Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kungsholms fort
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Lambda
Sökte lite innan men kunde inte riktigt hitta någon tråd som behandlade Kungsholms fort som utbildningsplats.

Jag rycker in på måndag(16:e jan) som bevakningssoldat/bilförare och ska göra min gsu på Kungsholms fort med en hel drös andra värnpliktiga. Har kollat runt lite och det finns inte många lumpar-historier om den här ön(holmen?), måste ju vara en del som gjort sin värnplikt där iaf. På bilderna ser det ganska bra ut, ett gammalt fort ute till havs. Men hur är det i verkligheten?

Hur fungerar transporten mellan Kungsholms fort och Karlskrona?
Finns det något att göra på ön då man har ledigt på kvällen?
Hur är stället som utbildningsplats, hårda befäl? slitna logement?

Är tacksam för alla svar =)

För er som inte vet vad jag talar om, här är några bilder:
http://www.os.mil.se/article.php?id=9052
http://www.archipelago.nu/SKARGARD/SVENSKA...NGE/Kungshs.jpg
Telewaffe
haha vilken ö, bara hört talas om den lite då och då.
Ska bli intressant att läsa några svar =)

Lycka till!
PB-Syte
Tjena! Har inte lumpat ute på Khm själv (bortsätt från en rundtur och korvgrillning biggrin.gif ), men har jobbat där som intruktör under Sjövärnskårens/marinens sommarskola dom senaste tre somrarna.
Khm fort är faktiskt ganska trevligt, där är en stor park i mitten av ön där flottans långreseftg har planterat div exotiska växter under årens lopp. Dussutom kan man riktigt känna historiens vingslag när man ser alla gamla byggnader/kanoner/bunkrar m.m som täcker ön. Förövrigt kan man ju inte direkt klaga på utsikten heller....
Vad det gäller logement så kommer ni troligtvis att bo i antingen "gula baracken" som ligger brevid idrottshallen på hamnplan (stora grusplanen där båtarna brukar lägga till), eller i linje 6. Båda dessa kaserner är nyrenoverade, och speciellt gula baracken är riktigt fräch (är faktiskt inte en barack trots sitt namn! blink.gif ). Även matsalen är riktigt fin (käket upplevs faktiskt bättre än det man får på trolle.) Det finns nyrenoverade lektionssalar i markan och i "södra befäl" (byggnaden där befälens expedition finns!)
Kvällsaktiviteter finns i form av frächa nyrenoverade dagrum i den lika nyrenoverade markan, där finns också ett par spelmaskiner typ pinball likn, det lär även finnas datorer med internet (har dock aldrig haft tid att kolla upp det själv!).
Om man känner sig sprallig så kan man gå till gymmet eller idrottshallen, det finns även en fotbollsplan och en beachvolleyboll plan samt en badplats (kanske mindre inbjudande nu dock!), det finns även en bastu.
Transport till/från ön sker medelst transportfärjan Bore eller enkel-/200-båt in till örlogshamnen (sista turen ut går dock vid 2330 tiden om jag inte minns fel banghead.gif ), man kan även ta den lilla transportfärjan "Kungsholmen" dom ca 250 metrarna till finskan (tjurkö) och sedan köra därifrån (om man har bil dvs vissel.gif ).
Angående befälen så är det svår att svara på då jag inte vet vilka bäfäl ni kommer att få, dock har det varit Bassäk (säkförband sjö) som har hållt i utbildningen för (tror jag!) och dom är ju förhållandevis "hårda"! camo.gif
Hoppas att jag har bringat klarhet i några av dina frågor, och om du har fler så är det bara att ställa dom! navy2.gif
Amfibieslusken
Jo, Kungsholmen, eller Alcatraz är en riktigt trevlig plats om man bortser från att man är ganska isolerad från allt vad civilisation innebär. Precis som PB-Syte säger så går sista färjan tillbaka till holmen lite väl tidigt, så en sen kväll på stan är inte att räkna med om man inte har ordnat en sjuts på förhand. Finskafärjan mellan holmen och Tjurkö går också bara på bestämda tider och den var iaf på min tid bemannad dagtid (för att köra stelfrusna soldater som just sprungit stridshinderbanan på Tjurkö).

Förr så användes även lektionssalarna som fanns inne i vallarna. Dock är golven mögliga med stora gula fläckar och det luktar allmänt suspekt där inne. Lektionssal finns ovanför markan som man enkelt når meddelst trappa. Det fanns även TV där uppe där man kunde titta på tusen och en natt med Ylva-Maria Thompson när man hade en sån där ovanlighet som en ledig kväll.

Logementen är i allmänhet riktigt fräscha tyckte jag, men betydligt mindre än de logement som fanns inne på Rosenholm (gamla KA2). Tänk då på att de är "insprängda" i berget.

Det fanns iaf förr ett litet gym i närheten av befälshuset med bastu. Sen finns en gymnastiksal bakom "gulan" som är helt okej. Vill du sen löpträna så går det bra att springa runt ön. Springer du längs grusvägen så är ett varv runt ön ganska exakt en kilometer.

Inuti berget finns många mörka korridorer, så gå inte vilse där. Risken finns att du aldrig hittar ut igen, hehe.

Men i övrigt suger stället hårt. Enjoy your stay on Alcatraz. Ön där ingen kan höra dig skrika. ph34r.gif
hellbeck
En annan var strandsatt på den där j¤¤¤a ön i en vecka under sen vintern 2004. Helt avskuren från allt, inget fungerar, maten suger. Och då var en annan i jägarutbildning och kan tyckas klara av en del men inte den ön angry.gif
Men de är nog en vanesak ska du se, bara att bita ihop och garva om de blir jobbigt camo.gif
Jelzin
Hur är det med öns historia? Vilka förband har använt ön för utbildning osv? KA2?
Nimitz
Om jag inte missminner mig så är det landets äldsta utbildningsplats. Var där på en "rundtur", då de bla berättade om tider då soldaterna bodde där med familjerna och hade privat boskap med sig som föda. Trångbott e väl namnet. Filosofin bakom rundhamnen är ju inte så dum.. biggrin.gif

Väldigt speciellt ställe med en härlig atmosfär. Kanske inte så man upplever det under GU(?)

Då KJ från KA2 hade sin utb där tycks det ha kallats "ön där ingen hör dig skrika" vissel.gif

salute.gif
GP720Englund
QUOTE (Nimitz @ Jan 10 2006, 11:10 ) *
Då KJ från KA2 hade sin utb där tycks det ha kallats "ön där ingen hör dig skrika" vissel.gif

salute.gif

Nej, det är Korsö du tänker på...tro mig...

/M
Amfibieslusken
@Jelzin: Kungsholmen har varit bemannat sedan 1680. Men under 1900-talet har det bedrivits utbildning i bland annat fast sjöfrontsartilleri, luftvärn, mintjäst och på 90-talet utbildning för amfibiebataljonen. Efter KA2s nedläggning så utbildas Bassäk eller säkpluton sjö som det heter nu där.

Ett rykte som gick var att några apor från GRK fick nog av påfåglarna som finns på ön och skar halsen av en av dem. Men som tur är, bara ett rykte.
Skoog

Har inte KJ alltid utbildats på KA1/Amf1?
C 2.a pjäs
QUOTE (Skoog @ Jan 10 2006, 14:31 ) *

Har inte KJ alltid utbildats på KA1/Amf1?

Nej, då hade det väl inte skrivits? 1997-98 utbildades en pluton KJ på Ka 2 för befälsutbildning. Därefter utbildades två omgånger 1998-99 och 99-00, men jag tror inte det var fulla kompanier.
Vilket innebar att Ka 2 kunde utbilda på alla linjer inom Ka medan Ka1 kunde...grumpf...
sad.gif
Kristjan
QUOTE (Amfibieslusken @ Jan 10 2006, 14:29 ) *
@Jelzin: Kungsholmen har varit bemannat sedan 1680. Men under 1900-talet har det bedrivits utbildning i bland annat fast sjöfrontsartilleri, luftvärn, mintjäst och på 90-talet utbildning för amfibiebataljonen. Efter KA2s nedläggning så utbildas Bassäk eller säkpluton sjö som det heter nu där.

Ett rykte som gick var att några apor från GRK fick nog av påfåglarna som finns på ön och skar halsen av en av dem. Men som tur är, bara ett rykte.

... Där lever inga påfåglar nu
//säkpl. 03/04
Dr. T-68
Jag var på Kunsholmen i 15 månader och det var inte några större problem.
Sista tiden hade jag eget rum med sjöutsikt så jag skall inte klaga.
Fördelen var att det inte var många personer som var ön. Det gjorde att vi lärde känna civilpersonalen bra (extra mat och fika korg när vi var ute och åkte båt och extra tvättbyte på udda tider). På min tid var maten suverän. Överhuvud taget var det mindre formellt än inne på dåvarande Rosenholm.

På min tid var finskafärjan det älsta fartyget som var i bruk inom marinen.

Påfåglarna och de skumma växterna som Carlskrona kom med varje år var nog det som var det mest kända på min tid.

Vad gäller transport så var det ofta som en av 300-båtarna användes för "kvällspatrullering" på onsdagar vid efter att uteställena stängt inne i K-na. Det blev lite extrainkomst för besättningarna.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.