QUOTE (106 @ Jan 14 2006, 00:14 )

Fyra följdfrågor:
Så efter NBO gick det alltså enbart att bli överfurir och fanjunkare via FBU (motsvarande) eller fanns det vpl också?
---
Visst utbildades det vpl öfu efter 1983?
Har bestämt för mig att I13 spottade ut gruppchefer som öfu ända fram intill 1991 (stf gruppchef blev "bara" furir) Men nu är jag inne på avdelningen för hörsägen, ryktesspridning och andrahandsinfo. Måste ringa nån som vet nåt.
Gick det redan då att gå ännu högre befordringsutbildning (Fk, Lt, Kn) eller krävdes det genomförd kadettskola för det?
1959 var man tvungen att genomgå kadettskola för att nyförordnas i fänriksgraden (och därmed högre grader) Den som däremot tidigare varit fänrik och återvann den graden (*) genom befordringskurs behövde inte göra det.
(*) för länge sedan gick det till så att den som inte genomförde sina repövningar till slut blev degraderad nedåt i befälshiearkin. För att undvika detta kunde man genomföra repetitonskurser inom FBU.
(Citat ur
Armésoldat 1959):
Utbildningen
omfattarrepetitionskurser (Repk) för att vederbörande skall kunna bibehålla den befälsförmåga samt de kunskaper och färdigheter, som förvärvats under obligatorisk utbildning, och därigenom även förordnandegraden,
befordringskurser (Bk) för att vederbörandes befälsförmåga, kunskaper och färdigheter skall utökas och möjliggöra förordnande i högre grad
---
Repetitionskurs bör om möjligt genomföras under senare hälften av den fyraårsperiod, som följer närmast efter en repetitionsövning.
---
(Slut citat)
För korpral och furir gällde repk 1 som omfattade totalt 18 kursdagar (108 kurstimmar) fördelat på två skeden. För sergeant, fanjunkare och fänrik: repk 2 om totalt 24 dagar (144 timmar) fördelat på två skeden samt för löjtnant och kapten repk 3 som var upplagd som repk 2.
Nu när jag är varm i kläderna fortsätter jag lite sådär i smyg:
" Befordringskurser för vinnande av tidigare ej innehavd grad (Bk) samt för återvinnande av tidiagre innehavd högre grad (Bkå) liksom dessa kursers omfattning framgår av följande tabell:"
(jag har modifierat utseendet något så det ska passa textmassa eftersom scannern inte funkar)
menig->vkrp: skede 1 och skede 2: vardera 12 dagar (72 timmar) samt 10(**) tjgdgr(*)
vkrp->krp: skede 1 och 2 vardera 12 dgr (72 tim), inga tjgdgr
krp->fu o. öfu: skede 1 och 2 vardera 12 dgr (72 tim), inga tjgdgr
fu o. öfu->serg: skede 1, 2 och 3 vardera 12 dgr (72 tim) samt 40 tjgdgr(***)
serg->fj: lika som för fu o. öfu->serg
fj->fk: skede 1, 2 och 3 vardera 12 dgr (72 tim), inga tjgdgr (****)
fk->lt: lika som för fj->fk
lt->kn: skede 1,2 och 3 vardera 12 dagar (72 tim) samt 40 tjgdgr(***)
(tjgdgr=tjänstgöringsdagar)
(*)= ingår i Bk men ej i Bkå
(**)= frivillig tjänstgöring under en befälsövning
(***)= tjänstgöring som svarar mot den högre graden antingen under ordinarie befäls- och repetitionsövning eller i form av rivillig tjänstgöring
(****)= för att tidigare ej innehavd fänriksgrad skall vinnas måste kadettskola genomföras"
Ganska gedigna utbildningar således.
Dessutom fanns det bestämmelser för vid vilken ålder Bk tidigast fick påbörjas, hur lång tid den max fick ta ( 3 år per grad upp till fu, därefter 4 år exklusive tjgdgr) samt vid vilken ålder förordnande i graden tidigast fick utfärdas. Dessutom gällde för befordring att "Värnpliktigt befäl får dock ej förordnas i högre grad före motsvarande personal på aktiv stat vid samma regemente (befordringsenhet)"
Källa: Armésoldat 1959.
Fast när det frågas om hur det var "förr" så kanske det inte var riktigt så här länge sen man menade?

EDIT: det är svårt med citatfunktion
EDIT2: OBS! att boken inte redovisar någon befordringskurs mellan fu och öfu. Så vad var det som skiljde dessa grader åt? Var det som jag tror: öfu=gruppchef, fu=stf gruppchef eller fanns det andra finesser?