QUOTE (Televäxel 0 @ Jan 9 2006, 22:37 )

Hej!
Såg i ett annat öppet forum (
Öppet hus) här på soldf att man diskutterade skyddsmask 90, och om den skulle fungerade vid en eventuell influensa pandemi.
Eftersom jag är ny här på forumet, och att dömma av den andra diskussionen, så antar jag att
Öppet hus är en "mindre" seriös del av forumet, ty diskussionen tyckdes mest handla om kiss och bajs. Så jag tar upp den här i den "riktiga" delen av forumet istället. När väl fågelinfluensan, H5N1 har muterat och börjar smitta mellan människor, kommer då skyddsmask 90 att fungera?
Skyddar skyddsmask 90 överhuvudtaget mot dom olika vanliga influensorna som finns idag?
OBS Personer som vill prata bajs och andra diskussioner om att H5N1 inte har muterat ännu, att det är en väldigt liten risk bli smittad och alla andra diskussioner som inte svarar på trådskaparens frågor hänvisas till tråden som finns i Öppet hus. /trevlig måndag kväll, Tvx 0
Anm: Detta inlägg har flyttats från materielplatsen till Öppet hus av mod.Då fåglarna genom kloaken extraherar sin faeces blottlägges detta för dehydrering. Därefter kan den vid mekanisk påverkan pulvriseras och spridas i luften. Vid inhalering, av faeces, i detta tillstånd kan viruset angripa den inhalerande organismen. Exakt vilka organismer som är utsatta är i dagsläget okänt. Homo Sapiens kan angripas, bevisligen även med fatal följd.
Som svar på din frågeställning om Skyddsmask 90 kan förhindra smitta hon bäraren så är svaret Ja.
Om skyddsmasken bäres i en miljö där faecespartiklar finnes i luften torde smittrisken minska markant. Dock måste det framhävas att dessa partiklar kan fastna på hud, kläder mm för att vid ett senare tillfälle inhaleras alt på annat sätt få tillträde, till en Homo sapiens, ex genom munhålan. En ökad fokusering på hygien är därför tillrådligt.
På din fråga ang ett virus som muterat så finns ett antal varianter. Ett närmare senario är att smittan skulle spridas med mänskligt träck. Detta skulle då främst slå mot yngre personer tex dagisbarn. En förhöjd risk skulle även vissa sexuella läggningar utsättas för. Skyddsmask 90 hjälper föga i dessa grupper, då träck ofta kommer i direkt kontakt med kroppsöppningar medels fingrar, leksaker samt andra attribut.
Om visuset skulle spridas i tex aerosolform så skulle skyddsmask 90 minska smittrisken så läge den var påtagen.
Edit: stavfel