall (alt hitta en soffa fråjn en skrotad version att montera in de ggr men behöver MASSOR av bagage...)

Blev biligare än vi hade planerat men kändes skönt att ha den avbteald inom bara 3 år

TACK!!! För alla tips och annat här...
APC-mannen
Vad skiljer Sharan/Alhambra/Galaxy mer än emblemet i fronten och i ratten? Är det samma bil/motor/drivlina oavsett märke?
Maverick
QUOTE (APC-mannen @ Jan 28 2006, 14:22 ) *
Vad skiljer Sharan/Alhambra/Galaxy mer än emblemet i fronten och i ratten? Är det samma bil/motor/drivlina oavsett märke?

Som jag har förstått det..
Lite annorlunda ínredning samt andra motoralternativ....
Men alla byggs på samma fabrik i portugal..
APC-mannen
QUOTE (C DK012 @ Jan 20 2006, 00:33 ) *
Det absolut största tipset är dock att VAD DU ÄN GÖR, håll dig långt borta från Windstar, som inte är annat än ett stort, tungt och plåtigt jänkeök, utan jänkekomforten men med; Usel säkerhet, usel driftekonomi och usel väghållning. Ful är den också. Om du vill bli ytterligare avskräckt, leta efter Teknikens världs/automotorsports recensioner (sågningar) av sagda bil.

Vet inget om Windstar och skulle absolut inte köpa en sådan själv, men är den liknande Ford Explorer i inredning osv. är den verkligen omodern.

Fig. 1: Exempel på Ford Explorer (källa: www.blocket.se)

Jag provade att köra en Ford Explorer en liten bit härom veckan, bara för att testa den lite. Komforten var ju helt sanslös, kändes som att köra en bil med stötdämpare gjorda av svampar. Skulle aldrig orka köra run i något dylikt. Jag tror att det var en -97:a, men inredningen var av typen Toyota Corolla anno 1983. Ruskigt ful var den i alla fall invändigt samt att sätena var obekväma. Utanpå ser det i alla fall enligt mig rätt schysst ut. Men det samma gäller ju Jeep Grand Cherokee, i alla fall modellerna fram till kring -97 (vet inte när den nya karossen kom, vet inte heller hur den ser ut invändigt). Grand Cherokee ser ju rätt ok ut på utsidan, men inredningen är samma sak som i Ford Explorer. Alla reglage och mätare ser ut som 80-tals japanare. Även om det är skinn och allt i de som kallas Limited känns allt plastigt och gammalt. Baksätet i Grand Cherokee är ju dessutom gjort för dvärgar, hur låga ryggstöd som helst. Jag förstår inte att denna bil blivit så populär här i Sverige som den nu faktiskt är, den är ju dessutom skitdyr att äga.

QUOTE (Maverick @ Jan 28 2006, 14:24 ) *
QUOTE (APC-mannen @ Jan 28 2006, 14:22 ) *

Ok, är det skillnad i pris? Vet att när det t.ex. gäller gamla Volvo V40 så byggdes den ju på samma lina som Mitsubishi Carisma. Till stora (och mest väsentliga) delar samma bil, men skiljer ju en hel del i pris som begagnade. De är ju iofs inte lika som bär på utsidan, vilket Sharan/Alhambra/Galaxy är.

EDIT: Menade egentligen S40 i texten ovan eftersom jag skrev "gamla V40". V40 finns ju inte kvar alls idag, men jag antar att S40 och V40 byggdes på samma band. Bra minnesregel: S=Sedan smile.gif
Maverick
[quote name='Maverick' post='423541' date='Jan 28 2006, 14:24 ']
[quote name='APC-mannen' post='423540' date='Jan 28 2006, 14:22 ']
[/quote]
[/quote]
Ok, är det skillnad i pris? Vet att när det t.ex. gäller gamla Volvo V40 så byggdes den ju på samma lina som Mitsubishi Carisma. Till stora (och mest väsentliga) delar samma bil, men skiljer ju en hel del i pris som begagnade. De är ju iofs inte lika som bär på utsidan, vilket Sharan/Alhambra/Galaxy är.

EDIT: Menade egentligen S40 i texten ovan eftersom jag skrev "gamla V40". V40 finns ju inte kvar alls idag, men jag antar att S40 och V40 byggdes på samma band. Bra minnesregel: S=Sedan smile.gif
[/quote]

Nja VW Sharan är völ lite dyrare för att det är VW,

Var i alla fall och hämtade pengarna för att betala den idag.. Känndes skumt att hämta 70 000 på Forex i Knutpunkten Helsungborg... Alla 70 Lök i 500 lappar ,-)
gislemark
Lånar denna gammla tråd.

Eftersom jag skrotade min gammla Chrysaler voyager -95a

Nu är jag på jakt efter en liknande bil jag har 3 små barn.

Har inget emot Voyager,

Finns det något annat man kan titta efter.

Maxpris 30kkr.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.