Angående vpl ytbärgare så tycker jag att det, som achilleos säger, är horribelt att vpl skall efter ett par veckors utbildning rycka ut till diverse olyckor.
Citat achilleos:
"Några exempel;
Estonia: Vpl ytbärgare kommer ner i nödflottarna och bokstavligen väljer ut de som skall få leva och de som skall dö, då man inte kunde ta med alla. Flera av dem har psykiska problem än idag.
Navajo-planet som störtade utanför Sundsvall: Vpl ytbärgare kommer ner till ett sönderslaget flygplan med sargade kroppar. Som tur var levde ingen...annars hade den ytbärgaren haft en övermäktig uppgift med att ta hand om skadade där. En sån situation är ju att jämföra med en minibussolycka, dit man skickar ambulanser med personal som läst sjukvård i åratal. Man skickar förmodligen dit "riktiga" läkare med jourbil också.
Jag undrar om det är schysst mot den vpl ytbärgaren som tvingas konfronteras med detta, och mot de skadade som förväntar sig få kvalificerad hjälp? "
Jag tycker det är bättre att anställa folk till sådana här uppgifter, dem behöver inte nödvändigtvis vara Yoff. Det skulle räcka med KB/PB/GB utbildning och sgt grad.
Likadant vpl som sitter i vaktkurer runt om i landet. Där tycker jag oxå att det kan vara mer yrkespersonal och ändå behålla viss del av vpl.
Kommer inte på mer befattningar nu...men jag är säker på att det kommer fler ifrån er