Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ersättningar under YOP
SoldF.com Forum > Besök och gästforum, C 9x19 > Öppet hus
Serg L
Tjolahopp allesammans, nu e de som så att ja sökt YOP men hittar ingen direkt info om vad för ersättning man har under utb. D.v.s hur mycket dags ersättningen är på för nån som utb. sig i Officer i markstrid är t.e.x? Om man får nån ersättning för om man har en hyresrätt? om ni kommer på några andra viktiga frågor ni har svar på kan ni väl skriva in de me!

/Tack på för hand
KD803
QUOTE (Serg L @ Jan 10 2006, 22:16 ) *
Tjolahopp allesammans, nu e de som så att ja sökt YOP men hittar ingen direkt info om vad för ersättning man har under utb. D.v.s hur mycket dags ersättningen är på för nån som utb. sig i Officer i markstrid är t.e.x? Om man får nån ersättning för om man har en hyresrätt? om ni kommer på några andra viktiga frågor ni har svar på kan ni väl skriva in de me!

/Tack på för hand

Om ersättningsnivåerna blir desamma som för YOP03-05 så är det dagsersättning på 140 kr/dag, fri kost och logi, fria hemresor och försäkringskassan betalar din hyra om du haft lägenheten i minst tre månader innan inryck.
hellbeck
QUOTE (Serg L @ Jan 10 2006, 22:16 ) *

/Tack på för hand

Har själv sökt YOP till sommaren och jag har kollat upp de.
Tydligen gäller värnplikts förmåner när det gäller boende och mat. Dvs det står FM för. Man kan söka bidrag för lägenheten och även där gäller värnpliktsregler. För mig som sökt Yof som MP så får jag ut ca 4000:- i månaden under utbildningen. (om men nu blir antagen)

Men vi håller tummarna för det så kanske vi ses på karlberg i höst camo.gif

Vad har du sökt och för vilket förband
Guest
QUOTE (hellbeck @ Jan 10 2006, 22:33 ) *
Har själv sökt YOP till sommaren och jag har kollat upp de.
Tydligen gäller värnplikts förmåner när det gäller boende och mat. Dvs det står FM för. Man kan söka bidrag för lägenheten och även där gäller värnpliktsregler. För mig som sökt Yof som MP så får jag ut ca 4000:- i månaden under utbildningen. (om men nu blir antagen)

Men vi håller tummarna för det så kanske vi ses på karlberg i höst camo.gif

Vad har du sökt och för vilket förband

Ja lätt! hoppas vi kommer in worthy.gif
ajuste! ni som varit så flitiga o svara kanske vet svaren även på dessa.
sökte lån här förra veckan, om det nu skulle gå igenom kan man försöka få ersättning under tiden om man anser att 4000:- inte skulle räcka till? sen driver jag oxå ett ensilt bolag vid sidan om mitt befintliga jobb, ska ja lägga ner de eller försöka för det med?
edit.. ja låter ju som en snyltare, men de e inte fallet! camo.gif
KD803
QUOTE (Guest @ Jan 10 2006, 23:01 ) *
sökte lån här förra veckan, om det nu skulle gå igenom kan man försöka få ersättning under tiden om man anser att 4000:- inte skulle räcka till?

Såvitt jag vet så kan du få ersättning för hyra och bidrag om du har barn. Några andra utgifter ersätts inte. 4000 kanske inte låter så mycket, men du behöver i princip inte ha några utgifter under tiden...
QUOTE (Guest @ Jan 10 2006, 23:01 ) *
sen driver jag oxå ett ensilt bolag vid sidan om mitt befintliga jobb, ska ja lägga ner de eller försöka för det med?

Lägg ner. Du kommer att behöva koncentrera dig på skolan.
Guest
QUOTE (BJE @ Jan 10 2006, 23:30 ) *
Lägg ner. Du kommer att behöva koncentrera dig på skolan.

Ok, men saken är den att de inte kräver mer än max 15min om dan av min tid.. får ta en tänkare om de.. men ungerfär när hör dom av sig om man kommer in eller inte?
106
QUOTE (BJE @ Jan 10 2006, 22:30 ) *
Om ersättningsnivåerna blir desamma som för YOP03-05 så är det dagsersättning på 140 kr/dag

Har de sänkt ersättningen igen? De från min värnpliktskull som läste vidare hade 150 kr/dag mot 140 kr/dag för kullen innan, detta eftersom man 2000 höjde grunddagsersättningen från 40 till 50 kr/dag
KD803
QUOTE (106 @ Jan 11 2006, 20:19 ) *
QUOTE (BJE @ Jan 10 2006, 22:30 ) *

Om ersättningsnivåerna blir desamma som för YOP03-05 så är det dagsersättning på 140 kr/dag

Har de sänkt ersättningen igen? De från min värnpliktskull som läste vidare hade 150 kr/dag mot 140 kr/dag för kullen innan, detta eftersom man 2000 höjde grunddagsersättningen från 40 till 50 kr/dag

Tja, vi hade 140 kr/dag. Allt enligt §25 i Officersförordningen (1994:882) som senast ändrades 2002.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.