Tack för svaren båda två.
Kajaker kanske är bättre ja. Men jag fattar inte riktigt hur man gör om en kajak slår runt? Då åker väl prylarna i vattnet och antagligen sjunker? får man fästa alla prylar i frigolit då eller?
Har aldrig provat kajak, bara kanadensare. Kanske kan dra ner till kanotklubben i malmö och kolla på kajaker och kanske prova en, så jag vet hur man gör innan.
Hade varit skoj med ett litet äventyr iaf. Är rätt medveten om miljön längs vänern. blåser upp snabbt och vågorna blir höga av lite vind. Det är ett problem. Men lär inte hindra en. Använder man sunt förnuft och går i land så fort man känner att det börjar bli farligt lär det inte vara något problem?
"Och se för guds skull till att ha stroppen på kapellet lättåtkomlig och inte inne i sittbrunnen, slår du runt och inte hittar stroppen för att dra loss dig är det lätt att drabbas i panik vilket i sin tur kan resultera i en släng av döden."Är det ett snöre man drar i så öppnas det för benen eller? Ska googla.

QUOTE (mazon @ Jan 15 2006, 16:00 )

Roligt att du ska börja paddla, en mycket rogivande aktivitet i mitt tycke.
Personligen tycker jag ni ska hyra kajaker, enmans eller tvåmans, då det på alla sätt är roligare och ni kan hålle ett mycket högre tempo.
10mil på två dagar är inga som helst svårigheter om ni är i god form, men räkna med en hel del träningvärk i ryggen, jag talar om kajakpaddling nu.
Se till att packa i vattenpackpåsar, eller i vanliga plastpåsar så allt är vattentätt, detta är extra noga om ni paddlar canadensare då det oftast inte finns några luckor för ändamålet.
Samt att påsarna kan användas som flythjälp om ni av någon anledning börjar paddla upp och ned.
Ta med ett par flippflopp tofflor eller motsvarande då det är smidigast när man hoppar i kajaken.
Vet inte hur van paddlare du är, men se till att sitta famåtlutat i kajaken och använd ryggen annars kommer du bli trött i armarna rätt fort, och paddlar ni canadensare så drar ni vatten på samma sida, den som sitter bakom styr.
Nepren handskar kan vara skönt att ha om vattnet är kallt då det alltid rinner ned vatten på händerna fast man har vattenstoppare på paddeln.
Ta med er en extra paddel oavsett vilken sorts kanot ni använder, kan bli ett snopet slut på er tur annars, paddlar ni kajak så är en flottör, räddninglina och en vatten pump bra att ha med om du går runt och inte behärskar "eskimovänding". Vid er första tält plats är en bra aktivitet efter att ni fått upp tält och dyl att öva både kamraträdd och ensamräddning, det är en konst i sig, och i hård sjögång kan det bli en riktigt obehaglig upplevelse trots att man är tränad i det. Med andra ord, håll er ganska nära land och paddla inte i mörker om ni inte är vana paddlare. Givetvis har ni med er karta, mobiltelefon, kompass och bär flytvästar. Tänk på hur ni packar kanoten, har ni vinden i ryggen kan vikten med fördel placeras längre fram i kanoten, har ni vinden mot er kan vikten fördelas i baken, inte all vikt givetvis, men lite mer.
Försök att inte ha vågorna slåendes i sidan trots att det känns rätt roligt, risken att slå runt blir större. Och vikt rent generellt gör bara en kanot stadigare så se till att lyxa till det ordentligt i matväg och klädväg. Och se för guds skull till att ha stroppen på kapellet lättåtkomlig och inte inne i sittbrunnen, slår du runt och inte hittar stroppen för att dra loss dig är det lätt att drabbas i panik vilket i sin tur kan resultera i en släng av döden. Och se till att lämna ett färdmedelande till någon annhörig som innehåller färdväg och beräknad ankomst. Har själv paddlar i otaliga vatten i Dalsland och värmland då jag bodde där nere 3år. Så någon turtips kan jag nog skaka fram också.
Informationen hamnade lite huller om buller, men någoy nyttigt kanske jag bidrog med, har du fler frågan hör bara av dig.
Trevlig tur.