QUOTE (Knekt @ Dec. 11 2002)
Jag tycker det befintliga handskyddet är för smalt för att ge ett bra grepp och isolerar för dåligt när vapnet börjar bli varmt.
Håller med om att det är lite smalt, vill dock personligen inte ha den bredare variant som H & K har till bland annat PSG 1, den upplever jag som allt för hal, när den blir blöt eller kall.
Något i stil med det som sitter på AK 5 skulle kännas bättre för min del…
Dessutom är det rackligt vilket gör att det i många fall skramlar och vickar i sidled. Sånt går visserligen att fixa till, men det ska man inte behöva hålla på med, tycker jag.
Sant, det känns lite tradigt att behöva krångla med sådant. När jag bytte till min nya AK, så passade handskyddet perfekt, nästan så att det är trögt att ta bort det...
Sedan vore det trevligt med ett handskydd som har integrerade benstöd. Eftersom det redan finns en flertal passande produkter på marknaden är det heller inget som måste nyutvecklas.
Benstöd är bra så länge du har plana underlag, i läskiga skogen har man väldigt lite praktisk användning för dom bara. Särskilt inte om man inte kan justera benens längd individuellt och att vapnet vilar i en vagga...
Något jag gärna skulle se är en bra vikbar kolv.
Ja, det vore praktiskt i många avseenden…
Skulle det vara tekniskt möjligt att kapa pipan en hyfsad bit så ... såga på!
Näää, långt é bra…

Frågan är om det är värt pengarna att modifiera 4:orna med mer än nya riiktmedel. Det skulle förmodligen bli billigare att köpa in nya AK5D än att byta kolvar, handskydd och kapa pipor.
Intressant frågeställning, antagligen är det inte ekonomiskt försvarbart, så just därför kommer det antagligen att ske året innan vi ska byta till AK 5… ;)