Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Paddling till sommaren.
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
twintip
Tjena! är 17 till sommaren och då tänkte jag dra ut och paddla lite. Min släkt har en sommarstuga mellan Åmål och Säffle (Vid gränsen på dalsland och värmland)
(Vid vänern alltså)

Tänkte att om någon polare vill haka på kunde man hyra en kanot i Åmål, sedan sätta ett mål att paddla till. t.ex. Karlstad eller något ställe på västra sidan, alltså vid Åmål. typ Mellerud.

Det kanske är lagom mål? Det blir nog en 8-9-10 mil om man ska in längs kuststräckan (är små öar, vikar som inte är med på eniro -har kollat med Garmin Mapsource).

Karlstad hade blivit kanske 15-20-25 mil paddlings-sträcka. Då man måste runt hela den där nedstickande barriären smile.gif eller vad man ska kalla det.

Vad hade man behövt ha med sig? Kläder, vattentät jacka,byxor, en ryggsäck som inte läcker igenom om man tappar i den. Frystorkad mat. Gas-kök har jag.
en billig GPS kanske hade varit bra? typ enmanstält man får dela på.
Hur lång tid hade det tagit att paddla dit i en 2mannakanot antingen en kille och en tjej eller två killar med båda rätt bra fysik och pannben?
Vad är en lagom medelhastighet? 10-15 km/h? har ingen koll på det.
Egentligen hade jag velat köra ännu längre. typ vänersborg. Men det är nog enormt svårt att få med någon på det. Om inte någon här är sugen? ;)

Jag har tidigare bara paddlat i kanalen i malmö. smile.gif
Är väl rättså fältvan trots jag bor i stan.
Gäller bara att få med sig någon på detta. gasmask.gif
Bolle
Kul initiativ!
Fråga: Vill du paddla canadensare eller vill du paddla kajak? Det är stor skillnad på hur dessa uppför sig i vattnet, hur man ska packa dem osv.
Jag vill varna för att paddla öppen kanot av canadensartyp på ett stort öppet vatten. Det är definitivt okul när vinden friskar i, särskilt om hårt regn sakta fyller farkosten med vatten och gör den svårstyrd.

Min helt personliga åsikt är att om man har tillgång till "bas" i värmland ska man satsa på canadensarpaddling i någon av alla de fantastiska vattendrag som finns i området. Var själv ute och paddlade Svartälven i somras, otroligt vackert.
Har tyvärr inte kvar länkar till alla de ställen jag kollade upp innan vi startade, dock har en länk till företaget vi hyrde av: Valåsens kanot. Rekommenderas! Smidig service via telefon/internet, mkt tillmötesgående personal och bra hjälp med färdplanering o.dyl. Billigt var det oxå (Nej, jag har inte provision och jag känner dem inte! :P )! Det fins säkert fullt av uthyrare i Åmål-området som har bra webbrepresentation, mitt förslag är att du googlar lite och sen ringer upp de intressanta firmorna.
Lycka till!
/Bolle
mazon
Roligt att du ska börja paddla, en mycket rogivande aktivitet i mitt tycke.
Personligen tycker jag ni ska hyra kajaker, enmans eller tvåmans, då det på alla sätt är roligare och ni kan hålle ett mycket högre tempo.
10mil på två dagar är inga som helst svårigheter om ni är i god form, men räkna med en hel del träningvärk i ryggen, jag talar om kajakpaddling nu.
Se till att packa i vattenpackpåsar, eller i vanliga plastpåsar så allt är vattentätt, detta är extra noga om ni paddlar canadensare då det oftast inte finns några luckor för ändamålet.
Samt att påsarna kan användas som flythjälp om ni av någon anledning börjar paddla upp och ned.
Ta med ett par flippflopp tofflor eller motsvarande då det är smidigast när man hoppar i kajaken.
Vet inte hur van paddlare du är, men se till att sitta famåtlutat i kajaken och använd ryggen annars kommer du bli trött i armarna rätt fort, och paddlar ni canadensare så drar ni vatten på samma sida, den som sitter bakom styr.
Nepren handskar kan vara skönt att ha om vattnet är kallt då det alltid rinner ned vatten på händerna fast man har vattenstoppare på paddeln.
Ta med er en extra paddel oavsett vilken sorts kanot ni använder, kan bli ett snopet slut på er tur annars, paddlar ni kajak så är en flottör, räddninglina och en vatten pump bra att ha med om du går runt och inte behärskar "eskimovänding". Vid er första tält plats är en bra aktivitet efter att ni fått upp tält och dyl att öva både kamraträdd och ensamräddning, det är en konst i sig, och i hård sjögång kan det bli en riktigt obehaglig upplevelse trots att man är tränad i det. Med andra ord, håll er ganska nära land och paddla inte i mörker om ni inte är vana paddlare. Givetvis har ni med er karta, mobiltelefon, kompass och bär flytvästar. Tänk på hur ni packar kanoten, har ni vinden i ryggen kan vikten med fördel placeras längre fram i kanoten, har ni vinden mot er kan vikten fördelas i baken, inte all vikt givetvis, men lite mer.
Försök att inte ha vågorna slåendes i sidan trots att det känns rätt roligt, risken att slå runt blir större. Och vikt rent generellt gör bara en kanot stadigare så se till att lyxa till det ordentligt i matväg och klädväg. Och se för guds skull till att ha stroppen på kapellet lättåtkomlig och inte inne i sittbrunnen, slår du runt och inte hittar stroppen för att dra loss dig är det lätt att drabbas i panik vilket i sin tur kan resultera i en släng av döden. Och se till att lämna ett färdmedelande till någon annhörig som innehåller färdväg och beräknad ankomst. Har själv paddlar i otaliga vatten i Dalsland och värmland då jag bodde där nere 3år. Så någon turtips kan jag nog skaka fram också.

Informationen hamnade lite huller om buller, men någoy nyttigt kanske jag bidrog med, har du fler frågan hör bara av dig.

Trevlig tur.
twintip
Tack för svaren båda två.

Kajaker kanske är bättre ja. Men jag fattar inte riktigt hur man gör om en kajak slår runt? Då åker väl prylarna i vattnet och antagligen sjunker? får man fästa alla prylar i frigolit då eller?
Har aldrig provat kajak, bara kanadensare. Kanske kan dra ner till kanotklubben i malmö och kolla på kajaker och kanske prova en, så jag vet hur man gör innan.
Hade varit skoj med ett litet äventyr iaf. Är rätt medveten om miljön längs vänern. blåser upp snabbt och vågorna blir höga av lite vind. Det är ett problem. Men lär inte hindra en. Använder man sunt förnuft och går i land så fort man känner att det börjar bli farligt lär det inte vara något problem?

"Och se för guds skull till att ha stroppen på kapellet lättåtkomlig och inte inne i sittbrunnen, slår du runt och inte hittar stroppen för att dra loss dig är det lätt att drabbas i panik vilket i sin tur kan resultera i en släng av döden."
Är det ett snöre man drar i så öppnas det för benen eller? Ska googla. smile.gif

QUOTE (mazon @ Jan 15 2006, 16:00 ) *
Roligt att du ska börja paddla, en mycket rogivande aktivitet i mitt tycke.
Personligen tycker jag ni ska hyra kajaker, enmans eller tvåmans, då det på alla sätt är roligare och ni kan hålle ett mycket högre tempo.
10mil på två dagar är inga som helst svårigheter om ni är i god form, men räkna med en hel del träningvärk i ryggen, jag talar om kajakpaddling nu.
Se till att packa i vattenpackpåsar, eller i vanliga plastpåsar så allt är vattentätt, detta är extra noga om ni paddlar canadensare då det oftast inte finns några luckor för ändamålet.
Samt att påsarna kan användas som flythjälp om ni av någon anledning börjar paddla upp och ned.
Ta med ett par flippflopp tofflor eller motsvarande då det är smidigast när man hoppar i kajaken.
Vet inte hur van paddlare du är, men se till att sitta famåtlutat i kajaken och använd ryggen annars kommer du bli trött i armarna rätt fort, och paddlar ni canadensare så drar ni vatten på samma sida, den som sitter bakom styr.
Nepren handskar kan vara skönt att ha om vattnet är kallt då det alltid rinner ned vatten på händerna fast man har vattenstoppare på paddeln.
Ta med er en extra paddel oavsett vilken sorts kanot ni använder, kan bli ett snopet slut på er tur annars, paddlar ni kajak så är en flottör, räddninglina och en vatten pump bra att ha med om du går runt och inte behärskar "eskimovänding". Vid er första tält plats är en bra aktivitet efter att ni fått upp tält och dyl att öva både kamraträdd och ensamräddning, det är en konst i sig, och i hård sjögång kan det bli en riktigt obehaglig upplevelse trots att man är tränad i det. Med andra ord, håll er ganska nära land och paddla inte i mörker om ni inte är vana paddlare. Givetvis har ni med er karta, mobiltelefon, kompass och bär flytvästar. Tänk på hur ni packar kanoten, har ni vinden i ryggen kan vikten med fördel placeras längre fram i kanoten, har ni vinden mot er kan vikten fördelas i baken, inte all vikt givetvis, men lite mer.
Försök att inte ha vågorna slåendes i sidan trots att det känns rätt roligt, risken att slå runt blir större. Och vikt rent generellt gör bara en kanot stadigare så se till att lyxa till det ordentligt i matväg och klädväg. Och se för guds skull till att ha stroppen på kapellet lättåtkomlig och inte inne i sittbrunnen, slår du runt och inte hittar stroppen för att dra loss dig är det lätt att drabbas i panik vilket i sin tur kan resultera i en släng av döden. Och se till att lämna ett färdmedelande till någon annhörig som innehåller färdväg och beräknad ankomst. Har själv paddlar i otaliga vatten i Dalsland och värmland då jag bodde där nere 3år. Så någon turtips kan jag nog skaka fram också.

Informationen hamnade lite huller om buller, men någoy nyttigt kanske jag bidrog med, har du fler frågan hör bara av dig.

Trevlig tur.
mazon
Det finns packluckor på kajaken så all din utrustning blir kvar trots att du går runt. Stroppen jag nämde sitter fast i kapellet som går runt sittbrunnen och din midje, detta för att vatten inte ska komma in den vägen, har man ett riktigt tight och bra kapell räcker det inte med att välta för att det ska lossna från sittbrunns kanterna. Det finns alltså en sorts stropp som man kan slita i för att få loss kapelet där man ligger under vattnet och gurglar, och efter det glida ur sittbrunnen.
En släng av döden ska man undvika.
Precis som du säger klarar man sig lågnt på sunt förnuft , känner du att vattnet är herre i situationen är du redan sent ute, innan det händer ska du ha paddlat in till land eller betydligt närmare land.

Mazon.
Lättöl
Är det Kanadensare så packar du i sopsäckar, dra en pressenning över packningen (står mot dropp och regn) och dra ett rep genom alla kolli och gör fast i kanoten. Försök palla upp grejorna så blir de inte blöta undertill. Pump, öskar (bra att ösa piss med), en skumgummisvamp, extra paddel, vagn, båtkrok. Lätt åtkomlligt - godis, dricka, kikare, kamera, karta, kompass, ficklampa, regnjacka (byxa på default), sittunderlag om du vill stå på knä och paddla... umm... kommer inte på mer.

Sen påverkar väl väder och vind en hel del hur långt man kommer. Ska man nöjespaddla vill man ju kanske slå läger innan det skymmer.

Sjukt roligt att paddla! Bara glida fram ljudlöst och njuta!

@mazon: Hur stort är steget Kanadensare->Kajak/Kanot?
mazon
Kanot är ett sammlingsnamn för både kanadensare och kajak. Var det svaret på din fråga?
Lättöl
QUOTE (mazon @ Jan 16 2006, 11:36 ) *
Kanot är ett sammlingsnamn för både kanadensare och kajak. Var det svaret på din fråga?

Nej. Låt mig formulera om mig.

Om jag tycker mig kunna paddla Kanadensare, är steget stort till Kajak? För/nackdelar?
mazon
De enda likheterna i stort är att de båda är flytande farkoster. Paddlingstekniken är annorlunda då du har två skoper i en kajakpaddel, du svänger genom ett roder eller genom att tillta kajaken, eller paddlar hårdare på en sida.
Du är inte beroende av någon annan som i en canadensare (behöver inte nödvändigvis vara två st i en sådan heller, men det underlättar).
Du kan ha en betydligt högre marschhastighet med en kajak kontra canadensare. I de större kajakerna exempelvis Youkon expediton kan du lasta utrustning för en månad, så packytorna är det ingen större skillnad på. En kajak klarar hårdare sjögång gentemot en canadensare. Och går du runt med en kajak är utrustningen redan vattenskyddad, och med lite träning kan du ta dig upp igen med hjälp av eskimåsvängen. I en canadensare går det givetvis inte att göra en eskimåsväng och går du runt flyter packningen iväg om det inte är ordentligt surrad, och vatten har en ovana att hitta igen oavsett hur vattentätt någon tros vara.
Fördelen med en canadensare är att du har större möjlighet att byta ställning, sträcka benen osv osv. I en kajak är du tämligen begränsad, och att försöka urinera från en kajak är en herre jösses övning i sin sanna bemärkelse. I forsande vatten är även en kajak att föredra, men att glida nedför en älv i canadensare med eftermiddagssolen lysande är en väldigt trivsam upplevelse.
Ska du börja paddla kajak som nybörjar och inte väljer att gå med i en klubb, friluftsfrämjandet eller motsvarande, bör du köpa dig en bok om paddling och skaffa en vän som du kan träna upp dina kunskaper tillsammans med.

Så här ser jag på det.
Lång paddling, snabb paddling, roligare paddling, paddling som fysisk träning: Kajak.
Fiskeutflykter, paddling med stopp väldigt ofta, frakta utrustning kortare sträckor, tjusa det motsatta könet: Canadensare.

Var det svaret på din fråga? Eller är jag ute och svammlar igen Malajn.gif

Mazon.
Lättöl
Till fullo min vän, till fullo.

Är lite bevandrad i hur Kajak fungerar, men har bara Canadensare än så länge. Har varit lite sugen, för man har ju sett de där Kajak-människorna glida förbi när man är ute och paddlar.
mazon
Härligt, ett gott råd inför ett möjligt kajakköp är att investera i en plastbåt,med dem kan du vålda lite mer med till skillnad från en glasfibervariant, behöver inte ta det så varligt i forsar och när du ska upp på land eller motsvarande. Till yttermera visso är de billigare, och lägg gärna någon extra krona på en paddel som känns bra för dig, det får du tillbaka när du är ute i någon pöl.
Har tyvärr ingen kajak längre, måste ut i världen en vända snart så man kan köpa nya leksaker. FN1.gif

På www.utsidan.se kan du hitta mycket matnyttig information, samt länker till återförsöljar, annonser och dylik.

Mazon.
Meduza
Kanadensare är mycket trevligt att paddla när man får in snitsen, själv föredrar jag dom tyngre varianterna i plast och glasfiber framför aluminium-varianterna då dom ofta går stabilare i vattnet.
sleget
Har testat havskajak i skärgårdsmiljö (västkusten) och något mer underbart är svårt att hitta!
Att paddla till havs ställer ju litet större krav på farkosten och jag måste erkänna att det var aningens skrämmande att paddla i vågor med en höjd (80-90 cm) som gjorde att man inte såg annat än vatten när man var nere i dalen.

Har vänner som paddlat havskajak i betyligt högre vågor än så.
Havskajaken är fruktansvärt stabil även om man i början undrar över hur mycket blöt man kommer att bli.

Jag har även testat att paddla canadensare i dalsland ensam med kajakpaddel. Höll på i ca tre dygn och när jag fått tyngt ned fören ordentligt med all packning så gick det som på räls.
Att glida ut på sjön på morronen, litet disigt, tyst och alldeles stilla...obeskrivbart!

Några andra tips:

Som ovan- tampen till kapellet, kolla ALLTID innan paddlingen börjar att den befinner sig på utsidan!

En paddlare syns otroligt dåligt. Ha gärna på en jacka/tröja i väl synlig färg. Reflexväst i neon färg är inte dumt alls. Det jag har varit mest rädd för när jag har varit ute är andra båtar. Skall man korsa en farled är det extra viktigt att hålla koll.

Vad jag ALDRIG kommer att göra igen, paddla en varm solig sommardag med uppkavlade ärmar och ingen solskyddsfaktor! Ajajaj! Fick avstå att gå ut dagen efter och snöpligt packa ihop och åka hem.

Friluftsfrämjandet har en del kurser (dyra dock) i bassäng som skulle kunna vara bra att ha innan ensampaddling. Att öva eskimåsväng ensam utan instruktion är inte rekommenderat. Jag har aldrig gjort en sådan själv utan skulle jag gå runt så är det till att dra av sittbrunnskapellet och slinka ut den vägen.

Och, man kan paddla nästan året om. Som en kompis berättade:-" jag tryckte in fören på kajaken i isen så den låg stilla medan jag tog en fikapaus."
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.