Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MP eller pansar?
SoldF.com Forum > Besök och gästforum, C 9x19 > Öppet hus
Ola
Hej!

Ska mönstra nu på fredag och funderar lite på vad jag vill försöka få.

Det som hela tiden tilltalat mig har varit MP, men nu på sistonde har jag blivit sugen på pansar (köra Leo hade ju inte varit helt fel...).

Vad säger ni? För och nackdelar med de båda? Vad hade ni tagit? Annan favoritjänst?

Mvh Ola
Erik_G
QUOTE (Ola @ Jan 12 2006, 02:13 ) *
Hej!

Ska mönstra nu på fredag och funderar lite på vad jag vill försöka få.

Det som hela tiden tilltalat mig har varit MP, men nu på sistonde har jag blivit sugen på pansar (köra Leo hade ju inte varit helt fel...).

Vad säger ni? För och nackdelar med de båda? Vad hade ni tagit? Annan favoritjänst?

Mvh Ola

Jag hade valt Leo framför batong.. 120mm är större biggrin.gif

Att köra leo ÄR kul, iallafall om man som jag, fått pröva på det. Däremot vet jag inte om förare är den roligaste tjänsten, skulle nog hellre velat vara skytt eller vc.
På min tid fanns det dock bara Centurion och Strv 103, så jag valde hkpskruvande istället.

mvh
Erik G
Guest
En annan fördel kan ju vara att jag bor 6 mil från Revingehed men 65 mil från Livgardet. smile.gif

Det som lockade med MP var att man verkligen "fick göra något".
EES
QUOTE (Guest @ Jan 12 2006, 11:30 ) *
En annan fördel kan ju vara att jag bor 6 mil från Revingehed men 65 mil från Livgardet. smile.gif

Det som lockade med MP var att man verkligen "fick göra något".

I motsats till vad exakt...?
Fk Zak
Pansar. Då gör man "roliga" saker :P .

pansar2.png FN1.gif
johanp
i värsta fall kan man nästan säga att du kan göra både och då det finns PANSARterrängbilar på MP...
hellbeck
Kör du på MP kommer du att få en utbildning du mkommer ha använding för i det civila livet också. Inte fan kommer du att kunna köra 122 till jobbet direkt :P

Dess utom finns det en möjlighet att som MP få praktisera dina kunskaper skarpt. Dvs att du kommer antagligen att göra skarptjänst som MP under din värnplikt
Ska du välja MP kan jag dessutom rekomendera MP-säk eller som det hette då en annan låg inne MP-jägare. Då får du lorta ner dig ännu mer och skjuta tillräckligt mycket för att tröttna på de. camo.gif
BARBIE
Ja det är väl inte så svårt! Mp är en tjänst som du säkert har mycket mer nytta av efter värnplikten och jag tror inte att dina chanser att åka på internationell tjänst minskar heller med det valet. Min 5 ören FN1.gif
Ola N
Internationellt lockar mig iof inte.

Det jag tänker är att MP nog är betydligt mer varierande, men att köra Leo är ju en pojkdröm utan dess like. Någon som vet om man får flyga hem från Stockholm till Skåne på helgerna? Eller är det bara tåg som gäller? Vissa påstår att MP är lite tråkig "batong-tjänst". Inget "krigande" utan bara vara bror duktig bakom linjerna. Vad säger ni? Någon som gjort som MP?

Mvh Ola
hellbeck
QUOTE (Ola N @ Jan 12 2006, 18:33 ) *
Internationellt lockar mig iof inte.

Det jag tänker är att MP nog är betydligt mer varierande, men att köra Leo är ju en pojkdröm utan dess like. Någon som vet om man får flyga hem från Stockholm till Skåne på helgerna? Eller är det bara tåg som gäller? Vissa påstår att MP är lite tråkig "batong-tjänst". Inget "krigande" utan bara vara bror duktig bakom linjerna. Vad säger ni? Någon som gjort som MP?

Mvh Ola

Saken är ju den att göra "vanlig" MP tjänst kan säkert vara lite tråkigt och bror duktig men jag kan varmt rekomendera MP-säk. då gör du bara det roliga med MP-tjänsten men har de kul i skogen när MP sitter inne och pillar navel. Med andra ord mycket skjuta och panga camo.gif
Ola N
Okej, såhär blev det:

Nior och A osv i allt utom styrka och kondition. Styrka blev 7 och kondtionen en skattad 6:a. Fick inte cykla för har nyss haft körtelfeber. :(

Första hand:

MP/Säk-plutonsbefäl @ Livgardet

Andra hand:

Stridsfordonsplutonsbefäl @ Revingehed

Tredje hand:

Luvtvärnsplutonsbefäl @ Halmstad

Besked kommer i mitten av februari.

Mvh Ola
NordicFear
man kan ju se det så här också. skulle det hända något att Sverige drogs in i en konflikt så skulle jag känna mig tryggare bakom fronten utan en massa pansar än framme vid fronten med pansar.

vid fronten finns fler saker som dödar en än hemma i byn. biggrin.gif
ShyGuy
Om sverige dras in i en konflikt är nog självmordsbombarna och andra terrordåd största hotet. Och då stryker det nog med en och annan ordningshållare; Poliser, skyddsvakter, MP osv.

Inte för att en konflikt är nära förestående direkt. Välj med magen och hjärtat.

ps. Att vårda stora pansarfordon tar sin lilla tid, inte kul ds.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.