Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fungerar skyddsmask 90 mot fågelinfluensan
SoldF.com Forum > Besök och gästforum, C 9x19 > Öppet hus
Bertilsson
Kommer skyddsmask 90 vid en eventuell pandemi att skydda mot fågelinfluensan?
Fungerar skyddsmask 90 överhuvudtaget mot influensor?

MVH Bertilsson gasmask.gif
Stella-Polaris
Eftersom den sprids genom avföring så skall det till att du pillar på skiten för att sedan stoppa fingrana i munnen... Så om du alltid har på masken så du inte kan få in något i munnen så klarar du dig...

Eftersom fågelskit finns överallt och vårens flyttfåglar,med största sannolikhet, kommer att föra med sig sjukdomen kommer de första fallen i Sverige kanske till årets sen sommar...

Men innan du panikar så räkna lite på chansen att få det......

Den är ungerfär som att bli dödad under militär träning här i Sverige...

Fler torde duka under av sviterna efter samonella man fått av våra inhemska fåglar...

Så om du inte vill bli smittad:

Käka inte fågelskit....
NisseNord
QUOTE (Stella-Polaris @ Jan 9 2006, 00:46 ) *
Eftersom den sprids genom avföring så skall det till att du pillar på skiten för att sedan stoppa fingrana i munnen... Så om du alltid har på masken så du inte kan få in något i munnen så klarar du dig...

Eftersom fågelskit finns överallt och vårens flyttfåglar,med största sannolikhet, kommer att föra med sig sjukdomen kommer de första fallen i Sverige kanske till årets sen sommar...

Fler torde duka under av sviterna efter samonella man fått av våra inhemska fåglar...

Käka inte fågelskit....

En skyddsmask förhindrar ju ganska bra att man av misstag råkar äta upp lite fågelskit laugh.gif

Sedan har jag fått för mig att man än så länge bara har hittat den typ av fågelinfluensa som smittar människor i tamfåglar, men det kanske är fel ?
harken
QUOTE (Bertilsson @ Jan 9 2006, 00:08 ) *

Enligt specen skall den ta NC -och vissa typer av B-stridsmedel, men jag är tveksam till att 90s filter fixar så små partiklar som virus. dvs. om viruset är luftburet. influensa smittar väl oftast i form av droppsmitta, eller genom kontakt med exponerade ytor..

dock låter jag det vara osagt hurvida den hjälper mot just fågelhostan..
Stella-Polaris
QUOTE (NisseNord @ Jan 9 2006, 00:50 ) *
QUOTE (Stella-Polaris @ Jan 9 2006, 00:46 ) *

Käka inte fågelskit....

En skyddsmask förhindrar ju ganska bra att man av misstag råkar äta upp lite fågelskit laugh.gif

Sedan har jag fått för mig att man än så länge bara har hittat den typ av fågelinfluensa som smittar människor i tamfåglar, men det kanske är fel ?

Fel... Den enda förklaringen till dess spridning är vilda fåglar..... Burhöns flyger inte så långt....
combat
O nu lär jag få Sk.t för det men är det inte så att eftersom skyddsmask 90 pallar biologisk krigsföring så bör den klara av fågelinfluensan?
Högakningsfullt
Combat
Stella-Polaris
QUOTE (combat @ Jan 9 2006, 06:41 ) *
O nu lär jag få Sk.t för det men är det inte så att eftersom skyddsmask 90 pallar biologisk krigsföring så bör den klara av fågelinfluensan?
Högakningsfullt
Combat

Jo, det gör den. Den störst smittrisken torde vara att man andas in skiten i dammform. Tex på ett torg där den torkade skiten krossas och rörs upp av alla som går där. Damm och större partiklar stoppar den lätt.

(jag anar en plötslig minskning av städernas duv och ank populationer när smittan kommer hit och man uppmärksammar problemet i överkant. Ens gamla flobertpatroner lär nog stiga i pris)
RadaR
Lite OT visserligen, men.. Har man ingen skyddsmask får man ta vad man har. I alla fall i Turkiet. Dock är jag lite skeptisk om detta är helt rätt... Bild från Aftonbladet

Skydd
henke
Vilken klyftig maskering. Om man nu skall skydda sig mot att få i sig smitta bör man för det första skydda inandningsorganen näsa och mun. Ögonen kan vara bra oxå.
Rånarluva med hål för ögon och mun där man skyddar kinder och panna är ju kanske inte de mest vitala.

Om han har på sig luvan för att kamouflera sig så är det ju bra om mössan oxå har samma färg.
Televäxel 0
Hej!
Såg i ett annat öppet forum (Öppet hus) här på soldf att man diskutterade skyddsmask 90, och om den skulle fungerade vid en eventuell influensa pandemi.
Eftersom jag är ny här på forumet, och att dömma av den andra diskussionen, så antar jag att Öppet hus är en "mindre" seriös del av forumet, ty diskussionen tyckdes mest handla om kiss och bajs. Så jag tar upp den här i den "riktiga" delen av forumet istället.

När väl fågelinfluensan, H5N1 har muterat och börjar smitta mellan människor, kommer då skyddsmask 90 att fungera?
Skyddar skyddsmask 90 överhuvudtaget mot dom olika vanliga influensorna som finns idag?

OBS Personer som vill prata bajs och andra diskussioner om att H5N1 inte har muterat ännu, att det är en väldigt liten risk bli smittad och alla andra diskussioner som inte svarar på trådskaparens frågor hänvisas till tråden som finns i Öppet hus.

/trevlig måndag kväll, Tvx 0 gasmask.gif

Anm: Detta inlägg har flyttats från materielplatsen till Öppet hus av mod.
GeBe
QUOTE (Televäxel 0 @ Jan 9 2006, 22:37 ) *
Hej!
Såg i ett annat öppet forum (Öppet hus) här på soldf att man diskutterade skyddsmask 90, och om den skulle fungerade vid en eventuell pandemi.

Eftersom jag är ny här på forumet, och att dömma av den andra diskussionen, så antar jag att Öppet hus är en "mindre" seriös del av forumet, ty diskussionen tyckdes mest handla om kiss och bajs. Så jag tar upp den här i den "riktiga" delen av forumet istället.

När väl fågelinfluensan, H5N1 har muterat och börjar smitta mellan människor, kommer då skyddsmask 90 att fungera?
Skyddar skyddsmask 90 överhuvudtaget mot dom olika vanliga influensorna som finns idag?

OBS Personer som vill prata bajs och andra diskussioner om att H5N1 inte har muterat ännu, att det är en väldigt liten risk bli smittad och alla andra diskussioner som inte svarar på trådskaparens frågor hänvisas till tråden som finns i Öppet hus.

/Tvx 0 gasmask.gif

Beror väl helt på hur viruset smittar.
I dagslägetär det, så vitt jag förstått, genom att man äter smittat kött och det torde väl masken funka mycket väl mot då det är svårt att äta med den på.
Å andra sidan så riskerar nog hungern att driva en till att ta av masken och äta, så man är nog torsk även om man bär skyddsmasken dagarna i ända...

Om masken skyddar i framtiden vid en eventuell epedemi/pandemi är väl svårt att sia om då vi inte i dagsläget vet hur sjukdomen då kommer att smitta mellan människor...

...Ironiskt nog? vissel.gif
Fk Satan
Beror vilket filter du använder till skyddsmasken. Hur bra filtret som delas ut till dagens vpl fungerar vet jag inte. Dock så hjälper skyddsmasken mer påtagen än inte påtagen...

Sedan är det en fråga HUR det smittar. eftersom skyddsmasken enbart hindrar spridning i luften. Ifall det smittar i maten så hjälper inte skyddsmasken så mkt. Eller ifall du får det på händerna och sedan går genom huden, eller kanske via händerna till munnen osv. Eller via kroppsvätskor. Så ifall skyddsmasken skall skydda så bör det smitta via luften. Sedan att du mha av skyddsmasken undviker att få kroppsvätskor på dig är en annan sak.

Du måste även ha någon form av saneringsanläggning där du går mellan farlig zon och säker zon. Annars finns risken att det kommer in i den säkra zonen där du sitter utan skyddsmask via kläder osv.

Så först när vi vet HUR det smittar och hur bakterien ser ut så kan man välja filter för att minska risken att bli smittad av viruset. I dagsläget är de kännda fall av människor som drabbats av detta virus människor som levt under lång tid med frigående hönsfåglar som har möjlighet att umgås med flyttfåglar. Eller via fåglarnas avföring

Tillägg>
Gör 10 snabba som pucko tvåa och med gasmask.gif påtagen

Tillägg2>
Efter en snabbsökning så rekommenderas man att använda filter som är P3 klassat, ska undersöka om skyddsmaskens filter är det.
The Swede
Hej!
Såg i ett annat öppet forum (Öppet hus) här på soldf att man diskutterade skyddsmask 90, och om den skulle fungerade vid en eventuell influensa pandemi.

Då du som du säger är ny här skall du ta dig tid till att läsa och förstå de regler som finns på forumet.

"Öppet hus" är en forumsdel där även personer som inte är registrerade kan ställa frågor, det har inget att göra med seriositet.
Jag slår därför ihop din tråd med den redan befintliga så får du ett ypperligt tillfälle att styra upp den tråden och göra den mer seriös.

The Swede
BLÅGUL
Stella-Polaris
Hej!

Anm: Detta inlägg har flyttats från materielplatsen till Öppet hus av mod.

Då fåglarna genom kloaken extraherar sin faeces blottlägges detta för dehydrering. Därefter kan den vid mekanisk påverkan pulvriseras och spridas i luften. Vid inhalering, av faeces, i detta tillstånd kan viruset angripa den inhalerande organismen. Exakt vilka organismer som är utsatta är i dagsläget okänt. Homo Sapiens kan angripas, bevisligen även med fatal följd.

Som svar på din frågeställning om Skyddsmask 90 kan förhindra smitta hon bäraren så är svaret Ja.

Om skyddsmasken bäres i en miljö där faecespartiklar finnes i luften torde smittrisken minska markant. Dock måste det framhävas att dessa partiklar kan fastna på hud, kläder mm för att vid ett senare tillfälle inhaleras alt på annat sätt få tillträde, till en Homo sapiens, ex genom munhålan. En ökad fokusering på hygien är därför tillrådligt.

På din fråga ang ett virus som muterat så finns ett antal varianter. Ett närmare senario är att smittan skulle spridas med mänskligt träck. Detta skulle då främst slå mot yngre personer tex dagisbarn. En förhöjd risk skulle även vissa sexuella läggningar utsättas för. Skyddsmask 90 hjälper föga i dessa grupper, då träck ofta kommer i direkt kontakt med kroppsöppningar medels fingrar, leksaker samt andra attribut.

Om visuset skulle spridas i tex aerosolform så skulle skyddsmask 90 minska smittrisken så läge den var påtagen.

Edit: stavfel
scattergun
Så fågelinfluensan kan alltså mutera och bli till en ny form av aids!?!? Ve och fasa!! Sighsten Herrgård vrider sig i sin grav!! och om nu inte skyddsmasken fungerar vid sådan form av sex...kan måhända C-vätskeskyddet ha en effekt????
The Swede
Kan vi försöka hålla denna diskusionen på en seriös nivå eller ska jag stänga tråden och gömma den längst nere i källararkivet?

The Swede
BLÅGUL
Vinter
Nej fågelvirusets dödlighet ligger i att det kan spridas snabbt och är svårt att skydda sig emot. Däremot så är det aktuella viruset inte alltför farlig om man jämför med hiv. Men det finns alltid en riskt att viruset muterar sig eftersom det ständigt förändras, den ständiga evolution som mutationen ger är just vad som gör virus svåra om inte omöjliga att bota.

Om viruset råkar mutera in i det ultimata mördar viruset med hög dödlighet och en inkuberingstid på 7-14 dagar och ett sjukdomsförlopp på kanske 30 dagar. Då kommer viruset att få andravärldskrigets dödstal att framstå som patetiskt.

Då krävs däremot samtidigt att fåglarna utvecklar resistans, oddsen är väldigt små vilket är tur för oss......
Fk Satan
QUOTE (Vinter @ Jan 10 2006, 20:52 ) *
Nej fågelvirusets dödlighet ligger i att det kan spridas snabbt och är svårt att skydda sig emot. Däremot så är det aktuella viruset inte alltför farlig om man jämför med hiv. Men det finns alltid en riskt att viruset muterar sig eftersom det ständigt förändras, den ständiga evolution som mutationen ger är just vad som gör virus svåra om inte omöjliga att bota.

Om viruset råkar mutera in i det ultimata mördar viruset med hög dödlighet och en inkuberingstid på 7-14 dagar och ett sjukdomsförlopp på kanske 30 dagar. Då kommer viruset att få andravärldskrigets dödstal att framstå som patetiskt.

Då krävs däremot samtidigt att fåglarna utvecklar resistans, oddsen är väldigt små vilket är tur för oss......

Och i dagsläget så dör höns inom 3-4 timmar efter att de blivit smittade av detta virus. Vilket är lite positivt iaf. Dock är det farliga att höns är frigående i stora delar av världen så att de lätt kommer i kontakt med sjöfågel som är den stora bärare av detta. Ett snabbt sjukdoms förlopp hos människor och med ett virus som har svårt att spridas i luften skulle vara bra den dagen det lyckas spridas mellan människor.

Därmed inte sagt att ALLA höns osv där så snabbt, utan det beror även hur motståndskraftiga dessa är. Nu i turkiet är problemet att folk gömmer undan höns och andra fåglar från avlivning eftersom de inte litar på att få betalt av myndigheterna. Så detta kommer att leda till problem. Frågan är bara hur stora problem det leder till eller ifall vi lyckas hindrad det lika effektivt som vi gjorde med Sars utbrottet.
hapazard
Om viruset muterar och börjar smitta människor som vanlig influensa kan vi nog räkna med att kunna kontrollera spridningen lika bra som för just vanlig.

Det vill säga inte alls!

gasmask.gif
Televäxel 0
QUOTE (Fk Satan @ Jan 9 2006, 22:50 ) *
Tillägg2>
Efter en snabbsökning så rekommenderas man att använda filter som är P3 klassat, ska undersöka om skyddsmaskens filter är det.

Har sufat runt lite på Arbetsmiljöverkets hemsida. Enligt dom så behövs minst ett filter som är i filterklass P2.
Vidare rekomenderar dom:

* Fullständiga överdragskläder.
* Täckande skyddskläder.
* Kraftiga skyddshandskar i tätt material som går att desinfektera.
* Stövlar av tätt material (t.ex. gummi eller polyuretan) som går att desinfektera .
* Andningsskydd minst filterklass P2 som ska vara personligt tillpassat.
Observera att om gasformiga eller flyktiga skadliga ämnen används kan det vara nödvändigt med en annan klass av filter.
* Desinfektion av händerna efter det att handskarna och skyddsutrustningen tagits av.
* Duschning efter att skyddskläderna tagits av.
* Tvätt och avfall tas om hand på ett säkert sätt i alla led till dess smittrisken eliminerats.

Eftersom denna publikation är näst intill omöjlig att hitta på deras hemsida numera så hänvisar jag till google som källa:
http://64.233.183.104/search?q=cache:CiC5f...lient=firefox-a

Är det någon som vet om huruvida filtret till skyddsmasken är P2 eller P3 klassat?
Någon som har något faktablad om skyddsmask 90?

/MVH Tvx 0
johaner
Vad jag har hört om filtret till skymask 90, så klarar det av bakterier men inte att skydda mot virus. Partikelfiltret har alltså för stora hål så att viruspartiklar lätt tar sig genom. Sen finns det alla möjliga filter att köpa till skyddsmasken eftersom det är en standardgänga för industrifilter.
Pal
Detta har jag studerat väl. Jag bor i stockholms city och fick för mig att skydda min lägenhet mot smutsig luft. Och det har jag gjort. Jag har kontruerat tre inluft ställen på min lägenhet och tätat den minitiuöst i övrigt. Varje inluft ställe har en konstruktion som tar in uteluften genom filter. Alla farliga partiklar, inklusive virus och bakterier filtreras bort.

Jag är inte så galen som det låter. Tyckte det var en kul grej för några år sedan. Men i mitt fall kan man definitivt säga att man skall gå in för att ta en nypa frisk luft.

Nåväl, sundström är ett ledande företag på området ;http://www.srsafety.se/.
Och deras partikelfilter som främst är avsedda för andingsskydd i industrin har imponerande prestanda och är dessutom billiga.
Jag rekommenderar filter SR 510; http://www.srsafety.se/om29.asp
Status quo
@johaner
I nuläget är dock viruset inte luftburet, således måste de färdas med damm eller övrigt, vilket då skyddsmasken bör filtrera bort.

Värt att tänka på är att luftburet virus som inträder via andningsorganen vanligtvis smittar via vätskedroppar så som saliv.
Ett virus tål dessutom inte att vistas "utomhus" utanför en värdkropp speciellt länge efter som de inte kan, som bakterier, anta sporform och på så sätt klara hårda klimat. Det är därför man oftast använder bakterier i biologiska vapen, efter som virus är för bräckliga.
Således borde skyddsmask 90 skydda mot det troliga biologiska hotet, alltså bakterier. Nyser någon dig i ansiktet kan du säkerligen smittas med virus.
ugly
QUOTE (Televäxel 0 @ Jan 14 2006, 23:29 ) *
QUOTE (Fk Satan @ Jan 9 2006, 22:50 ) *
Tillägg2>

Har sufat runt lite på Arbetsmiljöverkets hemsida. Enligt dom så behövs minst ett filter som är i filterklass P2.
Vidare rekomenderar dom:

* Fullständiga överdragskläder.
* Täckande skyddskläder.
* Kraftiga skyddshandskar i tätt material som går att desinfektera.
* Stövlar av tätt material (t.ex. gummi eller polyuretan) som går att desinfektera .
* Andningsskydd minst filterklass P2 som ska vara personligt tillpassat.
Observera att om gasformiga eller flyktiga skadliga ämnen används kan det vara nödvändigt med en annan klass av filter.
* Desinfektion av händerna efter det att handskarna och skyddsutrustningen tagits av.
* Duschning efter att skyddskläderna tagits av.
* Tvätt och avfall tas om hand på ett säkert sätt i alla led till dess smittrisken eliminerats.

Eftersom denna publikation är näst intill omöjlig att hitta på deras hemsida numera så hänvisar jag till google som källa:
http://64.233.183.104/search?q=cache:CiC5f...lient=firefox-a

Är det någon som vet om huruvida filtret till skyddsmasken är P2 eller P3 klassat?
Någon som har något faktablad om skyddsmask 90?

/MVH Tvx 0

Nya filtret "filter pro 2000" har skyddsklass P3. i alla fall.
Gäst på forumet
Lite info från svt:

Sjukdom: antal döda:

HIV/AIDS 3 000 000 döda/år
TBC 2 000 000 döda/år
malaria 1 000 000 döda/år
h5n1 totalt 92 döda

Om ett liv är värt lika mycket för alla, borde man satsa pengarna på helt andra saker än tabiflu (ursäkta stavningen) banghead.gif

I denna gämförelse framstår h5n1 som så gott som ofarlig, ta't lugnt grabbar!
Vi västerlänningar har en förmåga att bli otroligt rädda för nästan ofarliga saker och samtidigt ignorera sådant som verkligen dödar miljoner!

Fotnot: OM h5n1 muterar och börjar smitta från människa till människa kan nog h5n1 komma ikapp med HIV/AIDS och co. Då blir det en pandemi större digerdöden.
Men h5n1 har funnits i flera decennier utan att ha lyckats mutera.
Källa: svt
Hornet
tror inte man behöver bekymra sig om att använda skyddsmasken isåfall borde vi som plokat fåglar varit beordrade att använda masken med rätt filter på...

Vad vi använde var detta...

och handskar såklart
Guest_Jocke_*
Hallåj!

Så här är det, och läs noga om du är intresserad!
Om, eller kanske jag ska säga när, viruset anpassat sig för att smitta mellan människor, kommer läget att bli problematiskt. Det finns tre sätta att skydda sig, och i inget av dessa tre fall är Skyddsmask 90 till någon hjälp...
Grundfakta är ju att viruset är oerhört litet, överlever i gynnsamma fall flera dagar utanför människokroppen, och smittar direkt du får det i dig. Så här skyddar du dig:

1/ Hålla sig totalt avskärmad från alla smittorisker, vilket i praktiken blir omöjligt. Du skulle inte kunna gå utomhus t.ex. eftersom det kan följa med lite fågelbajs in i huset/lägenheten under skosulan. Eller att den smittade grannen hostar i din närhet just då du är utomhus. En ev. pandemi kan komma att vara i många månader, och troligtvis upphör vatten och elleveranser. Du måste alltså ut och bli exponerad förr eller senare...Ett alternativ kan ju vara att bege sig till en plats där inga andra människor eller djur finns - Sibirien kanske. Däremot erbjuder ett militärt bergrum ett utmärkt kollektivt skydd, så länge inga nyanlända smittade tillåts passera in. Luften i bergrummet tillförs genom flera sandfilter eller andra typer av filter, och renas effektivt från virus. Maten i bergrummet räcker i månader... Nån som varit in i t.ex. Anläggning 8 utanför Boden? Här skulle Milostab och Flygstridsledning grupperas förut...

2/ Bli vaccinerad med ett verksamt vaccin. Ett sådant kan finnas tidigast i slutet av detta år. Men om viruset ändrar sig måste ett nytt vaccin fram. Om det kommer fram ett verksamt vaccin blir det först efter det att pandemin brutit ut, och just du lär inte tillhöra de första som får en dos...

3/ Om man vill vara 100% säker mot smitta i det kontaminerade området (dvs. utomhus och troligtvis även inomhus efter en tid) är det en helkapslande skyddsdräkt som gäller. Viruset är oerhört litet och kan ta sig in överallt, om man inte är HELT inkapslad vill säga. De kemskyddsdräkter som räddningstjänsten använder vid sanering av kemolyckor håller måttet. Likaså de dräkter som används i Biohazard-labb av kategori 4 funkar. Tror också att de dräkter som personal som tankar rymdfarkoster (supergiftigt bränsle!) använder är tillräkneliga. Samtliga bygger på principen 100% avskärmning av omvärlden, lufttillförsel med lufttuber eller sk. rebreather inne i dräkten, alt. slangmatad ren andningsluft från en luftkälla fri från virus. Innan dräkten tas av måste en omfattande saneringsprocedur genomgås, där man duschas i speciella kemikalier en stund innan dräkten öppnas. Annars blir man ju utsatt för viruset i samma ögonblick som dräktens gastäta dragkedja öppnas. Viruset finns ju över hela dräktens utsida... Tyvärr är aktionstiden då man bär en sån dräkt max 4-5 timmar. Det förutsätter rebreather eller slangmatning, samt klimatkontroll inuti dräkten, dvs något kylsystem som håller nere kroppstemperaturen och tar om hand fukt från kroppen. Räddningstjänstens dräkter har inte detta och därför är det möjligt att bära en sådan dräkt i max en timme innan det blir slut på luft i tuberna eller man tuppar av pga värmestress. Men med rätt dräkt och desinficering blir det möjligt att vistas i kontaminerad miljö korta stunder. Men vart tar man vägen då man inte har dräkten på sig...
soldatkinnunen
Jag vart lite intressead och kollade runt lite på olika sajter och hittade den här:
Influensaskydd
Vad tror ni om den? Den verkar vara rätt klen om läser ovanståande inlägg...
Vinter
QUOTE (soldatkinnunen @ Mar 30 2006, 23:21 ) *
Jag vart lite intressead och kollade runt lite på olika sajter och hittade den här:
Influensaskydd
Vad tror ni om den? Den verkar vara rätt klen om läser ovanståande inlägg...

Verkar som om någon vill tjäna lite pengar på folks panik. Funkar lika bra att hålla sig borta från fåglar och fågel skit i allmänhet happy.gif
VBK
OT.
Klarar filtret amoniak?
Fk Satan
QUOTE (VBK @ Sep 9 2007, 15:45 ) *
OT.
Klarar filtret amoniak?

Filtret skyddar mot militärstridsgas. Vad gäller civila gaser som klor, ammoniak och svaveldioxid som är risk kemikalierna fungerar masken som ett flyktskydd men vi kan inte verka i ett sådant område. (skyddstider här allt ifrån 0,5 minuter till timmar beroende på avstånd till utsläppet och koncentration)
VBK
Var kan man hitta fakta om just ammoniakskyddet?
Fk Satan
QUOTE (VBK @ Sep 9 2007, 17:29 ) *
Var kan man hitta fakta om just ammoniakskyddet?

Info om ett filter som fixar ammoniak

medföljande filtret till skyddsmasken skall INTE användas i ammoniak miljöer om det inte handlar om ren flykt ut ur ett område när något har gått mycket fel.
Stella-Polaris
Tänk även på att den funkar endast i syrerika miljöer. Att gå in i en tank eller i ett gasfyllt rum med skyddsmask är självmord. Finns det inte tillräckligt med syre så spelar det ingen roll hur bra den är.
Spook
Faktasamling CBRN
Vargas
QUOTE (Spook @ Sep 10 2007, 21:14 ) *

Utveckla ditt svar! Det där svaret är marginellt bättre än "Öh, pröva att googla".

/Vargas, BLÅGUL
Spook
QUOTE (Bertilsson @ Jan 9 2006, 01:08 ) *

Ja. (Skyddsmask90+Filter90)

"Filter 90 består av veckat glasfiberpapper som renar luften från partiklar (radioaktivt stoft samt B-och C-stridsmedel i aerosolform)" Det stoppar så mycket så att smittorisken är minimal. Men man forskar på saken för tillfället, om de får fram något annat så får vi nog reda på det smile.gif
QUOTE (VBK @ Sep 9 2007, 15:45 ) *
OT.
Klarar filtret amoniak?

Filter 90, Nja.

"Filtret skyddar mot C-stridsmedel i minst 100 timmar men ger endast ett begränsat skydd mot industrikemikalier som klorgas, ammoniak och svaveldioxid. Vid höga koncentrationer kan det handla om några minuter." Om man ska handskas med TIC så finns det ett speciellt filter för det 'ITOX 2000'... Kunde inte öppna Fk Satans länk men jag antar att det är filtret vi har i FM.
martinator
Om det är samma gänga som civilt är det väl bara att
köpa ett HEPA-filter så är man på den säkra sidan...

/martinator
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.